Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Jag undrar igen hur vanligt ni anser det är med hyperlidemi- fakta- vad som egentligen krävs o att ni i princip drar parallellen bantning= svält. Bantning där hästen går ner i vikt trots boxvila?

Kan ni inte dra igen- hur mkt foder som behövdes för att de verkligen skulle gå ner?
Har för mig att ni själv var förvånade:grin:
 
Sv: Bantningstråd!?

Problemet var att hästen inte får gå ner för mycket på för kort tid, då kan de få hyperlipidemi.
Ts-behovet för Kryddans häst var täckt, om den äter av halmen. Det enda vi frågade var om värdena på hösilaget. Någon annat har väl ingen påstått?

Vi tar det igen:
Hur mycket foder som behövs för att hästen ska gå ner i vikt beror på vad man har för värden på sitt foder. Till det kommer att ts-behovet ska täckas, såtillvida att man vill ha en frisk häst utan magproblem.
Men uppenbarligen går våra åsikter isär på den punkten. Vad du än tycker om saken så är det ett faktum att hästen är konstruerad för att äta ständigt. Det innebär att man måste fodra den med tillräckliga mängder grovfoder för att magen ska fungera. Fråga exempelvis Carina Palmgren eller Christina Planck på SLU, eller vem som helst på enheten för foder och vård eller miljö och hälsa. Hela den seriösa vetenskapsvärlden vet att det är så en häst fungerar.


En åsikt som jag antar delas av de flesta i tråden.
Att ge sin häst ett minimum av vad den ska ha håller jag däremot med dig om. Det är väl antagligen där vi är oense. Jag anser att den ska ha sitt proteinbehov, mineralbehov osv tillgodosett och sitt energibehov och fiberbehov så lågt man vågar.
Det enda som ska minskas är energin (dock inte för lågt där heller), inte proteinet eller mineralerna. För då klassas det som svält.

Hej från Nationalencyklopedin:
svält, otillräckligt eller obefintligt intag av alla eller flertalet näringsämnen. Vid påtvingad svält, som vid svältkatastrofer i utvecklingsländer, är bristen på födoämnesenergi (kalorier) och proteiner de dominerande problemen. De drabbades eventuella fettdepåer förbrukas, varefter energibehovet tillgodoses främst genom omsättning av aminosyror från nedbrutet muskelprotein. När även hjärtmuskelprotein börjat utnyttjas dör den svältande. Hos barn leder svält i första hand till att tillväxten upphör. Vidare skadas nervsystemets utveckling, ofta med bestående följder. I industriländerna förekommer allvarlig svält huvudsakligen vid sjukdomen anorexia nervosa. Korta perioder av svält har prövats som behandling av reumatisk sjukdom; resultaten är inte övertygande. Längre perioder av svält som metod att reducera fetma är en farlig metod, som inte rekommenderas av läkare.


Bantning, allmänspråklig benämning på en överviktig persons försök att gå ned i vikt. Man kan lyckas att reducera sin övervikt om kroppen dagligen tillförs mindre mängd energi (färre "kalorier") än vad som förbrukas.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det där har jag funderat på, just om insulinet i sig kan utlösa, eller bara gör den känsligare för annan trigger ( t ex fruktan). Finns väl/ju inget svar, men iom att injicering av insulin till friska hästar utlöst fång så funderar man ju.

T ex Lillen, om han är IR kan jag nästan säga på dagen när det bröt ut alt förvärrades - när han utan anledning började skena uppåt i vikt trots kraftigt reducerat bete. Dvs ca tre veckor innan fånganfallet.

Fånganfallet tror jag den utlösande triggern var fruktan, ökad fruktanhalt. Vädret hade slagit om ca en vecka tidigare, och iom att det lokalt haglade fång den där dagen så.

Men, var det fruktanet som utlöste fång, eller gjorde fruktanet att insulinvärdena steg ytterligare och att insulinet var det som utlöste? Jag kommer aldrig få svar det vet jag, frågan är retorisk. Men jag har funderat lite på vad som eg är hönan och vad som är ägget så att säga.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur är näringsinnehållet i rapskaka? Det innehåller väl en hel del protein? Det odlas ju mängder med raps däruppe på slätta så det borde inte vara omöjligt att få tag i.. Ganska vanligt till kossor har jag förstått det som. Känns bättre än att ge soja, jag har stora betänkligheter mot det..
Såg någonstans att det var 15 MJ och 265 g nånting i protein.

Linfrökaka kanske? Då kanske jag kan göra ett uppehåll med oljan, eller försvinner fettsyrorna vid stöpning? Ja, det gör dom det tror jag jag vet.. Men hur är det med säg linfröpellets eller något som inte behöver stöpas?
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast du får ju huvudvärk deluxe av så högt MJ som det är i den där rapskakan?

Om du vill ge naturligt så är ju lucern det självklara, bästa valet. Det blir inte naturligare än så för hästen.
 
Sv: Bantningstråd!?

ren svält igen- långsiktigt- klart att man blir sjuk:grin:.

Förstår varför hästarna inte går ner. Det blir ju en omöjlighet o man svamlar hit o dit att hästen blir tjock av luft.
De drabbades eventuella fettdepåer förbrukas, varefter energibehovet tillgodoses främst genom omsättning av aminosyror från nedbrutet muskelprotein.
Den tar alltså först av fettet om man typ bara ger halm o musklerna bryts inte ner förrän det är bara det kvar.
MEN. många tror ju att runda hästar oxå är muskulösa, så ekvationen kommer inte att gå ihop.
Det här är precis som feta människor
som säger att de inte äter ngt- ja när ingen ser ja!
Fettet i sig kan göra de sjuka!!!!

Nu ville jag veta hur vanligt det är med HL på bantande hästar.:confused:
 
Sv: Bantningstråd!?

ren svält igen- långsiktigt- klart att man blir sjuk:grin:.

Förstår varför hästarna inte går ner. Det blir ju en omöjlighet o man svamlar hit o dit att hästen blir tjock av luft.

Den tar alltså först av fettet om man typ bara ger halm o musklerna bryts inte ner förrän det är bara det kvar.
MEN. många tror ju att runda hästar oxå är muskulösa, så ekvationen kommer inte att gå ihop.
Det här är precis som feta människor
som säger att de inte äter ngt- ja när ingen ser ja!
Fettet i sig kan göra de sjuka!!!!

Nu ville jag veta hur vanligt det är med HL på bantande hästar.:confused:

DU glömmer hälften. För att täcka ett ENERGIUNDERSKOTT tas först av lagrat kroppsfett, sen av muskler. Det är det man vill åt med bantning.

Vid ett PROTEINUNDERSKOTT tas direkt av muskelmassan, hästen kan inte ta av fettdepåerna och utvinna protein.

Dvs när man ska banta en häst ska man ge MINDRE MJ än den behöver för att hålla vikten, men SÅ MYCKET PROTEIN som den behöver för att behålla muskelmassa. Dvs, underhållsbehovet av protein ska täckas.

Den första delen, med att ge mindre MJ så den bryter ner kroppsfett är det man vill vid bantning. Det jag försöker, sthu försöker - alla försöker. Men man måste ge den PROTEIN som täcker underhållsbehovet ändå. Annars bryter den ner muskelmassa.

Att banta på ett vettigt sätt, såsom rekommenderat - dvs med en långsam viktnedgång, där man ger mindre MJ men uppfyller de grundläggande behoven av ALLT annat - protein, mineral, vitamin etc ger inte hyperlipidemi om man inte drar ner MJ rent hysteriskt.

Det du talar om, att ge fruktansvärt långt under underhållsbehovet av PROTEIN är svält. Punkt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Du glömmer tydligen att din o flera andra har fått ett överskott- av inte bara energi, útan då även överskattad proteinbehovet.

I er proteinjakt kommer energin att följa med- 0 bantad kuse ens på sikt.
 
Sv: Bantningstråd!?

hej, i år har det varit svårare än nånsin att hålla hästarna i trim, min ena islänning rids i princip varje dag, han är som en boll. nu har jag anlitat en bonde i närheten som klippt hela vinterhagen kort, kort, Jag tror dom måste jobba lite för att få i sig maten helt enkelt. och framför allt, ingen gödning i hagarna, bra om det är magra beten men i år har det varit svårt med både regn och sol.
 
Sv: Bantningstråd!?

Visst har det varit extra svårt i år. Var inte säker på om det bara var som jag tyckte eller om det faktiskt var så. Förra året gick de på mer än dubbelt så stor hage. Visst, han var fet då med (fast då var ha inte min, så de va inte mycket att göra då) men han gick inte upp så värst mycket mer då än i år.

Så nog borde det varit extra grädde i betet i år. Här har inte heller gödslats något i år, vilket det gjordes förra året.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det där har jag funderat på, just om insulinet i sig kan utlösa, eller bara gör den känsligare för annan trigger ( t ex fruktan). Finns väl/ju inget svar, men iom att injicering av insulin till friska hästar utlöst fång så funderar man ju.

T ex Lillen, om han är IR kan jag nästan säga på dagen när det bröt ut alt förvärrades - när han utan anledning började skena uppåt i vikt trots kraftigt reducerat bete. Dvs ca tre veckor innan fånganfallet.

Fånganfallet tror jag den utlösande triggern var fruktan, ökad fruktanhalt. Vädret hade slagit om ca en vecka tidigare, och iom att det lokalt haglade fång den där dagen så.

Men, var det fruktanet som utlöste fång, eller gjorde fruktanet att insulinvärdena steg ytterligare och att insulinet var det som utlöste? Jag kommer aldrig få svar det vet jag, frågan är retorisk. Men jag har funderat lite på vad som eg är hönan och vad som är ägget så att säga.

Jag har också undrat över detta. Men vad jag förstår så sänks tröskeln för triggerfaktorerna hos en IR häst. De höga insulinhalterna förstärker dessa triggerfaktorer så det behövs inte så mkt för att utlösa ett fånganfall hos en IR häst. I de fall där man visat att friska hästar fått fång av höga insulinhalter var det frågan om ganska så höga halter insulin som man gav dem.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, men ekonomin tillåter ju inte de mängder lucern som krävs för att det ska bli lagom. Av rapsen behövs max 0,3 kg. Har visserligen ingen aning om vad det kostar, bara att det kan vara krångligt att förvara. Mina största problem mot soja är ffa miljöpåverkan. Jag menar, jag själv käkar hellre bönor som jag hatar och till och med kyckling, istället för att äta soja.
När jag kommer hem igen ska jag dels kika på den nya analysen, dels prata med grannstallet (ett stort travstall, ca 50 meter från mitt lilla) där de ger silage och köper lucern momsfritt pallvis. Kanske kan jag göra en deal med dem. Eller kanske kan min stallägare hjälpa mej och köpa in momsfritt lucern? Jag måste fråga så fort jag träffar honom igen :idea: Silaget kommer från honom också, så kanske går det fixa så det ingår i stallhyran det med om inte värdena är helt uppåt väggarna. Det får vi svar på om två veckor.
 
Sv: Bantningstråd!?

nu har jag kanske fått ihop en bra foderstat. Fattar i och för sig inte varför jag envisas med att räkna när värdena på årets hö förmodligen inte kommer vara samma. Men det är lite skoj :D

Jag har fått ihop 29,5 MJ och 208 g smbrp med hjälp av
3 kg halm
0,5 kg hö
1 kg lucern
250 g rapskaka
en skvätt olja och lite extra fosfor.

Det kommer kosta mig 11,6 kr per dag. Hö och halm ingår i stallhyran.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nja, det är just det. Det är lite lågt, men det kommer funka om det är barmark länge och om de får mat flera gånger om dagen. Går det inte slänger jag på 1,5 kg halm till.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej!
Tack för ditt stöd :)! Det var snällt av dig att ta en strid för mig och min hästs
skull. Nu har har jag ju hållt på med hästar i 44 år (skulle tro att du är där någonstans också), så jag vet faktiskt vad jag gör trots att vissa personer
verkar tvivla på det. Tog en bild på den staaackars hästen igår, här är han i
sitt elände, man kan ju notera den döda blicken, den kuvade hållningen, hur
förfärligt proteinfattig han ser ut att vara, ett riktigt biafrabarn faktiskt + allmänt vanvårdad :cry::grin:.....
Kroppsbild tog jag ingen men den går i linje med det man ser här.

BandoSaraoMats10aug2009032.jpg


Tack igen, det uppskattades skall du veta :bow:!
 
Sv: Bantningstråd!?

Okej. Jag bara undrade. Det lät lite lite för att det skulle täcka behovet :)

Obs, vill inte klaga och påpeka nåt, jag försöker bara läsa och lära mig :)
 
Sv: Bantningstråd!?

De nada;)

Är din häst en hingst eller bara späcknacke?
Så såg min oxå ut- förr. Den har nu inte en enda depå kvar. Möjligtvis en gnutta vid svansroten.

Nu gäller det att hålla intag o motion jämnsides. Utan depåer kan min helt klart äta mer utan att bygga upp nya, såvida den får sin motion.

Det borde komma tips från de som verkligen har lyckats banta sina i denna tråden- inte från de som inte lyckas alls.
Vem vill ha såna råd- om man nu inte bara vill chatta förstås:grin:

Sen rätt var det är hamnar de i chatten i den nålade tråden- hästen har fått fång. Då är det inte lika roligt längre:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Om den svälter eller inte beror på hur du svarar på mina frågor.
Sedan kan man nog inte jämföra hästar och människor och inte heller ordentligt med proteiner med spagetti eller halm med sallad - tycker inte alls att det är samma sak.

Nu måste jag lägga mej i denna tråd:o

Varför i hela världen tror du (och alex) att det är så himla komplicerat att banta en häst:eek:

Hur många hästar har ni bantat i ert liv:confused: Hur många har mått dålligt och fått dessa åkommor ni skriver om:confused:

Jag tror allt detta räknande som folk håller på med skadar hästar nuförtiden mera än det hjälper dem:o Antingen är man rädd att dom får "för mycket" och vågar inte ge hästkraken mer mat för det stämmer inte med tabellerna och hästen ser ut som ett spjälstaket.......

Eller då motsatsen som vi ser i denna tråd. Det är beklämmande.

Om en häst ska bantas får den mindre mat, helt enkelt, och mer motion. Helt jämförbart med människor med andra ord. Jag tror det svåra är det psykologiska att ge älsklingen mindre mat än den vill ha - som att vägra sitt barn mat.......

Ni som inte lyckas få era hästar att gå ner: Ge mindre mat, våga dra ner på maten, hästen kommer inte att dö av DET. Strunta i uträkningar och dra bara ner på käket, det är det som behövs och det fungerar.

Och beträffande ponnyer gäller samma sak, jag har bantat feta ponnyer och aldrig varit med om att dom inte har klarat av det:confused: Blir helt ställd av hur ni resonerar här för att slippa ge mindre mat till pållarna. Jag har haft feta new forrest, welsh, russ och korsningar av olika slag. Samma med alla. Dom tål att bantas....


Jag har så svårt att förstå hur man kan tro att det ens är trevligt för en häst att vara överfet, hur tycker ni själva det skulle kännas att bära på för många kilon, helt i onödan, hästar äter när det finns mat, vi måste reglera, för deras hälsas skull.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningstråd!?

Nu måste jag lägga mej i denna tråd:o

Varför i hela världen tror du (och alex) att det är så himla komplicerat att banta en häst:eek:

Jag tycker inte att det är jättekomplicerat att banta en häst. Om det har verkat så har jag uttryckt mig oklart.

Det är precis som du själv skriver att man minskar på energin i fodret och ökar motionen. Det senare kan vara svårt för att inte säga omöjligt ibland. Och det är den första delen vi inte är överrens om. En häst måste få alla näringsämnen som proteiner, mineraler osv som den behöver och dessutom är det farligt att dra in för mkt på energin, alltså banta den för snabbt.

Sedan är min erfarenhet av min insulinresistenta ponny att en lättfödd IRhäst är svårare att banta än andra hästar/ponnyer. Jag har bara erfarenhet av en IR ponny och en vanlig ponny där min egen alltså är ganska svårare att banta än den andra. Men jag har läst flera forskningsrapporter/artiklar om lättfödda ponnyer med anlag för nedsatt insulinkänslighet så jag vet att det är så.

Min ponny har bantat en hel del under de månader som gått sedan fick fång. Det är svårt att veta för jag har bara kunnat väga henne en gång i början men jag gissar på mellan 70-90 kg, en maxad C-ponny. Hennes fettdepåer är det inte så mkt kvar av längre. Hon har haft boxvila länge men ändå gått ner. Men hon har hela denna tid fått tillräckligt med proteiner men så lite energi som möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 353
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp