Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Jamen titta! Han ser ju riktigt fin ut på nedersta bilden, rund och fin rumpa och lite lagom med mage! Snyggt jobbat!!

Jag hade tur med min, trots att han går på massor av gräs har han gått ner i vikt :banana: Visst, buken har spänts ut en del, men det främre måttet vid sadelgjordsstaden har minskat. Jippie!! :banana:
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej!

Jag har oxå en ponny som är för tjock :(

Jag har försökt banta honom ändå från förra sommaren och en del har han gått ner iaf :) Han är inte supertjock, men för tung, det är han :(

Men nu har han haft kotledsinflammation och har lindriga pålagringar på ena frambenet :cry: Så nu är det ju oxå Ännu viktigare att han inte är för tung!!

Så nu behöver jag lite tips hur jag ska hålla ner vikten på honom när han inte kan motioneras så mkt. Ska få börja skritta lite nu. Han har gått på magert bete och stått inne på nätterna fram till nu. Men nu har han börjat gå på ett lite kraftigare bete. Förra sommaren hade jag greenguard på honom, men han tog sönder den HELA tiden :( ska försöka med den igen nu. Men om de har den på dygnet runt, får de ändå i sig tillräckligt då??

Men det är ju viktigt att man så småningom bygger muskler så han inte belastar benen lika mkt sen. Men hur ska man göra det? Vilka övningar är skonsamma mot benen, men ändå bygger muskler. Då menar jag sen när jag satt igång honom ordentligt.

Väldigt tacksam för lite tips :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Ut och promenera i skogen (utan någon på ryggen och utanför stigarna) brukar bli lite lagom jobbigt och ger snygga rumpmuskler.
Personligen undviker jag allt vad longering heter, har stött på hästar som fått stora problem med frambenen pga för mycket arbete på böjt spår o i lina. Men tömköra lite krumelurer och hitan och ditan ute i terrängen är bra för både tömförare och häst.
Japp, jag undviker ridbanor när hästar ska byggas upp :D Skog och mark är en mycket underskattad resurs inom hästvärlden. Inga stigar här inte! Ut och kliv över stock och sten, bra för både kropp, sinne, lynne och koorination.

Men så är jag smålänning med tillgång till oändlig skog med valfri kupering, så jag har ju en del att välja bland.. På Skaraslätten där jag numera håller till finns ingen skog alls, bara några små trädklungor här och där.. Men vi trampar fram där vi kan och där vi inte kan där sjunker vi!
 
Sv: Bantningstråd!?

Jamen vad roligt, nu blir jag anklagad för att svälta min häst :cool: Han går i två hagar där det visserligen inte finns mycket gräs (ungefär som en gräsmatta i ena, lite mer i den andra) och inne på natten får han hö och halm. Innan har han fått ca 0,5 kg hö ute på morgonen, nu har jag tagit bort det. Och då svälter jag hästen! Eh, han är överviktig, han har fettdepåer kvar på rumpan och vid ryggen, revbenen känns, ja, men bara om man trycker hårt. Plus att han vid denna tid förra året gick ute dygnet runt i samma hage, som hade lika mycket gräs då, utan hö. Och då gick han UPP i vikt. Nu har han också gått upp i vikt med promenader varje dag + ridning enligt veterinärens schema, bara några centimeter på måttbandet men inte f*n svälter han. Man kan inte jämföra ett fullblod med en ponny som är 'designad' att leva på 'ingenting'. Jag skiter i om folk låter sina hästar bli feta på sommaren, men eftersom min varit MYCKET överviktig i fem år innan jag fick honom och att han nyss är behandlad för ledproblem, vill jag inte slita på kroppen mer än nödvändigt genom att låta honom vara fet.


Stackars min häst som blir så hemskt plågad *gaaaaaaaahhhh! Vräker ur mej massa frustration*
 
Sv: Bantningstråd!?

Usch ja sånt där får man ju höra ibland..
I mitt förra stall tyckte de synd om hästen, så de slängde till honom "lite extra hö någon gång då och då". Det extra höt var ett par kilo med hemska värden för en lättfödd häst och då och då innebar i princip varje dag. Inte konstigt han inte gick ner något den vintern..

Stå på dej bara. Om någon bråkar så försök förklara hur det ligger till. Lyssnar de inte så gå där ifrån helt enkelt.. Inte lätt alla gånger men det finns inte mycket mer man kan göra.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej! Jag har inte skrivit här inne innan, har väl inga jätteproblem men lite kortfattat : 4 årigt halvblodssto modell större (nu 174 i manke) som har otroligt lätt att lägga på sig.

Hon går på bete dygnet runt tillsammans med en c ponny som är på gränsen till rund men inte alls i närheten av min hästs goda hull. Jag rider ca 3 ggr i veckan då hon tävlas lite lagom nu i sommar och nu har hon blivit ännu rundare så jag tar in henne några timmar (8-10) varje dag då hon bara har lite halm att tugga på.

Visst hade jag kunnat ha dem inne på natten och ute på dagen istället men då måste jag ju plötsligt börja mocka igen och det hade jag tänkt slippa nu i sommar :p De har bara lite halm att stå på och ingen ordentlig bädd nu när de står inne på dagarna nämligen. Jag har bara precis börjat med detta och hoppas det hjälper min häst.

Hon har lite fettdepåer på korset och bredvid svansen, inte jättemycket man jag har förstått att det inte är alls bra. Revbenen kan jag inte vare sig se eller känna på henne och har aldrig gjort. Magen är.... ganska stor.. men proteinbrist har hon inte, hon bygger lätt muskler och är ganska muskulös.

Betet ser ganska bra ut, är inte gödslat på några år, hon får 0.3 kg havre blandat med mineraler efter avslutat ridpass (alltså 3 ggr i veckan) Jag vet inte om hon behöver det egentligen men eftersom hon är såpass ung så vill jag gärna få i henne mineraler även under betesgång, hon svettas en del vid ridning och mineralbaljan leker hon bara med.

Någon mer än mig som har pållen inne lite under dagen i bantningssyfte?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tror inte de där två timmarna dagtid gör varesig till eller från på hullet. Häst äter mest nattetid och minst dagtid. Skall man få effekt är det munkorg på natten eller inne på natten som gäller.

Sluta med havren. Ge ngn deciliter uppblött betfor med mineralerna istället. Eller köp mineralgodiset på ÖB.
 
Sv: Bantningstråd!?

Om du har möjlighet- flytta hästarna till ett sämre bete merparten av dygnet.
de är survivers-hittar föda- om de måste.

står de hela dygnet på Smörgåsbordët så......
 
Sv: Bantningstråd!?

Bra jobbat o stå på dig.:banana:
Du vill din hästs bästa:bow:

Har den haft fång?

Den är klart en potentiell riskkandidat för det- fetman, pälsen.....
 
Sv: Bantningstråd!?

Här kan jag ju också vara med, med min kallblodstravar dam som behöver tappa sisådär 100kg.
Min plan är simträning så länge som möjligt varje dag så tanken på mat inte blir förstor.
Skämtåsido simträning ska det bli varvat med klättring då jag går bredvid, troligtvis tömmkörning.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej, han har inte fått det än, men många har varnat mej för det och därför vill jag gärna vara extra försiktig. Han har några kilo kvar till idealvikten, men i år är han iaf smalare vid betessläpp än förra året. Blir bara så ledsen av såna kommentarer, som om jag skulle svälta min häst med flit?!
 
Sv: Bantningstråd!?

Tack för svaret. Jag förstår att du trodde jag hade hästen inne mellan 8 o 10 nu när jag läste igenom vad jag skrivit men jag menar att jag har hästen inne 10 timmar under dagen med bara halm att tugga på. Nu kommer jag ha dem inne några nätter istället tror jag, eftersom det ändå blir så många timmar. Jag ska köpa andra mineraler.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det finns nog fler följdsjukdomar av att de är för tjocka än att de är aningen för tunna.
 
Sv: Bantningstråd!?

"kl"
Jag hoppar också in här:)
Jag har en arabtjej som kan leva på ingenting:( SKITJOBBIGT...
Hon går nu i vinterhagen dagtid med munkorg och får komma in till natten och få fröhalm ca 3 kg och även ca 1 kg fröhalm på morgonen. Hon lever på luft...
Kan inte ge henne hö eller ha henne i sommarhagen för det syns med en gång, hon blir gallig som attan i alla benen. På viktmåttbandet som jag mäter henne med ca 1g vecka för att ha koll står hon på 458 kg. Då har hon fortfarande fettlagring vid sadelläget och även att det lägger sig lite som fångnacke. Man känner revbenen om man trycker in fingrarna. Jag rider aktivt ca 6 dagar i veckan i skogen 1-2 tim per tur. Varvar klättring och långa travpass och dressyrträning "mitt i skogen mellan träden". Vi har precis börjat att lägga in galopp intervaller.
Hon har stått länge pga fång för 3 år sedan, dräktighet och mammaledighet..
så vi är under uppbyggnad.
Nu har jag fått nästa dilemma att oroa mig över...Hon vilar mycket bak och samtidigt avlastar parallellt framben. Mest höger bak o vänster fram tycker jag. Hon går helt rent och trampar på bra.. Är i valet och kvalet om jag ska kolla henne eller avvakta.
Puh alltid är det nått...
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo, jag tror det jag också. Det är det som är så jobbigt med att dela stall med folk som nyss har skaffat häst för första gången, de verkar liksom inte se det hela i det långa loppet. De tycker synd om hästen nu eftersom de uppenbarligen tror att han svälter, fast de ser inte risken för fång och annat skit som gör att det blir betydligt mer synd om hästen sen. De verkar heller inte koppla när jag säger att jag gjorde samma sak förra året, och då gick han upp mer och mer i vikt under sommaren. Jag fattar fortfarande inte hur en svältande häst kan gå upp i vikt... (+ 15 kg på tre veckor)
 
Sv: Bantningstråd!?

Men jag undrar om inte de som är lite IR kan få en annan ämnesomsättning. de är ju kända för att vara "lättfödda".
 
Sv: Bantningstråd!?

"Och nu efter all träning så tycker jag att hon börjar få en annan form med lite mer muskler men hon är fortfarande alldeles för fet. Valkar vid nacken..:crazy: Hon har gått ner ett tiotal kilo men har fler att tappa."

selprojekt227.jpg


se upp med nacken, det kan vara början till fång. det är ju en liten ponny och att hon är fet ökar risken ännu mer
 
Sv: Bantningstråd!?

Så kan det mycket väl vara. Denna herre kan nästan bokstavligen leva på luft. Ang. IR, finns det några test man kan göra för att se om han är det?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag hade nog kollat henne för säkerhets skull. Bättre en gång för mycket än en gång för lite. Är det fång vill man ju upptäcka det så tidigt som möjligt för att minska lidandet för hästen och kortare konvalecens. Det kan ju vara fångkänningar hon har, kika in i fångtråden för tips från folk som kan mer än jag!
 
Sv: Bantningstråd!?

Grr, ponny har gått upp igen!
Så nu är munkorgen på igen och motionen ska ökas. Inte så lätt när man har en minishetland på släp. Önskar jag vore ledig någon vecka till så jag kunde rida två gånger om dagen. Som det är nu kommer jag jobba natt så två rundor blir lite svårt och jobbigt att få ihop för min del..
Hoppas nordsvensken blir pigg igen snart! Två veckor på sjukhus, hon borde hunnit läka ihop en del på den tiden. Har ju ett jäkla läkkött den där..

Nåja, ponny är fet som aldrig förr (ok, så illa är det inte men han har ökat i omfång). Kanske ska väga honom en dag i nu i veckan när jag ändå ska ut och lära mej köra släp (får passa på när man har gratis släp, bil, bensin och körlärare :p). Det vore kul om vi kunde göra det så man vet hur det ligger till i verkligheten med vikten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp