Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Han får 2,5-3 kg hö (har inte värdena exakt i huvudet, men runt 9 MJ och 50-55 g protein) + ett hönät med 4 kg halm, fylls på varannan till var tredje dag.
Då är magen lite smågnällig men äter han upp all halm funkar han bättre.
Han får 1 dl kraftfoder för att blanda i mineraler och linfröolja (mot eksem, har faktiskt gett resultat).

Men det blir för mycket energi. I den foderstat jag knåpat ihop hittills är det ca 45 MJ. Det motsvarar hans tabellbehov, men i verkligheten räcker det med 10 MJ mindre. Då går han dessutom ner i vikt, sakta men säkert.
Proteinet ligger för lågt, men tillsätter jag lucern sticker energin iväg ännu mer. Soja ger jag inte av principsak.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hm, det är svårt med så lättfödda hästar. Mitt hö har också runt 9 MJ och ca 35 smrp. Så för min shettis så är 1 kg för mycket energi... Suck!

Äter din något gräs också? Det måste väl innehålla ganska mycket energi?
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, den foderstaten har han ju inte nu. Det är för vintern.
Nu äter han gräs tio timmar per dygn ungefär, får 1,5 kg hö inne till natten för att ha något att göra. Och för att inte magen ska säga tack och hej.

Oj, det var inga roliga värden! Och jag tycker att mitt är dåligt.. Det är visserligen förra årets analys, jag har inte bett om den nya än. Flyttar inte tillbaka hem än på en månad. Hoppas årets skörd är energifri :crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Men om ponnyn betar 10 h. får du rida till Kiruna t o r dagligen.
Gissa hur många kg den trycker i sig:eek:

De ska gå i jordhage mer eller mindre.
Hästar när sig bra även på lite ogräs om det inte finns annat- selektiva betesdjur.

Blir trött på argumentet att de måste få i sig en massa TS:mad: fast man inte ens har försökt att banta den med minimiTS. Hur vet man exakt var gränsen går- för var individ:crazy:

Gissa hur många kg den äter av gräs- troligen 15kg TS.

Det är betydligt vanligare att hela kusen "kraschar" av överintag.
Lata blir de oxå o frågan är om inte många fler lättfödda individer är IR- fast det aldrig tas prover för det.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur gör man en bra jordhage? Man vill ju gärna ha den "färdig och klar" när man släpper in en häst.
 
Sv: Bantningstråd!?

Man behöver inte ha en liten hage, men en som de går i hela tiden- som aldrig får "vila".

Sen kräver både en tjock o en smal extra omsorg.
Man kan släppa på magert bete ett par gånger om dagen i ngn timme, men bara om man först har fått ner den i vikt o faktiskt rider den.
Vill man ha semester, får den nog gå på bara lite ogräs- allt för den eget bästa.

Det betyder inte att den måste gå själv. Det är bättre att låna en jämnlik eller stödfodra den tunnare.

Att sätta på munkorg ska inte vara den första åtgärden, utan en nödlösning- där man har provat allt annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Hur tar man prover för IR?

Man gör ett fasteprov o mäter b-glukos, insulin o ngt mer:angel:

Om man har en häst som är tjock o får tillräckligt med mat, men konstant vill ha mer- även alla andras mat- ja då kan man nog börja fundéra. Även de som blir tjocka av lera:grin:

Det sitter ofta i hur den är uppfödd o om den har det i generna- som hos oss.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast det vette sjutton om det är bättre med ogräs än betesreducerare. Det finns alltid en fångrisk om man ställer hästen i en hage med ogräs, om den nu är som min och äter ALLT :crazy:...
 
Sv: Bantningstråd!?

Det vete sjutton.
Du ser ju vad som kan hända om munkorgen åker av under natten eller om man gör hålet för stort.
Är hästen då överviktig kan fång vara nära.
Vill man riskera det?
Tydligen.

Har man bantat den innan bete är risken inte lika överhängande.
Ej heller om den rids ordenligt dagligen. Dels kommer den bort från maten ett par timmar iallafall.

Det verkar mest människan som lider över att hästen inte får just...gräs.

En människa med diabetes vet om att det inte är värt besvären att äta den där chokladkakan.
 
Sv: Bantningstråd!?

Min blir tjock av luft, känns det som. Fettansamlingar, fäller inte pälsen som han ska. Har hört att det kan vara symptom? Funderar på att ringa vet och fråga om hon kan ta ett prov...
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast inget av detta är väl bra? Varken att släppa på "ogräs" eller att släppa med betesreducerare utan tillsyn. Jag tycker inte att hästar måste äta en massa gräs, däremot tycker jag att det är svårt att hitta fina stora hagar utan gräs i. Det är inte själva ätandet jag vill åt utan friheten av en stor fin hage...
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har en hbl pinto korsning som är väldigt lättfödd. Innan hon kom till mej var hon stor som en tunna då hon gick på 19 kilo grovfoder utan att göra någon (inget illa menat mot hennes förra ägare) När jag fick henne och började rida in henne och så samt minskade på höt blev hon jätte fin efter några månader. Hon går nu på 10 kilo hö samt 1kg krafft foder och håller vikten jätte bra på det. Jag tycker själv inte att man ska svälta en tjock häst till att bli smal utan motion är det viktigaste, för en häst man "svälter" behåller buken medans kotor samt revben kommer fram, medans en häst man motionerar bort fettet på får en fin propotionelig mage. Om hästen har gått på mycket grovfoder ska man ta det lugnt när man minskar min tog det 4 månader att minska 9 kilo på, men det är det väl värt?

Att tillägga:

Jag tycker självklart en häst ska få vara häst och gå på bete för då mår dom som bäst eftersom det är det naturligaste, men om man då har en lättfödd häst så bör man hålla igång dom=)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningstråd!?

Om jag hade kunnat ge min häst 10 kg hö hade jag inte kallat henne särskilt lättfödd. Jag hamnar nog tyvärr på ca 5-6 kg hö + lite halm om jag ska kunna hålla min i hyfsat hull:(. Inget kraftfoder alls utan bara lite "krubbskrammel".

Kanske ska tillägga att det är en ca 145 cm hög haflinger som jag har.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Om man hade fortsatt att ge den 19 kg, så hade det nog inte hjäpt med motion:crazy:

Kosten först( om den är mkt överviktig) o sen får man se om ngt händer med motion. Om inte, ja då får man reducera mer.

Din häst är troligen inte IR, då 10 kg är ganska normalt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men en hage som "aldrig får vila", är inte det farligt för hästar? Är inte det gräset stressat? Eller hinner det inte bli så långt?
 
Sv: Bantningstråd!?

10 kg är ganska stor mängd tycker jag. min shettis äter nu 2 kg hö, 1,5 kg halm + ca ½ kg lusern. Det är att vara lättfödd.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det beror nog på vad man menar med svälta en häst.
En häst ska alltid få de proteiner, mineraler osv som den behöver. Men en häst som är för tjock behöver inte ha så mkt energi. Det är energin man måste dra ner på men inte för snabbt naturligtvis. Sedan finns det nog lättfödda hästar och superlättfödda hästar. Jag har en som blir tjock av ingenting, en new forest ponny. Med en sådan häst tror inte jag att det räcker att bara motionera den.

Hon har stått i snart åtta månader, en hel del av denna tid i box. De senaste månaderna har jag gått promnader med henne varje dag. Jag har gett henne tillräckligt med proteiner, mineraler, vitaminer (eftersom hon inte går så mkt på gräs) och sedan så lite foder som jag har vågat ge. Hon har gått ner en hel del. Hon minskar fortfarande i "midjemått" för var gång jag mäter henne. Jag börjar snart att fundera på hur jag ska våga öka fodret igen.

Nu har jag nog haft tur med henne för hennes mage klarar uppenbarligen en ganska liten mängd grovfoder. Jag har gett henne mellan 1-1,2 kg ts per 100 kg, kanske inte så kul men med en troligen insulinresistent fångponny blir man desperat.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Tror inte att det växer så mkt gräs, däremot sånt som de ratar, men som går ner i brist på annat( som de iallafalll äter senare på säsongen.)

Det går aldrig så långt att de äter smörblommor o vad heter ogräset som ser ut som kamomill.:angel:
Man kan ju styra med att stripbeta eller ge hö- om man är rädd att de ska äta ngt giftigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 352
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp