Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Suck, jag släppte ju ut Figge dygnet runt i fredags, i en nedbetad hage och 2 kg hö om dagen.
Hade kompis med till stallet idag. Hon var med i fredags när vi flyttade, då tyckte hon att man kunde se att det var på väg nedåt.
Idag utbrast hon "Oj, vad han börjar svälla upp!"

Inte kul inte kul.. Tyvärr har hon rätt. Han börjar fläska på sig igen, trots att gräset är i princip obefintligt, bara någon mm. Torkan gör att det inte växer speciellt bra, men illa nog!
Vi provade betesreducerare idag. Med lite krångel och träning kan det fungera men oj vad han kände sig plågad!
 
Sv: Bantningstråd!?

Min har också gått på gräsbete nu (med hö upptill, men det är inte lika populärt som gräset längre) i en vecka snart. Jag tycker också att han ser lite rundare ut över magen. På måttbandet står det still runt "midjan", men jag är säker på att han blivit lite rundare över magen. Däremot så känns han inte fetare, utan det känns bara som att han är lite uppsvälld än så länge. Får hålla noga koll på honom, de ska iaf gå kvar i denna magra hagen ett tag till.
 
Sv: Bantningstråd!?

härlig tråd detta är här kan vi ju peppa varann o uppdatera om hur det går för våra tjockisar under den värsta av alla årstider(för midjan).

för min tjockis går det ganska bra han har ju stannat av rejält i att tappa vikten och han har börjat svälla upp lite runt buken så den sjunkit ner på nåt sätt.

han äter 2kg morgon, 1kg middag och 1kg kväll eller 1kg morgon 1kg middag 2kg kväll eller 2kg morgon och 2kg kväll beror lite på.
men det är tillsammans med minishettisen och de går i kraftigt nerbetad hage nu och det är väldigt torrt.
de har börjat äta på kvitar och träd med men det får de göra de ska endå huggas ner, de känner nog att de behöver mer att tugga på men de finns även gammalt gräs i hagen.

igår körde jag honom(islandshästen) 3h långtur efter den vägde han 335kg .
ska börja mer med körningen och tömkörning för att han skall få upp magen och jobba med magmusklerna.

hur mkt går era hästar?
 
Sv: Bantningstråd!?

Så ofta och mycket jag kan såhär i tentatider. Försöker hinna med en timme varierat om dagen, och gärna en långrunda i veckan.
Den här veckan har varit lite stressig för mig (tenta i mikrobiologi) så det har hittills bara blivit 6 timmar och 23 km + lite ridbana.
På programmet under veckan som gått har det varit:
En 15 km runda
En travrunda på 6 km med hästsällskap
En promenad med hundsällskap
En sväng markarbete med hoppning (alltså arbetat från marken, utan ryttare)
En timmes ridbaneträning med ffa ryggningar.

Så det var lite skralt den här veckan, men som sagt det är den tiden på året just nu. Från och med onsdag lugnar det ner sej rejält.
Ska ut en sväng och intervallträna senare i kväll, nästa gång jag tar en paus i pluggandet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har inget direkt schema, utan jag rider när jag har tid. Nu det senaste så har det gått riktigt bra, har ridit 4-6 dagar i veckan och det är jag nöjd med. Längden på ridturerna har varierat.

Nu börjar det bli så varmt så det går knappt att rida mitt på dagen heller. Eller går gör det ju, men jag föredrar att inte göra det eftersom min islänning fortfarande har massa ullpäls kvar som gör honom varm.

Och nu, hör och häpna, har jag tom fixat numret till den där tränaren som jag tänkt boka tid hos sen i vintras:o. Men nu SKA jag göra det, har till och med fixat så syrran och syrrans kamera kan följa med, så kanske jag får lite eld i baken snart:p
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja iväg med er! Träna är skitbra för motivationen, då går man in lite extra för bantningen. Man vill ju se bra ut på träningen haha!
Jag vill gärna träna en gång till innan sommaren men det är svårt att hitta en tid när alla kan. Och pengar växer inte på träd..

Funderar lite på vad idealvikten kan vara på en fjord/island på ca 140 cm. Borde väl ligga runt 350 kg, eller vad tror ni andra?
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, det tror jag kan stämma ganska bra. Om han är grov så kanske lite högre. Men runt där borde väl vara lagom.

För islänningar så ligger ju normalvikt på ca 300-350. Men han är väl ganska grov din? Det är ju så olika med fjordingar (och islänningar med för den delen)

Det är verkligen sant att pengar inte växer på träd, jag har en tendens att vara ganska sparsam med när jag väl har pengar eftersom jag vet att det kan behövas senare. Men nu ska jag försöka komma igång. Där jag ska rida tror jag iofs inte att jag vehöver oroa mig för publik:p och det är ju väldigt skönt. Hatar att rida inför folk, förutom syrran då, så hon får följa med som moraliskt stöd och kamerakvinna:D
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja det är sant han är en ganska rejäl herre. 375 kanske kan vara en målvikt?

Vi var ute och galopperade en massa snabbt idag med sällskap. Ojoj vad han kubbade på! Det var skitkul!
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Nu har jag bantat min lilla shettis i snart 2 månader sen hon fick sitt fånganfall. Vad tycker ni?
 
Sv: Bantningstråd!?

Härligt! Det låter nog bra att gå på till en början. Det är ju lättare att se efter hand när man ser hur vikten sätter sig. Jag satsar på att komma ner till 350 till att börja med, men jag skulle gissa på att han hade passat bra några kilon lättare än så.
 
Sv: Bantningstråd!?

Oj! Stor skillnad, bra jobbat. Resten kommer säkert ta lite längre tid, men visst är det skönt i början när man ser skillnaden så fort!:laugh:
 
Sv: Bantningstråd!?

ja det är underbart vad fort det har gått. Nu minskar inte magomfånget så mycket men jag tror det försvinner längs med halsen, bogen etc istället. Sen gäller det bara att stoppa viktminskningen i lagom takt och sen hitta på en bra foderstat som gör att lilla fröken behåller sin vikt.

Lätt som en plätt :cool: :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, ja "bara" hitta rätt foderstat :p Men jag tror att har man bara hittat en bra idealvikt och har lite koll på foderlära så kan man prova sig fram relativt enkelt till en bra foderstat. Det bästa borde vara att börja lågt och testa sig uppåt tills man hamnar rätt. Tappar man för mycket är det ju bara att öka lite extra.

Figge kanske ska ut i en hage med mer gräs. Hur taskigt är det att ha betesreducerare dygnet om? Jag har ingen möjlighet att komma upp mer än en gång om dagen och någon annan med kunskap och vilja att greja med att ta av och på under dagen finns inte förrän samtidigt som jag kommer dit.. Men samtidigt vill jag ju inte att han redan ska börja gå upp. Lite dilemma det här.
 
Sv: Bantningstråd!?

jättestor skillnad bra jobbat.
hur har du gjort vad är skillnaden?
tänk på att ta bilderna i samma lutning nästa gång bara lite svårt att se när hästen står o uppförsbacke på ena bilden och nerförs på andra.
tänk på att(alla kan ju göra det med såklart) ta kortet rakt från sidan med.

Här går det rätt bra, försöker rida/köra/träna min islänning så mkt jag hinner nu imorn ska vi på långritt hela helgen och rida längs med havet i kivik så det blir underbart och bra för hans omfång hihi.

just nu går han med mini hingsten i en nerbetat hage har regnat massor nu i flera dagar men den hagen hålls jämnad med marken så där är inte mkt att äta mest sysselsättning sen gnager de lite på träden och slyet med.
så nu får de tillsammans
2kg hö(av mkt bra kvalit och mkt grönt och fint) morgon
2kg hö kväll.

de ser båda lite uppblåsta ut så det bästa hade nog varit 1kg morgon 1kg middag och 2 kg kväll så ska nog försöka göra det ev sätta över dem i stora hagen med lite mer gräs mitt på dagarna.
då får de leka med unghingstarna med och får röra lite på fläsket.

islänningen ligger på 330-335kg nu sista kilona går trögt vill ha ner han till 296-300kg som han vägde när han var smal o fin men kan kanske inte räkna med det i sommar men räknar med atthan ska hålla denna vikten iaf och absolut inte gå upp igen.
han sväller upp som en balong såfort han får äta minsta lilla gräs.
vår största problem är hans bukmage som syns i profil tränar mkt på hans magmuskler nu som jag tror är bristande men han ahr väldigt fina ryggmuskler så förstår inte hur han kan använda ryggen men inte magen.
annars är han inte fet längre bara lite överhull.
 
Sv: Bantningstråd!?

Här går det också neråt, sakta men säkert. Nu har det regnat så mycket de senaste dagarna så vi har inte motionerat (ingen idé då han bara är tvärsur om man försöker rida i regnet :p) men han har gått från att väga 430 kg när jag började till att väga 387/390 i går :D Ska iväg till Strömsholm på tisdag så då ska jag väga honom 'på riktigt', nu kör vi bara med viktmåttband.

Nu är det så jäkla blött överallt så vi kan bara rida på grusvägen ner till stallet, men när det torkat upp ska vi ut på långa turer (har bara traktorvägar över åkrar att rida på, så det blir ju lervälling direkt...).
 
Sv: Bantningstråd!?

Hos oss går det lite halvbra, han har börjat gå på bete nu, inte så stort dock, men fullt tillräckligt enligt min mening. Jag håller ett vaksamt öga så att ägaren inte får för sig att öka på hagstorleken ännu mer, han har blivit lite rund om magen, men i övrigt står det stilla är jag ganska säker på. Så länge han inte lägger på sig mer så låter jag det vara, det mesta betet är redan hyfsat nerbetat, så jag tror att det kan blir lagom.
 
Sv: Bantningstråd!?

jättestor skillnad bra jobbat.
hur har du gjort vad är skillnaden?
tänk på att ta bilderna i samma lutning nästa gång bara lite svårt att se när hästen står o uppförsbacke på ena bilden och nerförs på andra.
tänk på att(alla kan ju göra det med såklart) ta kortet rakt från sidan med.
Hon fick fång 23/3, mest troligt pga frost och att hon var fet. Boxvila och hårdbantning. 3 kg andraskördshö + att hon alltid hade tillgång till halm men hon åt max 1 kg om dygnet. Efer 10 dagar fick hon börja gå ute en kort stund om dygnet, med greenguard i en upptrampad hage. Sedan allt längre stunder.
Nu går hon ute ca 12 timmar i en hage med ganska mycket gräs men med någon betesbegränsare på. Jag har fram tills idag haft greenguarden men insåg igår när jag mätte henne med viktmåttbandet att hon gått upp lite så då plockade jag fram en Globus betesbegränsare där hon får i sig mindre mängd gräs pga mindre hål. När hon står inne på nätterna får hon 1 kg hö + att hon äter ca ½ kg halm.

Enligt viktmåttbandet vägde hon ca 320 kg i mars (vilket nog inte stämmer eftersom hon är en liten shettis) och nu väger hon 360-370 kg. Så lite har hon gått ner ;)

Och det med bilderna, nu när jag ska försöka fota djuren en gång varje-varannan vecka för att kunna jämföra hull etc, så försöker jag fota hästen rakt från sidan, där h*n står rakt. De bilderna jag visade var inte fotade direkt med mening att visa. Dessutom är det lite knixigt att fota en hungrig shettis som hela tiden vill att man ska plocka av munkorgen :p

vår största problem är hans bukmage som syns i profil tränar mkt på hans magmuskler nu som jag tror är bristande men han ahr väldigt fina ryggmuskler så förstår inte hur han kan använda ryggen men inte magen.
annars är han inte fet längre bara lite överhull.

Har du (eller någon annan :)) några bra tips på hur man tränar magmusklerna? Jag har en arab som skulle behöva få ner några kg mage :angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag bävar inför betet :crazy: Han kommer få gå i en nerbetad hage där gräset är som en gräsmatta och det är egentligen mest mossa, men förra året gick han upp rejält bara av det... Ibland är jag avundsjuk på stallkompisen som har ett svårfött fullblod, känns som om det vore så mycket enklare att proppa i mat i stället för att försöka ge så lite som möjligt :p
 
Sv: Bantningstråd!?

ja, om inte annat så för ens eget samvete. Hellre mata, mata, mata, mata än banta, banta, banta, svält, svält..:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp