Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

knappeliknapp

Ny medryttare nu :) Hon verkade nöjd efter första rdituren igår. Nu blir det minst 2 ggr/v för dem sen kommer jag promenera/tömköra/dressyrrida minst 2 ggr/v också. Känns bra!
Idag ska hästarna släppas på mer bete men Casper kommer få gå själv i en hage "vägg i vägg" med de andra. Den är redan nerbetad och varken omsådd eller gödslad på många, många år. Så där kan han gott gå, även om han kanske kommer vara lite olycklig. Men han kommer kunna se de andra hela tiden och nosa över staketet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Varför byta stall? Här är fodringarna lagom små, ingen ger något extra, jag får hjälp med motionering de kvällar jag själv inte kan. Det enda är att jag står på halm, men det är enbart för att jag inte har råd eller plats att lagra något annat. Ja, och hagarna är gräsbeväxta. Jag får säkerligen låna grannstallets hagar, travstall med små ogräsbevuxna vinterhagar som i dagsläget inte används, men då måste jag ordna med utsläpp själv vilket är lite besvärligt när man har drygt 1 mil att cykla varje morgon. Jag vill helst inte komma till skolan och stinka svett..
Jag ser så få nackdelar med detta stallet att det ska till något enormt för att jag ska flytta.

Carina PalmgrenKarlsson ska kika över vår foderstat om ett par dagar/veckor när vi har mer hästföreläsningar på kursen. Men det lilla vi hann prata idag verkade hon inte heller tycka det är helt osannolikt med IR.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vi byter snart hage, tyvärr, till en med mer gräs. Jag vill inte, men har inte mycket val.[/QUOTE]
_____________________________________________________________________

Det här tyder inte på någon större förståelse ifrån stallägarens sida.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har testat ha min på halm i vintras. Han åt som en tokig första 3-4 dagarna. Sen fick han kolik. Dagen efter satte han i sig den halm som fanns kvar i boxen. Fyllde upp igen och gjorde ett nytt försök. Han åt som en tokig.
Stallägaren mockade och skötte boxen åt mig, trots att jag ville göra det själv. Efter andra kolikanfallet fick jag veta att han hade varit tvungen att hälla in "en skiva halm" varje dag. "En skiva" innebär nästan 25 kg, 1/4 bal. Av det hade det mesta hamnat i ponnys mage. Under drygt två månaders tid.
Jag har inte honom på fri tillgång med halm längre.[/QUOTE]
_____________________________________________________________________

Det här låter ju också som om stallägaren har förståelse för dina problem :angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

Casper verkade rätt okej med att gå själv. Drog några repor utmed staketet först, men när jag gick in så betade han i godan ro. Känns skönt, hade inte varit rätt att han får gå på nysått och gödslat... Och det är rätt okej att han galopperar lite också :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Det där med halmen som stallägaren slängde in var det gamla stallet jag hade i vintras. Jag flyttade därifrån i våras. Nuvarande stallägare låter mig göra vad jag vill. Utom spån på gödselstacken, i och med att han vill ha det som gödsel till åkrarna. Vill jag ha torv går det bra, men som sagt, ekonomi har man ingen vidare som student.

I nya stallet måste jag byta hage, till vinterhagen. Det beror på att sommarhagen måste vila och komma igen till nästa år, men först ska småkossorna gå där för minskat parasittryck. Du förstår, min stallägare är bonde.
Hagen vi ska byta till är liten och kommer betas ner snabbt, men givetvis vill jag inte ha en redan tjock häst på mer bete. Jag har pusslat ihop reduceraren så det ska nog gå bra ändå, men hade det funnits en hage utan någonting hade det ju varit trevligt. Nu gör det inte det.
 
Sv: Bantningstråd!?

Allt ordnar sig till det bästa verkar det som :laugh: Underbart! Hoppas det börjar synas resultat snart!
 
Sv: Bantningstråd!?

kl
Min arab har gått med betesbegränsare ute dagtid ca 12h varje dag i snart två veckor. Hon börjar bli riktigt slimmad :d Men, eftersom jag dragit ner på gräset där det är MJ som gjort min fröken fet (om jag nu förstått det rätt?), och nu tycker jag nästan att hon börjar få dålig överlinje. Mer proteiner behövs då, eller hur? Alltså lite lusernhack.

Hur mkt får de i sig med en betesbegränsare a la Globus korg? Hur mkt mindre jämfört med normalt? Kan man säga hälften? 2/3? Så jag vet hur mkt jag ska räkna på foderstaten. Så hon inte får proteinbrist nu...

Shettisen går ute ca 10-12h/dygn med sin betesbegränsare. Jag har senaste en-två veckorna tyckt att hon blivit lite fetare, lite mer allmänt pluffsig. och jag har mätt och ja, någon/några cm kanske hon ökat i omfång. Idag när hon kom in, så såg hon slimmad och nästan smäcker ut igen. Det tog några sek innan jag förstod vad som hade hänt. Hon var lite blöt efter några korta regnskurar så nu låg vinterpälsen ner. Hon har alltså satt vinterpäls, och den var ca 2 cm. Redan! :confused: jag skrattade lite för mig själv och planerade in en klippning av shettis i helgen :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Yes, du har fattat rätt. Energin, som mäts i MJ, kan ge en tjock häst. Protein är kroppens byggmaterial så en brist på det kan göra att de tappar muskler.
Va bra det går för alla nu när hösten närmar sig!
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är ju som de som gymmar! Kanske enklare att komma ihåg om man kan relatera till människor? Tänk på alla som använder proteinpulver när de vill bygga muskler - hästarna får också protein för att bygga muskler :idea:

Det har ju blivit dåligt väder in an instant så förhoppningsvis går det lite energi till att hålla värmen nu. Visserligen har nordis redan satt en del vinterpäls men ändå.
 
Sv: Bantningstråd!?

Mkt av den s.k överlinjen på en tjock häst består av fett.

Den måste vara rätt vältränad för att ha riktiga muskler där.

Det är rätt avslöjande på hur hästen rids- då.
 
Sv: Bantningstråd!?

En välfodrad häst som går i kuperade hagar har en välmusklad överlinje ändå. Givetvis inte samma muskling som en häst i full (korrekt) träning. Men det går utmärkt skapa en överlinje av muskler och inte fett genom att fylla proteinbehovet.

Så, du tänker helt rätt ang att MJ är nere, men behövs lite mer protein nu. tyvärr går det inte att säga att de får i sig X% av det normala med begränsare, otroligt individuellt tyvärr.
 
Sv: Bantningstråd!?

Idag var vi iväg!

Hon har svarat på metacambehandlingen! Hon är helt ren i skritt, trav och galopp.

Blodproven vi tog förra gången visade att hon har haft borrelia? dock väldigt låga värden enligt vet. som sa att det inte gick att göra något åt
den nu och att hon inte var halt av den för då hade hon inte svarat på metacambehandlingen, och han hade pratat med några om henne och de
tyckte samma sak som honom, dessutom så har hon inga symtom.

Är det något man borde göra kanske? Jaja får ringa och fråga igen kanske.

Troligtvis så har hon haft en inflamation på båda senorna fram.
Tog plåtar på hovarna, ingen skillnad från förr.

Hovslagare och vet. bestämde hur fötterna skulle se ut. De ska se ut som de har gjort innan, precis som min hovslagare skor, men vi skodde om henne
på kliniken så att vet. fick titta hur hon rörde sig efter skoningen, det så bra ut.


Men ingen strålbenshälta :banana:

Vet. sa; Det här är det bästa jag sett din häst röra sig.


Kommer det tillbaka igen så blir det nog metacam, ringskor och ev sula. Men nu slogs det på det vanliga, sko som ligger något längre bak
än "vanligt" för underlättat överrullning och då självklart utan någon tåkappa.

Nu ska vi sätta igång i skritt i sex veckor och sedan tillbaka för att kolla senan en förhoppningsvis sista gång! Nu ska hon bli smal!!!
Ska börja med att tömköra i fyra veckor innan jag sätter mig på henne :bump: även fast vet. säger att jag kan rida.



Men vi vägde ju henne på kliniken! Någon som vågar gissa? (Mobilkameror tar verkligen fula bilder :rofl:)

Stella1-17.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad skönt! Hur uteslöt de strålbenshälta btw? *mest nyfniken*

KL
Apropå vikt vägdes ju L igår.. 464 kg, det är ju lite ner men det går ju banne mig med ett kilo i månaden typ =/ Vet påpekade dock spontant att det var jätteskillnad med fettdepåerna, så kul att det ändå syns så tydligt även om vågen är grinig.
 
Sv: Bantningstråd!?

Plåtar, longering, springning -full hältutredning. Fanns inget som visade att det var strålbenshälta. Ska ju tillbaka igen och göra utredning om sex veckor.
Men han trodde inte att det var strålbenshälta från början ens... Var nog axel? här på buke som satt det i huvudet på mig :p

axel; Lägg på 80 kg :angel: hon väger 504 kg! Hon är ingen liten petit dam :D :p

Ja jag är glad att hon var bra idag *peppar peppar ta i trä* Hon såg fin ut på longeringen, jobbade mer överlinjen helt själv och bockade och lyfte på frambenen!

:o Nu börjar jag nästan gråta igen, blev så lycklig att hon inte blev utdömd och så skriver du så fina saker!
 
Sv: Bantningstråd!?

Du skojar:eek::rofl:

Då har hon troligen kvar sina muskler....därunder:devil:

Jag skulle helt klart ge ngt tillskott för att få henne hållbar på sikt.

Ja jag är övertygad om att det finns de som funkar mkt väl.

Orkar inte rabbla alla skador som min har haft o blev i princip utdömd, men blev sen bättre än någonsin. Ja t o m innan den blev inriden för 9 år sen.
 
Sv: Bantningstråd!?

axel; Lägg på 80 kg :angel: hon väger 504 kg! Hon är ingen liten petit dam :D :p

:eek::eek::eek: X 10 sådär......

Min som är rätt välmusklad fullblodsdam i bra hull , 166 cm av inte alltför spetig sort, väger cirka 550, möjligen ngt mer nu, men där runt.

Hur i hela världen får alla kilona plats på en ponny:eek:

Härligt i alla fall att hon verkar bättre, jag håller verkligen tummarna för er och din söta stella:love:
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha nej! veterinären såg tom chockad ut för jag frågade innan hur mycket mer hon skulle ner i vikt, då sa han lite till bara.
Men jag tror att hon blir fin om hon går ner i alla fall 30kg till?

Funderar på att ge CONQUER® liquid igen, c-vitamin ska vara bra för lederna, något annat som är bra? Hon står med magnetboots på, paddar ska nog införskaffas med.
Förlåt om jag trådkapar, men ingen ville svara i tråden jag gjorde här på hästvård :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp