Sv: Bantningstråd!?
Nej, tyvärr.
Jag skulle verkligen ta ett blodprov för att se om han är IR. Nu märkte jag inte just det med Lillen men läst det på flera ställen och sagts i flera trådar med, att de kan bli slöa/nere/energilösa av IR.
IR...kan det inte bara vara att hästarna helt enkelt är slöare och inte orkar lika mycket som en smal häst när de är tjocka?
det är väl som att gämföra en fet människa som ska springa ett maraton lopp och en smal vältränad man kan ju undra vilken som är piggast och springer lättast....
jag tänkte oxå på det att de flesta här och i övrigt som disskuterar feta hästar påstår att man i princis ska mata i hästarna extrema näringsvärden och sen motionera bort övervikten....
jag o andra sidan anser att man anpassar maten efter energibehovet, rids inte hästen så mkt så ska den heller inte ha så mkt näring, rids hästen mkt ska den ha mkt näring.
Man måste ju anpassa sig efter förhållandena, en häst som inte rids mkt skall kunna vara smal kanske otränad men smal det ska den kunna vara...likaväl som en människa kan det.
Om jag tar mig själv som exempel, när jag jobbade i ladugård var jag väldigt vältränad och smal hade massa muskler och var stark och pigg.
nu när jag inte tränar länge är det givetvis inte lika mkt muskler jag har gått upp liiiite i vikt men bara 3kg men istället har musklerna bytts ut mot fett kan man säga.
Jag hade kunnat fortsätta äta lika mkt som jag åt när jag tränade(vilket försvann rakt ut i musklerna) men då hade jag nu vägt 20kg mer kanske istället och varit fet, jag hade varit slö, inte orkat någonting och haft dålig kondis OM jag inte tränat alltså.
Men istället har jag dragit ner på matintaget och äter bara så mkt som jag gör av med visst hade kunnat börja träna och äta ännu nyttigare men jag har som sagt inte gått upp mkt TROTS att jag inte tränar längre...
hänger ni med hur jag menar, det är ju samma sak med hästarna...man behöver inte bli fet bara för att man inte tränar om man äter rätt....
det är ju allmänt känt att vi i modern tid ger hästarna ALLDELES för näringsrikt foder....vi tränar dem som mest varje dag 1-2timmar om dagen men det är ju mkt träning i våra ögon. så tror vi att vi måste proppa hästarna fulla med protein och näring.
Men för att gå tillbaka till hästar i det vilda vilket man ofta måste göra för att inte få tunnelseende.
så vandrar de större delen av dygnet och LETAR mat, oftast med dåliga värden på vintern får de gräva fram dött gräs.
Hästarna är alltså skapta för att leva i extrem natur och vi människor i princip trycker in protein i munnen på dem och de behöver inte ens anstränga sig för att fundera över mat.
bara lite diskutions öppnande