Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Åh, visst luktar det underbart. Jag har iofs Equi guard, men det luktar också pepparmint. Jättegott!:d

Såg förresten att jag hade blandat ihop det lite, ifall om någon är intresserad :P Jag har Equi guard och Irish Mash
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

kl

Såhär såg min herre ut efter en kort runda i skogen idag. Han har gått i en hage med lite mer gräs nu ett tag, syns inte så mycket från sidan men om man kollar på honom framifrån ser det ut som om han har en ballong till mage :o

 
Sv: Bantningstråd!?

Jag håller på med ett ganska stort, privat projekt. Arbetsnamnet är "Feta hästar - träning och utfodring"
Just på temat träning vill jag ha tips från er som faktiskt kommer någon vart med era hästar!
Hur tränar ni dem? Vad ger bäst förbränning?
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej!

Har ingen fet häst men min ena var smäckfet när jag fick henne (en fjording).
Ridning i mängd. Tempoväxlingar. Backar om det finns...
ut i skogen och lyft på fötterna i snår, gärna kalhyggen där de verkligen måste lyfta på fötterna. Finns det inga sådana heller så kan jag tänka mig att man kan "bygga sig ett kalhygge" genom att lägga höjda cavaletti på snärjiga avstånd och rida över dem. Rätt jobbigt det också faktiskt.
Försök få tillstånd att rida på ett nyplöjt fält när det blir höst - blir förstås bara skritt men jädrar vad jobbigt det är att traska i nyplöjen...
Sandtag eller liknande kan ju också vara jobbigt, där marken liksom inte ger fäste...
så länge det är skritt så sliter inte ens riktigt sunkiga underlag.
Ut och skritta där det är riktigt mjukt så får hästen jobba...

Jag har med min tvååring som handhäst (fjording som börjar lägga på sig lite och jag vill inte att han ska bli fet) men har tänkt att jag, när jag får energi:devil: ska gå ut och promenera med honom i skogen men det lockar inte precis...

Fettförbränningen börjar ju inte förrän efter ca 40 minuters motion, så det är nog till att låta det ta lite mer tid!

Jag tycker inte heller att longering ska vara som motion/konditionsträning eftersom det sliter en del på hästarna att springa på volt. Om du inte släpper hästen på en 20 metersvolt förstås för då blir väl inte belastningen så elak.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag är extremt noggran vad jag ger min tjej som lätt går up i vikt. Hon får fröhalm alt väldigt sent taget hö. Rider 5-6 dagar i veckan och varierat tempo, ngn dag galopparbete en annan skritt och en tredje klättra tex.
Släpper inte henne på bete utan hon går kvar i en nerbetad hage dygnet runt och får fröhalm upptill.
Så här löser jag vårt dilemma. Hon ligger på viktmåttband på 450 kg är 150 mkh.
 
Sv: Bantningstråd!?

Min, som är 138 cm, ligger också på 450 kg enligt måttbandet :angel:

Käkar hästen bara halm? Får den inte proteinbrist?
 
Sv: Bantningstråd!?

Var har du fått det ifrån, att fettförbränningen börjar efter 40 min? Har aldrig hört det innan.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fröhalm är förvuxet hö, man odlar det för att ta fröna från gräset. Det är inga höga värden på det. Hon ligger i underkant på proteinet men är fin och bygger muskler så jag stirrar mig inte mig blind på det. Däremot när jag ökat proteinet så får hon gallor direkt. Jag har blivit en sån där som fodrar med ögat;). OBS inga påhopp nu....jag har kunskap och vet vad jag gör. Min häst har haft fång därav har jag hittat en sån här lösning.
 
Sv: Bantningstråd!?

Aah, jag läste inte ordentligt. Såg bara "halm".
Suck, önskar jag hade tillgång till det jag med. Det hade gjort allting så mycket lättare.
Gaarh! Hästen är ju pinsamt fet! Tittade när syrran red igår, magen skumpar när han travar så han skulle kunna ta sig framåt på enbart den rörelsen.. Men jag får väl kämpa vidare. Ingen tacksam tid att banta hästar på..
Nu står de ändå inne 16 h/dygn, pga boxvilaren. Man tycker det borde göra någon skillnad efter alla veckor. Men icke-picke.

Om någon vill köpa fett så har vi mängder! Säljes mot avhämtning :p
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

Varför ser hästar ut att vara tjocka från ena hållet och inte på det andra?

Jag har beslutsångest om en häst är så tjock som den ser ut från ena sidan eller om det är så "mindre tjock" som den ser ut från andra hållet :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Känn på revbenen plus mät runt magen så har du nåt att gå på. Vet hur svårt det är annars, man blir galet hemmablind och kryddar det man ser åt det håll man vill/tror att det ska vara.

*delvis kl* Min lilla häst har gått upp 80 kilo eller mer under betet och både vet. och hovslagare varnade mig haromdagen för att låta henne gå upp mer. Hon är det värsta matvraket någonsin. Jag har trots allt försökt motionera så mycket jag hunnit och gått på långpromenader och ridit och badat. Så idag köpte jag en greenguard. Stackarn, men hellre det än fång. :(:o
 
Sv: Bantningstråd!?

vi har fått hem några tjockis hästar, träna hästen MINST en timma om dagen låt dem stå inne när det är som varmast på dagen 4 timmar kanske, ge lite lite kfraft eller äpple så dem har nåt att göra när dem står inne, men de brukar mest sova. En häst tränar ju sig inte själv tyvärr;)
 
Sv: Bantningstråd!?

vi har fått hem några tjockis hästar, träna hästen MINST en timma om dagen låt dem stå inne när det är som varmast på dagen 4 timmar kanske, ge lite lite kfraft eller äpple så dem har nåt att göra när dem står inne, men de brukar mest sova. En häst tränar ju sig inte själv tyvärr;)

4 timmar kan de stå inne utan mat, är det längre så kan man ge lite hö, eller halm om hästen äter sånt. Finns ingen anledning ge kraft när de står inne.
 
Sv: Bantningstråd!?

4 timmar kan de stå inne utan mat, är det längre så kan man ge lite hö, eller halm om hästen äter sånt. Finns ingen anledning ge kraft när de står inne.

ja de kalrt de klara sig utan mat, men hur kul är de att stå inne i en box utan att göra nåt:)?
 
Sv: Bantningstråd!?

ja de kalrt de klara sig utan mat, men hur kul är de att stå inne i en box utan att göra nåt:)?

Fast om de behöver banta så är kanske inte att de ska ha kul är det man är ute efter? Naturligtvis ska en bantande häst inte stå inne lång tid utan mat, men 4 h är kortare än de flesta har mellan sista givan tar slut på kvällen/natten, och första givan ges på morgonen. Fast då tror folk hästarna ligger och sover som vi. Vilket de inte gör. Dvs det påverkar menligt på deras magtarm, fast ingen brukar säga ngt om att det 'inte är så kul' för dem. Och en häst som går på bete 20 h per dygn är betydligt tröttare inne de där 4 h och sover mer, än den uppstallade hästen gör vintertid, som går i hagen på dagen bara.

Mina står inne hela dagarna pga insekterna, och de är inte särdeles intresserade av att äta de första 3 - 4 h. De vilar, ligger och sover osv. Även om de har hö petar de mest i det. Sen när de stått inne längre börjar de äta.

Om betet tryter är de givetvis mer intresserade av hö redan när de kommer in, men får de inget hö när de kommer in, så de ägnar sig inte åt att gräva upp boxen, gnaga trä och andra 'hungerhandlingar'. Utan det går utmärkt att ta in, ge ½ dl skrammel i krubban så de ska vilja komma in, och sen inte servera mat förrän 4 h senare.
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

har inte läst tråden mer än sista och första sidan.
B var rätt tjock när jag köpte honom vet vid besiktning uppskattade till 150 kg övervikt.
Dock försvann det eftersom tog ju ett år, men red varje dag över en timme och nästan inge kraftfoder, rasade naturligt.

Men när jag läste denna tråd kom jag på nått från egna träningen att man bränner mer om man kör kondition efter ett styrke pass.
Nån som kan relatera det till häst världen?
 
Sv: Bantningstråd!?

Min ponny tycks omättlig..
De går ute om dagarna på ett välvuxet bete (men naturbete, så inte så vansinnigt näringsrikt), men när man plockar in honom för natten slänger han sig över hötussen och slukar den på ett nafs.
Jag tror det vore katastrof att ha honom på fri tillgång :crazy: Då hade jag fått bygga om stallet..
Han har faktiskt smällt i sig en hel box med halm + 8 kg hösilage på ca 8 timmar. Då var det en välfylld normalstor box och ett ganska torrt hösilage. Lik förbannat stod han och var vrålhungrig till frukosten.

Hästjäkel!
 
Sv: Bantningstråd!?

Petar upp tråden igen!

Det kom upp ett par frågor här tidigare i tråden om fettförbränning.
Stämmer det att det kommer igång först efter 40 min? Nån som har en källa till det, eller nåt liknande påstående?

Frågan om man bränner mer om man kör kondition efter ett styrkepass intresserade mig också. Stämmer på häst eller ej? Någon som vet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 352
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp