Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Du kanske kan göra en liten hage i den stora, så att han ser de andra, men inte har tillgång till lika mycket mat. Du kan ev. låta en annan häst beta ner i lilla hagen innan du släpper in din egen där:idea:

Om det bara är två veckor. Så klarar han sig kanske utan att vara i hop med de andra hela tiden så länge han ser dom.

/Iser - som inte längre är lika allergisk mot hästar som går ensamma i hagen ett tag, då det är nödvändigt av hälsosamma skäl, efter att hennes häst fick fång och fick gå ½ år utan hagkompis!:eek:
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Jag är lite (kanske tillfälligt men vafan) extralycklig över high fibre-silaget just nu. OM bara nuläget håller i sig så har jag fått en total liten jackpot (och trubbel med fbl, men ett annat problem)

Jag velade ju ang vänja över på silage nu eller vänta så länge jag kunde med att börja göra det, men efter att ha fått kasta ännu fler höbalar, och våndats en halv natt över för och nackdelar med båda alternativen har jag påbörjat invänjningen på silage. Och uppäckt det UNDERBARA att det att det var 'gott!' var nog nyhetens behag för de där 10 stråna han fick.

Han tycker INTE silaget är gott. Han äter, men höet först, och sen inte silaget förrän han blir HUNGRIG. Jag har flera gånger knallat ner i stallet, sett honom stå och sova 'i bredd' med fullblodet, med sitt halvkilo silage kvar. Och utan att ha grävt. Dvs silaget är inte gott men ätligt i hans ögon, och han är tillfreds med att ha mat, men äter bara utefter hungern. (Visst tigger han sig blå när jag kommer, och kastar sig över höet, men det är spel för gallerierna)

Perfekt (om det håller i sig, och om han kan tänka sig äta så mkt magen behöver såklart). Lär bli omöjligt få i fbl det dock som sagt, han kommer vägra äta, men det är ett annat problem.

OM ponnyn inte 'får smak' för silaget utan fortsätter tycka 'ätligt' men inte mer, kommer 9 kilo i nät (SVÅRT få ut det ur nätet) motsvara tillgång dygnet runt/'fri' tillgång så länge han står på box. Rena drömmen. Håller bara magen är det så nära idealet man ens kunnat drömma om. Men vi får se, kommer ju ta ett tag vänja över och mkt kan hända.
 
Sv: Bantningstråd!?

Grattis, då är inte din häst så lättfödd. Och antagligen berodde den övervikten på för stor överutfodring, inte lättföddhet. Sure, det hänger ihop så misstolka mig inte. Alla hästar kan bli feta det krävs bara olika mycket "för mycket".
Istället för att hävda att alla andra gör fel, kan du inte komma med mer konkreta tips? Jag börjar tröttna på den attityden. Ge något belägg för det du säger mer än bara "det går för min, då går det för alla". Nu har du fått massor med motargument varför det är rent ut sagt skadligt att hålla en häst på svält och för låg ts. Vad gör att du vet bättre änvetenskapsvärlden? Studie på en häst?
Förlåt, men det gör mig något irriterad att aldrig få några vettiga svar.


Alexandra: ja, jag tror faktiskt att det är så. De kniper ännu hårdare åt det de har om man ger för lite. Inte konstigt alls egentligen. Jag ska snoka fram artikeln där jag läste om det, har den nedsparad på den andra hårddisken.
Tröttna på du.
Nu har ni skrivit att det inte går att banta den i 2 år:eek: tröttsamt:crazy:

Om några hela tiden skriver att det inte går för magen. Då säger man att det inte är fel på givan, utan hästen. Man släpper den 10 h. på bete- konstigt att den inte går ner!!
Köp sämre hö- näringsmässigt. Det kan vara bra hygieniskt ändå.
Då kan hästen äta sig mätt o ändå gå ner i vikt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ang. din häst.
vilken skillnad:bow::love:

Kommer den inte snart att få börjas ridas?

Om du håller samma diet ett tag så försvinner nog det sista o han får kilona på rätt ställen.
Det är faktiskt kul att de sen kan unna sig lite mer när de är igång.
Motionen gör ju heller inte samma som på en frisk individ- att den blir hungrigare- tvärtom. Den mår bara bättre:banana:
 
Sv: Bantningstråd!?

Köp sämre hö- näringsmässigt. Det kan vara bra hygieniskt ändå.
Då kan hästen äta sig mätt o ändå gå ner i vikt.

För tusende gången:

VILKET hö?

Enkel matematik ger att ponnyn skulle behöva ett foder med 6 MJ/kg TS. För hö (84% TS) skulle det Det går inte att få tag på grovfoder med sådana värden, tyvärr.

Omräknat till silage med 50% TS skulle det motsvara 3 MJ/kg foder. DÅ skulle man kunna täcka TS, ättid och samtidigt hålla MJ så låg som krävs. Men visa mig det fodret (omräknat till hö innebär det 5 MJ per kg foder - visa mig det höet? Det finns inte)

Det är ju det du inte förstår, eftersom du har en STOR häst som är lättfödd, som trots sin lättföddhet behöver BETYDLIGT MER MJ än en lättfödd ponny.

En stor lättfödd häst som behöver 60 MJ = inga problem. En lättfödd ponny som behöver 30 - 40 MJ = problem.

Man får problem, för det går inte att kombinera tillräcklig mängd TS, tillräcklig ättid med tillräckligt lågt MJ-intag. Helt enkelt för att foder med så låga värden som krävs inte existerar.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tack:banana:

Ja man börjar längta rejält efter att göra något med honom. Han själv är verkligen också på hugget nu och vill att det ska hända något. Det ska bli så kul o se hur bra han kommer att må både fysiskt och psykiskt när han kommer igång.

Vi ska på ÅB nästa vecka, då får vi se vad de säger. Tyvärr finns det väl risk för att hovis vill vänta ytterligare ett litet tag. För han hade ju ett litet tillbakafall. Ganska tidigt i förloppet visserligen och inget som ledde till rotation, men det syns på röntgen att lamellerna är lite försvagade där.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tror du att stora foderproducenter säljer "undermåligt" hö? Något som de inte kan ta bra betalt för.
Deras kvalitetsfoder kommer ifrån gödslade/ sprutade vallar.

Nä, man får gå till ngn bonde som slår sina ängar sent o gärna lite regn på det- ja att det sen torkar ordentligt. Det kan även komma från nysådda ogödslade vallar med en massa "pinnar" i som fördröjer ätandet- måste selekteras.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast det spelar ingen roll. Haken är att det är omöjligt att odla fram ett foder med 6 MJ/kg TS som samtidigt innehåller 'resten'. Om du betänker att halm, utan inslag av gräs och ax, har ett värde på 5 - 5.5 MJ/kg foder så förstår du problemet.

Även sent slaget 'skräphö' innehåller mer MJ/kg TS dessvärre.

Pinnar etc fördröjer bara ättiden, det ger varken mer TS eller mindre MJ/kg foder.

Så haken är liksom att det inte i ett hö/hösilage går att få fram så låga MJ-värden som krävs. Till och med gräsfröhalm innehåller för mkt.

Det som är det jävliga, och därför det är så knivigt med de där som behöver lite, men samtidigt behöver TS som alla andra hästar. Och lättare (därmed inte sagt lätt) för de som iaf är kring 50 MJ och uppåt i behov.

De borde komma på något sätt att tillföra TS, hyfsat 'smakligt' (dvs som anses ätligt) utan MJ i - det vore perfekt. Ren bukfylla i ordets verkliga bemärkelse *drömmer*
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur länge KAN en häst stå utan mat utan att det påverkar hälsan? Nu menar jag inte hur länge de max BÖR stå utan vad som faktiskt är absoluta max rent fysiskt.

(Nej, jag vill absolut inte skjuta på några såna gränser för egen del, jag föredrar fri tillgång, men jag oroar mig lite över andra som jag personligen inte tycker får mat ofta nog men som jag faktiskt inte kan uttala mig om, det är inte mina hästar och jag känner inte att jag har argumenten att påpeka för ägarna huruvida de gör rätt eller fel)
 
Sv: Bantningstråd!?

Tack för tipset. Det löser ju iaf problemet om jag inte får hjälp från stallägaren. Då har jag ju iaf möjlighet att ställa in den på utsläpp den tiden jag är borta.

Vad är en resårgrind? Sökte på google men hittade inget.:crazy: Du har inte möjlighet att ta kort på din grind och grindöppnade? Om du har den kvar alltså.

Vi har ju bara eltråd och stolpar, så vi har ingen grind alls. Med lite pyssel kanske det går att lösa.
Annars har vi ju redan en avdelning vid stallet där de brukar få hö så där hade jag tänkt att dela på dem vid fodring annars, väldigt lätt att flytta över dem där emellan. Hade ju varit väldigt smidigt om man kunde ha en timer som släppte ut dem dessutom. Så hade det ju räckt att jag åkte dit två gånger och så får de ihop en gång.
Kom förresten på nu att om fånghästen kommer ut till dess så kan ju min lilla få gå ihop med honom några timmar så får han lite sällskap och så kan de äta ihop, för de kommer äta ungefär lika mycket iaf.:idea:


Förresten, förra inlägget var knapplån.
 
Sv: Bantningstråd!?

1330800.jpg


Resårgrind :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Jaha, var det så enkelt :p Min hjärna ville ju ha det till en Grind-grind, men jag kommer faktiskt inte på vad vi brukar kalla våran "grind".

Kan inte få en bild av hur manicken ska funka, eller hur den ska lyckas öppna en sån automatiskt, men på nåt vis funkar det ju :p

Blir den liggande på marken då? När den öppnats menar jag, vill ju inte att de ska kunna trassla in fötterna i tråden.:crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Det finns ju sådana i metall som drar ihop sig mer (men jag skulle aldrig ha sådan, de hade på ridskolan ett tag, min ponny fastnade med sin vackra svans när hon blev trängd :( ). Resårgrinden kan man ha på rulle med "motstånd" så dras den ihop ordentligt. Sök på tex lunchgrind etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Hur länge KAN en häst stå utan mat utan att det påverkar hälsan? Nu menar jag inte hur länge de max BÖR stå utan vad som faktiskt är absoluta max rent fysiskt.

(Nej, jag vill absolut inte skjuta på några såna gränser för egen del, jag föredrar fri tillgång, men jag oroar mig lite över andra som jag personligen inte tycker får mat ofta nog men som jag faktiskt inte kan uttala mig om, det är inte mina hästar och jag känner inte att jag har argumenten att påpeka för ägarna huruvida de gör rätt eller fel)

Hästar VÄLJER aldrig frivilligt att inte äta mer än max 4 h i sträck. Frågan om hur länge som är farligt är omöjlig att besvara då de är individer, men en ledtråd är att man aldrig upptäcker foderrelaterade magsår på hästar som går på bete, men prevalensen på uppstallade är markant högre.

Men det finns ingen 'vid denna tid kommer skadorna', förutom det att man vet att hästar är gjorda för ett konstant flöde av mat genom tarmarna, och aldrig frivilligt väljer att vara utan mat mer än 3 - 4 h i sträck.

Jag har 3 h som gräns själv, de ska aldrig stå utan längre rutinmässigt.

Sen, man kan ju inför op osv behöva fasta en häst etc, men då är det en engångsgrej.

Men finns ingen dokumenterad maxgräns för när det är skadligt, bara att ju längre tid dessto större risk/desto värre.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jaha, var det så enkelt :p Min hjärna ville ju ha det till en Grind-grind, men jag kommer faktiskt inte på vad vi brukar kalla våran "grind".

Kan inte få en bild av hur manicken ska funka, eller hur den ska lyckas öppna en sån automatiskt, men på nåt vis funkar det ju :p

Blir den liggande på marken då? När den öppnats menar jag, vill ju inte att de ska kunna trassla in fötterna i tråden.:crazy:

SKa ta en bild (påminn mig om jag glömmer), men är mkt enkelt. DU spänner fast manicken med ett spännband på stolpen (trästolp). Sen är det dom en liten ögla, som du hakar i grindhantaget i. När timern säger till öppnas öglan, och grinden släpps.

Det bästa ha upprullning, eller fästa elastiska grinden X stolpar bort, så när den dras ihop så hamnar grindhantaget dikt an mot isolatorn och tråden slackar inte eller hamnar på mark.

Har inte grindtimern monterad nu dessvärre. Men om du googlar på batt latch, och kollar första träffen så hittar du en fin bild med ett grindhandtag påkopplat dessutom.
 
Sv: Bantningstråd!?

Står man inackorderad utan egen lada är det inte lätt att köpa eget grovfoder. Min stallägare slår sitt hö själv som han sedan använder mer eller mindre som strö till sina kossor. Jag kan inte köpa ett ton eget grovfoder och ställa på hans gård, det är fullt. Och i min lilla lägenhet på 31 kvadrat får det inte plats. Kanske skulle jag få in det i hyresvärdens lada, men det är inte så smidigt att cykla med en dagsgiva hö en halvmil till skolan varje dag och sen en halvmil till stallet. Lantbruksuniversitetet visserligen, men tror inte det är uppskattat ändå.
Vi har redan haft den diskussionen.

Hag-diskussionen har vi också haft, han går ute i en mer eller mindre förtorkad hage. Vi kan kalla den padock om det känns bättre. Det är i princip mossa och rator som växer där nu.
Problemet är nu när jag inte längre har något sällskap till min häst. Han kommer stå själv mellan 17-08 i en box, däremellan ridas ensam minst två timmar om dagen uppdelat på två pass. Vad jag ska göra sen vet jag inte.
Jag kan göra en liten hage jämte denna sommarhage där de andra två ska gå, men han lär inte se dem då hagen som sagt är mycket kuperad. Han kommer förmodligen få gå ensam.. Med reducerare kommer han inte kunna äta någonting i den hagen, gräste gick till midjan på mig och till knäna där det var lägst..
 
Sv: Bantningstråd!?

Du får gärna hjälpa mig. Jag är mer eller mindre desperat.

Vad jag har att tillgå:
Ett hö med 9 MJ och 53 g smältbart råprotein
Halm, vi kan säga 5 MJ

Hästens behov:
Max 35 MJ (tabellbehov 45, men går ner i vikt på minst 10 MJ mindre), helst mindre.
runt 200 g protein, gärna mer för att inte tappa muskler och bli för bukig.
Ett TS-behov på ca 4 kg helst mer för att inte ha en häst som är kass i magen hela vintern.

Som du märker går det knåpa ihop, men det blir inte speciellt bra. Antingen blir proteinet för lågt eller energin för hög. Jag kan byta ut mot lite lucern, men då sticker energin igen. Soja ger jag inte, vare sig till mig själv (som är vegetarian) eller mina djur. Ska det vara tillskott ska det vara hästvänligt.
 
Sv: Bantningstråd!?

5kg halm + 750g krafft protein. Ca 35MJ och minst 248g proteiner.

Kanske inte optimalt men du får TS och proteinerna och håller dig hyffsat till MJ.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 352
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp