Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Är det lämpligt att ge Kraffts hackade lucern som väl är melasserad om hästen nu är IR?
Jag får köpa flera säckar billigt, perfekt för min ekonomi.

Nej, tyvärr.



Han känns inte fräsch alls. Att få honom att röra sig är ungefär som att köra bil med en hårt åtdragen handbroms. Han känns inte alls som vanligt..

Jag skulle verkligen ta ett blodprov för att se om han är IR. Nu märkte jag inte just det med Lillen men läst det på flera ställen och sagts i flera trådar med, att de kan bli slöa/nere/energilösa av IR.
 
Sv: Bantningstråd!?

de kan bli slöa/nere/energilösa av IR

Man kan ju egentligen undra, och det gör jag nog varje dag :D, om min shettis är IR? Hon brukade vara världens segaste, slöaste lilla häst som man absolut inte kunde ta med sig på en promenad. Nu småtravar hon in och ut till hagen, och kan till och med tänka sig ett par glädjesprång. Hon brukade ha dålig aptit och åt aldrig åt upp sitt hö. Jag trodde ett tag att det var fel på hennes tänder, men det förstår jag nu att det inte är. Numera äter hon 4 kg hö/dygn samt 1 kg Happy Hoof, och skulle nog kunna sätta i sig ännu mer!

Men det som är konstigt med henne, fast det förekommer har jag förstått, är att hon är SMAL. Man känner revbenen lätt som en plätt, och jag har ofta undrat vad jag kan "göda" upp henne med. Men sedan vi började blöta hö + ge Happy Hoof har hon fått en annan kroppsform också. Fortfarande smal över revbenen, men mycket mer proportionerlig. Brukade ha större och mer hängande mage, trots att hon alltså inte var fet. Bulorna över ögon och näsborrar var ju också ett mysterium. Mer associerat med Cushings, men det borde hon ju inte ha eftersom bulorna blev mindre/försvann. Hon kunde vara både glanslös och mjällig i pälsen på vintern, men vinterpälsen som den stackaren redan har börjat sätta är blank och fin.

Är det någon som har en tanke om vad felet kan vara med henne? Jag funderar mycket på brister eller överskott av något... Hon får nog, t.ex., i sig mer viktiga mineraler och vitaminer nu när hon äter Happy Hoof än hon fått innan, för hon har alltid varit så kräsen och svår att få i mineralfoder och liknande.
 
Sv: Bantningstråd!?

Som du själv säger så kan de ju vara smala och ha IR, så omöjligt är det ju inte, hon får väl betydligt mindre socker och stärkelse nu än innan?

Men förstår du undrar, man blir ju fascinerad och fundersam när det är sådana där skillnader som man inte riktigt får ihop.
 
Sv: Bantningstråd!?

Är den melasserad? Hittar inget om det på hemsidan..

Efter vårt senaste sjukhusbesök är jag inte så glad i att ha med veterinärer att göra.. Betala 3000 spänn för att få höra att man rider för lite och inte bli trodd när man berättar hur det faktiskt ligger till med den saken. Det gjorde ont att höra. Inte så jäkla lätt att stå på sig i ett sånt läge.
Någonting är fel, men veterinären säger att allt är bra.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tycker så himla synd om dig :(

Du kan inte byta veterinär? Förstår att du åker till kliniken i Skara, men väl där? Du har ingen distriktsveterinär som akn komma ut o kolla? Och ta prov för IR?
 
Sv: Bantningstråd!?

Kraffts? Jajamensan, allihop.. Till och med mixen, idiotiskt nog.

..kan även köpas som råvara i form av LUSERN Pellets, LUSERN Hackad Strå och LUSERN Mix. I samtliga dessa produkter ingår melass och i Mix ingår även gräshö och sojaolja.
http://www.krafft.nu/files/contentFiles//Råvaror för webben mars 2008.doc

Fattar du är trött på veterinärer, men IR kan du ju pusha för själv. Så gjorde ju jag, kliniken tyckte ju förvisso att 'han kan ha en metabolisk störning, han ser ut så', men å andra sidan 'ja vissa är svåra och lever på luft'. De ansåg ju att det inte fanns ngt bra test att ta ang IR. Jag tog reda på att det fanns det visst, involverade hemmavet att ta provet och stå på remissen. Nu hade ju jag fördelen att jag kunde åka in med det ickecentrifugerat, är ju där problemet är annars, det måste centrifugeras inom en timme innan det skickas.
 
Sv: Bantningstråd!?

På "min" klinik var det inga problem med att få det centrifugerat.
Jag fick övertala dem om att ta det men de kunde fixa det.
 
Sv: Bantningstråd!?

På "min" klinik var det inga problem med att få det centrifugerat.
Jag fick övertala dem om att ta det men de kunde fixa det.

Nej, jag tänkte mer på 'vet på fältet'. På klinik är det ju lugnt, men då gäller det ju att det är en häst som åker lugnt, man inte har skitlångt till kliniken och som inte blir uppstressad på klinik etc. Och tolkade sthu som att hon var rätt less på kliniker överlag, så jag tänkte faktiskt bara på 'på fältet veterinärer' och där är ju centrifugeringen det kluriga.

Men på klinik borde det vara lätt, där borde väl i princip varenda klinik kunna centrifugera?

DV t ex här kan också centrifugera, de har ju smådjursmottagning. Men att DV ska komma hit early morning, och sen åka tillbaka till stationen för att cenrifugera kanske är besvärligare.

Vilket gav mig en snilleblixt. Man borde kunna boka tid med DV för att ta provet, och om DV har en klinik också för t ex smådjur, kunna SJÄLV åka med provet dit (så kan vet åka vidare till nästa patient), de som är på kliniken och tar emot smådjur centrifugerar provet som man kommer in med?

Det borde ju funka också, om man inte får ihop det på annat sätt?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har bara fyra kilometer till sjukhuset, så jag går ju hellre dit än ringer ut en distriktare i och med att alla resurser finns där.
Men som sagt, där tror de inte på mig. Jag ska ringa igen om ett par veckor och säga att han inte har gått ner i vikt och inte musklat sig ordentligt trots bra foderstat och bra med motion.
Det går knappt en dag utan att jag bryter ihop en aning över denna häst..
Försökte ta en bild på hans mycket märkliga kroppsform, men hade bara mobilen med mig och den ville inte vara med på noterna..
Ska göra ett nytt försök ikväll med riktig kamera.

Jag har pratat med en massör som ska kolla igenom honom och kolla sadelns passform. Kanske kan vi komma tillrätta med något problem på den vägen..

Gah! Dumma Krafft, varför gör de så?! Hade ju fått köpa 8 säckar för 500 kr, men är det melass i så struntar vi i det. Då får det bli Dangrönts GreenPower med sojaolja i alla fall.. Fast kanske ska jag prova något helt annat, hade ju den förra året utan några som helst resultat på vare sig muskler eller hull..
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej, tyvärr.





Jag skulle verkligen ta ett blodprov för att se om han är IR. Nu märkte jag inte just det med Lillen men läst det på flera ställen och sagts i flera trådar med, att de kan bli slöa/nere/energilösa av IR.

IR...kan det inte bara vara att hästarna helt enkelt är slöare och inte orkar lika mycket som en smal häst när de är tjocka?

det är väl som att gämföra en fet människa som ska springa ett maraton lopp och en smal vältränad man kan ju undra vilken som är piggast och springer lättast....

jag tänkte oxå på det att de flesta här och i övrigt som disskuterar feta hästar påstår att man i princis ska mata i hästarna extrema näringsvärden och sen motionera bort övervikten....

jag o andra sidan anser att man anpassar maten efter energibehovet, rids inte hästen så mkt så ska den heller inte ha så mkt näring, rids hästen mkt ska den ha mkt näring.
Man måste ju anpassa sig efter förhållandena, en häst som inte rids mkt skall kunna vara smal kanske otränad men smal det ska den kunna vara...likaväl som en människa kan det.

Om jag tar mig själv som exempel, när jag jobbade i ladugård var jag väldigt vältränad och smal hade massa muskler och var stark och pigg.
nu när jag inte tränar länge är det givetvis inte lika mkt muskler jag har gått upp liiiite i vikt men bara 3kg men istället har musklerna bytts ut mot fett kan man säga.
Jag hade kunnat fortsätta äta lika mkt som jag åt när jag tränade(vilket försvann rakt ut i musklerna) men då hade jag nu vägt 20kg mer kanske istället och varit fet, jag hade varit slö, inte orkat någonting och haft dålig kondis OM jag inte tränat alltså.

Men istället har jag dragit ner på matintaget och äter bara så mkt som jag gör av med visst hade kunnat börja träna och äta ännu nyttigare men jag har som sagt inte gått upp mkt TROTS att jag inte tränar längre...

hänger ni med hur jag menar, det är ju samma sak med hästarna...man behöver inte bli fet bara för att man inte tränar om man äter rätt....

det är ju allmänt känt att vi i modern tid ger hästarna ALLDELES för näringsrikt foder....vi tränar dem som mest varje dag 1-2timmar om dagen men det är ju mkt träning i våra ögon. så tror vi att vi måste proppa hästarna fulla med protein och näring.

Men för att gå tillbaka till hästar i det vilda vilket man ofta måste göra för att inte få tunnelseende.
så vandrar de större delen av dygnet och LETAR mat, oftast med dåliga värden på vintern får de gräva fram dött gräs.
Hästarna är alltså skapta för att leva i extrem natur och vi människor i princip trycker in protein i munnen på dem och de behöver inte ens anstränga sig för att fundera över mat.

bara lite diskutions öppnande;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Jag blir lite oroad när jag läser att de alla(de flesta) har analys och uträknad foderstat MEN deras hästar är fortfarande tjocka och de lyckas inte få dem smala....hur kommer sig detta om det nu är så viktigt att veta vad de får i sig så man kan räkna analys om det endå inte hjälper? förstår ni hur jag menar?

sen är ju frågan vem som kommit på VAD för siffra är mkt eller lite protein i förhållande till vad? alla hästar är ju individer som människor vissa kan man proppa i mat utan att det syns på dem. andra, som våra tjockisar är överlevarna i det vilda och överlever på luft i princip, då kan man inte proppa i dem massa protein och näring som med de smala hästarna.

Jag förstår detta med analys endel men sen blir jag rädd över hur folk stirrar sig blinda på siffror, det är väl hästar vi har inte matteböcker? titta på varje individ varje häst istället för att glo på en jäkla siffra;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Jag blir lite oroad när jag läser att de alla(de flesta) har analys och uträknad foderstat MEN deras hästar är fortfarande tjocka och de lyckas inte få dem smala....hur kommer sig detta om det nu är så viktigt att veta vad de får i sig så man kan räkna analys om det endå inte hjälper? förstår ni hur jag menar?

Eftersom det är svårt att få så låga värden per kg foder som krävs för att tillgodose TS.

Om man måste ge 7 kg hö för att tillgodose TS, hästens behov är 40 MJ, så behövs det ett hö med 5.7 MJ/kg foder. Det finns inte. Men om man hittar ett hö med 6.8 MJ så blir det 6,8 * 7 = 47,6 MJ. Det är drygt 7 MJ för mkt och hästen kommer inte gå ner, men förhoppningsvis inte upp så mkt heller.

Om du däremot ger ett hö med 9 MJ/kg foder blir det 9*7 = 63 MJ, det är 23 MJ för mycket.

Om du ger oanalyserat hö har du ingen aning om du ger 23 MJ för mycket (dvs du ger hästen 150% av behovet) eller om du ger 7 MJ för mkt.

Genom att använda analyserat foder och köpa det med det lägsta MJ men med bra kvot du hittar, kan du minska överskottet.

Har du en större häst som kräver säg 50 MJ, så kommer den vara i kanonfint hull på 7 kg av höet med 6,8 MJ, men bli fet av höet med 9 MJ.

Men anledningen de med ponnyer med LÅGT behov inte får ner dem slimmade är på grund av att det finns en gräns för HUR låg energi det är möjligt odla fram med bibehållen kvot, och att dessa hästar har samma TS-behov som andra. Dvs det går inte att hålla MJ nere och ge tillräcklig TS.
 
Sv: Bantningstråd!?

I mitt fall handlar det om en extremt lättfödd häst som förmodligen har någon rubbning i systemet.
I många fall handlar det om att man vill ge en tillräcklig ts-mängd, i och med att hästens matspjälkningssystem behöver det. Att hitta ett tillräckligt näringsfattigt grovfoder som uppfyller alla krav är i princip omöjligt.
Det är väldigt många som faktiskt har lyckats med bra resultat.
Det kan vara mer än foderstat som spelar roll.

Klart att fetman bidrar till en viss slöhet, men i mitt fall är det en annan typ av slöhet.
Och du, det är fullt möjligt att ha god kondition och pigg och vara i överhull.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag blir lite oroad när jag läser att de alla(de flesta) har analys och uträknad foderstat MEN deras hästar är fortfarande tjocka och de lyckas inte få dem smala....hur kommer sig detta om det nu är så viktigt att veta vad de får i sig så man kan räkna analys om det endå inte hjälper? förstår ni hur jag menar?

sen är ju frågan vem som kommit på VAD för siffra är mkt eller lite protein i förhållande till vad? alla hästar är ju individer som människor vissa kan man proppa i mat utan att det syns på dem. andra, som våra tjockisar är överlevarna i det vilda och överlever på luft i princip, då kan man inte proppa i dem massa protein och näring som med de smala hästarna.

Jag förstår detta med analys endel men sen blir jag rädd över hur folk stirrar sig blinda på siffror, det är väl hästar vi har inte matteböcker? titta på varje individ varje häst istället för att glo på en jäkla siffra;)
Håller helt o fullt med dig:bow:

Denna tråden borde vara mest inläggbombad av de som faktiskt har lyckats o inte håller på med samma- år ut o år in.
Utan synbart resultat.
Det är lite märkligt att den nu består av såna som säger att det är omöjligt:confused:
Att det är hästarna det är fel på- inte på att de stoppas i.

Om man stävjar det i tid, kanske de inte behöver banta- jojo-bantning.

Jag ska skriva till den där Rundgren- som troligen gör att fler o fler av våra hästar blir smällfeta. Tabellvärden som är åt tjottahejti.

Vakna!!! o titta på hur hästen ser ut o gör något konkret åt det!
I första hand kosten- för att bibehålla vikten- motion.
 
Sv: Bantningstråd!?

Då har ni säkert också lagt märke till att alla vi här fodrar långt under tabellvärdena samt är pinsamt medvetna om att tabellvärden är ungefärliga riktvärden som inte gäller för den lättfödda hästen.

Kom med något konkret istället :mad:
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej! Eftersom jag kände att jag fick ett bra stöd av dig så vill jag bara säga att
nu har jag fått börja skritta och min häst har gått ner 3 (!) hål på gjorden :D!
Och konstigt nog så lever han ännu i högsta välmåga! Det är en sent kastrerad
PRE (var ca 7 år), du undrade ju det senast. Så nu så sticker det inte ut så mycket mage på sidorna längre när man ser honom framifrån/bakifrån!
Här är han;

Bando28aug2009004.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

sen är ju frågan vem som kommit på VAD för siffra är mkt eller lite protein i förhållande till vad? alla hästar är ju individer som människor vissa kan man proppa i mat utan att det syns på dem. andra, som våra tjockisar är överlevarna i det vilda och överlever på luft i princip, då kan man inte proppa i dem massa protein och näring som med de smala hästarna.

Jag förstår detta med analys endel men sen blir jag rädd över hur folk stirrar sig blinda på siffror, det är väl hästar vi har inte matteböcker? titta på varje individ varje häst istället för att glo på en jäkla siffra;)

Jag tycker snarare att det är oroväckande att man inte vill räkna.
Sedan är det klart att man bör ha klart för sig att alla siffror bara är uppskattningar. Det gäller både foderanalysens smältbarhetsvärden och hästarnas behov.

Men jag lyckades inte banta min ponny förrän jag minskade energin ordentligt. Det hade jag inte kunnat göra om jag inte hade räknat på det.
Enligt svenska tabeller så behöver hon ca 40 MJ per dag. Denna ponny har jag försökt banta ett tag utan lyckat resultat. Men i vintras blev jag rädd på allvar och minskade energin till ca 32 MJ. Proteinet har jag hela tiden gett efter behovet. Hon har nu gått ner en hel del trots att hon inte har rört sig jättemkycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp