Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Det är farligt att banta en häst för snabbt speciellt ponnyer om jag förstått det rätt. De kan då få för mkt fetter i blodet vilket är ett farligt tillständ så det är inget att rekommendera. Hästar ska bantas långsamt.
Dessutom slår man ut tarmarna vilket är ganska onödigt och antagligen inte heller särskilt ofarligt.

Hyperlipidemi heter det ja. Kan drabba vilken fet ponny som helst som inte äter/inte får mat ordentligt.

Och precis som forest skriver så får de en ämnesomsättningsrubbning/fettrubbning som ger kraftigt förhöjda värden av fett i blodet, men kan se det med blotta ögat om man tar blod ibland. Lipider = fettmolekyler.

Prognosen är på ren svenska skitdålig, om man lyckas tvångsmata dem och klinikvårda dem kan man vända det ibland, men som sagt dålig prognos.

INGEN häst ska svältas annat än kort period (t ex inför narkos etc), och man ska vara extra försiktig med just feta ponnyer. Viktnedgång ska vara lika succesiv och långsam som viktuppgången var egentligen. Om hästen gått upp under ett halvår kan man inte försöka bli av med alla kilona på en månad via att dra ner på det essentiella.
 
Sv: Bantningstråd!?

Om det är min häst du menar så är det ju inte precis så att han svälter!
Vill jag banta så äter jag inte spagetti, jag äter sallad.
 
Sv: Bantningstråd!?

Om du kollar så ser du att det var ett svar (eller vidareutveckling) på Forest autumns inlägg.

Forest: Hehe, gjorde jag med alltid förr, men har på senheten skrivit det så många ggr så jag äntligen lärt mig det ;)
 
Sv: Bantningstråd!?

Om det är min häst du menar så är det ju inte precis så att han svälter!
Vill jag banta så äter jag inte spagetti, jag äter sallad.

Fast det går ganska dåligt jämföra människor och häst. Människor klarar ren svält fint, vi klarar också fiberbrist osv betydligt bättre.

Din hästs bantning kan jag varken säga bu eller bä om utan att veta vad det är för häst (vikt), vad du har för värden på silaget och hur mkt halm den äter. Och veta hur mkt och vad för musli etc, och om du ser till att täcka mineraler osv med ngt.

OM hästen äter tillräckligt med halm för att ihop med silaget täcka TS, och OM du har RAKETvärden på proteinet i silaget så sure.

Mest troligt får den ett rejält proteinunderskott dock, om det inte är en väldigt liten ponny.
 
Sv: Bantningstråd!?

Om det är min häst du menar så är det ju inte precis så att han svälter!
Vill jag banta så äter jag inte spagetti, jag äter sallad.

Om den svälter eller inte beror på hur du svarar på mina frågor.
Sedan kan man nog inte jämföra hästar och människor och inte heller ordentligt med proteiner med spagetti eller halm med sallad - tycker inte alls att det är samma sak.
 
Sv: Bantningstråd!?

Eftersom jag måste tänka på mitt blodtryck så väljer jag att lämna denna
tråden:mad:!
 
Sv: Bantningstråd!?

s9_by_Tarjeis.jpg


Såhär ser min ut nu. Hon har gått på 7 kg hö + 2-3 kg halm av foder med helt fel värden för henne. Trevligt när stallchefen INTE meddelar att de bytt hö.

Dvs.

Stellafoder1.jpg



Nu så ska hon få detta, vad tror ni om det?

Stellafoder2.jpg


Hon får nu 0.5 kg lucern (strå inte pellets) (ska ökas till dryga 1 kg) och det tar TID för henne att äta upp det,
speciellt eftersom att jag måste blöta det till en soppa, hon äter nämligen inte om det inte är en soppa, så då
tuggar hon i ca en timma på 0.5 kg lucern. + 6 kg hö.

Känns ju inte så roligt att ge henne så lite att äta, men jag vill ju inte ha en häst med fång.

Edit; vill helst ge mer foder, men det går inte!!! Halmen drar bara upp MJ... Så frågan är vågar jag ge henne så lite?
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Eftersom jag måste tänka på mitt blodtryck så väljer jag att lämna denna
tråden:mad:!

Tråkigt att du ser det så. Men om man går ut på ett forum och menar att hästar kan överleva på 3,5 kg hösilage så tycker jag att det är bra att ngn upplyser den som läser det att det kanske inte är den bästa lösningen alla ggr.

När min ponny blev dålig fick jag rådet att svälta henne dvs inte ge henne proteiner. Detta av en veterinär som inte ens hade sett hästen utan som jag pratade med i telefonen. Han var mkt påstridig med detta och jag hade en ganska "intressant" diskussion med honom om vikten av att ge en sjuk ponny den näring den behöver.

Nu har jag stor respekt för veterinärer och inser att de kan mkt mer än vad jag kan och naturligtvis bör man följa deras råd. Men ibland blir det inte alltid så bra.

Jag har dessutom inte påstått att din häst svälter utan bara undrat vad den får att äta.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jisses, jag hade blivit GALEN om något utan att meddela bytt hö sådär ochd et blivit det resultatet =/

Ang 'ge henne så lite', tänker du på ättiden då? Om det tar sån tid för henne äta upp lucernet, och du ger lucernet med nattmaten, och hon verkar tycka det är okej med den mängden grovfoder så ser jag inga problem, du täcker ju TS-behovet.

Btw, noterade när jag kollade en sak mha hippocampus att de räknar TS-behov på AKTUELL kroppsvikt. Dvs även för en fet häst så räknar de på aktuell kroppsvikt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, kanske en av anledningarna till varför vi inte har någon stallchef kvar längre? Jag hoppas på förbättring i alla fall nu när den gamla inte är kvar.

Japp, därav skrev jag in Stellas "smalvikt" och skrev fet och lättfödd på den, nu väger hon säkerligen uppåt 500 kg. Jag skrev in 450 kg, ska jag dra ner mer? Hon är ju ingen liten dam om man säger så.
Sedan har jag räknat att hon skrittar 70 minuter om dagen. Ska försöka öka igen, hon får skritta i princip obegränsat enligt vet.

Ja jag spär ju ut lucernet med vatten, så hon får säkert 6-7 liter vatten med sitt 0.5 kg lucern vilket gör att hon tuggar på sörjan i evigheter - Med STOR förtjusning.
Det får ju inte stå och jäsa så jag slår på vattnet direkt när hon får det.

Vi har ju tur att de utfodras så många gånger om dagen, så att hon inte behöver stå utan alltför länge, får hoppas att hon går ner i vikt nu.
Håller på att lära henne att gå på band, vi har ett gåband som kan ställas in på olika lutningar och hastigheter, det borde hjälpa!
 
Sv: Bantningstråd!?

Kan ju lägga till att hon endast skrittats i 7 månader också.

Stella5-13.jpg


Stella14-3.jpg

Såhär såg hon ut i våras, med samma motion som nu (något rejs i paddocken nån gång i veckan dock.) på första fodergivan jag skrev. + ett par nävar Müsli.
Jag tycker hon ser ok ut här, vill att hon ska gå ner så att hon är såhär pass lätt i kroppen igen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast jag skulle skriva i 'inget arbete' om hon är för tjock. Alltså inte fodra för arbetet, då blir det ju sämre effekt av jobbet än om du inte gör det. Om hon bara har underhållsbehovet täckt så 70 min skritt orkar och klarar hon ju utmärkt med det. Dvs om du kan skulle jag ta ner henne till underhållsbehov på MJ.

Nu minns jag inte exakt alla 'detaljerä om din häst men 450 kg är en ganska rimlig vikt tycker jag, som mål alltså.

Vad har du för värden på höet, MJ/kg foder? Hur lång tid tar det för henne att äta ett kg hö? Du kanske vinner på att byta ett kilo hö mot ett kilo lucernhack?


(Jag försöker också bada maten här, iofs pellets men ändå, häller på vattnet på pelletsen när jag serverar, sväller dem inte först, men han dricker upp vattnet först den lilla rackaren, så där fick jag ;))

Gåband? Lyx! =)
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har jus ett de där bilderna förr, och tänkte redan då att 'sånt där perfekt hull vill jag ha ner Lillen i'. Dvs jag tycker det är ett utmärkt hull för henne =)
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja gåband! Vi har skrittmaskin med som hon tillbringar 40 minuter i varje dag.

Min är inte tillräckligt smart för att dricka upp vattnet först, hon skall ha maten så hon tuggar sörjan och kör ner mulen i krubban, vilket går sådär.

Vi har väldigt dåliga värden. 7.8 MJ 34.6 smältbart råprotein.

Om hon inte får något arbete så behöver hon 44 MJ i underhåll och får 51 om hon får 5 kg Hö och 1.5 kg Lucern hack...
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja hon kan ju inte bli så mycket nättare, hon är ju en rejäl dam som är 147 cm hög, sedan så är hon ju bred som en lagårdsvägg.
(130 cm i täcken för ryggen, 145 Minst för att bogarna ska få plats :crazy:)
 
Sv: Bantningstråd!?

Hyperlipidemi heter det ja. Kan drabba vilken fet ponny som helst som inte äter/inte får mat ordentligt.

Och precis som forest skriver så får de en ämnesomsättningsrubbning/fettrubbning som ger kraftigt förhöjda värden av fett i blodet, men kan se det med blotta ögat om man tar blod ibland. Lipider = fettmolekyler.

Prognosen är på ren svenska skitdålig, om man lyckas tvångsmata dem och klinikvårda dem kan man vända det ibland, men som sagt dålig prognos.

INGEN häst ska svältas annat än kort period (t ex inför narkos etc), och man ska vara extra försiktig med just feta ponnyer. Viktnedgång ska vara lika succesiv och långsam som viktuppgången var egentligen. Om hästen gått upp under ett halvår kan man inte försöka bli av med alla kilona på en månad via att dra ner på det essentiella.
Jag fattar inte( eller egentligen så förstår jag varför man inte får ngn viktnedgång) varför man skriker svält, så fort ngn lyder Vets order.

Jo de tillfrisknar fortare!!!! från fånget. Processen avstannar. Det är av största vikt- inget annat är då viktigare.
Visst man kan fortsätta överfodra ponnyn o sen inte alls förstå varför den inte blir bättre:mad: Det är snällare att ta bort den då.
Jag har ytterst svårt att se att det är bra hästhållning.

Visa mig hur många fall av hyperlidemi man har erfarenhet per år i S. av feta ponnys som bantas. Svälter är när den knappt får ngt alls en längre tid.

Det är väl fel på hela Vet. kåren både här o i andra länder- som rek. ett minimum under den AKUTA fasen. Så länge processen pågår kommer lammellerna inte att läka- oavsett hur mkt protein den får- snarare tvärtom.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo de tillfrisknar fortare!!!! från fånget. Processen avstannar. Det är av största vikt- inget annat är då viktigare.

Visa mig hur många fall av hyperlidemi man har erfarenhet per år i S. av feta ponnys som bantas. Svälter är när den knappt får ngt alls en längre tid.

Det är väl fel på hela Vet. kåren både här o i andra länder- som rek. ett minimum under den AKUTA fasen. Så länge processen pågår kommer lammellerna inte att läka- oavsett hur mkt protein den får- snarare tvärtom.

Det känns som om denna diskussionen har landat i fel tråd men ändå

Är du verkligen helt övertygad om att en akut sjuk fånghäst garanterat tillfrisknar fortare om den inte får mat/svälter/ej får all mat den behöver eller vad vi nu ska kalla det?

Jag är inte det. Jag vet inte ens om det är en bra lösning för en häst som är extremt mkt IR, med då skyhöga insulinhalter i blodet, vilket är den enda gången jag möjligen, kanske skulle komma på tanken att utsätta en häst för detta.
Det är inte bra att slå ut tarmarna på en fånghäst!
Jag vet inte vad som händer om den drabbas av hyperlipemi men kan tänka mig att det rubbar metabolismen ganska så rejält.

Jag har inte läst ngt om att man ska svälta dem under den akuta fasen annat än i texter som grundar sig på äldre behandlingsmetoder. Var har du läst det?

Att ge sin häst ett minimum av vad den ska ha håller jag däremot med dig om. Det är väl antagligen där vi är oense. Jag anser att den ska ha sitt proteinbehov, mineralbehov osv tillgodosett och sitt energibehov och fiberbehov så lågt man vågar.

Jag är väl medveten om att man måste banta dessa hästar och har själv gjort det med min egen. Men jag har hela tiden försökt att gå en balansgång mellan minsta möjliga giva utan att det blir några påfrestningar/störningar för henne.
 
Sv: Bantningstråd!?

Varför skulle en IR-häst få skyhöga insulinvärden om den får små små givor ofta? Ju fortare du börjar få bort fett, desto mindre risk för fortsatt lamellpåverkan.
Det där sköldkörtelhormonet kan i framtiden kanske hjälpa fler att gå ner fortare, SÅVIDA att man inte vill ge den nästan samma foderstat som gjort den fet.

Svält för mig- är när den inte får knappt ngt.
Nu skrek ni åt Kryddan att fri tillgång på halm o 3,5 kg silage var det samma som svält o började direkt att koppla in att den nog skulle kunna bli hyperlidemisk.:mad:
Det anser inte jag.
De flesta ger inte ett hösilage... menar silage på en Ts på 50-55%- ko-mat.

Jag har inte LÄST att de ska svältas- återigen. De ska bantas- en väsentlig skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Varför skulle en IR-häst få skyhöga insulinvärden om den får små små givor ofta? Ju fortare du börjar få bort fett, desto mindre risk för fortsatt lamellpåverkan.

Varför den får skyhöga insulinhalter vid små givor har jag ingen aning om, tror inte alls att det är så och menade inte det heller.
Men eftersom du menade under ett akut fånganfall så måste den under detta ha höga halter från början som man måste få ner för att minska risken för fång. Men man måste samtidigt hålla koll på resten av fångframkallande faktorer som tex en utslagen grovtarm.

Det är nog ganska ovanligt att en IR häst får fång pga höga insulinhalter liksaom av sig själv. Det måste ändå ha triggats igång av ngt som tex för mkt stärkelse eller socker eller fruktan. Man måste se till att hålla detta nere tills insulinet har sjunkit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp