Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Men vad märkligt :confused: Jag hoppas nästan att blodprovet visar att det är något som enkelt går att behandla så han förändras i hullet. Det är ju inte direkt nyttigt för honom... Undrar vad det kan vara...

Undrar om man kan få tjänstledigt halva dagen varje dag från jobbet för att man måste motionera hästen 12h av dygnets 24h :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Ikväll blev det promenad med hästen :) Bootsen passade men behöver nog XXL för att det verkligen ska hjälpa. Men vi var ute nån kilometer och joggade kanske en tredjedel av det. Inga problem för pålle, mer problem för matte snarare :angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är nog nyttigt för mattar och hussar att motionera också :p

Jag ska sätta igång min shettis snart med promenader... jag ska bara komma på hur nyttigt det är för mig ;)
 
Sv: Bantningstråd!?

Men hallå, 1 km är väl ingenting? ;) Det är våran lilla framskrittningsrunda och tar max 10 minuter! Jag brukar gå raskt 4-5 km med min häst i vanliga fall - DÅ börjar det bli jobbigt och om vi lägger på klätterbacken på det ja då jävlar... Haha!
 
Sv: Bantningstråd!?

Nån kilometer, inte en. Ett ganska luddigt begrepp som kan innebära nästan vad som helst.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja alltså nån km som i odefinierbart antal på en runda jag inte mätt :p Tror det tog 30 min allt som allt, med gott om backar i skogen. En kilometer är som du säger de nada. Fast å andra sidan pallar inte mina knän längre än såhär (sitter här med lite molande värk nu) och höfterna pallar inte att jag sitter på honom för länge så det sätter ju också gränser.
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, beror på vad man har för häst med. Passade ponny idag av modell "Litenbrun" och skulle ut och gå, det tog 20 minuter.
Sedan skulle jag och min egen tjocka röda ut och gå samma sträcka - det tog 40 minuter. :angel:

Sthu; Fy vad jobbigt att inte få något svar, jag var ju inne på strömsholm X antal gånger tidigare i år, och fick till svar "frisk häst, hästen mår prima - men stoppa i lite butta och kom tillbaka! :idea:"
Ehm... Vi bytte klinik - hästen har en senskada.

Om problemet dyker upp igen så proppsa för att det ska undersökas grundligare!
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Kan hålla med om det där. Att promenera med fullblodet tar jättelång tid och ger inget såvida man inte klättrar eller går offroad. Han tycker det är sjukt tråkigt och går med pensionärfart :p Nordisen pinnar iaf på och joggar gärna lite.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kan ha läst för fort också men nån km i mitt huvud är typ 1 max 2 kanske :p Några är 2 och uppåt. Men jag kan vara allmänt förvirrad också :p

IronWill: haha det problemet har jag också, fast ja nu vet jag antagligen varför. men anyway. lilla stella har väl inte så bråttom helt enkelt ;)

sthu: det skadar inte att vara trevlig någon gång då och då.
 
Sv: Bantningstråd!?

Halmpellets har jag med funderat på, syrran har det till sina hästar. Men det säljs ofta i pappsäck och då kan det bli värre med förvaring. Misstänker att hästen kommer äta av det med, bara för att... :crazy:

Jaså?! Här säljs de i plastsäckar... Är det inte lite osmart o ha pellets i pappersförpackning?:confused:
 
Sv: Bantningstråd!?

Ytterligare en promenad har vi lagt bakom oss idag. :) Den rundan är ungefär 2,5 km med lite backar. Tror vi joggade drygt en kilometer sammantaget. Han gillar det :laugh: Imorn kommer en tjej och provrider så då får han också röra på fläsket lite. Förhoppningsvis charmar han henne!
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, jag håller med. Papperssäck är inte speciellt bra..

Chili: Hoppas de passar ihop så ordnar det sig lite i varje fall!
 
Sv: Bantningstråd!?

Så skönt det vore om det skulle funka med medisen :) Jag hoppas det för din skull, och då framförallt ditt samvete ;)
 
Sv: Bantningstråd!?

Här om dagen insåg jag att min shettis har fått en bog! eller ja två :p
Man kan se och följa MUSKLERNA runt bogen och frampå bröstet :D Nu är det bara en liiiiiten mage kvar och sen är hon i topptrim!! Ja, förutom lite muskler och kondis dårå :)

Och araben får gå med betesbegränsare sedan en vecka tillbaka och hon har blivit mer slimmad i kroppen :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Wow! En muskelknutte! Snyggt jobbat!

Jag har funderat lite. Vet sa att det var märkligt med muskelansättningen på pålle min. Först tänkte jag bara att det är väl för att han fått för lite protein.
Sen insåg jag att han fått massor med protein..
Nästa steg i tankebanan blev därför
Vilket fodermedel har högst/bäst/tacksammast smältbarhet för häst? Inte bara högst proteininnehåll, utan bäst/gynnsammast sammansättning för häst.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tack :D Jag måste försöka ordna med bilder!

Hur menar du med "märkligt med muskelansättnignen"? Har han satt muskler i fettet eller vad man ska säga? Eller satt "konstiga" muskler? Eller såg musklerna bara annorlunda ut?

Du menar att han kanske har något fel på ämnesomsättningen eller liknande?
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej, han sätter inte muskler alls... Beror inte på opassande utrustning, otillräcklig motion eller något sådant. Jag rider väldigt varierat, ska komma igång med körningen igen snart. Han har kondis som bara den, har bättre ork än tävlingshästen vi delar stall med.

Veterinären påpekade det för mig på sjukhuset. Han tyckte det var konstigt att han inte gick ner och att han inte satte mer muskler. Vi gick igenom träningskalendern jag har med anteckningar om hur mycket, hur långt och vilket tempo vi har motionerat i.

Jag överdriver förmodligen, men kan brist på en essentiell aminosyra ge såna symtom? Rubbad ämnesomsättning, svår muskelansättning, muskelproblem (? får se vad blodprovet säger). Hittar inget om ex lysinbrist hos vuxna hästar..
 
Sv: Bantningstråd!?

En vuxen häst får ju oftast sitt lysinbehov fyllt från grovfodret om det är ordentligt med protein i det (minns inte vad du har för värden dock). Sen är det ju alltid det där med att vad de får i sig och vad de tar upp kan vara två skilda saker :crazy:

Men knepigt ja, det första man tänker är ju proteinbrist, men så 'enkelt' är det ju inte för er?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag överdriver förmodligen, men kan brist på en essentiell aminosyra ge såna symtom? Rubbad ämnesomsättning, svår muskelansättning, muskelproblem (? får se vad blodprovet säger). Hittar inget om ex lysinbrist hos vuxna hästar..

Om en häst har brist på lysin borde det bli samma sak som om den har proteinbrist. Den kan inte tillgodogöra sig alla andra aminosyror utan den kommer att göra sig av med kvävet.
Jag undrar om den kan få rubbad ämnesomsättning av det? Den borde få svårt att sätta muskler men jag undrar ändå om det blir som du beskriver med din häst?

Hoppas att du blir klokare av blodproverna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp