Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Några tjusiga bilder på min kära ponnys vackra kropp. Lägg speciellt märke till hans strömlinjeformer och hullets fasthet :grin:

Figge08-16-120.jpg


Figge08-16-119.jpg


Figge08-16-138.jpg



Tack för oss!
Figge08-16-51.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

Nu har min herre gått upp igen :crazy:Trodde aldrig jag skulle säga det, men nu längtar jag faktiskt till hösten! Då har jag koll på hur mycket herrn stoppar i sej, och han går inte och käkar massa gräs hela dagarna :p Mätte med måttbandet idag, det stod på 430 kg :eek: I början på sommaren låg han på 370, det var lagom. Känner inte revbenen längre :( Rider så mycket jag hinner och kan, men om jag jobbar heltid natt och har en kropp som strejkar kan man inte göra så mycket, tyvärr...

Såhär ser han ut nu:


När han låg på 370 såg han ut såhär:


Jag blir så less!:cry:
 
Sv: Bantningstråd!?

Usch, jag funderar seriöst på att köpa eget hö till min ponny. Det går inte med det hon får nu, hon mår INTE bra av att äta så lite som hon gör nu.
Hur tycker ni att HorseHage fungerar? Hur pass mycket måste man köpa in för varje gång? Funderar på HorseHage High Fiber.

Om jag då räknar på deras "högsta" värden de angett på sin hemsida så skulle jag kunna ge henne ca. 8 kg dagligen, utan att ge något mer.
Nu får hon 5.5 kg Hö och 1 kg lucern :(
 
Sv: Bantningstråd!?

Usch, jag funderar seriöst på att köpa eget hö till min ponny. Det går inte med det hon får nu, hon mår INTE bra av att äta så lite som hon gör nu.
Hur tycker ni att HorseHage fungerar? Hur pass mycket måste man köpa in för varje gång? Funderar på HorseHage High Fiber.

Om jag då räknar på deras "högsta" värden de angett på sin hemsida så skulle jag kunna ge henne ca. 8 kg dagligen, utan att ge något mer.
Nu får hon 5.5 kg Hö och 1 kg lucern :(

Horse Hage är ju som vilket vanligt silage som helst, bara mindre balar. Dvs det är högst varierande värden.

High Fibre är senare slaget silage, grövre struktur så där skiljer sig ju lite mot 'vanligt silage'.

Hursom, jag ger HH i år. Har både köpt vanlig och high fibre. Den vanliga har 5.5 MJ/kg foder, en kvot på 8.9 (yay) och 53% TS. High fibren har 5.2 MJ/kg foder, en något för låg kvot (5.6) och TS 52%. De sänkte priset på HF just för lite dålig kvot.

Hursom, det är stor skillnad i strukturen, det vanliga är grönt, mjukt och fint medan high fibren är lite gulare och mycket grövre (mjukt är det ju ändå, iom såpass blött). Du kan gissa vilket som är godast *s* Ponnyn, som ska äta HF (plus 1 kg vanligt för att gissa kvoten) anser det vanliga (som fbl ska äta av ffa + lite HF då de inte hade så mkt av det andra) är lika gott som kraftfoder.

Men, det är ungefär likvärdiga MJ-värden, men struktur och smaklighet skiljer sig stort. Bra tycker jag att ponnyn 'bara' tycker HF är gott, men inte jättesupergott som han tycker om det vanliga. Nu fodrar jag ju sen några dagar i min hembyggda begränsningsautomat, och svårare få ut HF därifrån.

Men, siktar du på blött silage, kan du om du håller lågt MJ/kg ge ganska många mer kilo än hö (och måste det med pga TS)
 
Sv: Bantningstråd!?

Hon äter inte blött silage... det är det som är problemet.

Visserligen kan vi fodra med silage i vårat stall med, men jag har inte hört något om någon analys på det, ska höra med den nya stallchefen.

Det är nog bra om HF inte är lika smakligt, hon är KRÄSEN (Ratar allt kraftfoder utom betfor,
mustangs öch eggersmanns müsli nu för tiden.) så hon lär ju äta långsamt om det är grovt och gult :p

Hur mycket köper du in?

Räknade med att om jag ger 10 kg, så äter hon runt 13-14 balar i månaden, vilket är helt överkomligt prismässigt för mig.
Hon behöver ju inget kraftfoder, hon skulle bli galen. Man matar inte en ponny som är som min, som stått i 8 månader med
kraftfoder om man inte vill riskera livshanken när man ska knata fram i skritt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det finns ju mer torrare TS med, men då kommer du oftast upp lite i MJ. (Mina VILL ju ha det blött, och äter det inte torrt, så..)

Bara hon inte är för kräsen. Hade grava problem förra året med fbl, han vägrade äta för det var för grovt =/ (Vanligt silage) så fick panikköpa annat. Han måste äta 6 kg HF i vinter, jag är inte säker det går, men vi får väl se.

Jag köpte halva säsongsbehovet nu, och har reserverat andra halvan, som levereras när jag begär, borde bli i januari. Då betalar jag det med.

Beställt 3500 kg av det vanliga (vilket blir 144 bal, balvikterna skiljer sig lite btw), och 4500 kg High fibre (vilket blev 192 bal). Då är det meningen fbl ska äta 16 kg (10 + 6) och ponnyn 9 kg (1 +8). Siffrorna inom parantes gäller vanligt silage + high fibre.

Det är en hake dock för dig - man kan INTE (där jag köper ifrån iaf, vet inte om de andra 3 producenterna har lika) boka om man ska köpa i butiken/hämta. Utan ska du kunna boka så du får från samma skörd så måste du få det lev. Du kan däremot dela beställningen på hur många lev du vill (vet inte om de har ngn minimilev/gång), men kilopriset sticker ju ju fler gånger de måste leverera. Men kan du ta hem säsongsbehovet på en gång (kommer på plastad pall, står utmärkt ute) så blir det ju bara en frakt?
 
Sv: Bantningstråd!?

Damen är öwer 20 år, fet och rids inte... Hippocampus räknar ut hennes behow till MJ 63,6 och Smb rp till 381,9!

Själw begriper jag ingenting, söta fröken har alltid sett ut som ett wandrande benrangel och wi har gjort ordentliga awmagringsutredningar på henne. Men så wips - 17 år gammal flyttade hon hit och la på sig som wärsta matronan. Begriper ingenting, men är glad åt hennes walkar...

Och ja, jo wi har haft kanonhö sedan wi flyttade hit. Eller kanonhösilage de senaste åren. I wärsta fall får jag köpa ett lass power-hö aw grannen, wärre än så är det inte!

Du tror inte det handlar om någon rubbning i ämnesomsättningen? Har för mej att den kan ändras med åldern på både människor och djur.:confused:

Dessutom påverkas den av vissa sjukdomar väl? Tex la min gamling som fíck cushing på sej sista åren, vilket enligt vet i efterhand var en del av att han höll ¨på att drabbas av cushing vilket vi inte visste då. Inga andra symtom då, vi trodde det var en en del andra orsaker. När vi sen kom fram till att han hade det, sa vet att bla ämnesomsättningen drabbas. Han var 23 då vi fick reda på vad det var men hade börjat lägga på sej mer och mer under flera år innan, dock då utan andra symtom.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kan nog inte ta hem hur mycket som helst, men det är nog inget problem att ta hem en del i alla fall, kan höra mig för om jag kan få någon hörna på gården att ställa silaget på pall.
Hur många balar går det per pall?

Så kräsen är hon nog inte, silaget slinker nog ner efter ett tag. Hon tycker inte om silage lika mycket som hö dock. I tidigare stall fodrades hon med minst 8-10 kg silage,
Då fanns det kvar på morgonen, av det som hon fått på kvällen, och det är bara BRA enligt mig! Hon är ju lättfödd och ska ju ha något att påta med hela tiden då
hon även är kolikhäst.

Vill ju helst inte ge silage, men men, hellre det än att hon mår dåligt.


Hennes mage mår inte bra nu, lös avföring väldigt ofta. Jag får nog ge henne lite halm ändå tills vidare.

Imorgon så skall jag prata med en stallkamrat som fodrat med HorseHage förr.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ok! Ja jag behöver nog endast 5 pall för tidsperioden Augusti-Juni. Då kan hon äta ca. 16.5 balar i månaden.
Då kan jag nog plocka hem allt på engång.

Tack för svar!
 
Sv: Bantningstråd!?

Så lite så =) Man kan inte alltid välja att få stor pall dock (vet inte vad du räknade på, stor eller liten)

Jag har ju bara gett av mitt sen den femte, men än är jag supernöjd på alla håll och kanter!
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja men det låter som ett vettigt foder, framförallt att man kan ge av det till en häst utan att det blir dåligt.
Jag vill att stackaren skall må så bra som möjligt, viktigt nu när vi inte vet vad som är fel på henne.
Min hovslagare samt klinikhovslagare, Klinikveterinär och den som har UL:at henne kliar sig i huvudet Ultuna.

Att hon är fet gör inte saken bättre hon bör vara så lätt som möjligt. Är glad att det inte är fång dock!
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo, det är ju stora fördelen, att det är en lagom förpackning till en häst. Och lätthanterliga balar. Det är ju onödigt liten storlek för mig, men jag måste erkänna att jag uppskattar den behändiga storleken ändå.
 
Sv: Bantningstråd!?

Usch och fy för sommar säger jag.

Min lilla säl har ju gått ihop med en bamsehäst i sommar och den sista månaden har han verkligen lagt på sig. Det märks verkligen i hur han rör sig och påverkar ridningen mycket. Känns tråkigt, även om rörelsemönstret inte är det värsta som kan hända precis.

Ville flyttat över honom till mindre hage eftersom gräset växt ordentligt nu, men det blev lite motstånd från stallägaren, så jag fick lösa det på annat sätt.
Har länge tänkt att en betesreducerare vore bra, så jag traskade till affären för att köpa en sån till min tjockis.

Men vad får jag höra då?? De är SLUT!!! Och inte bara i affären utan hos leverantörerna också, så nu blir det till att jaga runt efter någon affär som har kvar en i rätt storlek. I våra affärer hade de bara Minishettis och Full att erbjuda:(
Så nu hoppas jag och håller alla tummar för att jag ska lyckas hitta någon affär som har en liten munkorg kvar till min lilla häst.
 
Sv: Bantningstråd!?

vad har du för storlek på din häst? De är ganska små i storlekarna, iaf Globus variant av betesbegränsare. Jag har stl Cob till min shettis och skulle nog behöva en Full till araben ;) Hon har en cob nu men jag tycker den är lite liten...
 
Sv: Bantningstråd!?

Vi hittar fel, men vad som är fel vet vi inte än. Imorgon får vi blodprovssvar, Fästingsjukdomar testas osv.
UL säger : Superbra, senan läker och allt är prima, Stella säger; AJAJAJ när vet klämmer på senorna fram och så
står hon på tå, dvs. hon belastar inte trakten alls, värst är det på v. fram.

Hovbölder?

Vet vill inte böja och hålla på just nu, så hon får Metacam i tio dagar (blä, men butta får hon kolik av... pest eller kolera?)
Vi skall tillbaka om två veckor, då har vi hovlagartid inbokan så han skulle titta över fötterna mer noga.
Då ska båda fötterna släckas ut och så får vi se då, ev röntgen på hovar och kotor fram igen, gjordes för ca. två år sedan
och då visade det inget som kunde påverka, kotorna var mycket mycket fina på plåtarna.

Ev. röntgen på bog skall göras tror jag (det är bara hals och bog kvar, annars så är allt annat gjort på henne, utan saker som
ska påverka på det här viset.)

Jaja. Ska inte kapa bantningstråden mer kanske :p
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp