Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Som Alexandra säger så är det ganska dyrt, men det går inte alls åt lika mycket torv som det gör med spån, eller för den delen halm. Om man gör bädd så kanske det går åt ännu mindre...
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag ska se om jag har möjlighet att köpa det, låter ju som ett utmärkt alternativ!

Fick tid hos doktorn imorgon. Först ville de att jag skulle komma om två veckor, så de kunde vara flera veterinärer samtidigt och ha ultraljud under ridning och massa sånt. Lutar åt att det kommer bli en dyr undersökning.. Fast imorgon blir det "bara" en vanlig undersökning utan ultraljud. Men bara de luskar ut vad felet är och kan göra något åt det!
 
Sv: Bantningstråd!?

Ett annat problem:
Den gödselansvariga vill inte ha något annat än halm på stacken, vilket innebär att jag måste ha tjockis på halm i vinter. Sist han stod på halm satte han i sig orimliga mängder och fick kolik..
Alternativ? Något som påverkar gödselstacken på samma sätt som halm men inte sätter sig runt midjan så att säga.
Eller kan jag ha honom på halm men inte fodra något annat inne, alltså förutsätta att han äter av bädden? Kanske lite väl riskabelt, både för kolikrisk och hullet?

:idea:Halmpellets! Det borde väl inte göra någon skilnad på gödslingen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tänkte också hampellets/hackad halm, fast det tar väl inte bort ätproblemet om hästen är förtjust i halm?
 
Sv: Bantningstråd!?

I vårat stall har halmpellets användts lite från och till när det har varit svårt att få tag på spån. Det rör sig om åtta hästar och min är inte ensam om att vara allätare och stormförtjust i mat. Men jag har inte sett nån av dom äta av pelletsen. Min trodde först att han hade hamnat i himmelriket, när han såg att vi tömde ut säckar av pellets i boxen 'Ah!:idea: Kraftfoderpellets i hela boxen:d' såg han ut att tänka. Men sen var det inte så intressant i alla fall.:grin: Så jag tror faktisk inte att de äter dom.

Men jag vet att det finns en tråd om halmpellets. Där kanske någon kan svara på om hästarna äter dom.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ah, det är ju utmärkt i så fall. Även min första tanke var pellets eller hackad halm, men tänkte att om de äter det ändå så ingen vinst. Men låter ju som en superlösning (förutom för plånboken) för TS i så fall, om det är mindre smakligt än 'lös' halm =)
 
Sv: Bantningstråd!?

Här kommer en dålig mobilbild på min dam, men visst ser hon något smalare ut? Det roliga är att hon ser ut att ha sju mil lång hals,
trots att hon har en väldigt kort hals :rofl: och ett ardenner huvud. Måste vara för att hon inte har någon hals eller några muskler kvar.

Stellajpgsmalare.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag visste inte att Sötnöten var prickig :D Vinterpäls?

Jag håller med, jag tycker hon ser lite mer slimmad ut!
 
Sv: Bantningstråd!?

Den halsen är väl inte så kort ändå! Supersöt! Trivselfläckar?

Halmpellets har jag med funderat på, syrran har det till sina hästar. Men det säljs ofta i pappsäck och då kan det bli värre med förvaring. Misstänker att hästen kommer äta av det med, bara för att... :crazy:

Usch, nu börjar jag bli nervös för undersökningen imorgon! Hoppas det är något lättbehandlat som går över snabbt :crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Kul att du tycker det! då går det åt rätt håll kanske!

Jo hon är prickig som bara den, fast nu är det nästan inget kvar halsen och magen var minst lika prickig som baken!
Så vinterpälsen växer fram och prickarna försvinner :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo hon har kort hals, men som sagt, på bilden ser den Lååååång ut. Jag antar att det är "trivselfläckar" Men jag vet inte om de är av trivsel.
Hon går i boxhage och på "svältdiet" och får metacam så hur pass hon trivs det vet jag inte.



Jag önskar er lycka till, jag är redan nervös för vårat åb. den 4:e...
 
Sv: Bantningstråd!?

knapp

Idag slog hovis på tappskor på nordisen. Så kan man börja sätta igång. Igen. Vikten börjar öka efter att ha legat rätt jämnt hela sommaren. En åtgärd är att hitta boots i XL åt honom - om det ens passar. Hade XL en gång för några år sen men det var precis att de gick på. Får väl klippa bort en massa hovskägg för XXL känns inte som nåt man hittar på stan och jag behöver dem asap... Fullblodet har inte tappat en sko sen han fick ha boots runt om i hagen och jag hoppas samma resultat visar sig på herr nordis.

I veckan kommer en tjej och provrider för medryttarskap också. Hoppas på att hon blir intresserad, hon verkar ha rätt inställning iaf. Allt skulle bli sååå mycket enklare med lite avlastning.
 
Sv: Bantningstråd!?

Kom på att mina boots i M till fullblodet är väldigt stora i storlekarna. Så hitta dem och gummiboots i XL idag, jämförde och gummibootsen var lika stora. Köpte gummi för de jag har är inte så bra kvalité. Återstår att se ikväll, jag hoppas och tror de passar. :)

Fettet kommer möta sin överman nu :devil:
 
Sv: Bantningstråd!?

Jahaja då har vi varit hos doktorn. Och tro fan den jäkla hästen såg normal ut när vi longerade. Han såg rent av så fräsch ut att veterinären tyckte han rörde sig otroligt bra med tanke på hans kroppshydda.

Jag fattar ingenting.

Men vi tog blodprov ändå, för att kolla fästingsjukdomar och något muskulär inflammation. Veterinären tyckte det verkade konstigt att han reds så mycket och inte satte mer muskler eller gick ner mer i vikt.
Han var dessutom lite bekymrad över att fettet dallrade...

Provsvaren kommer på måndag, ska ringa igen då.

Vågen var ur funktion, typiskt, så jag vet inte vad han väger. Ska höra på måndag om vi kan komma ner en annan dag och låna. Friskvård kna vi kalla det.

Jag red en lång runda efteråt, veterinären sa ok och han såg ju helt frisk ut. Så vi satte iväg i trav. Hästen svettig, jag svettig. Men båda ganska nöjda.
Figge kommer stå inne om nätterna i fortsättningen. Hans eksem har blivit otroligt mycket värre trots täcke sen vi flyttade hit så jag vill inte riskera något.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad bra :)! Men vad märkligt också...:confused: Vad ansåg veterinären att du skulle göra angående hullet då? Fick du några tips och råd?
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej, först trodde han att jag helt enkelt inte brytt mej om hullet. Men när vi förklarade hur det låg till, hur mycket foder hästen fick och hur myckethan motionerar blev veterinären lite fundersam.
Det var då han sa att vi skulle ta blodprov. Innan dess trodde han inte riktigt på mig, vilket jag kan förstå.

Det enda konkreta han kunde säga var att rida mer (varvid jag påpekade att då skulle jag behöva rida halva dygnet eller mer) och ge så lite mat som möjligt (vilket jag gör).

Inte mycket hjälp där inte...
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Tagit lite nya bilder. 2 veckor mellan dem, händer ju inte så mkt men lite skillnad är det kanske? Han får ju alldeles för mkt mat då jag inte riktigt får det att fungera med automaten.


Thumbnail.aspx


Nu
Thumbnail.aspx



Thumbnail.aspx


Nu
Thumbnail.aspx



Thumbnail.aspx


Nu
Thumbnail.aspx


De nedan är från nu båda två:
Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp