Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Kan IR påverka musklerna, som Cushings, så ex överlinjen blir sämre "av sig själv"?

Insulin är ett hormon med många funktioner i kroppen även om den mest kända är att reglera blodsockerhalten.

Jag är osäker på detta med musklerna men har hittat nedanstående text the Horse (webtidning)

"Specifically, by working on numerous cells within the body (including liver, muscle, fat, and kidney cells), insulin helps to initiate the following actions:
• Storage of glucose in the form of glycogen, which is the horse's main source of fuel;
• Conversion of fatty acids and glycerol into fat;
• Conversion of amino acids into protein, which is used to build muscle"

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=5639

Ovanstående är bara några ex på insulinets funktioner.

Du kan ju ta upp det med veterinären imorgon.

Med detta menar jag inte att din ponny är IR. Men om han är det kan det kanske vara en förklaring till att han inte bygger muskler, kanske.... (detta är för komplicerat för mig)
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är ju mycket som skulle kunna passa in..
Det bästa kanske är att inte tänka mer på det förrän jag har pratat med veterinären.

Om man utfodrar en frisk häst som om den hade IR/Cushings, det kan väl inte vara farligt? Tänkte testa "specialdiet" och se om det händer något.
 
Sv: Bantningstråd!?

Farligt är det säkert inte!
Alla människor mår väl bra av att äta som en diabetiker. Speciellt om man behöver banta lite! :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Suttit och läst lite (ännu mer) om IR och utfodring. Insåg att jag fodrar "rätt" om jag bara fortsätter urlaka höet.
Då är det ingenting att tveka på! Höt åker i blöt ikväll innan ponny kommer in.
Det är värt ett försök.
 
Sv: Bantningstråd!?

Inte för att vara pessimist, men för min räckte det inte med urlakat hö. Men som sagt, beror ju massor på hur mkt socker det är i höet. Jag misstänker mitt var rena sockerbomben. Skulle analysera det i 'efterhand' av ren nyfikenhet men balarna blev dåliga innan jag hunnit samla nog för att skicka sockeranalys på silaget (skulle ju skicka höet samtidigt).

La ju ut bilder på den extrema skillnaden, och mailade också OW och frågade om minskat socker kunde gjort den snabba, stora skillnaden. Och ja enligt honom, och så berättade han om en annan patient (en ridponny) som gått ner massor på bara några veckor enbart av att det börjat blötlägga höet.

Så urlakat hö är ju aldrig fel så, men om det räcker beror nog mkt på höet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad gick det på att göra en sockeranalys? Det kan kanske vara värt att kolla upp hur mycket socker man har i höt.
När man blötlade det vi hade i somras blev vattnet helt brunt på 30 min i kallvatten. Bytte och lät det ligga 30 min till, lika brunt då.

IR kan påverka musklerna (svensk översättning för muscle loss, muskelförlust?) och komplicera hela förbränningsprocessen så att det glykos som är i blodet förbränns först vilket leder till snabbare utmattning och minskad fettförbränning. Det kan också leda till att kroppen använder muskelvävnad som bränsle.
Det är mycket som kan gå fel med andra ord..
Tydligen ska det finnas medicinering? Men det verkar inte helt riskfritt att sätta in och antagligen är det inte så vanligt i Sverige heller.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vet iaf ett fall som medicineras i Sverige, den hästen gick dock inte ner i vikt, men blev piggare och gladare och mådde bättre. Den hade diagnosen EMS.

Men nej, är nog inte så vanligt i Sverige, jag hade ju dock tänkt kolla upp det åt min, men sen kom det ju effekt med silaget. Så kollade aldrig upp det närmare.

428 kr kostade sockeranalysen.
 
Sv: Bantningstråd!?

IR kan påverka musklerna (svensk översättning för muscle loss, muskelförlust?) och komplicera hela förbränningsprocessen så att det glykos som är i blodet förbränns först vilket leder till snabbare utmattning och minskad fettförbränning. Det kan också leda till att kroppen använder muskelvävnad som bränsle.
Det är mycket som kan gå fel med andra ord..
Tydligen ska det finnas medicinering? Men det verkar inte helt riskfritt att sätta in och antagligen är det inte så vanligt i Sverige heller.

Insulinresistens är ngt man ska akta sig för. Det har i alla fall jag kommit fram till. Min ponny har bantats.

Nu är det ju inte säkert att det är så med din ponny. men det finns mediciner som den kan äta tillfälligt för att gå ner i vikt (om jag förstått det rätt, i alla fall utomlands).

Alla veterinärer är inte helt uppdaterade på detta med insulinresistens, kan vara bra att veta. Hästveterinären i vår by har uppenbarligen aldrig träffat på det, bara som ex.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nä, jag upptäckte det. Ringde och fick provsvaren idag. Hästen har haft en fästingsjukdom men just nu var den obehandlingsbar, det fanns bara spår kvar av den.
Jag frågade om IR eller om det kunde vara något annat som gör att han inte gå ner i vikt trots konstens alla regler.
Veterinären hävdade att IR är omöjligt utan "aktiv fång", de kan alltså inte vara IR utan att ha kronisk fång.
När jag försökte lirka lite och få lite tips fick jag till svar att "Rid några veckor och ge inte för mycket mat. Har han inte gått ner i vikt så ring och boka en tid så gör vi en ordentlig undersökning då".

Jag blev ganska irriterad och förklarade att jag har en nästintill perfekt foderstat och rider varje dag, och har så gjort de senaste tre åren utan resultat.
Fick samma svar igen, "testa ett par veckor.."

Så jag står kvar där vi stått hela tiden och ska avvakta ett par veckor.


Men en sak är bra. Jag har fått analysen på höt. 8,6 MJ och 39 g protein.
Inte kanon, men kunde varit sämre.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag antar att du vet att svaret om IR inte stämmer.
Däremot kan en IR häst lättare få fång än en med normal insulinkänslighet.

svårt läge när man inte har veterinären med sig.

Har din ponny fettansamlingar som en IR häst dvs fettnacke, ovanpå rumpan, manke som "försvunnit", typ fettvalkar längs med sidorna alltså ungefär längs med den nedersta kanten på ett shabrak (horisontellt läge) eller andra konstiga fettansamlingar? De två första är väl de som oftast är kopplade till IR. Fettnacken hade jag svårt att upptäcka själv.
IR hästar kan ofta vara lite sega i temperamentet pga brist på energi till cellerna. Sedan finns det IR hästar som är smala men det är ju inte din. Om du har starka misstankar om att han är IR så är det kanske läge att ringa till ngn annan veterinär. Egentligen behöver man kanske inte fastsälla det men kan ändå vara bra att veta - kanske. Fångrisken är ju ganska stor.
 
Sv: Bantningstråd!?

Exakt så sa jag med, att fångrisken är väldigt stor.

Han har stora fettansamlingar på sidorna och vid bogen. Det är så mycket att det dallrar, vilket veterinären tyckte var lite märkligt..
Nacken är svår att känna vid den här tiden på året, den svullnar ju upp och blir hård av eksemen när han kliar sig..
Så gott som allt jag läst om IR stämmer in.

Jag ska ringa runt lite andra veterinärer och få ett utlåtande, även om jag inte har möjlighet att åka någonstans. Ska se om jag kan prata med någon annan på sjukhuset här också.
Det är väldigt svårt att bli tagen på allvar med en tjock häst :crazy:


Men ok, nu testar vi fodra som om han vore IR, så gott jag nu kan med det foder jag har.
Höet ligger i blöt i 60 min innan utfodring.
Proteintillskott behövs, vad är mest lämpligt att ge? Kommer behövas ganska stora mängder...
Strömaterial fick jag ingen ordning på, så det får vara halm så länge det går.. Tyvärr.
 
Sv: Bantningstråd!?

Lusern eller soja är nog bäst proteintillskott. Båda har lågt GI sedan beror det på hur mkt energi du kan ge. Men det är nog du som inte vill ge soja. Var det inte raps du skulle prova med i stället? Jag vet inte hur mkt energi det innehåller och inte heller i vilken form.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har gett upp rapsen, den smakar tydligen apa..
Funderar på linfrökaka istället.
Att ge soja är verkligen absolut sista utvägen, när det inte finns någonting annat att välja på..
Lucern försöker jag få in, men oj så mycket energi det blir! Och kalcium i mängder.
 
Sv: Bantningstråd!?

Lucern innehåller ju egentligen inte så mkt energi, lika bra att skriva det för det är alltför många som tror att det gör det.
Men det kan vara svårt att få ihop det med tillräcklig tuggtid och proteiner och minimalt med energi. Helst vill man ju byta ut en del av grovfodret mot lusern men då tar det slut för snabbt.

Kalcium från grovfoder är inte farligt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Inte farligt, men ganska olämpligt att ha ett intag på över 40 g/dag :angel:

Det är ju det att det inte behöver innehålla mycket energi för att vara för mycket.. Jag har fått ihop något hyfsat med 3,5 kg hö, 0,5 kg lucern och 0,3 kg linfrökaka. Linfrökakan minskar behovet av linfröoljan (för eksemen) så där blir väl energiintaget på ett ut.
Det blir lite mycket energi, 40 MJ ungefär. Men jag tror det kan fungera.. Proteinet hamnar på ca 250 g.
Funkar det så funkar det, annars får jag räkna om igen.
 
Sv: Bantningstråd!?

oj nu är foderstat beräkningar i full gång kan jag tänka...ska ni alla ha analys till era tjockisar? har det fungerat andra vintrar så de blivit smala tjockisar istället?:)
 
Sv: Bantningstråd!?

Vihar beställt hösilage men de har inte lagt upp analysen på sin hemsida ännu. Räknar dock med att det är bra, då det är en seriös leverantör och det var ett bra hösilage år (här). :)

Mina kommer dessutom stå på halm, mest pga kostnaden men då kan nordisen äta lite halm och inte få så mkt hösilage om det är (för) bra värden. Svårt med fullblod och nordsvensk ibland :p Normalt sett är det iaf inga problem att banta herrn på vintern när födointaget är kontrollerat. Kommer också köra på hönät så mattiden blir längre trots ganska lite mat.

Nu har jag förresten fått tag i en tjej som ska prova som medryttare. Hoppas hon kommer trivas så man kan få rätsida på allt!
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Självklart är det analyserat grovfoder! Här räknas foderstat så det brinner i knutarna. Har som sagt inte sett några resultat, men det kanska det blir ändring på nu.

Sitter och funderar över vilket proteintillskott man bör välja för att få så högvärdigt protein som möjligt. Men det blir nog lite linfrökaka ändå, jag tror på dess effekt på eksemen och kan jag då byta oljan mot kaka i vinter underlättar det en hel del då jag inte har något att blanda oljan med..

Chili:
Hoppas det funkar med medryttaren! Vore ju kanonbra lösning!
 
Sv: Bantningstråd!?

Är det lämpligt att ge Kraffts hackade lucern som väl är melasserad om hästen nu är IR?
Jag får köpa flera säckar billigt, perfekt för min ekonomi.

Jag upptäckte en skrämmande sak idag:
När hästen rör sig dallrar magen :crazy:

Han känns inte fräsch alls. Att få honom att röra sig är ungefär som att köra bil med en hårt åtdragen handbroms. Han känns inte alls som vanligt..
Men veterinären hävdar ju att han är helt frisk och att jag ska rida/träna som vanligt.
Jag har börjat spekulera i om det kan vara sadeln? Den är utprovad och har inte gett några problem någonsin tidigare, men man vet aldrig.. Har tyvärr brist på westernsadelkunniga i min närhet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det måste man ju nästan göra, annars har man ju ingen aning om vad de stoppar i sig/vad man stoppar i dem... Mitt jättefina, supergröna och underbart väldoftande hö innehåller endast 29 g smrp. Det hade man aldrig anat om det inte funnits analys... Det går INTE att se på höet hur näringen är!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp