Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte hängt med riktigt (orkar inte läsa hela tråden för att få reda på det) men vad är normalvikten för din häst? Jag tänker mest på belastningen vid motionen om hästen är grymt överviktig eller ej. Det är ju i alla fall klart att du måste öka motionen ännu mer än du eventuellt gör nu (har inte letat reda på det heller sorry) Jag tänker på hur du kan få till en bra motion utan att belasta leder osv för mycket om det är så att hästen är väldigt överviktig. Det är ju också en aspekt i det hela...*KL*
Mätte herrn med viktmåttbandet igen. Och jag blir mentalsjuk på det här. Jag har ju iom nya höet sänkt maten ännu mer men samtidigt försökt sänka ättakten än mer för magens skull.
Han får nu 3 kg hö/dygn, utblandat i halm. Äter fortfarande inte halm dock, men om jag räknar med att han ändå pillar i sig ½ kg halm och vi räknar 5.5 MJ/kg halm, dvs hottar upp där med, att det nya höet har 8.5 MJ/kg (inte troligt, men vi tar i) och så lucernet och betforn, så får herrn i sig - 40 MJ.
Och han går inte ned ett endaste litet gram. Om han så omärkligt skulle äta 2 kg halm, så får han i sig 48 MJ, och ska ändå gå ner. (och i realiteten om man räknar med troligare värden får han ju i sig betydligt mindre).
Och han går inte ner. Möjligen tappat något hekto, lite beroende på hur han står osv så säger viktmåttbandet mellan 460 - 490 kg. Dvs i bästa fall kanske han gått ner 10 kg sen han stod på vågen för en månad sen. Eller så har han inte gått ner alls.
För ögat syns noll skillnad, och fettdepåerna är kvar =/
Jag fattar inte, och börjar bli grymt stressad över det, då de här ju enbart är en temporär lösning som inte kommer 'hålla' hur länge som helst. Dvs inom överskådlig tid kommer jag bli tvungen ge honom mer.
Men VARFÖR går han inte ner? Det går emot allt att han står där och håller vikten ju
(Och japps, all mat vägs på grammet, jag är 110% säker på att ingen smygmatar honom eller liknande. Det enda som inte vägs på grammet är halmen, men jag väger vad jag hänger in och vad jag tar ut. Sen väger jag det jag tar ut ur boxen som hamnat i spånet, där blir det ju spåninblandning och svårt väga på grammet dock. Men om jag så drar av rejält för vad spånet kan väga, så det diffar MAX ett halvt kilo om jag tar i rejält vad spånet väger)
Åh, fy... det var inte roligt det... Jag ska fundera lite och se vad jag kan hitta i mina gömmor. Jag skulle, utan att ha sett hästen, gissa på 380 kg snarare än 400. Vår ponny är en connemara av kraftigare modell och dessutom lite högre än din. Bara jämför... Det är ju tur i oturen att hästen växer i alla fall. Då försvinner ju i alla fall lite energi till det...Som bettysmatte sa - ingen motion alls, han har fång och står på boxvila. Och det är tyvärr ens i best case scenario LÅNGT (månader) kvar till motion. Därför jag är så grymt stressad över att han inte går ner i vikt.
Jag har lite svårt gissa normalvikt, måste nästan 'se' för att veta, men skulle gissa på 380 - 400 kilo.
Det är en treårig welsh, övervuxen sekt B, växer än men är nu ungefär 143 cm imankhöjd om jag inte mätte helt galet. Men liten D-ponny alltså. Inte den smäckraste modellen, men INTE grov.
Så, nånstans 380 - 400 kg skulle jag tro han borde väga, med reservation en +/-25 kg kanske? 400 kg är vad jag siktar på som steg ett.