Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Nu har jag funderat igen!

Fettet börjar bli mjukt, positivt eller negativt? Det är alltså helt enkelt inte lika fast som tidigare.

Vilket förbränner mest: skritt, trav, galopp?
Förbränner hästen mer om man håller ett högt tempo i säg galopp än om man håller ett mer normalt tempo? Finns det någon "gyllene hastighetsgräns" där förbränningen är maximal?
Kan man göra något för att öka förbränningen?

Och min alltid lika stående fråga, vad är idealvikten på en grov c-ponny uppskattningsvis? En fjording, vad ska en sån väga egentligen?
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast vem svälter en dräktig märr:confused:

Sthu.
Det borde rimligtvis vara så att högre fart ger större efterförbränning- oxå.

En 1½h. tur med varierat jobb är nog det bästa för kropp o själ.
 
Sv: Bantningstråd!?

På den där fantastiskt pedagogiska engelska sajten om för feta hästar säger de att SKRITT är det som förbränner fettet medan de högre gångarterna kräver snabbare grejer (kolhydraterna tror jag det var)och därför använder den lätt tillgängliga energin sas. Att omvandla fettet till energi som kan användas för muskelarbete kräver en insats av kroppen. Minns inte adressen länken finns säkert i tråden redan. Men som sagt långa skrittpass dagligen var deras rekommendation. (det är faktiskt samma sak med oss, korta hårda pass är inte lika effektiva för att gå ned i vikt som långa envisa ngt långsammare. Det är ju inte kondis man vill träna utan fett man vill bränna..
Mindre slitage för en tung kropp också att gå långt än att springa tänker jag...
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo jag har ett minne av att jag läst det jag med. Men varför kan man inte lika gärna förbränna kolhydraterna, de kommer ju bara bli till nytt fett ändå? Nu förenklar jag något otroligt, men jag tror meningen kommer fram ändå :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu har jag funderat igen!

Fettet börjar bli mjukt, positivt eller negativt? Det är alltså helt enkelt inte lika fast som tidigare.

Det är samma här. Fettet har mjuknat. Han har nu krupit under 580kg strecket och tar det samt fettets mjuknad som något positivt.
 
Sv: Bantningstråd!?

hrmm jo jag har fått lov att gå ned i vikt själv;-) DU vill ju ha bort fettet på hästen, om du bränner kolhydraterna har hästen fettet kvar och går sedan ut och skaffar nya kolhydrater;-) Dte är LÄTT att både fylla på och förbränna kolhydrater men de sparas till HÅRT arbete. Om du skulle intervallträna en fet häst utan att ge den mat så skulle den stupa snabbt men om du skrittar en fet häst utan att ge den mat kommer den LÅNGT innan den stupar för att den använder sitt kroppsfett. (en process som i SIN tur använder en hel del energi för att göra om fettet till användbar energi).
Ungefär samma sak som om jag skulle springa en kvart då skulle jag var darrig när jag slutade och genast vilja äta bananer och vitt bröd men om jag går i en timme är jag inte darrig och inte hungrig utan jag har bara använt en del av mina fettreserver.... typ ;-)
ps mjukt fett är kanonbra då börjar det ge sig...;-=)
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja då har vi definitionen- vad är fet eller småtjock:grin:

hur länge är- länge.

britterna kanske använder sina för att rida 5 mil till byn för att shoppa:angel:

Jag skulle inte ha ngt skinn kvar i rumpan av att skritta i 2 h o sen rida en till.:eek:

skritt ger 0 efterförbränning. Är den inte smällfet o helt ur kondition klarar den av normala motionsturer, där alla gångarter ingår.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur GÖR du egentligen när du rider??? *får en bild av ngn som sitter naken och gnider rumpan i sadeln;-)* *sorry* kunde inte låta bli....
Ang rida till byn och shoppa, har jag gjort! Och ridit till puben för att.... och sedan till NÄSTA by med pub och nästa och sedan fick hästarna gå hem med oss;-)*gillar engelsmän*
Här är förresten länken till bantningssidan i england:
http://admin.yourhorse.co.uk/Right-Weight-Campaign/Home/
 
Sv: Bantningstråd!?

En sak som stör mig med alla dessa bantartips är att de tycks utgå från en häst som blivit fet pga överutfodring under vila.
Men alla de som är i god tävlingskondition men ändå smällfeta?
Om jag skulle börja bara skritta min häst skulle han tappa massor.
Muskler och kondition.
Även om man håller ett bra tempo ger det inte samma kondis som galoppintervaller.
Och om konditionen blir sämre kommer han orka ännu mindre och antagligen lägga på sig ännu lättare om jag känner honom rätt. Såvida man inte sätter honom på svält, men då lär jag inte ha någon häst alls om ett par dagar..

Dessutom utgår mycket av tipsen ifrån att man inte kan någonting om foder, utfodring och behov.
Jag har läst en hel del foderlära, jag fodrar enligt konstens alla regler (anpassade till en låg nivå för ponnyn givetvis) men har hästen metabolism som en.. ja, extremt lättfödd helt enkelt, då blir det problem. Det finns inget kraftfoder att plocka bort, det finns knappt något grovfoder förutom en tuss hö, lite halm (två kilo max) och en skvätt lucern. Ja, på tok för låg TS-halt, men hästen blir lite smalare efter ett par månader på sån diet..

Jag kanske är på en annan nivå än medelsvensson, men jag kräver mer vetenskaplighet inom hästbantningen!
Inte sagt att sidan är dålig, den är ovanligt bra för temat, men jag vill ändå ha mer referenser till saker och ting. Om inte annat så för trovärdighetens skull.
 
Sv: Bantningstråd!?

Självklart rider jag naken;)

ang. länken- såg ni fötterna:eek:

Att de är lättfödda kan bero på EMS. Det gäller att fodra i pyttegivor o motionera den.
Som det stog blir NORMEN att ha en för rund häst= välmusklad:angel:- rund o go.

Gå in i ett "hoppstall". Där ser de inte ut så. De får mer motion o träning.

Hästarna tar i o får galoppa- mycket.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men varför kan man inte lika gärna förbränna kolhydraterna, de kommer ju bara bli till nytt fett ändå?

Jag förstår vad du är ute efter och har undrat över samma sak själv. det går kanske åt mer energi på något sätt att förbränna fettet än sockret. Det är nog fler reaktioner som ska ske (orkar inte tänka ut det just nu men det borde vara det). Det kostar kanske mer att utnyttja fettet. Eller också kan man kanske inte tänka så.

En sak som stör mig med alla dessa bantartips är att de tycks utgå från en häst som blivit fet pga överutfodring under vila.

Dessutom utgår mycket av tipsen ifrån att man inte kan någonting om foder, utfodring och behov.
Jag har läst en hel del foderlära, jag fodrar enligt konstens alla regler (anpassade till en låg nivå för ponnyn givetvis) men har hästen metabolism som en.. ja, extremt lättfödd helt enkelt, då blir det problem. Det finns inget kraftfoder att plocka bort, det finns knappt något grovfoder förutom en tuss hö, lite halm (två kilo max) och en skvätt lucern. Ja, på tok för låg TS-halt, men hästen blir lite smalare efter ett par månader på sån diet..

Jag kanske är på en annan nivå än medelsvensson, men jag kräver mer vetenskaplighet inom hästbantningen!

Om det är ngn tröst så förstår jag precis vad du menar. Jag har ju också en sådan häst. Det är klart att det hjälper att kunna en del foderlära men det är svårt ändå. Jag tröstar mig lite med att vissa hästar har anlag för att kunna leva på luft. Det har säkert varit att bra anlag att bära på en gång i tiden.

Jag läste en sida igår som jag länkar till. Det står kanske inte så mkt nytt i den.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=13662
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, visst är det så att anlagen har varit bra en gång i tiden. Framförallt naturraserna har ju oftare problem emd välfärdssjukdomar än vad andra "konstgjorda" raser har.
Inte så märkligt egentligen, när man tänker på var ex fjordingar och islänningar hade att leva på i det vilda för tusen år sen så inser man att de som överlevde och klarade reproducera sig på lite mat överlevde bäst och spred sina gener. Basic evolutionsbiologi. Men ack vad irriterande det är!

inte mycket nytt i artikeln, men det var rätt kul att läsa den. Speciellt inledningen fick mig att dra på smilbanden :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Men för att överhuvudtaget börja bränna fettet.svältdepåerna, måste minussidan ligga högre än det de får i sig- lågstadiematematik.
Motion gör självklart sitt till, om det är sånt som sätter igång själva förbränningen. Muskler förbrukar mer energi.

Folk som lufsar eller går sakta förbränner inte mkt. häst dito. Man måste ta i- använda musklerna.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tydligen har jag ett bete som inte är av denna värld. Trots att hästen minskar så går det lååååångsamt. Så jag har kapitulerat och skaffat gräsreducerare. Batteriet till stängslet dött så inatt står de inne. Imorgon åker hinken på när pålle får komma ut, lagom hungrig. Tippar på att han kommer vara skitsur på mig för detta.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men för att överhuvudtaget börja bränna fettet.svältdepåerna, måste minussidan ligga högre än det de får i sig- lågstadiematematik.

Det är lite det jag menar. All energi som kommer in som inte används blir ju ett överskott. Men det är antagligen så att man måste tänka på hur det omsätts i kroppen för att kunna förstå varför det är bättre att ta av fettreserverna (om det nu är så men jag antar det).
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja han lär ju inte bli glad direkt.. Men det är bättre det än en fet häst!

Nu funderar jag igen!
Hur mycket förändras näringsvärdet på ett hö från förra året, alltså det höt som blev över i vintras?
Fick veta att vi har massor kvar sen förra hösten som jag kan få om jag vill. Har fått för mig att det skulle vara bra. Men hur mycket av näringen försvinner egentligen?
Det förvaras luftigt, svalt och mörkt på en loge.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det krävs minst en ½h. träning,där den faktiskt rör på sig.

Sen handlar det om anearob o aerob träning, vilket jag är usel på.

Läs Lektras "Dressyrryttarens kravprofil"
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad jag har förstått försvinner ingenting alls i långlagrat hö. (Fångtrådarna här har info om detta eftersom man gärna tror att fjolårshö är mindre energirikt) De pratade om blötläggning av hö som en bra metod i de där bantarsidora, DÅ lakas sockret ut, en undersökning med 15 minuters blötläggning X 2 med vattenbyte emellan tog bort 30 % av "sockret" (Helena Hamberg om jag inte minns fel), men den engelska sidan föreslog URLAKNING med blötläggning 12 timmar så att hästen ska få äta som den behöver utan att få något i sig:crazy: men då rekomenderas vitaminer och mineraler som tillskott eftersom de också lakas ur.

Jag gjorde ett försök i går att hitta en balja stor nog och fundera ut ett system som går att använda, men det är ju inte så lätt. På kul provade jag med lite snabbblötning och hästarna tyckte det var för :devil: men åt upp det;-)

Det värsta tycker jag är att man MÅSTE ge dem något att tugga på när man stänger in dem för att undvika gräset och då har man lite dålig koll på att de verkligen får MINDRE än de gör av med....

Jag har också såna där vidriga beten som ser skitbra ut eftersom det är så glest mellan plantorna och stor variation på arter och torrt i backen och inte gödslat på femtio år men som gör hästar otroligt tjocka och feta.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fundering till alla, bara tog en knapp:

När man ska bedöma en hästs hull, borde man inte utgå från lite olika kriterier om man bedömer ett fullblod och ex vis en ardenner? Jag har ju irländska cobbar som är byggda som miniardennrar, muskler som belgian blue och grova benstommar, de har ju liksom ALDRIG en rygg som man kan KUPA handen över... och äppelrumpa ska vi inte tala om, den är de ju födda med??? När min märr hade föl som drack mycket mjölk kunde man ana revbenen på sidorna på henne men äppelrumpa det hade hon allt och platt rygg som en bordsskiva... Jag har satt som mål att få bort reservfettet i nacken och att hrrmm* skäms lite* kunna känna revbenen på mina damer innan jag är nöjd, men äppelrumpan lär jag inte få bort förrän jag har svalt dem halvt medvetslösa.
Hur tänker ni med alla olika raser?
 
Sv: Bantningstråd!?

Tror du inte att visa raser har större benägenhet att kunna lagra fett?

Tänker oxå på ston- att de gör som vi:mad: lagrar det mesta på höfter o rumpa:cool:

Om man bantar så tar det först nästan bara på överkroppen. Det krävs motion för att få bort reserverna:eek: Att rumpan får röra sig ordenligt- även magen- kulan:crazy: Det sista som försvinner.
generellt har jag noterat att ston har mer underhudsfett- fryser mindre än val- då inte feta eunucker:grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp