Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Bara och bara.. Det är inte lätt när hästen kräver lite energi och mycket protein! Min funkar perfekt med max 35 MJ (absolut max!) och en kvot på 9 och uppåt. Då går han ner i lagom takt, bygger upp sig optimalt och har inte ens en tendens till bukighet.
Men samtidigt måste han ha tillräckligt mycket grovfoder så inte magen lägger av.
Ensilage kan han inte äta, då blir det kobajs.
Halm kan han inte äta, då blir det kolik.
Och i och med att vi bara är två i stallet och stallägarens morfar slår vårt hö blir det lite väl omständigt om jag ska köpa ett eget. Och dyrt som skam! Dessutom krångligt att hämta på cykel..

De senaste åren har det inneburit att jag ger honom max 2 kg halm och det hö jag har tillgängligt. Sista året var det katastrof, hög energi och låg protein. Köpte till lucern och fick leva på nudlar och pannkakor resten av vintern. Lever på sparlåga som det är i och med studier, så om det inte blir bättre värden får jag ta till den värsta metoden av alla:
Ge lite hö och halm så det håller sig på lagom låg nivå eller lägre och hoppas att det ska gå bra med resten.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Jaha, nu har det som inte får hända hänt. Stallkompisen har fått fång:cry:
När vi kom till stallet igår så hade ägaren helt plötsligt öppnat ännu mer i hagen, och den delen har de dessutom tagit hö på, så det låg lite spill från höet här och var, inte bra alls.
Jag lät dem hållas när de öppnade upp lite mer i den lilla delen (vilket iofs gjorde att hagen blev 1/3 större, men det var inte så mycket mer bete, så jag sa inget då) men nu sa jag ifrån. Det är så tråkigt att det ska behöva hända något innan de inser att kanske behöver deras hästar inte så mycket mat. Och ändå lät ägaren lite tveksam när jag bad att få stängsla bort det de öppnat upp nu sist. Pratade även med den andra ägaren om att göra hagen mindre igen (ta bort den extra tredjedelen) och det verkade ok, eftersom det kommer nya hästar så det ska ändra stängslas om.

Ville mest gnälla av mig lite. Hoppas verkligen inte att någon av de andra också får känningar, och att våran gamle kompis blir bra. Verkade kanske lite positivt iaf, för hovslagaren sa att det var bra att vi sett det tidigt. Vet inte hur de ser ut när man ser det sent, men han var bra stapplig iaf. Stackars liten.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej men är det inte Soraya II? :) Välkommen! Hennes son behöver också banta lite :p

Hej! och tack!

Jo det är Soraya II, ( glömde denna tråden ) :)

Ska ta lite nya kort så får vi se om nåt hänt här. Vi har haft ganska dåligt med gräs, så kanske lite har försvunnit :)
 
Sv: Bantningstråd!?

... och vi traskar på för att försöka hålla både magen och fånget borta :)
tyvärr blev det ingen promenad igår. Hann helt enkelt inte åka till hästarna, men nu idag efter att jag sovit måste jag motionera dem igen..
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Jaha, nu har det som inte får hända hänt. Stallkompisen har fått fång:cry:
När vi kom till stallet igår så hade ägaren helt plötsligt öppnat ännu mer i hagen, och den delen har de dessutom tagit hö på, så det låg lite spill från höet här och var, inte bra alls.

Tråkigt med fånghästen.

Jag har läst att man ska vara försiktig med att släppa hästar som är i riskzonen för fång på nyhuggna vallar. Jag förstod det som att det är grässtubbarna som är olämpliga för dem (med eller utan de hörester som ev ligger kvar).
 
Sv: Bantningstråd!?

*kl*

MIn dam är på någurlunda bantningskur just nu, tar det försiktigtigt då hon förhoppningsvis är dräktig på ca 60dygn nu.. :D

Men när jag fick henne den 29:e november -08 så var hon suuuper fet!!

När vi var och tittade på henne den 30:e oktober så såg hon ut såhär:
24738537.jpg


Knappt en månad senare såg hon lika dan ut när jag fick hem henne...
Det första jag gjorde var att ÖKA fodergivan...
Hon hade stått på ca 5kg hö/dygn och ca 2dl kornkross..
Hon fick istället 15kg hösilage, 6dl kornkross, 7dl betfor (i oblötat mått) och mineraler...

Tränade lite försiktigt, lekte mest från marken inne i ridhuset, red MAX 2dagar i veckan...

6veckor senare såg hon ut såhär:
25415060.jpg


Tyvärr har hon fått falla ur ganska mycket sen dess, då jag flyttade henne till fodervärd som stressred henne och inte gav henne den matmängd hon behövde.. Fick tillbaka en häst som såg ut ungefär som när jag fick henne.. :crazy:
Har sen inte riktigt hunnit med att sätta igång henne pga. att jag fick ta bort en av mina hästar, en annan är/var sjuk och krävde speciell omvårdad och en annan fick eksem och dessutom är hon 3år och precis igång satt för träning. så prio har tyvärr inte varit på tanten... :(

Men hon går med shettisarna i deras sommarhage som är hårt nerbetad, och det klarar hon sig galant på.. fick även reda på att hon har haft fångkänningar antagligen förra sommaren.. (hovis upptäkte det)
Så det är ännu viktigare att hålla henne i hull..

Men trots muskelfattighet och stubbad man som gör att hennes hals ser ut som en klump, vad tycker ni??
27660974.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kan inte se bilderna, men jag kan tänka mej att det var proteinbrist tidigare. Säkert i kombination med för mycket hull, det är inte ovanligt.
Tur det blev bättre i alla fall! Hoppas du kan lösa det igen!

Här borta händer det ingenting.
Men jag tänkte ändå sätta upp en mål.
Så vad säger ni, vad är rimligt att ha som målsättning att gå ner på tre månader? Just nu ligger vi på 184 cm runt bröstet, 204 runt buken. Enligt viktmåttband blir det ca 450 kg. Jag vet inte ens vad som är rimligt för min häst att väga :crazy:

(för er som glömt honom, en 138 cm hög fjord/island, grov modell)
 
Sv: Bantningstråd!?

Har även jag en islandshäst modell grövre som håller sig rätt rund om magen.
Han bor med 3 araber och ett halvblodssto. Lösningen är att på sommaren får denna häst gå själv i vinterhagen med stödfodring på hö, det växer gräs i den hagen med men i måttlig mängd. Han har dessutom eget krypin i utebox medan de andra får trängas i en lösdrift. När de är inne i stallet på kvällar / nätter så sover han gärna en stund. Hans hage ligger bredvid de andras så han ser dem alltid. Ingen klikompis men gott om träd...

Vintern är svårare. Då får de andra hästarna mindre hö i hagen och denna mindre på natten i boxen.
Visst pendlar det en del i vikt tyvärr men det har mer med hur mycket han rids.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men trots muskelfattighet och stubbad man som gör att hennes hals ser ut som en klump, vad tycker ni??

Hon har en typisk fånghals, precis som mitt sto. Jag vet inte om det någonsin går att få bort? Allting annat på mitt sto har blivit smalt, men hon har fortfarande "hingsthals". Folk tycker att hon ser väldigt snygg och maffig ut med den där halsen :angel:.
 
Sv: Bantningstråd!?

hej.. jag kan inte hålla med om fångnacke... Faktiskt.. den bilden luras vääääldigt mycket..
Nu är inte dessa bilderna mycket bättre, men du ser iaf. "linjen" där stubben är..
28339129.jpg


28339128.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Tråkigt med fånghästen.

Jag har läst att man ska vara försiktig med att släppa hästar som är i riskzonen för fång på nyhuggna vallar. Jag förstod det som att det är grässtubbarna som är olämpliga för dem (med eller utan de hörester som ev ligger kvar).

Jo detta visste jag ju också. Men tydligen visste inte stallägaren det. Jag hade aldrig kunnat ana att de skulle öppna upp hagen ännu mer, eftersom jag sagt till om att jag gärna har en mindre hage ungefär tusen gånger sen i vintras. Jag har sagt att det är ok om de hade det så som de hade innan, men att de gärna får gå på mindre om det börjar växa mer. Det är ganska glest med gräs så de betar ner det ganska bra och håller det på en ok nivå.

Men tro sjutton att de hade öppnat (utan att säga till som vanligt) och jag har fortfarande inte fått svar på varför de öppnade upp där. Jag stängde av det igen och sa att jag inte vill att min ska gå där. Jag sa till om klippet med, och hoppas att de lyssnar. Det kan inte vara lätt att vara stallägare, men ibland hade det varit skönt att bara kunna göra som man själv ville.

Som tur var verkar det som att hästen börjar bli bättre, men vi får vänta och se. Det som irriterar mig mest är att ägaren gärna försöker hitta någon annan anledning till fången. Han har varit väldigt tjock länge, men ägaren påpekade att vet sagt att de kunde få fång om de inte får så mycket att äta och därför äter något giftigt, och att det kan ha utlöst fånganfallet. Jo tjena, som om han har fått för lite mat. Hoppas verkligen att det blir bättring nu och att de inser att de inte kan fortsätta övergöda hästarna så.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

KL

Nu har jag tagit bilder varje månad i ett helt år! Har lagt upp första och senaste bilderna på här på bloggen
Ser ni någon skillnad?
 
Sv: Bantningstråd!?

Oj pinsamt, jag missade helt var bilderna låt. Nu har jag hittat dem. Kommentar på väg.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Magen är väl i stort sett samma, på bild då. Jag tycker iaf att min ser mycket fetare ut på bild än i verkligheten, så det kan ju skilja en del.

Men jag tycker baken ser lite mindre ut. Den ser inte lika jämnrund ut, utan ser lite mer tonad ut.

Sen framdelen vill jag inte riktigt uttala mig om, för jag tror att manen gör att den ser större ut på den nya bilden. Det är ju mer synligt och det gör nog att det blir lite synvilla.

Hur går det för er nu?
 
Sv: Bantningstråd!?

Förlåt, såg nu att jag hade läst lite för fort sist när jag svarade. Så det är alltså stubbarna som är farliga? Jag har bara hört klippt gräs och tog för givet att det var just klippet som är farligt, så är det ju med kaniner (eller det sa de iaf för ca 10-15 år sen när jag hade kanin som barn)

Kan ju vara väldigt bra att veta i framtiden. Hur länge efter att man klippt gräset är det farligt att låta dem beta där? Någon som vet?

Har nämligen en annan hage där de brukar gå på hösten, som tas hö på och då är det ju klippt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja det har ärligt talat inte hänt speciellt mycket på ett helt år :o Jag har ju mätt runt bröst och buk varje veckan i snart två år, där hände det massor första månaderna men sen förra vintern/våren står det helt still.. Jag vet itne riktigt vad jag ska göra längre.
Jag motionerar honom ordentligt (visst kan alltid bli mer, men jag har ett jobb att sköta också), foderstaten är så bra jag kan få den med tillgängligt grovfoder varje år. Kraftfoder finns knappt i hans värld.

Men nu har jag gått på lite marknadsföring! St Hippolyt har några foder som ska vara bra för feta och eksemhästar. Minns inte vad de hette, givetvis, och hemsidan är på danska..
Tror de hette HestaMix eller något sånt.
Är det någon som har koll på vad det är för foder? Och ligger det någon sanning bakom marknadsföringen eller är det bara vanlig reklam?
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är ju så förbannat svårt. Fjorden i stallet är också helt jäkla omöjlig att få smal. Men det är ju extra svårt på sommaren med. Är bara att fortsätta kampen, även om det är tufft.

Jag har gett min häst HestaMix, mest för att jag fick det gratis från förra ägaren. Gav det inte dagligen, utan bara för att han skulle få i sig vitaminer och mineraler då det fattades lite i höet. Tyckte det funkade bra, alla hästar i stallet fullkomligen älskade det. Har även köpt mineraler därifrån, Semper Cube och de tycker hästarna är godis. Har även testat deras andra mineraler, men de hade de inte hemma när jag skulle köpa, därför blev det SemperCube.

Gav även Equi Guard (tror jag det hette) och det gick också ner fint. Det verkar inte vara något fel på smaken. Sen det här med näring och sånt har jag hört en del om. Vissa säger att det är för dyrt, om man ser till vad man verkligen betalar för (äppelskruttar och vindruvskal brukar de väl säga på ett ungefär) men jag räknade på det och för mig blev det billigare när jag jämförde med Kraffts mineraler. Och jag har inte kunskapen att sjäkv blanda ihop ett foder som någon föreslog var billigare. Därför tyckte jag detta verkade vara ett helt ok alternativ. Jag är nöjd iaf.
 
Sv: Bantningstråd!?

munkorg är ett alternativ. dock får min häst av sigf den hela tiden och har fått skavsår..
min veterinär sa att jag kunde ställa in min häst nu på dagarna som har typ 4 lager för mycket fett.. dom uppskattar det nu när det är så varmt + alla insekter som äter upp dom.
har man tillgång till grushage är det bäst, det ska vara precis så att hästen har något att tugga på. o så motion.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja. jag kan en hel del om foder så värdena är väl inte så tipp-topp direkt. Men det finns ju annat som spelar roll också inte bara näringsvärdet..
Och man kan säkert blanda ihop något själv men det är enklare med färdigblandat :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu har jag köpt lite Hippolytfoder!
Hon hade inte equi-gard inne, så vi testade naturmuslin. Det luktar pepparmynta i hela stallet och hästarna är stormförtjusta.
Kanske kommer inhandla en equi-gard nästa gång. Lär visserligen dröja, i och med att vi ger dem max 2,5 dl var (senare kommer det bara vara min som äter av det, vi delar foder nu i sommar för platsbristens skull). Har inte tatt reda på vad det väger än, men skulle tippa på att det är mellan 50-100 g någonting. Ska göra en vägning i helgen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp