Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Vill också veta om det stämmer att det tar 40 min innan de kommer igång.

KL

Min lilla polle har gått upp en del under betet, och ändå har jag sagt till på skarpen och förbjudit stallägaren att sätta honom på mer bete utan min tillåtelse. De har lyssnat denna gången iaf.
De dåliga nyheterna är att stallkompisen (en gammal tjockis) har fått ännu ett fånganfall. Hoppas mer än allt annat att han ska bli bra.

Känns lite extra tufft just nu, för jag är totalt döless på att rida själv hela tiden (med lite tur kan jag få sällskap en gång i månaden). Så entusiasmen ligger inte på topp, och det är inte en jättebra kombination med en häst som man måste motionera så mycket som möjligt. När jag får brist på entusiasm får jag också brist på fantasi, vilket betyder att jag rider samma 5 rundor varje vecka.


Ingen som bor i varberg som vill rida med mig??:(:angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

Min shettis är fet, försöker banta henne så gott det går. Begränsar bete (ökar hagen pyttelite varje dag=jobbigt) och är ute och promenerar.

Nu undrar jag kring ridning. Är det okej att låta dottern rida eller är det bättre att leda eller köra? Min tanke är att det blir tungt för rygg och leder när hon nu bär på extra vikt redan!
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tänker att det beror på hur mycket övervikt hästen har, hur mycket dottern rider, i vilken kondition hästen är och vad dottern väger. Är hon liten och lätt och inte rider speciellt mycket så tror jag inte det är någon fara.
Om hästen har många många kilo för mycket kan det nog vara bra att inte rida för länge och för hårt/avancerat.
Jag själv rider min feta (skulle tippa 100kg för mycket) ponny varje dag minst en timme. Men det är mycket skritt nuförtiden.
Han har ju lagt på sig igen den jäkeln..

Om man gillar svamp är det ett perfekt sätt att motionera hästen mer! Ta med hästen ut på svamprundor så blir det både en hel del skritt och lite korta pauser emellanåt.
Figge fick gå en mil idag på jakt efter kantareller. Jag tror han luktar sig till dem, för när man varit ute ett tag så stannar han själv när det finns svamp längs vägen.
Tyvärr lyckades han sno åt sig några innan jag hann plocka dem idag. Jag hoppas det inte är farligt för hästar att äta :o Han såg stormförtjust ut så smaken var det inga fel på.
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, vilken rolig häst du har.
Hade varit kul med en äkta kantarellhäst, eller för att höja insatsen lite, en tryffelhäst kanske;) Då kan man nog tjäna sig en liten hacka med.:idea:
 
Sv: Bantningstråd!?

Känns lite extra tufft just nu, för jag är totalt döless på att rida själv hela tiden (med lite tur kan jag få sällskap en gång i månaden). Så entusiasmen ligger inte på topp, och det är inte en jättebra kombination med en häst som man måste motionera så mycket som möjligt. När jag får brist på entusiasm får jag också brist på fantasi, vilket betyder att jag rider samma 5 rundor varje vecka.


Ingen som bor i varberg som vill rida med mig??:(:angel:

Känner exakt likadant. Det är alldelese för drygt att rida själv och hästen måste röra på fläsket (likaså jag). Flytta ner hit så får du ridsällskap av mig varje dag! :p
 
Sv: Bantningstråd!?

hihi, vilken buse du har :p

Nu har mina hästar gått upp i vikt igen, pga av att ena hästen behöver gå i en torr hage pga ett sår som behöver vara luftigt men får då inte bli lerigt. Och då har hon gått på stallplan och där finns det en massa gräs. Shettisen har fått en ballongmage :o

Hur länge måste hästar gå i hage? Funderar på om jag ska låta hästarna stå inne några timmar till per dag ända tills det blir torrt nog i den vanliga hagen så de kan få gå där igen (där finns det bara ytterst få grässtrån så då får de hö och då kan jag hålla vikten/få dem att gå ner).
 
Sv: Bantningstråd!?

Kl
Min häst är fortfarande slank.
Den tränas nu lite o aktiveras dagligen. Går i gräshage med betesreducerare på. den modellen med stora rutor- får i sig lagom. Det är en stort halvblod på 630kg.
Den modellen är nu inte längre under tillverkning, men har hittat 2 st via nätet- till kommande sommrar:banana:
 
Sv: Bantningstråd!?

Finns väl inga regler på hur länge en häst ska vara ute vad jag vet.
Våra står inne nästan halva dygnet, fast det är ju fortfarande för att en av dem haft boxvila i två månader och inte får gå ut på heltid riktigt än. Dessutom mår min bättre av att stå inne, för eksemens skull. Han har gått utan täcke nästan hela sommaren och inte kliat av sig någonting :banana:
Jag tror linfröoljan har hjälpt till också, men det avgörande är nog ändå att han kommit in och sluppit insekterna.
 
Sv: Bantningstråd!?

Känner exakt likadant. Det är alldelese för drygt att rida själv och hästen måste röra på fläsket (likaså jag). Flytta ner hit så får du ridsällskap av mig varje dag! :p

Hade jag mer än gärna gjort om det inte vore för skola och jobb :p Hade ju varit drömmen att få sällskap med en annan islänning dessutom, har saknat att ha någon som går i samma tempo som min. Jag rider bara med storhästar och då blir det ju en viss temposkillnad när vi töltar eller när de travar. Galoppen däremot är inga problem, där springer han lätt ikapp den långbenta killen som är 40 cm högre:devil::angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

Hur mycket kan en häst äta med en betesbegränsare a la Globus? Jag minns att jag tyckte att min shettis förra året kunde få i sig ganska mycket. Och nu har hon bara gått i en gräs-fri hage med lite hö och eftersom hon inte ska äta allt på en gång så har hon fått ha betesbegränsaren på vilket verkar förlänga ättiden.
Men igår hade min far haft ner några höbalar från höskullen och inte tänkt sig riktigt för så de låg på stallplan (shettisens "hage") och när jag kom några timmar senare så såg jag att hon hade fått i sig ganska mycket på den (enligt pappa korta tiden). Hon kunde ganska lätt få tag i tussar om hon fick munkorgen rätt...

Min fundering är alltså om en häst får till en bra teknik hur mycket kan de äta då...?

och hur mycket gräs äter en häst på bete? Alltså om en häst, utan munkorg, går i en hage med gräs, hur mycket äter de då/per timme/om dygnet?
 
Sv: Bantningstråd!?

Okej. jag kom på lite senare idag att närmaste ridskolan har sina hästar, och privatisarnas hästar, ute 9-15 så om jag har mina ute ca 8 h/dygn så är det inte djurplågeri? Så kan jag begränsa deras gräsintag = mindre energiintag :idea:
Det kanske är skönt för de med att stå inne några timmar på dagen för att slippa insekterna...

Åh så skönt att det är bättre med eksemen. Det måste vara jobbigt att ha en häst med det. Det finns ju inte någon riktig universallösning... :(
 
Sv: Bantningstråd!?

Och med tanke på att många har sina hästar inne på natten under vintern ganska många timmar så är du inte "värre" än alla andra. Så länge hästen har något att äta under de 8 timmar så tror jag inte du behöver oroa dig.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är ju prat om att människor behöver vara igång ca 30 min med promenad/jogg för att det ska vara någon vits, i viktminskningssyfte. Så det låter ju inte helt otippat att man bör hålla igång åtminstone 40 min. Däremot sätter ju förbränningen igång direkt, men är hästen bara igång en kort stund förbränns ju inte särskilt mycket fett.

Har också en fet nordsvensk att ta itu med. Dock är han inte så fet som han kan bli om somrarna, mitt fullblod håller gärna igång flocken och det springs massor i hagen. Antingen bara en galopp genom hagen eller så håller de igång och busar i en timma eller så. Och Casper är faktiskt med på noterna och springer massor han med, istället för att trött titta på :)

Förra sommaren var han fin mot slutet av sommaren. Då reds han 3 ggr/v i skogen och tömkördes på banan (dressyr) 1-2 ggr/v. Uteritterna var väl runt 1 h oftast tror jag, medryttare som red. Nu letar jag ny medryttare och har nyvunnen inspiration så är rätt peppad. Ser det inte som en konst att hålla honom i trim, det man motionerar syns helt enkelt efter ett litet tag. Han behöver inte gå med begränsat bete utan behöver helt enkelt bara motioneras så mycket som är lämpligt!
 
Sv: Bantningstråd!?

Mjo men kan man verkligen överföra humansidan på hästarna? Låter knepigt i mina öron.
Klart man förbränner mer när man rör sig mer, men att fettförbränningen inte skulle starta förrän efter 40 min låter lite konstigt. Jag är visserligen inte så bra på fysiologi..

Önskar jag hade en häst som klarade vikten med bara motion :(
Sitter och försöker knåpa ihop en lämplig foderstat till hösten, har visserligen inte de nya värdena än men räknar ändå.
Hur jag än gör blir det tokmycket energi eller lagom med energi men för lite ts.
Öka motionen ännu mer hade väl varit bra, men jag har ingen tid själv och att få in en medryttare plus att jag rider själv varje dag blir inte lätt..
Men jag erkänner att jag håller koll på annonser, om det dyker upp en medryttare på lagom avstånd så är den välkommen att prova.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tänker mer som så att nej, vi är inte likadana. Men för min del låter det helt galet att förbränningen inte går igång förrän efter 30 min. Du använder ju energi så fort du ska göra något, hästarna likaså. Som sagt tror jag fullkomligt på att mängden använd energi sitter i relation till hur länge man rört på sig, inte att den magiskt skulle skutta igång efter 40 min och dessförinnan - var får man energi ifrån då? Vi kan ju motionera på tom mage, .tex. på morgonen, för att förbränna energi eftersom man inte har något i magsystemet att ta energi ifrån (men musklerna kan ju ta stryk på sikt). Hästar är ju byggda för att alltid vara fulla med mat så det funkar ju inte på samma sätt, och det vore ju plågeri att ställa dem på box utan mat för att få motsvarande effekt (som säkert skulle leda till magsår och olycklig/trött häst istället).

Det ska bli spännande att se hur han ser ut om några veckor :) Det är iaf skönt att inte sätta igång helt ifrån scratch, som om man t.ex. hade haft honom i en liten icke-springvänlig hage. Nu märks det att han har rätt bra kondis ändå, men dåligt med muskler. Har du en svår häst? Tycker själv medryttare är guld värd när man hittar en bra person. Har hunnit igenom några nu :p

Hoppas du får ordning på det, det är ju ett himla meck. Nordisen får bara krubbskrammel på vintern och mineraler. Fullblodet får jag pilla lite mer med men han är inte heller omöjlig; korn, soja, lucern och olja - dvs inget nordsvensken ens får titta på ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Är det inte så att om man har lågintensiv träning, då får man en förbränning först efter XX minuter.

T ex om man ska skritta, så måste man skritta en rejäl stund innan det börjar 'ta på fettreserverna'. Tid har jag ingen aning om, men känns logiskt att 10 minuter skritt och övrig tid hage så gör de där 10 min ganska liten skillnad, men 60 min skritt - då?

Hästarna går ju sällan 'frivilligt' speciellt långa sträckor just i sträck i skritt? I en stor hage så visst de går från viloplatsen till vattnet = 10 minuter. Men en häst som inte är störd/stressad av något går ju inte 60 minuter i sträck i sin hage. De mer strosar?

Lite som en veterinär sa ang oskicket att ställa unghästar på lösdrift och tro det räcker, att 'vilket är jobbigast tycker du, att ta en rask promenad på 20 minuter, eller gå och strosa i skogen och plocka svamp i 1½ h?'

Däremot om man kör mer intensiv träning, så då får man en förbränning fortare.

Man kan ju träna med pulsmätare för att se så hästen varken undertränar eller övertränar, och det är ju helt beroende på kondition, men trava 15 minuter ge en pulshöjning för i princip alla hästar, mer för den otränade. Att skritta 15 min märks knapps på pulsen än på den tjocka, otränade?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kan ju säga att det verkar som minst 2 h skritt om dagen har börjat ge resultat. Om inte annat har min stackars rumpa blivit väldigt öm!


Att fett som tidigare varit ganska så fast blir mjukt och "dallrigt", är det ett tecken på att det ökar eller minskar? Ponny har blivit väldigt sladdrig både runt magen och fram på bog och hals.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det tar mer än en natt för oss människor för att få maten genom systemet.

Om man ska börja bränna på depåerna bör musklerna börja bli genomblodade. hur lång tid det tar är nogberoende av hur pass vältränad man är- dito med häst.
en vältränad häst med stor muskelmassa( ej uppbyggt av fett) behöver en längre tids uppvärmning är en tanig.
En vältränad häst/ människa måste konstant nära sina muskler( bränner mer i vila- skapar därmed mer värme), medan feta har en isolering.
Vi är programmerade att inte ta till depåerna förrän tiderna blir svåra. Fettet i musklerna bränns o man kan därmed tro att de tappar sin muskelmassa.

Fett kan bli hårt o uppfattas som muskler.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kan ju säga att det verkar som minst 2 h skritt om dagen har börjat ge resultat. Om inte annat har min stackars rumpa blivit väldigt öm!


Att fett som tidigare varit ganska så fast blir mjukt och "dallrigt", är det ett tecken på att det ökar eller minskar? Ponny har blivit väldigt sladdrig både runt magen och fram på bog och hals.

SVårt att säga, en riktigt fet häst har ju 'dallerfett'. Men hårt fett är ju en större riskfaktor än mjukt fett om man tänker på fångnacke osv. Så om den inte GÅR UPP i vikt samtidigt skulle jag nog se det som positivt att det blir mjukare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 352
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp