Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Fortsätter kapa lite:o Men måste fråga, för jag kom att tänka på en kompis häst som hade just ömma senor, för några år sen.

Ni har förstås kollat ryggen o SI-leden o sånt?

Mindes just att den häste fick ömma senor och t o m tjock i en sena, vilket visade sig bero på ngt i ryggen, ägaren fick då veta att det är inte ovanligt, att ryggproblem visar sig den vägen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nog för att hon såg rund ut men inte så späckig ändå tycker jag. Jag tävlade ju mot D när hon hade henne och min mamma frågade "men gud, jag känner igen den där ponnyn jätteväl", hon gillade alltid Stella.
Hade gått fram o hälsat om jag mått bättre och inte allt blivit så enormt med min helt plötsligt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kapar lite här också, min häst är ju kvar där uppe och är tokigt halt just nu, han har svullnat upp och ner i senfästena på båda fram de senaste veckorna, visar ingen ömhet o.s.v. men vet. säger att det kan vara en indikation på något som hänt någon annanstans i kroppen, att de avlastar det på något vis, det är en reaktion på något hursom. Nu vet vi ju inte vad det är ännu men nu ska det röntgas, UL:as o.s.v.

Kan ju tillägga att jag kanske får användning av den här tråden mer när han kommer hem, han står på ett hav av halm och äter bara lyxmat (horsehage, betfor/korn/kli-blandning och krafft rehab) och står inne, huvvaligen, han var inte tjock innan men man kunde ju urskilja en söt gräsmage.
 
Sv: Bantningstråd!?

men lilla sötnöten då :(
hon får allt ta o bli bra snart tycker jag! Jag vill ju se ridbilder på er :bump:
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Oj vad hungrig lilla häst är.. Han kom in senare igår, och det var inte populärt.. Han stod framför haggrinden och skrek mer eller mindre. När jag släppt in honom och tagit av reduceraren flög han på hönätet så jag nästan trodde han skulle slita det i stycken :crazy:
Om han ska stå inne när vi kommit hem också får jag nog peta i honom en massa halm, så han slipper stå hungrig. Oj vilket humör han har när han inte ätit som vanligt!
Den där betesreduceraren fyller sin funktion.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ömma senor fast den står:confused:

Kan vara strålbenen eller ngt liknande.

Hoppas att de finner felet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hon är röntgad i hela ryggen och vet. som vi hade på strömsholm säger att den är bland det finaste han sett. Hon rids inte, längre.
Röntgad UA i kotor fram - också superfina. SI leden har vi inte tänkt på, ska fråga vet :bow: när vi ska tillbaka om två veckor.
Övriga knän, kotor, haser, fötter och dylik är gjorda. Finns några små, små, små fynd. Sparkskada på hasen bla. annat (som hon aldrig har haft problem med.)

Vi har bara hals och bog kvar att göra (möjligen huvudet om man ska vara kräsen då.)

Jag funderar på scint.

Hon är något tjock i vänster fram, senfästet, som hon även haltar på. I övrigt så skrittmotioneras hon ca 60 minuter dagligen och står på boxhage.

Breccia_; Men! var du på Ultuna i måndags? Det var en himla många fuxar i alla fall. Ja min är ju svullen i senfästet på vänster fram.

Axel; Strålbenet har inte vet. nämnt öht. De pratar om hennes fötter och att hon avlastar senorna? Men kan ju alltid ta upp det :)

Jag kanske ska starta en egen tråd med vårt mysterium?

Kan ju även skriva att idag när jag kom till stallet på morgonen kl. 7 så fann jag en Mycket glad Stella i boxen. Hon trippade ut ur boxen med höga knän
och satte ner alla fötter normalt och haltade inte. (I vanliga fall nu så är hon stel och lite stapplig.)

Hon har fått en dos metacam.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Yes, hade en ganska tanig och väääldigt långbent fux som böjdes första vändan och inte vågade springa när det kom en sopmaskin och då var riktigt jävla halt också och blev haltare för varje bedövning. Han är ju inte den mest iögonfallande heller, han ser mest fjollig ut på nya ställen och vågar inte röra sig speciellt mycket samt skriker som en gris :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Stackaren, ja Stella hon är ju så världsvan att hon är superlugn, beter sig som om hon vore hemma i sitt stall. Lycka till med den!
 
Sv: Bantningstråd!?

Axel; Strålbenet har inte vet. nämnt öht. De pratar om hennes fötter och att hon avlastar senorna? Men kan ju alltid ta upp det
Du vet att det sitter i fötterna va:angel: Senorna går runt den inuti hoven.
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, Gud jag var nog lite väl förvirrad igår :o
Var inte direkt på topp. Var inne med en annan häst igår (en stallkamrats.) som har KS, förstorade kotor i rygg och hals...

För två år sedan kunde man inte se något på plåtarna, får se om de gör nya nu!
 
Sv: Bantningstråd!?

Usch då, många hästar som är skraltiga nu.. Hoppas allt löser sig, för alla!
Jag har "tid" på sjukhus i nästa vecka, mer eller mindre drop-in, för att ta blodprov och kolla igrnom hästen lite. Har lagt beslag på en av TUVE-studenterna (tilläggsutbildning för utländska veterinärer). Inte så bra på svenska, men det vi inte kan på ett språk får vi ta på ett annat. Det blir billigare för mig, och killen som ska undersöka är ju fullt utbildad han är bara inte så bra på språket än.
 
Sv: Bantningstråd!?

Lycka till!
Jag har varit hos vet som inte pratar Svenska, men det gick mycket bra!

Kan tillägga så att det blir en lite mer bantningstråd igen.
Jag tror Stella har gått ned i vikt, eller ja, magen hänger i alla fall inte lika mycket :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tror det går åt rätt håll här också! Ska mäta på söndag morgon, så får vi se hur det verkar. Men nog tycker jag att det ser lite mindre hängigt ut..
 
Sv: Bantningstråd!?

Härligt! Ja jag tänkte väga nu när vi ska in till Ultuna den 4:e... får bara se till att komma ihåg det den här gången :p
 
Sv: Bantningstråd!?

+ Ironwill:

Roligt att det går framåt för er!! :bump:

sthu:
Ditt travprogram du skulle börja med. Hur ser det ut? :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Mjo, jag började i tisdags och har haft två pass. Men han känns så stel och seg så jag har lagt det på is tills vi pratat med en veterinär. Kanske kommer köra igång på allvar om en vecka då, om vet inte hittar något fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp