Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Det där är baksidan med lågkvotsfoder och svårfödda, man får extra MJ när man ska lägga till protein. ledsen att du behövde upptäcka det den hårda vägen, jag var fundersam när du var så glad för så kasst med protein, men vill inte sticka hål på bubblan alltför brutalt.

Nästa år heter tricket lågt MJ per kg foder men en bra kvot. Lättare sagt än gjort ibland det där med lågt MJ dock, fast kan man tänka sig köpa blött så går det ju bevisligen (jag har ju 2 olika sorter =)) hyfsat. Haken är att få TAG på det blöta bara, folk vill ju inte ha det.

Men ja, jämfört med förra året så är ju nästan vad som helst en förbättring för dig, även om du måste proteinkomplettera hårt och får en extra_MJ därifrån, du ska mata på rätt brutalt för att toppa förra året ja.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej, det är faktiskt stoet. 600 kg fet häst som får 12 kg aw detta hösilage (+ mineraler förstås). Då får hon typ 10 MJ för mkt och 40 g smb för lite, men Hippocampus säger wänligt att det inte behöwer wara något problem om hon har god aptit. Och det har hon ju... Förstår inte riktigt hur aptiten kan kompensera en proteinbrist, men men...

Nu har jag tänkt mig hennes foderstat såhär istället;
10 kg hösilage (definitiwt i lägsta laget, men å andra sidan finns det mycket att tugga på i hagen långt in på wintern. Som bukfylla och tuggbehowsfyllare, alltså), 1 kg lusern (som ju också ramlar in på growfoderkwoten) och 300 gram soja där med.

Sen får dom lite linfrö med, eftersom deras matte är så swag för lukten aw kokt linfröslem. Är äwen swag för bensinlukt, men si det får dom inte!!
 
Sv: Bantningstråd!?

Ibland begriper jag mig inte på hippocampus faktiskt ;) Häromdagen så hade de ett högre proteinhov för en ponny än de 55 - 60 gr/100 kg som är underhållsbehov, men på din måste de ju ha räknat med ett mindre behov? (Då 16*12 = 192, och om det då saknas ca 40 gr så har de räknat med ett behov på drygt 230 gr SRP, vilket blir 39 gr/100 kg). Man ska inte begripa dem tror jag ;)

Hursom, jag begriper inte hur de räknat, men 40 gram brist på en stor häst lär de knappast dö av, och så exakta är ju inte analyserna heller (dvs du kanske inte alls saknar 40 gram, eller så om du får ihop det perfekt p papper kanske du ändå saknar 40 gram ;)

Men sköänt du har stora hästar ändå, som även omd e är lättfödda har lite högre MJbehov än de däringa små ponnyerna där man typ råkar snubbla och spilla lite hösilage och japp så var behovet täckt då =)
 
Sv: Bantningstråd!?

Damen är öwer 20 år, fet och rids inte... Hippocampus räknar ut hennes behow till MJ 63,6 och Smb rp till 381,9!

Själw begriper jag ingenting, söta fröken har alltid sett ut som ett wandrande benrangel och wi har gjort ordentliga awmagringsutredningar på henne. Men så wips - 17 år gammal flyttade hon hit och la på sig som wärsta matronan. Begriper ingenting, men är glad åt hennes walkar...

Och ja, jo wi har haft kanonhö sedan wi flyttade hit. Eller kanonhösilage de senaste åren. I wärsta fall får jag köpa ett lass power-hö aw grannen, wärre än så är det inte!
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast då måste det ju vara mer än 'bara' silaget när det saknas 40 MJ.

Knasigt att hon blev lättfödd bara sådär huxflux, nåt spännande i marken kanske. Men förstår att du gläds med tanke på hur det var innan =)
 
Sv: Bantningstråd!?

Jaghar kanske inte riktigt läst hela diskussionen och vill egentligen inte krångla till det, har inte räknat på ditt foder heller.
Men om du har en hage med en hel del gräs kvar där hästarna ska gå under hösten så måste väl det de äter i den räknas till också? Om det är högt gräs så finns det troligen inte så mkt proteiner i det men energi måste det väl finnas ändå?

Jag hade lagt till soja till grovfodret. Om du ger lusern ovanpå så blir det extra energitillskott. Med soja höjs kvoten betydligt mer dvs du får mkt mer protein för varje MJ du lägger till.
Men som AW skriver det är nog lättare med stora hästar som är lättfödda än ponnyer. Med en ponny blir man ju lätt superorolig för allt möjligt tex om de plötsligt ändrar sig och blir mer lättfödd helt plötsligt. Men jag är helt klart påverkad av min egen ponny och tror att alla lättfödda är som hon.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Här hör jag in...
har en mkt lättfödd islandshäst.
sen mina 2 andra är hingstar(en mini shettis och en islandshäst till fast unghäst) och de kan nästan bli magra istället, iaf på vintern.

men sån tur är funkar det rätt bra att ha shettisen o islandshästen tillsammans på begränsad giva hösilage av bra värden.

hur tänker ni göra i vinter och hur har ni gjort under sommaren för att de inte ska bli så feta?

jag har låtit shettisen o feta islandshästen gå tillsammans i en kraftigt nerbetad hage, hagen är rätt stor men de får gå och pilla hela dagarna, mkt bra har detta varit så båda två har inte gått upp någonting utan nästan ner istället och shettisen har inte ens gått upp fast han fick stå flera veckor.

mkt effektivt verkar vara helt perfekt för dem, finns mkt buskar att gnaga på med.

28953646.jpg
Här är en bild på den lättfödde och hur nerbetad hagen är med massa buskar osv i bakgrunden, hagen är rätt stor med och det går som sagt bara 2st hästar i den hagen.

28953383.jpg
här kan man se hur den brune ser ut. den ljusa är unghingsten som innan varit svårfödd.

28807103.jpg
här är shettisen.

visst är de inte så feta?!
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

I vinter blir det hönät så det tar längre tid för honom att äta. Plus att han kommer stå på halm, så kan han få lite mindre hösilage men ändå inte stå tom i magen.

Hoppas på en medryttare just nu, annars får jag helt enkelt sköta den biten själv. Det är jobbigt och tar tid men inget är omöjligt! Får han gå ca 4 ggr/v kommer han hålla sig i fint trim :)
 
Sv: Bantningstråd!?

:cry: Vi har ökat midjemåttet med 5 cm på en vecka!
Allt bara för jag släppte honom i en annan hage en dag.. Kunde inte ha honom själv då pga flytt av andra hästarna. Han blev helt tossig.. Usch vad jag ångrar mej!!
Vi åtgärdar det visserligen nu, med betesreducerare och magrare bete. Nu går han själv i en visserligen stor hage, men han håller sig nära sommarhagen. Rider dessutom två pass om dagen, har kört igång hårdträning med travpass och intervaller 3-4 dagar i veckan och "vanlig motion" resten. SKa ha dubbla pass veckan ut, sen blir det värre när jag är hemma i västergötland igen och går i skolan.

Slängde in lite aspkvistar till honom idag, så får han stå inne lite längre i morgon bitti så jag får sova ordentligt. Har en kisse som saknar resten av familjen som håller mig vaken om nätterna..


Har pratat med några foderrådgivare från Salsafoder och Krafft. Båda lägger Figge på minimun 44 MJ, Krafft lägger honom på över 50. Ska prata med SLU om tips också.
Själv har jag knåpat ihop en foderstat som landade på 33 MJ, kvot på 7,1. Problemet är att den förutsätter att han äter 0,7 kg av lucernpelletsen, i vintras petade han i sig 2 dl, ca 100 g, och matvägrade resten. Synd jag inte har någon återförsäljare med pelletar som inte behöver blötläggas, typ Kvarnby, i närheten..
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur stor är din ponny?
Min är ca 140 cm och bör nog väga gissningsvis 330-340 kg. Hon hade rullat fram på 44 MJ.
 
Sv: Bantningstråd!?

138 cm, grov modell. Korsningen har ju gett en ganska knepig kroppsform (tänk grov fjordkropp med isisben..). Han funkar absolut inte på så mycket energi. Jag svarade båda två att jag inte kan ge mer än max 35 MJ. Den ena svarade med att 44 MJ är 17% under normalbehov för en häst i hans storlek och hon inte kna lägga det lägre. Den andra svarade att höet är så bra att hon tyckte det var bättre att fodra fullt med det och inte behöva ge några tillskott alls.. Jag skickade iväg svar till båda att han är enormt lättfödd och förklarade att det är av största vikt att han förlorar mycket i vikt. Han har ju säkerligen 100 kg för mycket, om inte mer.
Enligt måttbandet väger han ca 480 kg, så i verkligheten är det väl över 500 kan jag tro. Ska väga senare i höst när jag är hemma och har nära till sjukan igen.
Jag känner mej rätt deppig nu :(
 
Sv: Bantningstråd!?

Många har svårt att förstå att (lättfödda) ponnyer inte behöver så mkt energi.

Jag har ngt minne av att du har satt ihop en ganska bra foderstat inför vintern?
Det går att banta dessa om man bara bestämmer sig för att man verkligen måste! Jag tror fortfarande på att det viktigaste är att minska energin in i hästen. Om du ska motionera den så får du nog rida hela dagarna.
Men det är vad jag tror och vad som har funkat med min ponny.
Jag har gett henne tillräckligt med proteiner och så lite energi som möjligt ca 32-35MJ.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, jag trodde jag hade fått ordning på det men det skar ihop sig med förvaringsmöjligheter.. Jag hade pusslat ihop det rätt okej om jag får säga det själv. Försöker lägga honom på under 30 MJ och runt 200-220 protein. Det är lite lågt, men jag tror att det är tillräckligt.
Nästa problem kommer med fodringarna i hagen i vinter. Pållen han bor ihop med är ganska svårfödd. Som tur väl är (tur och tur..) matar de bara hästarna ute en gång om dagen i det här stallet istället för fem som i förra. Då var det svårt att få ihop det vill jag lova!

Jag vet ärligt talat inte alls vad jag ska göra.
Jag begränsar betet, inget händer. Jag motionerar flera timmar om dagen, inget händer. Jag slappnar av en dag, han går upp massor.
Jag orkar fanemej inte mer..
 
Sv: Bantningstråd!?

usch det är jobbigt med lättfödda hästar!! :( Men du är duktig som försöker :bow:

Du kan inte minska mer på energin?
 
Sv: Bantningstråd!?

I dagsläget, nej. Har ingenting att minska på..
Till vintern, kanske. Det beror på om jag har någonstans att förvara mat och om jag hittar återförsäljare till Kvarnbyfoder. Hittills har jag ingen i närheten som har lucernen inne eller som tänker ta in den. Det får väl bli Spannex igen då, men den är inte poppis hos pålle. Har väl räknat om den där foderstaten snart tusen gånger!! Men alltid är det nåt som kärvar.. Antingen säljs inte fodret längre eller så tar det för mycket plats..
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja usch, det är inte lätt heller med kräsen häst :crazy:

Min shettis äter allt lika gärna och det är skönt!
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är nog det enda foder han ratar.. :crazy: Annars äter han till och med avmaskningsmedel utan problem.
 
Sv: Bantningstråd!?

ja det är verkligen inte lätt med lättfödda hästar, de älskar verkligen mat.

jag håller med om att får hästen inte rätt kvot så kan man rida dag ut och dag in, vi ger våra hästar alldeles för mkt mat nuförtiden och med för bra näring, tänk de vilda hästarna får gräva upp dött gräs under snön.
våra lättfödda är de som hade överlevt.

sen motionerade de ju på ett helt annat sätt i det vilda, lung skritt där de verkligen fick kämpa för att hitta mat, flera mils vandrande varje dag, och så busgalopper i full fart och lek på oändligt stora marker.

nuförtiden stängs hästarna in på box där de inte kan röra sig ordentligt o bli av med allt.

blir arg på folk som säger att allt går att rida bort och hästarna kan äta hur mkt som helst.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp