Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Har aldrig tagit analys eller gjort foderstat innan, (det gjorde förra ägaren) någon som kan berätta hur man gör eller om det finns någon bra sida med information.

Jag är rätt säker på att jag kan få hjälp av förra ägaren med foderstaten, så det är mest själva analysen jag undrar över.
Försökte läsa till mig hur man ställer en bra foderstat men efter några kapitel snurrade det så i huvudet att jag knappt visste vad jag hetter längre.:crazy: Detta är inte alls mitt expertområde, jag hade behövt en "fodring for dummies" men tyvärr är det ju inte så enkelt.

Vill vara förberedd inför hösten.
 
Sv: Bantningstråd!?

Spännande att du förutsätter att han går i en gräshage.
De har gått i samma hage sen vi flyttade hit i juni, en naturbeteshage (dvs självföryngrande och gödslas ej) som var förvuxen och inte speciellt näringsrik. Första veckorna hade han reducerare nu på sista tiden har han gått ute.

Att underskrida ts-intaget (vilket jag gör) är inte bra. Magen fungerar inte i längden. Det går bra ett tag, men inte någon längre tid. Du får tycka vad du vill om saken, men det är tyvärr så en hästmage funkar. Får den inte tillräckligt att jobba med går den sönder. Som jag har dem nu är risken för magsår enorm.

De hinner få i sig ca 1 kg TS per timme, gräset innehåller mindre näring än höet.
Dessutom, om man ger dem svältföda ställer ämnesomsättningen om sig och organens omsättning blir effektivare. Alltså tillgodoser de sig mer (allt!) av fodrets smältbara näringsämnen. Vilket innebär att det blir ännu svårare att få något att hända.
Om "svältinställningen" är reversibel eller ej vet jag inte än, men jag läser på mer om det i natt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tycker att det är enkel matematik.
Om den får i sig motsvarande 12-13 kg hö(10kg TS) fast mindre näring plus 2½ kg hö/dygn-är det många gånger ´mot vad den egentligen behöver.

Solklart att den inte kan gå ner i vikt.

Jag har oxå ogödslade ängar o nog innehåller det mer än väl för att t o m få runda halvblod- som inte är runda året om.
 
Sv: Bantningstråd!?

Suck, ja det är väl fruktansvärt logiskt att det är för mycket energi i det? Men det är fortfarande enda alternativet till magproblem. Jag kan omöjligt hålla honom på stall och fodra med hö, dels skulle han få beteendeproblem dels skulle magen tacka för sig. Sand/jordhage är inget alternativ, då får han sandkolik av allt elände han petar i sig. Näringsmässigt kan det knappt bli sämre än hagen vi har, det är inget ängsgräs här inte! Det är en mager småländsk hage, mestadels skog och vassgräs. Det är bara min häst som inte behöver stödfodras på detta bete, de andra ponnyerna och hästarna behöver extra för att inte falla ur.
Och hagen är knappast vårt problem. Vintertid går han upp i vikt av för bra grovfoder, och nästan allt är för bra för oss. En gång har jag haft ett ensilage med bra värden, men det var för blött så magen fungerade inte som den skulle.
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Mätte herrn med viktmåttbandet igen. Och jag blir mentalsjuk på det här. Jag har ju iom nya höet sänkt maten ännu mer men samtidigt försökt sänka ättakten än mer för magens skull.

Han får nu 3 kg hö/dygn, utblandat i halm. Äter fortfarande inte halm dock, men om jag räknar med att han ändå pillar i sig ½ kg halm och vi räknar 5.5 MJ/kg halm, dvs hottar upp där med, att det nya höet har 8.5 MJ/kg (inte troligt, men vi tar i) och så lucernet och betforn, så får herrn i sig - 40 MJ.

Och han går inte ned ett endaste litet gram. Om han så omärkligt skulle äta 2 kg halm, så får han i sig 48 MJ, och ska ändå gå ner. (och i realiteten om man räknar med troligare värden får han ju i sig betydligt mindre).

Och han går inte ner. Möjligen tappat något hekto, lite beroende på hur han står osv så säger viktmåttbandet mellan 460 - 490 kg. Dvs i bästa fall kanske han gått ner 10 kg sen han stod på vågen för en månad sen. Eller så har han inte gått ner alls.

För ögat syns noll skillnad, och fettdepåerna är kvar =/

Jag fattar inte, och börjar bli grymt stressad över det, då de här ju enbart är en temporär lösning som inte kommer 'hålla' hur länge som helst. Dvs inom överskådlig tid kommer jag bli tvungen ge honom mer.

Men VARFÖR går han inte ner? Det går emot allt att han står där och håller vikten ju

(Och japps, all mat vägs på grammet, jag är 110% säker på att ingen smygmatar honom eller liknande. Det enda som inte vägs på grammet är halmen, men jag väger vad jag hänger in och vad jag tar ut. Sen väger jag det jag tar ut ur boxen som hamnat i spånet, där blir det ju spåninblandning och svårt väga på grammet dock. Men om jag så drar av rejält för vad spånet kan väga, så det diffar MAX ett halvt kilo om jag tar i rejält vad spånet väger)
 
Sv: Bantningstråd!?

Sthu - du har mitt fulla medlidande. Tyvärr har jag ingen lösning åt dig, jag har ju en exakt likadan. Magen pajar på under 1.3 kg TS (det går bra kortare perioder, men sen kraschar det), och behovet är 40 MJ. Dvs det foder som fungerar existerar inte. Jag försöker göra vad jag kan genom att köpa foder med lågt MJ/kg foder men bra proteinkvot, och så blött som möjligt. Men det är omöjligt ändå. Han skulle behöva ett foder med 8 MJ/kg TS. Vilket i princip inte finns, om du ska ha proteinet med.

Hur man än vänder på det så är det ett pest eller koleraval - för lite TS eller för mycket MJ. Och det finns inte mycket att välja på där..
 
Sv: Bantningstråd!?

Och jag lider både med er och med mig själv... Kollade hippocampus och vi kommer att få lägga oss på 5 kg hö + ca 1 kg halm för min haflinger. Jag räknar henne som 450 kg. Sist jag mätte hade hon bantats ner till 465 kg enligt viktmåttband. Fem kilo hö och ett kilo halm är INTE mycket för en häst som älskar att äta....:crazy: Men övervikt och fång vill jag ju undvika som pesten. Och, visst, jag uppfyller ju minimum TS-behov på detta sätt...
 
Sv: Bantningstråd!?

Vi får lida ihop och peppa varann!

Jag läste en artikel inatt, kan plocka fram den senare, om övervikt och foder och träning. Blev lite inspirerad faktiskt att prova.
Dock förstod jag inte allt i den, bland annat fodrade med "a grass hay of moderat quality" och något som kallades W/C weight control. Tydligen någon slags kraftfoder.
Hästarna tränades tre dagar i veckan i 12 veckor. Första veckan var det 30 min trav i 4 m/s (ca 14 km/h) med tio min skritt innan och efter. Därefter ökades det med 6 min varannan vecka så de sista två veckorna hade 60 min trav.
Hästarna reds inte utan sprang på ett slags löpband. Men principen är väl den samma ändå, bara svårare att hålla jämnt tempo.
Efter 12 veckor hade hästarna gått ner 52 kg i snitt.

Så jag tänker göra såhär:
Fodra med så lite jag kan (1% av kroppsvikten i grovfoder = ca 4-4,5 kg) och använda deras träningsprogram tre dagar i veckan, intervallträna i galopp 30 min varje vecka (2 min galopp, 2 min skritt) och skritta i skogen eller arbeta från marken resten.
Jag kommer kanske inte kunna följa det till vintern när isen kommer, men så länge och så mycket jag kan ska jag försöka!
Kommer dock inte börja förrän syster har flyttat igen, nu vill jag rida med henne och då tar vi det lugnt iom hennes häst som haft boxvila. Så om ca två tre veckor sparkar vi igång vårt nya liv!
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, länka gärna till artikeln :)! Den låter intressant. Nu bantar jag ju fånghäst, men förhoppningsvis kommer jag att kunna rida igång henne i oktober/november (OM allt går som det ska...). Men hovis får ge klartecken!
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Mätte herrn med viktmåttbandet igen. Och jag blir mentalsjuk på det här. Jag har ju iom nya höet sänkt maten ännu mer men samtidigt försökt sänka ättakten än mer för magens skull.

Han får nu 3 kg hö/dygn, utblandat i halm. Äter fortfarande inte halm dock, men om jag räknar med att han ändå pillar i sig ½ kg halm och vi räknar 5.5 MJ/kg halm, dvs hottar upp där med, att det nya höet har 8.5 MJ/kg (inte troligt, men vi tar i) och så lucernet och betforn, så får herrn i sig - 40 MJ.

Och han går inte ned ett endaste litet gram. Om han så omärkligt skulle äta 2 kg halm, så får han i sig 48 MJ, och ska ändå gå ner. (och i realiteten om man räknar med troligare värden får han ju i sig betydligt mindre).

Och han går inte ner. Möjligen tappat något hekto, lite beroende på hur han står osv så säger viktmåttbandet mellan 460 - 490 kg. Dvs i bästa fall kanske han gått ner 10 kg sen han stod på vågen för en månad sen. Eller så har han inte gått ner alls.

För ögat syns noll skillnad, och fettdepåerna är kvar =/

Jag fattar inte, och börjar bli grymt stressad över det, då de här ju enbart är en temporär lösning som inte kommer 'hålla' hur länge som helst. Dvs inom överskådlig tid kommer jag bli tvungen ge honom mer.

Men VARFÖR går han inte ner? Det går emot allt att han står där och håller vikten ju

(Och japps, all mat vägs på grammet, jag är 110% säker på att ingen smygmatar honom eller liknande. Det enda som inte vägs på grammet är halmen, men jag väger vad jag hänger in och vad jag tar ut. Sen väger jag det jag tar ut ur boxen som hamnat i spånet, där blir det ju spåninblandning och svårt väga på grammet dock. Men om jag så drar av rejält för vad spånet kan väga, så det diffar MAX ett halvt kilo om jag tar i rejält vad spånet väger)
Jag har inte hängt med riktigt (orkar inte läsa hela tråden för att få reda på det) men vad är normalvikten för din häst? Jag tänker mest på belastningen vid motionen om hästen är grymt överviktig eller ej. Det är ju i alla fall klart att du måste öka motionen ännu mer än du eventuellt gör nu (har inte letat reda på det heller sorry:angel:) Jag tänker på hur du kan få till en bra motion utan att belasta leder osv för mycket om det är så att hästen är väldigt överviktig. Det är ju också en aspekt i det hela...

Jag har en gräsligt (vitsigt va...) fet ponny också som är svår att få ner i vikt (mest på grund av för lite motion). Nu kommer jag försöka hjälpa dottern att få till mer motion för hästen (hon hinner inte riktigt med när hon går i skolan) Jag tänkte försöka tömköra mycket och jogga henne mycket, men först får det nog bli klättring (det är inga berg vi ska upp för) vid hand och promenader i skogen. Jag är orolig för att hästen inte ska klara belastningen om man rider för hårt och hästen är mycket överviktig (vår väger ca 500 och skulle vara normalviktig om hon vägde ca 400-425).
 
Sv: Bantningstråd!?

Som bettysmatte sa - ingen motion alls, han har fång och står på boxvila. Och det är tyvärr ens i best case scenario LÅNGT (månader) kvar till motion. Därför jag är så grymt stressad över att han inte går ner i vikt.

Jag har lite svårt gissa normalvikt, måste nästan 'se' för att veta, men skulle gissa på 380 - 400 kilo.

Det är en treårig welsh, övervuxen sekt B, växer än men är nu ungefär 143 cm imankhöjd om jag inte mätte helt galet. Men liten D-ponny alltså. Inte den smäckraste modellen, men INTE grov.

Så, nånstans 380 - 400 kg skulle jag tro han borde väga, med reservation en +/-25 kg kanske? 400 kg är vad jag siktar på som steg ett.
 
Sv: Bantningstråd!?

har en gravid fölmärr som jag ska flytta från kraftigt avgnagt bete till bukhögt, köpte betesreducerare faktiskt. livrädd för fång. Men det blir timmar på och av som ny avvänjing. är det klokt då? de har stått stille pga isolering, hela sommmaren. tacksam för ev svar.

lycka till
 
Sv: Bantningstråd!?

Som bettysmatte sa - ingen motion alls, han har fång och står på boxvila. Och det är tyvärr ens i best case scenario LÅNGT (månader) kvar till motion. Därför jag är så grymt stressad över att han inte går ner i vikt.

Jag har lite svårt gissa normalvikt, måste nästan 'se' för att veta, men skulle gissa på 380 - 400 kilo.

Det är en treårig welsh, övervuxen sekt B, växer än men är nu ungefär 143 cm imankhöjd om jag inte mätte helt galet. Men liten D-ponny alltså. Inte den smäckraste modellen, men INTE grov.

Så, nånstans 380 - 400 kg skulle jag tro han borde väga, med reservation en +/-25 kg kanske? 400 kg är vad jag siktar på som steg ett.
Åh, fy... det var inte roligt det... Jag ska fundera lite och se vad jag kan hitta i mina gömmor. Jag skulle, utan att ha sett hästen, gissa på 380 kg snarare än 400. Vår ponny är en connemara av kraftigare modell och dessutom lite högre än din. Bara jämför... Det är ju tur i oturen att hästen växer i alla fall. Då försvinner ju i alla fall lite energi till det...
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo, jag tror som sagt att 400 kg kan vara lite i överkant. När han var X gammal (glömt, måste kolla) så vet jag att han vägde 390 kg och var alldeles för tjock då med, om inte lika illa som nu. Då var han ju dock lägre än nu, men rent sådär spontant så om man tänker sig den vikten men dagens höjd så kanske?

Hans mamma är lite mindre och hon väger 390 kg i fint hull för övrigt, så är en mer 'stabil' modell av welsh om än inte grov-grov. (Just nu ser han ut som en fet cob dock *suck*).

Men jämför jag med min arabvalack, maxad D-ponny, den mer stabila sorten av arab som vägde 405 kg i normalhull så som sagt var inte över 400 kg på herrn här iaf.

Här är lite bilder tagna för 2 v sen, ska ta nya idag och möjligen är jag hemmablind men JAG varken ser eller kan mäta någon skillnad mot då och idag tyvärr. På bilden är han ganska nyligt vågvägd och vägde då 474 kg :crazy: Då hade han tappat lite (kanske 20 kg?) jmf med när han fick fång, det gick ganska fort, men sen stått tvärstill vad jag kan bedömma. Ny vägning nästa v dock)

Men här ser man ju att det är MYCKET som ska bort (dessutom är kraken fotogenisk, och ser alltid smalare ut på bild irl..)

Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Så som sagt, jättesvårt gissa, men får jag ner honom till 400 kg är det en starter.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag fortsätter på artikeln.
Här är fodret de använde i studien Purina Mills Well Solve. Trodde Purina nöjde sig med att tillverka nästan all kattmat :p
Verkar som om studien jag länkat till tidigare är utförd av Purina själva, så man ska nog ta den med en nypa salt trots att den blivit publicerad och granskad.

Jag tycker det är lite besvärligt att läsa ut innehållet i det, hittar inte energiinnehåll någonstans? Säljs det ens i Sverige? Tycker det är jätteintressant med olika foder, att jämföra innehåll, priser och sådär.

Är det någon som vet hur man räknar om från Mcal till MJ? Hur många calorier går på en joule?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 352
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp