Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Jag fortsätter svara mig själv.

Omräknat från Mcal till MJ; man multiplicerar värdet i Mcal med 4,184 och får motsvarande i MJ.

Hästarna i studien fick alltså 64 MJ om dagen ungefär. Det var beräknat att vara 10 Mcal (42 MJ) mindre än behovet. Det handlar om Quarterhästar på runt 600 kg.
Det skulle alltså vara en minskning av energiintaget på ca 40%.

Motsvarande till Fergus skulle bli
47 - 40% = 28,2 MJ
Ja ack om jag hittade ett grovfoder som gick att använda till det. Hästafan behöver ju fortfarande proteiner.

Jag funderar vidare.. Behöver jag säga att jag är förtjust i att räkna sånt här? :D
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Dagsfärska bilder. Är dock supersvårt att få i exakt samma vinkel, och idag hade jag mycket bättre ljus med, och bara det gör det svårt jämföra. Förutom det gamla vanliga problemet att snabbaste sättet att banta honom är att fotografera honom, 50 kg försvinner på studs - skitbra. Fast inte så bra i jämförelsefaktor att slänga ut en bild där han ser ut som en slimmad sportponny ;)

Men så gott det går, och ni får han i åtanke ljus och vinklar och att han är fotogenisk såtillvida att han luras, försök jämföra lite mer 'kroppsdel för kroppsdel' än kolla på helhet.

Ser ni någon skillnad?

Bakdelen 2009-07-02
Thumbnail.aspx


Bakdelen 2009-07-30
Thumbnail.aspx


Från sidan 2007-07-15
Thumbnail.aspx


Från sidan 2007-07-30
Thumbnail.aspx


*forts*
 
Sv: Bantningstråd!?

Från sidan 2009-07-15
Thumbnail.aspx


Från sidan 2009-07-30
Thumbnail.aspx


Snett bakifrån 2009-07-15
Thumbnail.aspx


Snett bakifrån 2009-07-30
Thumbnail.aspx


Samtliga bilder från idag, finns fler än jag länkat här: https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=20aaaacd-5205-430d-b02c-b5b6f99134d4
Vad lustigt... Det är ju inte så mycket mage (om man jämför med vår 20-åriga "har haft tre föl och har magen kvar"-ponny) men en rejäl rumpa :D

Jag tänker så är: På något sätt måste man ju få i honom så lite som möjligt utan att magen pajjar och för att undvika eventuella stereotypa beteenden... Vad säger man om blött ensilage och fånghästar? Man skulle ju få upp mängden om man räknar på ts-halten.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad lustigt... Det är ju inte så mycket mage (om man jämför med vår 20-åriga "har haft tre föl och har magen kvar"-ponny) men en rejäl rumpa :D

Jag tänker så är: På något sätt måste man ju få i honom så lite som möjligt utan att magen pajjar och för att undvika eventuella stereotypa beteenden... Vad säger man om blött ensilage och fånghästar? Man skulle ju få upp mängden om man räknar på ts-halten.

Ingen 'putmage' alls, tog en bild rakt framifrån med, men la aldrig upp. Men finns ingen mage alls, utan så ser han jättebra ut. Men tjockt med fett över revbenen, rejäla depåer vid manken och vid 'ländryggen' samt svansroten osv osv.

Blött silage (TS 50%) är vad han äter normalt. Tyvärr finns det inget grovfoder alls som fungerar, det skulle krävas ett foder med MAX 8 MJ/kg TS och 50% TS som max för att det skulle fungera. Men samtidigt behöva ha en bra proteinkvot.

Och så lågt som 8 MJ/kg TS eller under finns knappt, än mindre med bibehållen proteinkvot =/

Däremot är det bättre med blött ättidsmässigt, han får äta fler timmar/dygn då, vilket han mentalt mår bättre av. Men man får fortfarande välja mellan för lite TS och magen paj, eller för mycket MJ och extrakilon =/

Men normalt så är det just så blött silage som möjligt han äter, för att iaf kunna erbjuda fler kilon foder. Och jag specialbeställer silage med tanke på just honom med. Men det hjälper bara delvis tyvärr =/ Han är ju för tjock på vintern med av just den anledningen att jag måste ge TS, och då blir det för mkt MJ. Men på den här kosten, så han borde verkligen gå NER då det hur man än vrider på det är MINDRE än han fått innan, vad gäller bete svårt att säga hur mkt MJ han fick i sig, men om man jmf med i vintras så fick han i sig betydligt mer MJ än det här. Så.. han borde gå ner för stunden, även om nuläget inte är en permanent lösning någonstans.

Men du ser inte heller någon skillnad på bilderna antar jag?
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Min häst är tjock:(
Han har inte gått upp så mycket runt midjan, ca 3 cm. Men han känns fet, rumpan, som jag tyckte syntes störst skillnad på när han gick ner, har blivit alldeles dallrig på sidorna igen. Och han har fått djupare fåra igen. Han är inte så fet som han var i vintras, men han har ändå gått upp en del från i våras. Jag som hade hoppats att jag kunde holla honom i vikt under sommaren och fortsätta gå ner till hösten. Men ett par veckor med dåligt schema och en häst mindre i hagen har satt sina spår tydligt. Nu ska jag ha semester, så nu kommer jag kunna rida mycket mer. Hoppas verkligen att det kommer funka.

I slutet av augusti kommer det dessutom ut en fysioterapeut som ska massera och prova sadel. Hade ju varit bra om hon kände nåt annat än fett då.:crazy::o
 
Sv: Bantningstråd!?

Har varit med om att massören inte vetat hur det varit med musklerna, just för det var så mjukt av fett :o Hon trodde inte hon kände några fel, men var inte helt säker för det var ju så mjukt av fettet.. Som tur väl var släppte alla eventuella spänningar ändå och han blev pigg igen, men uj vad pinsamt det var!

Jag hoppas det ordnar sig för er när motionen kommer igång igen! Varför ska det vara så svårt att få ner dem i vikt?


Alexandra: Nej, jag ser ingen skillnad på bilderna. Men det har ju inte gått så lång tid mellan dem heller, så man får väl inte förvänta sig några underverk..
 
Sv: Bantningstråd!?

Snart blir det här min privata skvallertråd :p

Nu har jag köpt ett stetoskop. Tänkte jag skulle luska ut vilket tempo vi bör hålla för att få ut så mycket som möjligt av träningen. Ska ju köra igång ett sånt där 12-veckorsprogram så fort vi fått på nya skor och inte har sjukling och minishettis på släp längre.

I artikeln jag länkade till på förra sidan hade de arbetat hästarna på 65 % av maxpuls och tappat runt 50 kg på tre månader. Jag vill göra samma sak.
Därför måste jag luska ut hans puls. Pulsklocka hade varit enormt skoj, men det är inte riktigt min prisklass :crazy: Får nöja oss med stetoskop, GPS och känsla.

Planen är att ta reda på maxpulsen, pulsa med jämna mellanrum så jag vet på ett ungefär när han ligger på 65 % och upprepa varje, varannan vecka.
Problemet är att jag inte har en jäkla aning om hur man kollar maxpuls på en häst utan egen motor :crazy: Eller på en häst med motor, för den delen.
Någon som vet hur man gör?

Jag tror jag ska rida med min pulsmätare på mej en dag i höst, se vem som får jobba mest egentligen :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag ser skillnad på bilderna! Men där är mer att ta - jag tippar på ca 75 kg övervikt.

Jag har inte läst dina inlägg men vet att det bästa sättet att rätta till bekymret är att motionera hästen. Förutsätter självklart att den är frisk för övrigt.

Lycka till!

;) Krocket
 
Sv: Bantningstråd!?

Den är ju inte frisk, så den kan inte motioneras - alls. Dessvärre. Inte ens gå i hage.

Men kul att du ser skillnad, lite nyfiken på var/hur du ser skillnad? =)

Idag kommer han stå på vågen igen, får vi se. Tycker senaste dagarna att han kanske känts lite smalare, men jag vet inte. När jag mätt med viktmåttbandet så ena gången är han nere strax under 460 kg - det är isf en nedgång, men sekunden efter är det 478 kg - det är isg ingen nedgång. Är ju knepigt när man mäter, flyttar de ett framben typ så diffar det.

Men får se i eftermiddag vad vågen säger, den ljuger ju inte.
 
Sv: Bantningstråd!?

Funderade på det här med att blöta höt. Då lakar man ju ur sockret, men hur förändras näringsvärdena?
Kan det kanske vara värt att slå vatten på höt minst 30 min innan man fodrar och chansa på att ge lite extra? Eller halmen, att blöta upp den innan man ger. Kommer ju förmodligen ha mer halm än hö i foderstaten i vinter. Fungerar det?
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Och nej, han hade mycket riktigt inte gått ner. Jag blir galen. Och minst 1 månad till på boxvila blev det - istället för som önskat/förväntat om allt gått som det skulle kunna få komma ut i boxhage. Så minsta motion kom nu minst en mån längre bort =/
 
Sv: Bantningstråd!?

Om du läser hela tråden så går de inte ner ngt vidare av motion, utan hjälps att hålla vikten.

Det är framförallt KOSTEN som behöver reduceras.
Ge den kvistdieten. Då får du nog TS.
Att den inte äter halm beror nog på att den är bortskämd eller inte hungrig.

De äter--- när du blir hungriga.

Hur ska du göra sen? Släppa i gräshage? Ditt argument att den inte kan understiga 1,3 kg TS/ 100kg- har du överhuvudtaget provat förrut?

Tyckte mest att du gav mer för att den grävde i boxen annars.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu frågar du saker du redan vet svaret på igen.

Ja jag har provat flera gånger förut, innan fånget. Och ja han får beteendestörningar, gräver etc med. Men du glömde den viktigaste detaljen - MAGEN PAJAR.

Nu har jag ju dock, med nöd och näppe dock, lyckats hålla honom på lägre TS, antagligen för jag kunnat ge lite men ofta, ofta.

Motionen förbättrar insulinvärdena, vilket hjälper vikten. Vilket du om någon vet mycket väl. Ironiskt att du tidigare i annan tråd tyckt att det är motionen som ger viktnedgång, fodret håller vikten, men nu bytt plats på dem? Utefter vad som passar bäst för stunden?

Om han är bortskämd eller ej spelar ju tyvärr ingen roll när hans vägran att äta halm gör att magen kraschar =/ Sen, som sagt - silaget har samma näringsvärde som halm. Så jag vinner ingenting på halm, men förlorar protein, och måste du ge lucern. Allt det här vet du.

Hur jag ska göra sen hurdå? Om han någonsin kommer få gå i gräshage? Jag vet inte. Det får jag se när det är aktuellt nästa år, om han får gå på stampat jordgolv, eller om han får gå med munkorg på tre strån per kvadratdecimeter. Han kommer som det känns nu aldrig mer gå på bete igen dock, varken med eller utan munkorg. Utan ev gräs kommer vara i sådan minimal mängd att det enbart är terapi, och han fodras med stråfoder. Men gräs eller ej är inget jag behöver ta ställning till förrän nästa år. Möjligen om det blir en sån där rälig vinter utan snö då¨, så det finns vintergräs.

Men hela augusti kommer han stå på box, sen i bästa fall kommer han ut i boxhage och får stå där i oktober, och lite större hage i november. Ett utsläpp i vanlig hade är alltså tidigast i december, långt efter betessäsongens slut.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det här med magen är mer en fiffig efterkonstruktion.

Vi vet att din o endast din ej går att banta, för att du gör "allt rätt".

Hur tror du att dessa ponnies lever i Wales? Även de unga har tuffare tider o de är fina o hållbara.

Du har visat bilder när den äter gräs under snön. Nu när inget är avbetat finns det troligen hur mkt som helst.
 
Sv: Bantningstråd!?

Efterkonstruktion, det är omskrivet redan vintern mellan 1 och 2 års ålder, första gången jag försökte begränsa.

Och ja, det finns bild när han äter vintergräs under snön. Fast jag vet inte vad du menar med nu när det inte är betat? Det är det. Hagen bilden är ifrån är sommarhage 1 av 2. Den är soprent nedbetad för stunden (minus ratorna). Mer än förra året. Den jag betat sönder.

De släpptes över i den pga att vinterhagen var knölig och jävlig då söndertrampad lera frusit på. I år skulle jag bytt vinterhage, men det kommer jag inte att göra då den vilade vinterhagen är helt proppfull med gräs - knähögt. Gamla vinterhagen är gräsmatteklippt, den putsades på sitt ogräs förra veckan.

Dock skrev jag ju, som du kanske missade, i svaret att:
Men gräs eller ej är inget jag behöver ta ställning till förrän nästa år. Möjligen om det blir en sån där rälig vinter utan snö då¨, så det finns vintergräs.

Dvs, blir det en sådan vinter att de behöver gå på vintergräs, tar jag besult om det då, om han ska få gå på det (om det bedöms säkert) eller inte.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad tycker du man ska göra?
Gå emot alla hästars natur och låta de svälta?
Det är ett faktum att ca 4 timmar utan mat ökar risken för magsår markant. Beteendestörningar ökar om de inte har att tugga på tillräckligt många timmar per dygn. Om magen inte alltid har något att arbeta emd blir det problem. Till skillnad från människor producerar hästar magsyra hela tiden.
Även ponnier på magra slätter har alltid att äta. De har inte mycket och näringsrikt, men de har mer eller mindre ständig tillgång.
Hade vi kunnat hade vi gett hästarna luft med tuggmotstånd.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast axel gjorde - enligt vad som skrivits i andra trådar - just det med sin. Och den klarade det.

Om min enda erfarenhet av att banta hästar varit kallblodsstoet jag hade, som jag (i ren okunskap om TS osv) gav under minimigiva när hon skulle bantas, så hade jag också tyckt 'äh, ge mindre hö'. Hon tålde (av vad man såg utanpå) TS-brist tämligen väl, magen höll osv. Okej hon åt upp sin box, men det finns ju crib halt. Och okej hon åt upp varje halmstrå i bädden, men det finns ju spån.. (Ja jag skäms i dagsläget över det, men jag begrep inte bättre). Men magen höll osv.

Men nu så dels vet jag bättre, och ffa har jag sett vad som händer med en häst som INTE klarar minimiTS lika bra. Och då är ju alternativen få.

Ponnyn står just nu läskigt många timmar nattetid utan mat. Han får sina hönät kl 22 ungefär (senare om det går), och så kommer frukosten kl 7. Han har ju hela tiden halm, men den hjälper ju inte om den inte hamnar i magen. Men det hö han får (typ knappt ett kilo) det är slut vid midnatt ungefär, i bästa fall. Vilket ger minst 7 h utan mat =/ Jag har ångest för det, men innan han är övervand på silaget (som kom idag, halleuja. Fiberrikt, grovt, blött, 5.2 MJ/kg, jag har inte slutat le än) kan jag inte lösa det.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är ju det som gör skillnaden. Ponnies ska hållas på magra slätter mellan varven o inte få smörgåsbord året om.

Acceptera att de inte behöver högvärdesfoder o få en frisk glad ponny.

Ge dem träd o grenar o gnaga på. De är gjorda för att ströva långt i sin jakt på föda o under vintern går de ner- för att ta sig på våren.
Det är så det funkar i naturen. Det är av den anledningen som födslar o brunster sker just då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 352
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp