Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

oookkeeej då behöver jag nog inte fundera mer över om jag ska ha halm eller spån i lösdriften i år då:crazy:
vad var det för sorts halm? det är väl kornhalm de kan få kolik av?

Det där citatet är inte mitt, det är Stuhs.........

Och inte var det hennes fel heller, menar bara att jag inte kan svara på något som citerar en annan persons inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Jag håller inte alls med dig men det är inte oväntat i denna diskussion.
Det är min åsikt som jag delar med en hel del, men förväntar mig inte att alla ser det så-punkt;)

Bettysmatte
Varför blir det mer rätt om både hästen och ägaren äter dåligt?
Så menar jag inte alls, utan att man själv bör leva som man lär.

Börja räkna foderstater åt sig själv o övriga familjen...kanske:banana:
Iallafall att man då äter sunt o ser till proteinintaget bättre.

Jag löser det med proteintillskott o ser tilll att det inte blir ngt överskott som blir till bomull på höfterna:angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

Min häst har kanske 50 kg övervikt eller nåt sånt, möjligen mer. Känner inte heller några revben och nu är han ännu tjockare. Gick på bete i somras, innan det var han i ok hull, bara ngt. överviktig men nu är han tjock. Valde ändå att han skulle få gå på betet så att båda skulle få semester. Han har heller inte hållts igång speciellt mkt. under denna tid. Men nu har jag lagt upp lite av ett träningsprogram i huvudet som jag ska försöka att följa.

Han går ute fortfarande, men nu är ju värsta tiden över, så tror inte att han blir ännu större av att gå på bete nu.

I höst ska jag verkligen ta tag i motionsbiten och inte proppa i han en massa foder! Vi får väl se om det ger nåt resultat.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast om vi vänder på det.

Varför har de överhuvudtaget blivit feta om man nu har räknat så väl?

Visst kan det vara intressant o se vad som VERKLIGEN krävs- vad det egentliga behovet är, men det ser man inte förrän den har tappat övervikten.
De flesta blir nog förvånade.

Sen gäller det att inte återgå till samma stuk som innan- att reglera efter vad den förbrukar.

Jag håller med dig, om jag förstått det rätt så när man väl räknat foderstat och kommit fram till det rätta för sin häst så ska man bara kunna leta efter grovfoder med de "perfekta" värdena för just hästen. MEN frågan är då, om alla här inne analyserar varför har alla här problem med feta hästar?:crazy:

och bettys matte jag ska svara på ditt inlägg...för att svara snabbt, Om det inte ens finns foder som har så låga värden att det går att fodra en lättfödd häst med, hur gjorde då hästarna när de var vilda? är det vi som odlar för bra foder för våra tamhästar eller tror vi att de ska ha mer näring än vad de egentligen behöver?
 
Sv: Bantningstråd!?

Frågan är varför alla här blir så uppretade bara för att jag ifrågasätter analys? Om det nu är så bra varför är inte hästarna smala? ja visst det är inte så enkelt kanske men OM det inte ens går att få tag på grovfoder som har så låga värden som våra hästar behöver....varför kastar vi då ut massa pengar och tid på analys om det endå inte fungerar....

Och jag menar inte att analys är värdelöst eller som ni vill få mig att framstå(djurpågare som är snål och inte vill betala analys) jag vill bara veta om det egentligen hjälper oss med lättfödda hästar...OM de blir smala ens...varför betala och ta massa tid annars på något som inte fungerar.

Jag förstår att det fungerar säkert mkt bättre på hästar som inte är så lättfödda...
Men det som jag fått reda på nu är att det inte var så enkelt som jag trodde, trodde faktiskt att analys skulle fungera mycket bättre(inte bara i mitt fall) Om analys är så bra som ni får det att låta hade det väl inte funnits några foderstatsproblem?

svårt det här...men jag hoppas inte jag trampar någon på tårna bara för att jag frågar och ifrågasätter lite....detta är väl endå ett disskutions forum;)
 
Sv: Bantningstråd!?

Å jo!
Många har hävdat att det är ponnyns behov o undrat varför den blir tjock ändå.

Många överskattar sin ridning o även hur bra de göder sig på ett ogräsbete.

Jag håller med dig, du och jag verkar ha lite samma tankesätt, de flesta verkar stirra sig blinda på siffor och verkar inte riktigt tänka efter om det verkligen fungerar eller inte.
Det låter ju verkligen så perfekt.

men sen får jag en känsla precis som du skrev av att folk göder sina "stackars svältande hästar" lite väl....jag tänker alltid tillbaka till vildhästen för att få ett större perspektiv, hästarna har inte förändrats mycket sedan de var vilda mkt mindre än vi tror, de har fortfarande samma behov och magarna fungerar likadant.
De lättfödda är ju de som överlevde vintern, vi sitter egentligen på vinnarna men i den moderna tiden är detta ett problem istället.

Det jag inte riktigt förstår är att folk verkar vara så rädda för näringsbrist osv på tjockisar, Tjockisar, som i princip kan överleva på ett grässtrå.

Jag anser(det är kanske fel) att en häst som är lättfödd måste helt enkelt ha mindre näring, visst i modern tid rider vi på hästarna så de måste ju orka, men egentligen det lilla vi tar upp deras tid med att skumpa runt lite på deras ryggar max en timme om dagen är väl egentligen ingenting emot timmar av strövan efter mat på vintern i det vilda...

men jag vet inte....roligt att disskutera iallafall...och jag tror faktiskt att vi proppar i hästarna för mkt näring än vad de egentligen behöver, det visar sig ju i feta hästar...

människorna blir allt tjockare i samhället så som våra djur...:crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Men de kanske har blivit feta just för att man inte har räknat foderstat tidigare. Och när de har blivit feta så har man insett att man måste göra något åt det.

Men om nu foderstat är så mkt mer snällt mot hästen då än utan analys? här får man ju endå laborera vinter efter vinter för att hitta den perfekta foderstaten till just den hästen.
Lagom tills hästen fyllet 30 kanske man kommit på vilket det ultimata värdet är....
Det är ju extremt svårt detta, hästen ändrar sig från år till år, den åldras och hela tiden ändras dens behov från unghäst, vuxen till gammal häst och hela tiden motioneras den olika mycket det är ju helt omöjligt att komma fram till exakt hur foderstaten ska se ut och exakt vilka värden på höet man ska leta efter....
ju mer man disskuterar detta ju mer förstår man att det inte är så lätt som det låter....och det finns ingen enkel lösning...i slutändan är det endå ögat som får avgöra:cool:
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kan svara för mig själv. Jag har INTE räknat förut, och har dessutom låtit hästen gå på bete på sommaren. Inget gödslat kraftigt bete, utan gammalt ängsgräs, men ändock bete. Nu försöker jag reparera skadan och få ordning på vad hon egentligen behöver.

Och då måste du ju räkna och analysera, för hur ska du annars veta var behovet hamnar? Man kan ju ha tur och hästen fungerar jättebra på, t.ex, 6 kg hö. Men då måste man ju också veta vad dessa 6 kilon innehåller näringsmässigt, annars blir det svårt att göra om det nästa år. Sex kilo av ett annat hö, kanske blir helt annorlunda. Hade du matat en häst med 6 kilo av förra årets hö hos bonden jag köper hos i år hade hästen fått i sig ungefär 330 g protein. Ge samma mängd i år, och hästen får i sig 174 g. En viss skillnad, skulle jag vilja säga. Hur skulle du veta det utan analys???

Nej det skulle man inte veta utan analys men läs mitt inlägg ovan...
från år 1 till år 2 kan din hästs behov ha ändrats drastiskt. första året motions rider du kanske bara, året efter tävlar du, okej hur gör man då? lagom när första året är slut har man hittat de rätta värdena för det året men lagom till nästa år måste man göra om hela proceduren igen.
Hästen har kanske ändrat sin ämnesomsättning på ett år med, den kanske har gått på en annan typ av bete, den kanske går i större vinterhage i år med gräs som du inte kan veta vad det innehåller osv osv osv....att ni inte blir tokiga på att räknande?

Jag räknade förra året gav det kanske inte så stor chans jag kanske ändrar mig och tycker analys är bra senare men just nu får jag ont i huvudet och det är inte pga pengabristen utan av allt räknande som inte riktigt leder till något mer än just huvudvärk....

jag önskar det hade funnits en enkel lösning för våra tjockisar, tjejer!
 
Sv: Bantningstråd!?

Svarar er båda med det jag redan har skrivit

Sure.
Sen då. När optimalvikten är nådd. Det tar tid eller snarare flera år sedan för att veta vad hästarna behöver när de är igång.

Rider man samma sorts lättare ridning var dag kanske det är lätt, men om man vill träna för tävling måste ytterligare ett upplägg till o framförallt- hur gör jag när hästen måste vila?

Undrar återigen om folk med hobbyhästar är lika pedantiska med sina barns mat-tabell, kvoter, sockerintag mm:devil:
Får de verkligen de proteiner, vitaminer osv. som de behöver.
De som bantar- svälter de eller har de tillgodosett proteinbehovet.

Lever man själv som man lär eller är man överviktig med proteinbrist:angel::rofl:
Jag tror att det är betydligt vanligare med underviktiga som ha det.

Att toppidrottsmän är noga är en sak.

Det borde vara mer viktigt för oss människor som ska leva ca. 4 ggr längre än var häst.

sorry, men jag tycker att det är mkt dubbelmoral i hur det ska duttas o vara "exakt" med hästarna.
Många som har egna ätstörningar vill istället vara duktiga på hur de gör med hästen.
Släpp då inga hästar på bete- för då kan man inte kontrollera vad de får i sig, men ett liv har de.:bow:

Det finns ingen exakt vetenskap i vad hästar behöver. Det kommer nya rön vartefter.

Vem kommer inte ihåg Socialstyrelsens rekommendation- "Ät 6-8 brödskivor om dagen!"
Vart fick de det ifrån:confused:

oj läste detta nu efter att ha svarat....vi tänker verkligen lika...
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag håller inte alls med dig men det är inte oväntat i denna diskussion. :)

Menar du verkligen att bara för att vi människor äter dåligt så ska våra hästar också göra det? :cry:

Det räcker väl med alla barn/ungdomar vuxna som får diabetes? Och alla andra sjukdomar som följer med vår välfärdslivsstil. Vi behöver inte tvinga den på våra hästar också. För det är det vi gör. Vi har dem i fångenskap, instängda i hagar med tillgång till ofta endast några få sorters gräs med högt näringsvärde. Vi har ändrat på deras liv ganska så rejält. En vildhäst går ute året om och den gör av med massor av energi gnm att antingen växa, vara dräktig, digivande eller hingst. I stället låser vi in dem och motionerar dem en timme om dagen. För de som inte motioneras alls har vi minskat energibehovet ganska så rejält.

Sedan är jag helt medveten om att inte alla vildhästar överlever, tycker egentligen inte alls om att jämföra våra hästars liv med vildhästens. Det blir lätt helt fel.

Det har naturligtvis hänt med oss människor också men vi kan ändå välja på ngt sätt.

Jag har inga ätstörningar men jag vill att min ponny ska få leva utan fler fånganfall. Det finns en gräns för vad man kan utsätta en häst för och den är nådd om hon blir så sjuk en gång till. Jag har insett att enda chansen att hon ska klara det är att vara smal. Därför räknar jag och väger hennes foder. Men hon går ute i hagen nästan hela dagen och kan stoppa i sig några grässtrån i taget. Denna sommar får det vara så.


tyvärr har det ju redan drabbat hästarna iomed att vi har det här problemet med för feta hästar...
Det verkar ju t.o.m som att diabetes kommer på hästar med....kul.

Men vi kan göra någonting åt det, försöka i möjligaste mån låta våra hästar leva så likt vildhästarna som möjligt svårare än så är det ju inte...de måste få utlopp för sina naturliga instinkter det kan inte göras fullt ut men mkt bättre än vad de flesta gör just nu.

jag tror inte hästarna blir gladare lr uppskattar oss som människor mer för att vi sitter hemma och räknar siffror åt dem, de skulle hellre vilja bli utsläppta från sina boxar och gå i större hagar slippa bli instängda, visst det finns ett staket men de kan åtminstone röra sig....

det är mkt man kan göra för sin häst som hästen uppskattar mer än en uträknad foderstat som endå inte hjälper...

jag tror att människor har en tendens att förmänskliga djuren en hel del, fryser vi tror vi att hästen fryser, vi tror att hästen sover i boxen på natten...vem har sagt att hästar sover på natten bara för att människor gör det? det är ju då de måste vara som mest vaksamma det är ju då rovdjuren är som mest aktiva...

hästmänniskor kanske skulle lära sig att läsa på om rätt saker istället för sånt man tror är nödväldigt, visst, fång är en nödvändig grej det är inte det jag menar men ja....vilda hästar tex...vi kan inte ha vilda hästar springa runt men vi kan göra vårt yttersta för att de ska få leva så likt det som möjligt.

men visst, en människa kan inte förändra världen och jag säger inte att jag är bättre än någon annan.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Börjar tycka att vi pratar i en cirkel här. Undrar också vad du, axel, EGENTLIGEN tycker, och hur du resonerar kring din egen häst och dess foderstat? Hur tänker du när du fodrar? Skulle vara väldigt intressant att veta,

Förresten, vi har väl aldrig sett din häst på bild? Upp till bevis! Fram med bilder så att vi kan se hur hullet på din häst ser ut och om den är musklad och fin!


Där håller jag fullständigt med!
 
Sv: Bantningstråd!?

Efter att ha läst igenom alla dina inlägg så inser jag att du måste ha missuppfattat mitt svar till dig. Jag diskuterade inte synd om alla tamhästar som är instängda - i motsats till vildhästarna osv.

Utan det var ett inlägg i debatten om hästarnas energibehov och hur det har ändrats om man jämför våra tamhästar med vildhästarna.

Har du en aning om hur mkt energi- och proteinbehovet ökar hos tex ett dräktigt /digivande sto jfr med underhållsbehovet? Om man nu tvunget ska dra in vildhästarna i diskussionen ska man kanske ta reda på det.

Sedan så tycker jag inte om begreppet näringsbehov. Vad menar du när du säger att de lättfödda hästarna inte behöver så mkt näring? Vilka näringsämnen menar du?
 
Sv: Bantningstråd!?

från år 1 till år 2 kan din hästs behov ha ändrats drastiskt. första året motions rider du kanske bara, året efter tävlar du, okej hur gör man då?

Då ändrar du arbetstillägget i foderstatsprogrammet (har du kikat på hippocampus?) och får nya värden som du kan använda dig av.
 
Sv: Bantningstråd!?

Bomull på höfterna Det var en bra beskrivning ! Precis vad min häst har. Dock känner man revbenen ganska lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Jag tycker nog att man kan jämföra många ponnyraser med vildhästens behov.
De klarar ju av dräktigheten- digivning t o m.

Då är det lätt att räkna ut vad våra kastrerade/ ej dräktiga ponnys behöver, som dessutom inte behöver leta efter mat- står still o frossar.

Stora hästar eller förädlade större djur skulle troligen inte klara sig.

M a o har synen inte förändrats nämnvärt genom tiderna. Man släpper inte ponnys på ett bra bete helt enkelt. Det har man vetat i alla tider, men dagens hästägare vill ge sina hästar...meeer. Vill vara en "snäll" hästägare.
-Titta vad bra den har det o är go o rund. Lite övervikt kanske... sådär en 20%:eek:

En tunn häst är ngt skamligt, medans människans ideal är en smärt figur- visar på karaktär.
 
Sv: Bantningstråd!?

Då är det lätt att räkna ut vad våra kastrerade/ ej dräktiga ponnys behöver, som dessutom inte behöver leta efter mat- står still o frossar.

Om det är så lätt som du säger, varför kan du då inte ge mig ett endaste konkret råd angående hur en foderstat för en lättfödd häst ska se ut? Nu menar jag inte bara "ge mindre mat", för den frasen är jag lite trött på. Nu menar jag en fullgod foderstat, där alla näringsbehov samt tuggbehovet tillgodoses, men hästen ändå inte blir för tjock... DET vill jag ha!
 
Sv: Bantningstråd!?

Kontakta ngn expert då!

Vad är problemet?
Du har lyckats banta den o nu gäller det bara att hålla den sdn o sen få till rätt kost när den ska sättas igång.
Troligen kan du byta ut en del halm mot hö eller köp annat hö o byt ut det mesta.
Det blir då lättare o du kan då ge den lite mer.

Annars är just halm bra för sin inte lika stora smaklighet- längre tuggtid. Plockmat/terapi.
De behöver inte äta hela tiden o inte med frenesi som de gör med höt.
Du får ha stenkoll på hur den ser ut.
 
Sv: Bantningstråd!?

Kontakta ngn expert då!

Har jag gjort tidigare idag!

Vad är problemet?
Du har lyckats banta den o nu gäller det bara att hålla den sdn o sen få till rätt kost när den ska sättas igång.
Troligen kan du byta ut en del halm mot hö eller köp annat hö o byt ut det mesta.
Det blir då lättare o du kan då ge den lite mer.

Annars är just halm bra för sin inte lika stora smaklighet- längre tuggtid. Plockmat/terapi.
De behöver inte äta hela tiden o inte med frenesi som de gör med höt.
Du får ha stenkoll på hur den ser ut.

Men snälla du - det är ju precis det jag gör :confused:! Och det är ju det du klagar på. Ibland förstår jag absolut ingenting. Jag har tänkt ge 3,5 kg hö, 2,3 kg halm samt 1,2 kg lucernhack. Det tycker du ju är FEL? Hur kan det då vara rätt helt plötsligt att byta hö mot halm, eller köpa annat hö? Vad ska jag uppnå med att köpa annat hö, som jag inte kan göra med detta hö + lucernhack? Vad menar du skulle finnas i det nya höet, mindre eller mer av vad då?
 
Sv: Bantningstråd!?

KL
För att då återgå till bantningar och resultatrapporter kan jag meddela att pålle har blivit väldigt slimmad och fin nu på slutet av sommaren. tyvärr står han på klinik med gipsad hov och lär ha ett antal månaders boxvila. Nu blir det hönät, fjolårshö och begränsad mängd foder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp