Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Du reviderade väl foderstaten ordentligt innan den verkligen började gå ner:confused: till mkt halm- du med;)

Sen är det "farligt" att tro... hur mkt den har gått ner- VÄG!

Skriver igen:o- min hade gått ner 6 kg!!! o såg ut att ha gått ner 40-50. depåerna försvann.

Jag får inte ihop ekvationen att det är farligt att banta den för snabbt med att den skulle få i sig för lite energi:confused: Vad är förresten för snabbt:confused:- fakta tack. Har den dessutom fått Fång så är det av största vikt för tillfrisknandet att den går ner- snabbt- iallafall en del. Sen kan man fortsätta på längre sikt. Lamellerna o övriga leder då?
Titta på det där sköldkörtelhormonet som gjorde att fånghästar tappade dubbelt så mkt av sitt nackspäck- som delvis gör den sjuk.

Om man läser alla inlägg så är det just skitsvårt att få ner energin i maten. Vad har man kvar? Jo att minska mängden, för en fet häst o/ eller IR hittar allt som innehåller ngn näring. Äter allt o förblir tjock.

En häst som dessutom har lite mindre mage har lättare att röra sig o kan även få bukmuskler, än en som har en kagge som rullar när den går.

Jag ser fler o fler superfeta människor som måste åka Permobil. Är det så vi ska ha det? Att ge upp kampen mot övervikten. Man tar P till cafét.:mad:

Nej ställ högre krav på människan! Både för sig själv, som förälder o djurägare.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hejsan !
Jag har också en tjockis till häst.
Det är en nordsvensk på en 165 har ägt han över 1 år nu sedan dess har jag försökt banta han, gick ner lite i vintras men nu i sommar han gått upp.
Han är helt omöjlig att ha i en magrare hage för då rymmer han till en hage med mer gräs (fast man har el i ).
Rider 6 dagar i veckan.
Någon mer som har nordsvensk som är tjock ?
 
Sv: Bantningstråd!?

Japp min nordsvensk är rätt mullig. Det är krafttag mot det nu, har varit problem pga tappskor men hoppas på att kunna hålla igång honom nu. :) Inga konstigheter att banta honom - mer träning så kommer resultatet snart. Är inte en sån som blir tjock på 'ingenting' om han ligger i träning.
 
Sv: Bantningstråd!?

jag förstår inte heller hur man får det till att det är svårt att banta en häst, jag köpte en rejält överviktig ponny 2001 och han gick ner 100-125 kg men det tog ju tid såklart.
han åt 4-5 kg hösilage/dygn och sen fick han halmmix (som inte längre finns tyvärr) för att ha något att tugga på (han var även en pain in the ass i stallet så han behövde ändå sysselsättas för att man skulle slippa vilja ta livet av sig, ändå gick han ute ganska många timmar för att vara en inackoderingsstall i stockholm), i kraftfoder väg fick han ½ kg havre och ½ kg krafft ponny, ½ liter betfor och några morötter + lite olja, salt, mineraler och ev något mer och det var uppdelat på 4 fodringar (var 6½ år sedan han åkte ifrån mig så jag minns ju inte exakt) och det var på den foderstaten vi märkte rejäl skillnad (och den var ändå okej uträknad + lite efter eget huvud). och så rejält med motion, vi tränade dressyr 2 ggr i veckan, red ut mycket o.s.v.
han blev verkligen helt sjukt fin i kroppen, alla muskler syntes och under fettet fanns ju en annan ponny helt enkelt, snygg som satan när han gick.
tyvärr blev han sjuk p.g.a. den tidigare fetman, hans kropp hade börjat samla på sig fett på insidan också så en dag fick han akut kolik och fick buköppnas, då hittade de en fettknöl som hängde från en slinga i ryggraden och det blev tvärstopp, han återhämtade sig men tappade ju säkert 100-150 kg och såg verkligen för taskig ut, det togs ju av muskler och allt, t.o.m. ansiktet såg magert ut.
det här har gjort mig extremt känslig för överviktiga hästar, om det räcker med att hålla vikten på dem för att de ska slippa sådana problem som min fick för tidigare övervikt så är det alltid värt det.
nu finns han tyvärr inte längre då han i vintras fick ytterligare en kolikkänning och med 23 år på nacken och ändå 6½ år som pensionär i ett lyxliv (magert bete om sommaren, nybörjare som red honom lite på ridläger och allas ständiga uppmärksamhet = drömmen för en ponny som är uppmärksamhetsnarkoman o.s.v.) så beslöt både vi och fodervärden att han skulle slippa vara konvalecent och bli opererad ytterligare en gång.
han hölls slimmad till det sista sas, hon som hade honom nu de senaste åren var verkligen med på det hela och höll honom i riktigt fint skick, han var fräsch och aldrig för rund, gick bara på grovfoder samt att han var mycket glad och pigg.

ja nu svävade jag ju ut en smula, men men. att få ner en häst i vikt kräver ju lite men det är ingen omöjlighet och trots att man ska hålla koll på hurdant hö, silage etc man ger dom får man tänka lite efter eget huvud också.
 
Sv: Bantningstråd!?

När det gäller kallblod, ponnies eller andra som är lättfödda raser- är ju att se till att det inte barkar iväg.
Dra ner på maten om den inte arbetar. Släpp dem inte på frodigt bete- som man har rekommenderat i alla tider.

Förr fick såna gå bara efter midsommar o ett begränsat antal veckor.
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Jag är brydd som sjutton just nu. Om en häst är IR, kan fettdepåerna påverkas av om man minskar sockerhalten då, men utan att man minskar MJ?

Då ponnyns mage ironiskt nog verkade må bättre av att jag la på silage, så stärkte det mina misstankar att ngt med höet är knas, och han har fått göra ett synnerligen snabbt foderbyte från hö till silage. För att hålla magen på humör har jag serverat massvis med TS, dvs han har fått i sig betydligt mer MJ (och protein och allt annat för den delen med) nu sista dagarna än tidigare.

Och fettdepåerna har minskat synbart sen han får i princip bara silage och knappt något hö??? Jag begriper det inte, de är naturligtvis inte borta, men de är synbart mindre. Det är ju inte för han fått mindre MJ, utan han har ju fått mer MJ än tidigare. Däremot med 99% säkerhet har han fått i sig betydligt mindre socker när han ätit silage och inte hö.

Så, kan depåerna på en IR-häst minska av enbart att man sänker sockret, men inte MJ? Jag är synnerligen förvånad, men glad givetvis. Jag får bara inte ihop det..
 
Sv: Bantningstråd!?

han åt 4-5 kg hösilage/dygn och sen fick han halmmix (som inte längre finns tyvärr) för att ha något att tugga på (han var även en pain in the ass i stallet så han behövde ändå sysselsättas för att man skulle slippa vilja ta livet av sig, ändå gick han ute ganska många timmar för att vara en inackoderingsstall i stockholm), i kraftfoder väg fick han ½ kg havre och ½ kg krafft ponny, ½ liter betfor och några morötter + lite olja, salt, mineraler och ev något mer

Det här täcker ju alla behov (antar jag, utan att ha värden på silaget) utom ts-behovet. Det känns jäkligt avigt att dra ner som sjutton på grovfoder och plutta på en massa olika kraftfoder?
 
Sv: Bantningstråd!?

jag var inte så sugen på att ha en överviktig häst mest för hans skull, det är ju inte bara som i hans fall att det inre organen etc kan ta skada utan för lång tid med övervikt kan ge problem med benen och lederna och leda till hälta.
det var bra hösilage och halmmixen gjorde ju sitt för att han inte skulle stå utan mat, krafft ponny fick han för att det funkade bra utan att han gick upp i vikt och havre för att han behövde hottas på lite men eftersom de oftast har lättare att gå upp i vikt så bestämde vi att dela upp det 50/50, att han fick kraftfoder öht var för att vi tränade hårt och jag tyckte han behövde det, mycket var det ju knappast. sen är det ju upp till var och en vad man vill fodra med, det här funkade för oss helt enkelt men behövde lite mer mineraler. om jag minns rätt så övergick vi dock från krafft ponny till havre helt efter ett tag, han fick ju inte så pass mycket ändå att det gjorde så mycket till eller från för att han skulle öka i vikt eg.
han mådde bra och enligt uträkning så saknades ingenting direkt, han gick ner i vikt och mådde bra.
jag tror inte att allt behöver vara vetenskapligt exakt, det är bäst att använda sunt förnuft och se till hästen hur den mår, orkar den med arbetet man utsätter den för, är den fin i hårremmen etc så mår den antagligen inte hemskt dåligt.
om kvällen fick han ett hönät med halmmixen för att det skulle ta längre tid och silaget på backen.
som sagt; han mådde bra och presterade väldigt bra under den tiden så något universalfel verkar det ju inte ha gjort.
 
Sv: Bantningstråd!?

Så, kan depåerna på en IR-häst minska av enbart att man sänker sockret, men inte MJ? Jag är synnerligen förvånad, men glad givetvis. Jag får bara inte ihop det..

Jag har ingen aning egentligen men om jag ska tro ngt så kan jag göra ett försök.
Jag försökte sätta mig in i hur fettvävnaden bryts ner/byggs upp hos en IR häst tidigare i sommar men vill kanske inte påstå att jag lyckades precis. Jag menar att insulinet minskar ju blodsockerhalten gnm att föra in sockret i ex fettvävnaden. Ju mer socker desto mer åker in. Men om hästen är IR funkar ju inte detta i fettcellerna(?). Men samtidigt har jag läst att dessa hästar har svårare för att gå ner i vikt. Det är nog för komplicerat att begripa.

Men man skulle kanske kunna tänka sig att insulinet sjunker och att det då fungerar mera normalt. Om du då ger mindre energi än vad som behövs (men mer än tidigare) så blir det kanske så (?)
 
Sv: Bantningstråd!?

Riktat till alla er som är emot att man har koll på sin foderstat:
Om ni läser vetenskapen står det att värdena är individuella och tabellerna endast fungerar som riktlinjer. Sen finns det folk som tror att tabeller är sanningen, men dumskallar finns överallt.

Att ge minst 1-1,5 kg ts/100 kg häst är enbart och endast för magfunktionens skull (och beteendet) och baserat på att en häst betar ca 18 timmar om dygnet +/- ett par timmar. Därmed är hela hästens mekanism anpassat till ständigt födointag, trots år av avel. Tas födan bort under en längre tid medför det skador på organen. Man kan inte se dessa skador med blotta ögat, hästen kanske ser helt frisk ut. Men det kan precis lika gärna slå stenhårt fel och ge svåra skador som aldrig läker. Har man otur kan de "osynliga" skadorna komma igen senare i hästens liv, orsaka lidande och förkorta livet.
 
Sv: Bantningstråd!?

men jag har väl aldrig påstått att man inte ska ha koll på sin foderstat?
vi räknade ut efter konstens regler, tillförde det som behövdes, ponnyn gick ute mellan 7 och 17 i gräshage och åt, halmmixen hade bra värden som var väl inräknade i foderstaten (som sagt det var inte vanlig halm utan halmmix som inte finns längre på marknaden, iaf inte här), ingen vet. eller foderrådgivare tyckte det var något som var helt åt helvete.
ponnyn mådde bra och fick bra med mat, det var ju knappast någon svälttkost. 4-5 kg silage + 4-5 kg halmmix + kraftfoder som jag ansåg att han behövde i o m träningen.

och skadorna på inre organ kan komma även de med övervikt, som jag skrev i mitt första inlägg, det var efter att han varit långvarigt överviktig som han började samla fettet på insidan av kroppen = kolik, såklart!
jag säger inte att man ska strunta i värden etc utan absolut ta med det i beräkningen + sunt förnuft, att göra det efter konstens alla regler och ändå inte få hästen att gå ner känns ju ganska konstigt. nånting felar ju.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast det totalantal MJ som din gick ner på, skulle vara på tok för mkt MJ för en annan häst med lägre behov.

Det som är det svåra med bantning, och gör att det är lättare för vissa och svårare för andra.
 
Sv: Bantningstråd!?

det må så vara men det är då jag tycker att man kanske får använda sitt sunda förnuft om det inte händer något. så himla svårt är det inte att se med ögat hur en häst mår etc, att göra det till en vetenskaplig utläggning där ingenting funkar lönar sig ju inte för någon i slutändan om hästen ändå inte går ner i vikt.
man kanske måste se sig om efter andra metoder om allting funkar på pappret men inte på riktigt.
sen är det självklart att folk har olika uppfattningar om det här, det köper jag också, men om man kämpar och kämpar utan att något händer får man ju fundera på hur det egentligen ska göras om något ska hända. att ha en fet häst gynnar ju ingen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Javisst, men faktum kvarstår ju att när två saker krockar blir det problem. Jag kan ju fodra min med ögat, jag får samma problem ändå.

Jag ger 5 kg hö säger vi, hästen är för tjock. Jag drar ner till 4 kg hö, hästens mage pajar. Vad ska jag göra då?

Då måste man räkna, så att man kan hitta ett foder där man kan tillgodose behovet av TS, men samtidigt få ner MJ så mkt som möjligt. Dvs man måste utgå från analyserat foder och räkna.

Haken är med de som behöver mindre än det finns foder som matchar. Jag behöver ge X kg TS, men det innebär för mycket MJ hur man än vrider det. Hur gör man då, sålänge man inte kan motionera hästen?

Det är i teorin mkt enkelt banta både folk och fä, mindre MJ in än det går ut. I praktiken kan det vara plättlätt, eller skitsvårt. Beroende på hästens behov av MJ och hästens behov av TS, när de blir en mismatch och det inte går att kombinera båda två, då blir det magsår - på matte eller häst..
 
Sv: Bantningstråd!?

Det borde komma tips från de som verkligen har lyckats banta sina i denna tråden- inte från de som inte lyckas alls.
Vem vill ha såna råd- om man nu inte bara vill chatta förstås:grin:

Sen rätt var det är hamnar de i chatten i den nålade tråden- hästen har fått fång. Då är det inte lika roligt längre:crazy:

Som jag skrev nyss i ett annat svar. Min nordsvensk funkar skitbra på just motion. Förra sommaren var han kanonfin. Reds då 3 ggr/v av medryttare i skogen, varierat men kanske 30 min-1,5 h per gång i alla gångarter. Ca 2 ggr/v tömkörde jag honom på ridbanan. Inte helt slimmad, men absolut inte fet. Gick på vanligt bete med halvblodshästarna. Inga krusiduller, inget evinnerligt räknande. Självklart är det enklare att hålla honom i trim på vintern, han brukar äta hö/hösilage och lite betfor för att blanda ut mineraler med. :)
 
Sv: Bantningstråd!?

baserat på att en häst betar ca 18 timmar om dygnet +/- ett par timmar
Man måste definiera- beta!
Det är när de går på jakt efter föda- letar strå för strå o äter kvistar, löv o rötter mm. Eller bara ren förströelse.

Under de goda tiderna med smörgåsbord äter de inte konstant med proppfull mun, utan det är bara några timmar. Sen selekterar de.

De står heller inte still- som vid smörgåsbordet o bara trycker i sig-året om.
Våra hästar behöver/ kan inte förflytta sig hundratals mil i jakten efter mat o vatten. De blir bekväma o får oxå vällevnadshyss för sig- äter för att de inte har annat att göra.
 
Sv: Bantningstråd!?

jag tror inte att allt behöver vara vetenskapligt exakt, det är bäst att använda sunt förnuft och se till hästen hur den mår, orkar den med arbetet man utsätter den för, är den fin i hårremmen etc så mår den antagligen inte hemskt dåligt.

:bow: Precis! Så tänker jag också! Det är precis som du säger faktiskt en stor hälsorisk för en häst att vara för fet, precis som för människor.

KL

När det gäller IR tror jag kan var en följd av fetman, inte nödvändigtvis tvärtom, när det gäller yngre hästar särskilt. Hos människa kan grav fetma dra med sig olika sjukdomar, bland annat insulinrelaterade som diabetes. :cool:
Naturligtvis bör det kunna vara samma för häst. Det ena ger det andra.

Alex och F A, jag förstår inte vad ni håller på att analysera när det gäller ts mj mm, här i tråden, ställ såna frågor till foderexperter och veterinärer, men experimentera inte så mycket och fundera, dra ner helt enkelt som för vilken häst som helst.
 
Sv: Bantningstråd!?

Lägger in här med. Det fullkomligt obegripliga.

Tills för några dygn sen har han alltså sett ut som på förebilderna, även om de är tagna tidigare.

Sen då magen bråkade och jag verkligen kände att 'åt helvete med allt utom magen, på med TS' och 'nu ska det förbannade höet BORT', och inte bara pang poff la på 50% silage åt honom och på ett par dygn bytte över honom helt till silage (from idag bara silage), och han under de här dygnen då inte bara fått massor med hö, massor av silage utan även behållit lucernet. Jag har vräkt i honom mat för magens skull helt enkelt, men sockermängden lär ha minskat DRASTISKT iom att jag fått ner höet.

Men MJ-mässigt så talar vi nånstans dubbla behovet, och väldigt mycket mer än han fått innan.

Så enligt all rimlighet som finns borde han gått upp, blivit ÄNNU tjockare och fått ÄNNU värre fettdepåer.

Istället så som sagt, på ett par - tre dygn så har skillnaden som kan ses på bilderna kommit. Jag förstår INGENTING, ingenting alls. Men jag ler, och jag känner benstruktur. Men jag kan inte förklara det - någonstans.

Det är en hel del kvar som sagt, men ändå en skillnad som kom pang poff. Nacken/mankammen så är det en fascinerande depå kvar 'mitt på' också.

Bara en bra jämförelsebild dock.

090730 bakdel
Thumbnail.aspx


090810 bakdel
Thumbnail.aspx


Syns inte så bra som på bild som i verkligheten men

090715
Thumbnail.aspx


090810
Thumbnail.aspx



Och så lite mer, alla från idag. Inte helt lätt få med på bild med den färgen, men kolla vid manken, nacken/mankammen etc. Han har så himla svår färg att fota, lättare se irl, eller ffa KÄNNA irl.

Thumbnail.aspx


Här syns den där lokala fettdepån i mankammen som är kvar fast det andra minskat.

Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx
 
Sv: Bantningstråd!?

Oj, det syns ju! Framförallt på rumpan.
Låter intressant att han tappade i vikt av silage, ska spåna vidare om detta.

När jag tänker på saken gjorde min samma sak sista gången vi hade silage. Visserligen med kanonvärden (3,2 MJ och 33 protein, men ts på under 40%) och hästen åt minst tio kilo om dagen. Då tappade han dryga 30 cm runt magen på bara någon månad. Följande år har han stått på hö pga "hästbrist". Stått i småstall med bara två hästar, inte praktiskt möjligt med silage.
Det kanske är något som händer i kroppen när man fodrar med silerat foder?
Vet du vad? Jag skickar vidare frågan uppåt forskarSverige! Vi har ju trots allt ett par experter på SLU. Meddelar svar så fort jag får ett.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast han har stått på silage och varit rund varje vinter, så inte silaget i sig universellt, utan isf som sagt ngt mer IR och mindre socker, iom att jag kan ta gift på att silaget är betydligt mindre sockerrikt än höet. Hur man kan ge mer än dubbelt så många MJ som innan, mer än dubbelt så många MJ han behöver, men drastiskt minska sockret och på några dygn få bildresultatet får jag inte ihop dock, annat än att på något vis så hänger det ihop med hans IR. (Som jag är rätt säker på han inte hade i vintras dock).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp