Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Halm är ju också mat. .

Har du möjlighet så låt henne gå ute ett par timmar när det är minst risk och låt henne stå med halm resten av dagen. Och motionera så mycket du kan.

Jag håller nog inte med om att halm är mat. Det innehåller bara energi och är bra för hästar som behöver mer att tugga på. Det måste vara ganska "bra" dvs säker energi för en fånghäst. Men om man gör som du skriver tror jag den lätt får proteinbrist. Man bör i så fall komplettera med mer proteiner. En fånghäst behöver minst lika mkt proteiner som andra hästar.
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

Jag gjorde en snabb-bantning på min häst igår - jag klippte bort vinterpälsen :p Han har fått exem vid svansroten eftersom han blir så varm och fuktig i den tjocka pälsen och det har ingen chans att torka upp ordentligt där under heller, så jag och veterinären gjorde gemensam sak och rakade bort skiten. Hon rakade rumpan (med hjälp av lugnande och brems) och jag rakade resten. När en hel IKEA-kasse med päls var borta såg det ut som om han tappat minst 10 kg :)

Nu är det en vecka kvar av skrittpromenaderna och sen återbesök på Strömsholm där han förhoppningsvis blir friskförklarad så vi kan börja sätta igång honom igen. Han står fortfarande kvar på 380 kg enligt viktmåttbandet, men jag har tappat två kilo :o Nu går han i gräshage halva dagen så jag är faktiskt nöjd med att vikten står still, fasade för att han skulle börja gå upp alldeles för mycket...
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är sant. Som sagt har jag bara börjat sätta mig in i allt vad näringslära heter. Försöker suga åt mig så mycket som möjligt, men borde kanske inte uttala mig för mycket förren jag vet lite mer.:angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

En risk med halm är ju kolikrisken. Vissa hästar tål inga mängder halm. Min egen fick kolik två gånger i vintras pga halmbädd (i sin tur pga spånbrist). Har aldrig tidigare haft kolik under sina snart 8 år hos mej.
Men hellre ge halm än kanonhö om hästen måste akut-banta. Sure, proteinbrist är inte roligt och kan till och med bli riktigt, riktigt farligt, men jag tror att vi många gånger överdriver. Om hästen går på bete några timmar och får ett par kilo halm resten av dygnet tror jag inte man behöver oroa sig. Dessutom är det bättre att panikbanta ett kortare tag än att ha en superfet häst.

...

Ska jag säga, som har en ponny som mer påminner om en flodhäst korsad med en köttbulle än en riktig häst..
Han kommer superbantas till hösten/vintern vid installningen, då blir det bara halm och lite lucern för hans del ett par veckor. Lite beroende på höet värden, givetvis, men det är lika bra att vara inställd på det värsta på en gång.

Vi fick på nya munkorgen idag. En Globus i storlek full. Den satt förvånansvärt bra så den behåller vi! Hoppas bara den sitter kvar... Stackars kräk, han får ju knappt vara häst alls längre! Både heltäckande pyjamas och munkorg.. Suck, och jag ska kalla mej själv etologi- och djurskyddsstudent!
 
Sv: Bantningstråd!?

En risk med halm är ju kolikrisken. Vissa hästar tål inga mängder halm.
Men hellre ge halm än kanonhö om hästen måste akut-banta. Sure, proteinbrist är inte roligt och kan till och med bli riktigt, riktigt farligt, men jag tror att vi många gånger överdriver. Om hästen går på bete några timmar och får ett par kilo halm resten av dygnet tror jag inte man behöver oroa sig. Dessutom är det bättre att panikbanta ett kortare tag än att ha en superfet häst.



Vi fick på nya munkorgen idag. En Globus i storlek full. Den satt förvånansvärt bra så den behåller vi! Hoppas bara den sitter kvar... Stackars kräk, han får ju knappt vara häst alls längre! Både heltäckande pyjamas och munkorg.. Suck, och jag ska kalla mej själv etologi- och djurskyddsstudent!

Jag har ingen erfarenhet av kolik alls - tack och lov. Det är mkt möjligt att de kan få det av att äta mkt halm. Halm är ju lite mer svårsmält än hö. Men jag undrar ändå hur pass bra det är att låta den gå på bete en-två timmar och sedan halm resten av dygnet. Jag tycker att det skulle bli så ojämn fördelning av näringen. Om jag skulle gjort det så skulle jag i så fall låtit den beta ex fyra ggr en halv timme så det blir fördelat på dygnet.

För ett år sedan var jag övertygad om att det var jättesynd om en häst som har betesreducerare. Men jag har definitivt ändrat uppfattning. Det är inte synd om en tjock häst med betesreducerare.
Det är inte ngt normalt beteende för en häst att ligga ner i en box och inte vilja resa sig för att den har så ont i sina hovar. Det är nog inte OK med tanke på djurskyddet heller.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hehe, ja i de flestas ögon är det helt acceptablet med den outfit min kära häst måste stå ut med.
Jag har haft föreläsningar om lagen hela dagen, där en av portalparagraferna är att djuren ska ha möjlighet att bete sig naturligt.
När man tänker på saken går ju såväl täckesanvändning som munkorgar emot det. Det förhindrar både social kontakt i form av ex putsning och betande, vilken är så naturligt det bara kan bli för en häst.
Men å andra sidan står hästens hälsa på spel.

Och dessutom är det tillåtet att ha kossor på spalt året om och aldrig släppa ut tjurarna, så det lär inte vara något större problem om inspektören skulle klaga.
(Jag är lite purken, haft hetsiga diskussioner om produktionssystem på förmiddagen. Det har inget med tråden att göra :p)


Jag var lite understimulerad och skapade en sån här:



Lite gulligt, inte sant?
 
Sv: Bantningstråd!?

Fin bild fast jag vet inte om hästen liknar din egen. Jag har för mig att din är mer gulbrun eller i alla fall ljusare?
Det är knepigt med lagar. Man kan undra hur pass naturligt livet är för våra lättfödda hästar. De är ju anpassade för att gå ute året om i en natur med begränsad tillgång till föda och dessutom alltid i ngn form av produktion som växande, dräktig, digivande eller "avelshingst". Vi håller dem instängda, ger dem massor med mat samtidigt som vi i de flesta fall har minskat näringsbehovet en hel del.

utanför trådem
vad är det för utbildning du läser?
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, ja men det fanns bara den lilla bruna :p

Jag läser etologi och djurskydd vid SLU i Skara. Precis klarat av första året sånär på en mikrobiologitenta på måndag. Väldigt spännande utbildning!
(Smygreklam!!)
 
Sv: Bantningstråd!?

Gud vilken gullig. En sån kanske man borde klippa och klistra ihop och sätta upp i stallet. :p
Fast då får jag ha jäkligt detaljerad skala, för det är ju bara kul när man får flytta ner den :D:angel:.

Jag tror jag gör en skala med ½ kg per sträck på minska-sidan, och typ 20 kg per sträck på ökasidan, så ska man väl förhoppningsvis inte behöva flytta på hästmarkören om han skulle råka öka något kilo.:grin:
 
Sv: Bantningstråd!?

Får "stolta" ägaren till norra Europas fetaste fullblod sälla sig till tråden? Min lilla häst har absolut inte förstått att fullblod förväntas vara magra varelser med väl synliga revben och nervös läggning???:D Han rids minst en timme per dag, får inte mycket hösilage och bara en näve kornkross morgon och kväll och ändå ser han ut såhär:

090508.jpg


0905Has1.jpg


efter några dagar på sommarbete (börjar på söndag) lär det visa sig om gräsreducerare behövs köpas in ..

(nej man SKA inte rida utan hjälm...)
 
Sv: Bantningstråd!?

Grattis, feta fullblod är det inte ofta man ser! Fast ibland önskar man onekligen att man hade en liten svårfödd krake... Men det är förstås mycket mer ekonomiskt med en lättfödd!
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag brukar återvända till den här tråden med jämna mellanrum när det känns som mest hopplöst. När man kämpar själv som en galning med sin egen feta rulta så är det ändå en tröst att se att man inte är ensam om problemet ....

Jag släpper inte på bete förrän till Midsommar, men min nerbetade vintergräshage gör ändå sitt till för att min tjockis ska lägga på hullet nu igen. Och detta trots att jag har tid att rida henne mer just nu eftersom min andra häst tillfälligt vilar pga hälta. Aldrig får man vara riktigt nöjd ...
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, jag läste bara halva meningen "När man kämpar själv som en galning med sin egen feta rulta så är det ändå en tröst att se att man inte...." Min hjärna fyllde på åt mig innan jag hann läsa nästa rad:
"..att man inte har den fetaste hästen på Buke!"
 
Sv: Bantningstråd!?

Ha, önskar att jag hade kunnat skriva så, men det ungefär samma kaliber på min rulta o Starlings fullblod ...
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, jag läste bara halva meningen "När man kämpar själv som en galning med sin egen feta rulta så är det ändå en tröst att se att man inte...." Min hjärna fyllde på åt mig innan jag hann läsa nästa rad:
"..att man inte har den fetaste hästen på Buke!"

Hahahahah:rofl::rofl::rofl:
Det hade inte varit så snällt sagt. Det där känns som en kommentar min syster hade kunnat slänga ut sig, hon är den mest skadeglada människan jag känner.
 
Sv: Bantningstråd!?

Eh, tack.. tror jag :laugh: I mitt fall spelar det ingen roll med ekonomin, vi har fri tillgång till både strå- och kraftfoder i vårt stall, det ingår i stallhyran. Möjligen för stallägaren förstås -:idea: jag är nog bland de hyresgäster som använder minst foder. Skönt att man ligger bra till i "fetaste Buke-hästen tävligen" :D
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Pålle går stadigt nedåt på viktkurvan. Det märks. Har fått sätta i Fishplattorna i sadeln för att minska bomvidden. Han börjar se piggare ut också.

Som referensmått kan jag ju ta kusinens pålle som jag stod med på kliniken igår. En underbart vacker hanoveranermärr. Gått msv dressyr, välriden och välmusklad och vägde in på 576kg. Några kilon mindre än mitt åbäke. Lägg då till att stoet är 1.68 och min vallack 1.60-1.63. Med tanke på att min vägt 620 (enligt viktband) så kan man ju börja fundera. Fick ju ett helt annat perspektiv på mitt problem.

Snacka om att jag nu är taggad på att få ner honom i vikt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Får "stolta" ägaren till norra Europas fetaste fullblod sälla sig till tråden? Min lilla häst har absolut inte förstått att fullblod förväntas vara magra varelser med väl synliga revben och nervös läggning???:D Han rids minst en timme per dag, får inte mycket hösilage och bara en näve kornkross morgon och kväll och ändå ser han ut såhär:

I det här fallet vill jag säga grattis! Jag har precis skaffat in musli för att stödfodra mitt fullblod. Du skall vara glad att din är lättfödd.

Ps. Fuengirola - gamla barndomsmarker. Det och Mijas, Torremolinos m.m. Där började ryttarbanan på spanska araber och andaluser.
 
Sv: Bantningstråd!?

På sätt och vis ÄR jag glad, kanske inte för lättföddheten, han är lite VÄL lättfödd, men jag är glad åt min häst i största allmänhet, för att han är lugn och okomplicerad, inte så känslig och skadebenägen som många fullblod , han har till och med bra hovar.:)

Kul att du känner till Mijas, den delen av Fuengirola där vi bor hör till Mijas, vi har postadress Mijas Costa. Då har du säkert varit och ridit i stallet där min man har sin häst på vintern (han tar henne med sig till Spanien på vintern och tillbaka till Sverige på sommaren).
 
Sv: Bantningstråd!?

Kul att du känner till Mijas, den delen av Fuengirola där vi bor hör till Mijas, vi har postadress Mijas Costa. Då har du säkert varit och ridit i stallet där min man har sin häst på vintern (han tar henne med sig till Spanien på vintern och tillbaka till Sverige på sommaren).

:bow::bow::bow:

Själv tog jag med fetknoppen till utlandet när jag bodde och jobbade där ett tag, och tillbaka till Sverige. Fullblodet fick stanna hemma då hon rtivs bäst under korkeken luktandes på blommor.... typ.

:)

(Och jag vet att det blev OT. Förlåt alla och moderator.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp