Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Ja det är synd jag inte har någon våg i närheten så jag kunnat kontrollera ordentligt åt vilket håll det går..
Vi ska skärpa till oss till hösten och höra om vi får låna sjukhusvågen när vi kommer hem igen. Bor bara ett par kilometer från Skara hästsjukhus så det vore ju perfekt!
 
Sv: Bantningstråd!?

Mät! Endera med viktmåttband, eller bara vanligt måttband. Då ser du om omfånget ökar, minskar eller står still, även om du inte får en exakt vikt.

Hade hästen 180 cm bukomfång för 14 dagar sen, och nu har 170 cm går det ju åt rätt håll så att säga, även om du inte vet hur många kilon det motsvarar.

Jag använder viktmåttband just för att se vilket håll det går åt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tar två mått varje vecka (på söndagar för att vara exakt, helst på morgonen), ett framför manken och ett bak mot virveln.
Men det säger ju bara att magen förändrats, inte hur resten av kroppen påverkats. Det kanske inte har hänt så mycket med bukfettet, men på hals och bog har det försvunnit.
Jag tar dessutom bilder i så gott som samma vinklar en gång i månaden för att ha att jämföra med. Ibland sviker ju minnet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo men om inte omfånget ökar, så går den knappast upp direkt i vikt i alla fall, och är ju huvudsaken att veta.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, nog verkar det gå åt rätt håll. Omfånget hade minskat med en cm.
Tror inte det kommer fortsätta nu när jag inte kan rida två rundor om dagen längre. Får försöka ta mig i kragen till hösten och försöka rida en sväng innan skolan. Om det inte blir tidiga mornar där, då blir det för tidigt att cykla hemifrån. Lite lat är jag allt!
 
Sv: Bantningstråd!?

Det krävs många många cm minskning på måttbandet innan hästen verkligen går ner i vikt o dessutom börjar att ta av sina ev. depåer- sorry om jag ger dig negativa vibbar.:angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

Borde inte antal kilo som gås ner för X cm bero på starthull?

Att det tar lång tid/måånga cm innan de förbränner fettet ordentligt håller jag helt med om.

Men t ex om man tar Lillen här. Så när jag mätte med viktmåttbandet sa det 505 kg. 10 dagar senare sa det 478 kg. Mellan de två markeringarna är det uppskattningsvis (ids inte gå ut och kolla) 4 cm. Om jag inte minns alldeles galet så innebar de 4 cm alltså ungefär 25 kg viktminskning. (Den senare vikten är dubbelkollad på våg).

Sen har det dock INTE hänt speciellt mycket - alls. Ett tag ökade det på måttbandet, sen gick det ner till 478 igen. Idag var det lite mindre, 465 eller nåt, fast det kan lika gärna vara att han hade lite mer 'tom mage' just då. Svårt att säga, inget jag hjular över, jag räknar det som står still.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja jag vet, men jag väljer att se det som något positivt ändå. Det har inte hänt något förutom +-2-5 cm under hela det senaste året..

Jag vet inte vad jag ska göra. Det börjar kännas väldigt hopplöst. Jag optimerar foderstaten så gott jag kan med det grovfoder jag har, men redan 4 kg hö ger för mycket energi. Jag kan inte köpa in ett eget grovfoder, finns ingenstans att förvara det. Jag kan ge lite halm, men han får lätt kolik av det. Jag försöker öka motionen, men jag har hittills inte sett någon skillnad med det heller..
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja det är inte lätt när man har för "bra" hö när man har lättfödda hästar :(
För mig räcker det med 1 kg av vårt hö till min hyfsat normalfödda arab...
 
Sv: Bantningstråd!?

*kl*

Uppdatering från oss..

Det har inte gått bra för oss här.

Först kom den en ordentlig värmebölja som gjorde att hästarna var mer döda än levande på dagen och efter det kom det hur mkt regn som helst, vilket gjorde att vi mest kunde simma för att ta oss någonstanns.:grin:

Nu förra veckan när var vi äntligen på G igen!
Då kom nästa bakslag.
Skulle hämta in henne för en promenad på kvällen och upptäckte då att hon var halt på v.bak. Bara ngt svullen över kotan, ingen speciell värmeökning.
Det hade regnat den dagen så det var blött o halkigt, så troligtvis hade hon sprungit o då slagit i sig. Det fanns nya märken i hagen, som tydde på det.
Iaf så tog jag in henne och på morgonen efter var hon ren igen.

Så nu har vi inte varit aktiva på nästan 2 månder och det syns och märks.
Hon går ff i sin gamla hage, med i princip inget att äta, men har såklart gått upp i vikt eftersom motionen har uteblivit.

Nu är det bara att börja om från början igen med promenader...
För att sporra oss mer har jag suttit o klurat på ett schema som jag hoppas kan bli bra! Så om ca 1,5-2 månader hoppas jag kunna hoppa upp o rida en sväng. Det är iaf ett delmål för oss!

Ni med hästar med mkt övervikt, hur lade ni upp arbetet i början? Hur långa promenader körde ni samt hur många ggr i veckan?
Jag vill inte pressa henne för hårt, samtidigt inte gå för korta promenader..

Målet för oss är ju såklart att få ihop 5-6 ggr i veckan.
Men det är svårt att få ihop vardagen med allt.. Jag jobbar på annan ort, så jag pendlar samt att våra arbetspass är lååånga. Det blir inte mkt tid över.
Jag hoppas innerligt att det lugnar ned sig i höst så vi får komma ut på långa härliga turer!

Jag behöver lite pepp..... eller ganska så mkt faktiskt!
 
Sv: Bantningstråd!?

Men du..
Jag finns i Skara igen till hösten (förrymd SLU-student), du finns i Skara.
Min häst bantar, din häst bantar.
Jag finns i Stubbe, en bit från Uddetorp, var finns du?
Inte ovanligt att jag rider en mil för att ta en ridlektion, så bara vi finns på samma sida borde det gå att lösa :D Lite ridsällskap framåt september?
 
Sv: Bantningstråd!?

Totton bor i ett område som heter Sörskogen, 2 km söder om Skara. Men Skara är inte speciellt stort, så vi kan allt förflytta oss!
Spännande!
Har du förövrigt bott i Skara tidigare?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag flyttade dit förra hösten, när jag började på SLU. Nu bor jag hemma i Småland över sommaren.
Ja, det var ju inte så långt! Får man rida genom samhällen? Det får man väl om man uppför sig?
Vi får komma ihåg detta och organisera oss lite till hösten!
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja absolut, visst får man det!
Jag såg senast en tjej som red genom stan i helgen..:)

Nu blev detta ännu mer en sporre för oss!
Vi hinner ju dock inte få upp flåset helt, men lite ska vi allt hinna få upp den!

Hur länge har ni hållt på med bantning?
 
Sv: Bantningstråd!?

För länge :angel:
Har kämpat med hans övervikt i snart två år, inga vidare resultat hittills. Men så är det en väldigt lättfödd krake jag har skaffat mej. Så fort man tycker det börjar hända något så får han i sig två grässtrån för mycket och voops! så är man tillbaka på start igen..
 
Sv: Bantningstråd!?

Det har inte gått bra för oss här.

Först kom den en ordentlig värmebölja som gjorde att hästarna var mer döda än levande på dagen och efter det kom det hur mkt regn som helst, vilket gjorde att vi mest kunde simma för att ta oss någonstanns.:grin:

Bara undrar över det här:confused:
Har man häst som behöver MOTION för att gå ner i vikt är det väl bara att rida oavsett väderlek:confused: Inte undra på att hästarna blir feta om ägaren följer minsta motståndets lag:cool:.

Hästar klarar att arbeta i värme, och även i regn om så är. Lägg ett sadelskydd i galon över sadeln;) Spruta lite mot insekter om det behövs och rid på.

Trist att hästen blev skadad:( såg det längre ner i inlägget men min fråga gällde just detta.
 
Sv: Bantningstråd!?

För länge :angel:
Har kämpat med hans övervikt i snart två år, inga vidare resultat hittills. Men så är det en väldigt lättfödd krake jag har skaffat mej. Så fort man tycker det börjar hända något så får han i sig två grässtrån för mycket och voops! så är man tillbaka på start igen..
Så här är det:cool: I första hand är det kosten som måste rättas till- i andra hand motion- som hjälper till.

Det krävs massor av motion för en häst- för en fet, mer än vad man klarar av.
Att hålla vikten- ja!

Står den ngn dag så svullnar den direkt. Så ta tag i maten- först.

Man måste acceptera att ens häst inte kan följa tabellerna.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja visst låter det som en ekvation som inte går ihop.

I vårt fall så var det väl eg 2 stora faktorer som spelade in.
-Alldeles för varmt på dagen
-Långa arbetsdagar (12 h) samt pendling till o från arbete som gör att promenader inte funkar sent på kvällen då det är som mest drägligt för både djur och människor att vara ute.


Och självklart stod vi inte still under 2 månader, det var väl att ta i. Men inget som kan räknas som regelbunden motion.

Men nu jäklar är vi på G!:bump:
 
Sv: Bantningstråd!?

Och som jag sagt tidigare i tråden har mitt hö på tok för höga värden och i mitt gamla stall stack stallägaren till hästen en massa utan min vetskap. Om sommaren växer det gräs, hästen går i hagen mellan 7-17 ungefär och där äter han gräs. Han måste ha mat för att magen ska funka men energi behöver han knappats. Tyvärr innehåller gräset energi.. Om du vet ett foder som bara ger tillräckligt med fiber och protein så är jag den förste att köpa upp halva lagret.

Jag har, om jag får säga det själv, ganska stora kunskaper om foder och foderstater. Han ligger långt under tabellvärdena, men lik förbannat kräver han en rejäl mängd ts för att ha en frisk mage.
Och på motionsfronten säger jag som min tränare. Hästafan skulle behöva gå minst åtta timmar om dagen för att bränna energi.
Och som min syster sa, han gör åt lika mycket energi som en släkt lågenergilampa.
Han står aldrig en hel dag utan motion. Det kommer bli tre eller fyra dagar till hösten när jag är på studieresa, men då ska jag försöka ordna att stallkompisen rider åt mig.
 
Sv: Bantningstråd!?

Får jag fråga vad han äter? :) Hur mycket behöver hans mage för att inte ska krascha?

Jag vill även påpeka att jag inte vill säga "gör si, gör så". Jag försöker bara lära mig mer om foder och foderstater, och hur man räknar etc. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 352
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp