Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

AH, då förstår jag. Tänkte om det var typ 'för han ska få finare päls' eller något annat, men är det för eksemen förstår jag att du ger den, och skulle inte ta bort den heller.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har inte läst alla senaste inlägg.
Men enda sättet att få ner din ponny i vikt är nog att minska energin så mkt det går. En bra lösning tycker jag hade varit att ge halm och soja och sedan fylla på med hö eller lusern upp till så många MJ du vill ge. Nu har jag inte sojans energivärde precis i närheten men det innehåller ju mkt proteiner.
Varför vill du inte ge soja?
Det är ett bra proteinfodermedel till hästar, lättsmält och med bra aminosyresammansättning. Det har dessutom lågt GI värde vilket alltid är bra för feta ponnyer. På en foderläsning på SLU om utfodring av lättfödda ponnyer var just soja och halm ett av förslagen på ett lämpligt foder till dessa hästar.

Jag har inte gett det till min ponny utan hon har fått lusern och halm. Men jag fick väga allt fodret noga och ge henne min mängder, gör det fortfarande. Men jag har fodrat med soja till andra hästar med bra resultat. Man ska bara tänka på att det är ett proteinkoncentrat det är ju det som är fördelen med det. Men det vet du säkert sedan innan, vänja in och inte ge för mkt per gång.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vilken smart mojäng, känns verkligen som att det kan vara lösningen för oss! Blir lättare att pyssla ihop scheman längre fram när jag faktiskt har ett schema med :p men jag tror att denna kan bli jättebra, känns som en bra investering.:laugh:
 
Sv: Bantningstråd!?

Pratade med en av ägarna och som tur var så var detta bara tillfälligt, hästarna kommer att utfodras normalt nästa vecka igen, den ena var tydligen bortrest och det satte henna jag pratade med lite på pottkanten eftersom hon jobbar shift och detta inte var hennes vecka (jobbar skift och de turas om, eftersom hon inte har möjlighet att fodra de veckor hon jobbar, mer än 2 gånger, där emellan står de utan) Så det verkade som att det var ok ändå.

Men man reagerar ju såklart när man ser att hästar står utan mat nästan dygnet runt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hela varelsen behöver protein. Hur gärna man än vill annorlunda så behöver alla hästar protein för att fungera.
Visst behovet följer inte alltid tabellen, men då ser du säkert också att exempelvis min egen ligger ca 40 g under tabellbehovet.
Drar man ner på proteinet kommer muskler börja brytas ner. Hästen kan inte utvecklas och bli starkare. Energi kan inte omvandlas till muskler.
Trots att hästen bantar vill jag ha den i bra kondition för att kunna använda den. För det krävs protein.
Vad har du emot vetenskapen? Om du läser den ordentligt ser du att det står klart och tydligt att det är rekommenderade minimibehov som anges, inte absoluta sanningar. Däremot står det vilka konsekvenser ett underskridande kan ge hos så gott som alla hästar.
När man nu är så kunniga som många i den här tråden- varför lyckas man då inte banta dem:confused:


Kanske för att man inte HAR facit om vad som egentligen behövs.
Visst behöver de proteiner, men samtidigt har den fete ett lager att ta av.
Man kan skylla på att det inte finns mat som passar ens häst.

Era hästar kommer aldrig att få proteinbrist, men troligen ej heller tappa i vikt.

Det går inte att få ihop ättid, mättnadskänsla- tuggmotstånd o samtidigt ge underhållsbehovet via ett kanonhö o annat om den ska gå ner.

Det som man ser är att bara de som tar i med hårdhandskarna ( ofta de med fånghästar) får ner vikten på sina.
Visst kan det vara intressant att veta hur många MJ som hästen behöver, men det ser man inte förrän den har tappat rejält av sin övervikt. DÅ kan man börja räkna på det egentliga behovet.

Det finns flera bra ex. som Bettysmatte o Isis som verkligen har lyckats- utan motion.
Jag vill hävda att motion endast ger en bibehållen vikt- sällan viktminskning.
 
Sv: Bantningstråd!?

När man nu är så kunniga som många i den här tråden- varför lyckas man då inte banta dem:confused:

Läs innantill?


Det går inte att få ihop ättid, mättnadskänsla- tuggmotstånd o samtidigt ge underhållsbehovet via ett kanonhö o annat om den ska gå ner.

Vem har gett kanonhö? Jag frågar för tusende gången - visa mig höet som ens i teorin fungerar?

Det som man ser är att bara de som tar i med hårdhandskarna ( ofta de med fånghästar) får ner vikten på sina.
Visst kan det vara intressant att veta hur många MJ som hästen behöver, men det ser man inte förrän den har tappat rejält av sin övervikt. DÅ kan man börja räkna på det egentliga behovet.

Läs innantill igen, det har inte NÅGON gång av varken mig eller sthu t ex sagts att hästen behöver minst si och så många MJ. Däremot MAX, och gärna mindre.

Det som talats om 'behöver minst' av är TS och tuggtid.

Jag vill hävda att motion endast ger en bibehållen vikt- sällan viktminskning

Fascinerande eftersom du till mig i tråd efter tråd tidigare tjatat om motsatsen, att motion ger viktnedgång, mat bibehåller ;)

Kan du inte komma med ett vettigt förslag, istället för dina åsikter som är helt utan förankring i hästvälmående?
 
Sv: Bantningstråd!?

Fascinerande eftersom du till mig i tråd efter tråd tidigare tjatat om motsatsen, att motion ger viktnedgång, mat bibehåller

Kan du inte komma med ett vettigt förslag, istället för dina åsikter som är helt utan förankring i hästvälmående?
Vem läser ordentligt:confused:
Det är svårt att diskutera med ngn som ALLTID anser sig göra rätt- oavsett.

Nej jag har alltid hävdat att det GÅR att banta en häst t o m på boxvila.

Däremot kan det göra stor skillnad på en fet häst om den motioneras eller inte- att den inte blir fetare o/ eller får fång.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, om man ser till att proteinet kommer från annan källa. Man kan inte ge bara-bara halm. Men t ex just halm och lucern (som ju eg är hö, bara nnan grässort och i annan form, men..)

En av bukefalisterna med fånghäst har använt det hela vintern, just halm + lucern, där tror jag det var 50 - 50 dock. Om mitt skrälle åt halm och jag fick tag i bra halm skulle jag inte alls dra mig för att göra likadant.

Ja, jag menade inte bara halm :p, utan med kompletterat av något annat, ex. lusern, eller KP eller annat :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Oljan smakar pyton (jag har också ätit den för mina eksem). Jag har testat att hälla den på lucernstrå men då ratar han det och står hellre hungrig. Förut blandade jag med betfor, men jag glömmer blötlägga den i tid.. Men den här müslin luktar så starkt av pepparmint att det går hälla på nästa 1 dl olja utan att han protesterar. Jag ska visserligen minska dosen i vinter, så det kan gå.

All soja som säljs är genmodifierad, därför vill jag inte ge av princip- och miljöskäl. Av hästskäl vill jag egentligen bara ge grovfoder i normal form (inget pelleterat) och egentligen inte müslin han får idag heller. Men av ekonomiska skäl kommer det nog bli soja ändå...
 
Sv: Bantningstråd!?

Fett kan inte ombildas till protein. Däremot kan protein bli till fett.
Det finns ingenting som kan ersätta proteinet i kroppen. Proteinöverskott förvandlas till ammoniak och pinkas ut. Viss protein blir energi, men den processen är så kostsam att den i vissa fall kräver mer energi än vad som kommer ut.
Mycket basic näringslära för såväl människa som häst.
Visst kan du svältföda hästen på protein, men inte om du vill kunna träna samtidigt eller ha en häst som inte utsätts för onödigt lidande i form av näringsbrist.

Vore intressant att veta var du får dina uppgifter ifrån. Googla på proteinsyntes, proteinomvandling så hittar du mycket på om hur det går till i verkliga livet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Den här urlånga tråden orkar jag inte tröska mig igenom men min häst som har
blivit konvalecent får baske mig leva på halm (fritt) + 3 1/2 kg hösilage per dygn. Plus 2 nävar hippo, 1 näve betfor + en massa vitaminer o mineraler. Inte
ett gram mer får han och han ser kanonfin ut. Denna hästen skall inte röra sig
så mycket, det gör han inte heller och ändå har jag lyckats banta honom rejält
på ett par veckor. Vill man inte ha en tjock häst så måste allt "tjockfoder" bort.
Så jag håller absolut med om att det går att banta en häst med mer eller mindre boxvila utan att den behöver "lida". Ibland har jag också fått leva på
knäckebröd istället för räkmackor!
 
Sv: Bantningstråd!?

Fri tillgång på halm tillfredsställer ts-behovet, om den äter av halmen. Kanske har silaget kanonvärden, och hur stor är en näve?
Skulle jag sätta min på fri tillgång halm skulle han äta tills han sprack, oavsett om jag precis hämtat in honom från meterhögt bete eller från 12 timmar svält.
 
Sv: Bantningstråd!?

Silaget har kanonvärden :devil:! Hästen åt av halmen oavbrutet dom första dygnen, sedan så insåg han nog att det kommer mer hela tiden så nu pillar han
mest runt och tar ett strå här o ett där. Köpte en sådan där grej man hänger upp också, med en slicksten som finns i olika smaker. Den kan han stå och slicka på i evigheter :D! Har hängt den så att den dinglar fritt = går ej att tugga
på, den älskar han :d!

Ang näven; Hur långt är ett snöre?
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Den här urlånga tråden orkar jag inte tröska mig igenom men min häst som har
blivit konvalecent får baske mig leva på halm (fritt) + 3 1/2 kg hösilage per dygn. Plus 2 nävar hippo, 1 näve betfor + en massa vitaminer o mineraler. Inte
ett gram mer får han och han ser kanonfin ut. Denna hästen skall inte röra sig
så mycket, det gör han inte heller och ändå har jag lyckats banta honom rejält
på ett par veckor. Vill man inte ha en tjock häst så måste allt "tjockfoder" bort.
Så jag håller absolut med om att det går att banta en häst med mer eller mindre boxvila utan att den behöver "lida". Ibland har jag också fått leva på
knäckebröd istället för räkmackor!

Det är farligt att banta en häst för snabbt speciellt ponnyer om jag förstått det rätt. De kan då få för mkt fetter i blodet vilket är ett farligt tillständ så det är inget att rekommendera. Hästar ska bantas långsamt.
Dessutom slår man ut tarmarna vilket är ganska onödigt och antagligen inte heller särskilt ofarligt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Exakt, då är kanske alla behov täckta.

Jag har testat ha min på halm i vintras. Han åt som en tokig första 3-4 dagarna. Sen fick han kolik. Dagen efter satte han i sig den halm som fanns kvar i boxen. Fyllde upp igen och gjorde ett nytt försök. Han åt som en tokig.
Stallägaren mockade och skötte boxen åt mig, trots att jag ville göra det själv. Efter andra kolikanfallet fick jag veta att han hade varit tvungen att hälla in "en skiva halm" varje dag. "En skiva" innebär nästan 25 kg, 1/4 bal. Av det hade det mesta hamnat i ponnys mage. Under drygt två månaders tid.
Jag har inte honom på fri tillgång med halm längre.
 
Sv: Bantningstråd!?

Foderstaten är betämd av hovslagare och veterinär. Denna hästen måste gå ner i vikt nu för annars så minskas chansen radikalt för hans tillfrisknande.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, visst är det märkligt?
Jag testade at fodra med mindre mängder halm i hönät senare framåt våren (ok, februari). Han fick kolik av mindre mängder också, så mer en fem kilo vågar jag inte ge.
Synd jag inte kan strö med det, tycker det blir mysigare än spån. Dessutom har hästafan börjat hosta av spånet nu i sommar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 352
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp