Sv: Bantningstråd!?
Om den svälter eller inte beror på hur du svarar på mina frågor.
Sedan kan man nog inte jämföra hästar och människor och inte heller ordentligt med proteiner med spagetti eller halm med sallad - tycker inte alls att det är samma sak.
Nu måste jag lägga mej i denna tråd
Varför i hela världen tror du (och alex) att det är så himla komplicerat att banta en häst
Hur många hästar har ni bantat i ert liv
Hur många har mått dålligt och fått dessa åkommor ni skriver om
Jag tror allt detta räknande som folk håller på med skadar hästar nuförtiden mera än det hjälper dem
Antingen är man rädd att dom får "för mycket" och vågar inte ge hästkraken mer mat för det stämmer inte med tabellerna och hästen ser ut som ett spjälstaket.......
Eller då motsatsen som vi ser i denna tråd. Det är beklämmande.
Om en häst ska bantas får den mindre mat, helt enkelt, och mer motion. Helt jämförbart med människor med andra ord. Jag tror det svåra är det psykologiska att ge älsklingen mindre mat än den vill ha - som att vägra sitt barn mat.......
Ni som inte lyckas få era hästar att gå ner: Ge mindre mat, våga dra ner på maten, hästen kommer inte att dö av DET. Strunta i uträkningar och dra bara ner på käket, det är det som behövs och det fungerar.
Och beträffande ponnyer gäller samma sak, jag har bantat feta ponnyer och aldrig varit med om att dom inte har klarat av det
Blir helt ställd av hur ni resonerar här för att slippa ge mindre mat till pållarna. Jag har haft feta new forrest, welsh, russ och korsningar av olika slag. Samma med alla. Dom tål att bantas....
Jag har så svårt att förstå hur man kan tro att det ens är trevligt för en häst att vara överfet, hur tycker ni själva det skulle kännas att bära på för många kilon, helt i onödan, hästar äter när det finns mat, vi måste reglera, för deras hälsas skull.