Sv: Bantningstråd!?
Hela varelsen behöver protein. Hur gärna man än vill annorlunda så behöver alla hästar protein för att fungera.
Visst behovet följer inte alltid tabellen, men då ser du säkert också att exempelvis min egen ligger ca 40 g under tabellbehovet.
Drar man ner på proteinet kommer muskler börja brytas ner. Hästen kan inte utvecklas och bli starkare. Energi kan inte omvandlas till muskler.
Trots att hästen bantar vill jag ha den i bra kondition för att kunna använda den. För det krävs protein.
Vad har du emot vetenskapen? Om du läser den ordentligt ser du att det står klart och tydligt att det är rekommenderade minimibehov som anges, inte absoluta sanningar. Däremot står det vilka konsekvenser ett underskridande kan ge hos så gott som alla hästar.
När man nu är så kunniga som många i den här tråden- varför lyckas man då inte banta dem
Kanske för att man inte HAR facit om vad som egentligen behövs.
Visst behöver de proteiner, men samtidigt har den fete ett lager att ta av.
Man kan skylla på att det inte finns mat som passar ens häst.
Era hästar kommer aldrig att få proteinbrist, men troligen ej heller tappa i vikt.
Det går inte att få ihop ättid, mättnadskänsla- tuggmotstånd o samtidigt ge underhållsbehovet via ett kanonhö o annat om den ska gå ner.
Det som man ser är att bara de som tar i med hårdhandskarna ( ofta de med fånghästar) får ner vikten på sina.
Visst kan det vara intressant att veta hur många MJ som hästen behöver, men det ser man inte förrän den har tappat rejält av sin övervikt. DÅ kan man börja räkna på det egentliga behovet.
Det finns flera bra ex. som Bettysmatte o Isis som verkligen har lyckats- utan motion.
Jag vill hävda att motion endast ger en bibehållen vikt- sällan viktminskning.