Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Menar ni att ni tar med bilen til bilprovningen? :confused::D Folk måste ju tappa hakan när dom ser der:eek::D

Jag ska till ATG-klinik i dag. Får väl höra om de har våg där. Brukar de har det?
 
Sv: Bantningstråd!?

Har inte läst tråden så jättenoga så jag kanske upprepar vad ngn redan sagt.

Har du testat en "munkorg"? Då kan han ju inte äta lika mkt gräs men ändå gå i en stor hage (för han behöver ju kunna röra sig..). Har dock ingen erfarenhet om sådana är effektiva.

Skaffa en medryttare och så att pållen får dubbla ridpass ett par ggr i veckan under en period:)
 
Sv: Bantningstråd!?

Just nu äter min tjocka lr ja han är mkt smalare nu men lättfödd är han iaf, islandshäst, tillsammans med min minishettis hingst:

2,2kg hö morgon, bete middag 3-4kg hö kväll.(men islandshästen snor säkerligen åt sig det mesta, shettisen är i fint hull på detta)

Vad tror ni om det?

vissa av er har helt släppt era hästar på bete eller? men det måste vara gammalt bete från förra året och nya strån eller?

hur har ni tänkt göra i sommar?


här är de(vad tycker ni om hullet):
shettisen
26674667.jpg

islandshästen
27120225.jpg


såhär tjocka var de innan
shettisen
24807072.jpg
före efter syns ovan.

islandshästen:
26452476.jpg
före, efter

någon skillnad?

shettisen har gått ner 64kg, väger nu ca 126kg med måttband och vägde innan 190kg. han är 83cm hög.

islandshästen är 130hög och vägde förut 412kg nu väger han 323kg han har gått ner 89kg.


Nu vill man ju försöka hålla detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Ser bra ut! Snyggt jobbat! Som sagt, då ska man bara hålla kvar vikten på den nivån.. Man får väl helt enkelt hitta en bra energi- och proteinnivå där hästen håller idealvikten, testa sig fram.
 
Sv: Bantningstråd!?

Oj så fina de blev! Bra jobbat.:bow:

Våra började ju gå på bete för några veckor sen och då fick de inget hö i en vecka. Det var bete från förra året, men det mesta var nerbetat nu under vintern och det nya hade kommit upp mycket.

Nu har de gått i en annan hage med vääääldigt lite gräs, och då får de hö istället. De ska gå där ett par veckor till medan den andra hagen blir fixad (ta bort gamla högar och så). Men sen ska de gå där igen, då utan hö och där är tillräckligt med nytt gräs.
 
Sv: Bantningstråd!?

Är de vägda eller är det en uppskattning?

Tror att viktmåttbandet kan ge en stor felmarginal- om man nu mest mäter bukomfånget:confused:

Jag har aldrig använt ngt så jag vet inte men.......
 
Sv: Bantningstråd!?

Är de vägda eller är det en uppskattning?

Tror att viktmåttbandet kan ge en stor felmarginal- om man nu mest mäter bukomfånget:confused:

Jag har aldrig använt ngt så jag vet inte men.......

Vad tycker du? ser du någon skillnad?

de är aldrig vägda på våg utan bara med viktmåttband och det mäter man inte med runt buken utan bakom manken runt bålen så att säga.

jag stirrar mig inte blind på just siffrorna utan jag ser skillnaden istället, jag använder måttbandet till att se om de går upp eller ner.

jag vet att det inte stämmer med viktmåttband det beror ju på hur hårt/löst man drar åt med men det sägs att man skall dra åt med 1kgs tryck.

för att se bästa skillnaden om man vill få ner hästen i vikt så kan man mäta både vikten med viktmåttbandet + mäta runt buken framför flanken där hästen är som tjockast om man vill se om hästens buk blir mindre eller större.
 
Sv: Bantningstråd!?

Är de vägda eller är det en uppskattning?

Tror att viktmåttbandet kan ge en stor felmarginal- om man nu mest mäter bukomfånget:confused:

Jag har aldrig använt ngt så jag vet inte men.......

Viktmässigt så kan det visa helfel, eftersom en häst med mycket buk tex pga proteinbrist faktiskt kan få en högre vikt med bandet än den rejält feta hästen som ändå har fått sitt proteinbehov säkerställt och som på våg skulle väga mer.

Jag har varit med om en häst som faktiskt inte gått ner i vikt trots att måttbandet sa så, men vågen talade ett annat språk. Den hästen gick från bukig till fet utan hängbuk, och gick också upp en del kg. Så frågan är befogad.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Vill bara säga att han nu gått ner såpass att jag lyckats klämma på sadeln. Viktmåttbandet står still men något har omformats. Så idag har vi varit ute och ridit och busat skogen. Nu jäklar ska han fortsätta gå ner.
 
Sv: Bantningstråd!?

Grattis, min häst börjar nu bli så smal att sadeln åker kana om man inte har rätt teknik vid uppsittning. Men den är som tur är en sån bra modell, så den passar även nu när han gått ner lite. Får väl se hur smal han blir om jag behöver byta, men det skulle troligtvis inte vara några problem (enligt kunnigt folk). Hoppas går ju alltid, sadelköp verkar ju vara ett helvete som jag hittills lyckats slippa undan.:p
 
Sv: Bantningstråd!?

Tack för exemplet.
Till Gullan oxå.

Jag finner det lite märkligt att hästen ska ha gått ner mer än 20% av sin kroppsvikt:confused: På hur lång tid?

Min som gick ner 2 storlekar hade gått ner 6 kg- knappt EN procent.

Så jag tror nästan att det är bättre att väga o sen hålla mer koll med ögat än på viktbandet. Känner man lätt revbenen, har den fettdepåer kvar osv.

Fråga folk som inte ser dem så ofta. visst är det lätt att bli hemmablind o tycka att den är slank- när andra ser ngt helt annat.:grin:

Nu tycker jag visst att ponnyerna ser mkt bättre ut, men.... snart är det sommar o kanske betesdags:crazy:

Håll disciplinen:bow::banana:
 
Sv: Bantningstråd!?

Min gris har ju gått från

Photo_48335_876513.jpg


till

(för tjock)
Photo_48335_876505.jpg


till

(vintertjock + lite päls som täcker ut)
Photo_48335_1171045.jpg


och är nu påväg neråt. Han ska gå ner lite till men jag klurar på hur. Han får 2 dl betfor/dag (bara för att få ngt) och ca 8-10 kg hösilage. Går utan täcke och rids 40-80 min/dag.
 
Sv: Bantningstråd!?

Om du kunde behålla magformen på bild ett och överlinjen på bild två så hade han varit riktigt jäkla snygg. Gillar typen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tack för exemplet.
Till Gullan oxå.

Jag finner det lite märkligt att hästen ska ha gått ner mer än 20% av sin kroppsvikt:confused: På hur lång tid?

Min som gick ner 2 storlekar hade gått ner 6 kg- knappt EN procent.

Så jag tror nästan att det är bättre att väga o sen hålla mer koll med ögat än på viktbandet. Känner man lätt revbenen, har den fettdepåer kvar osv.

Fråga folk som inte ser dem så ofta. visst är det lätt att bli hemmablind o tycka att den är slank- när andra ser ngt helt annat.:grin:

Nu tycker jag visst att ponnyerna ser mkt bättre ut, men.... snart är det sommar o kanske betesdags:crazy:

Håll disciplinen:bow::banana:

Men snälla nån såklart att man tittar på helheten, klämmer över revben osv osv det är ju inte bara det lilla bandet man litar blint på.

förstår inte riktigt meningen med att vara en glädjedödare? ska vi inte peppa varann i denna tråden att orka kämpa med vikten på våra hästar???

om du inte tror mig att min häst gått ner i vikt så kan ni ju titta på denna bilden:
26240551.jpg

ser det ut som att måttbandet ljuger eller?
förut fick jag sitta med benen rätt ut barbacka nu finns det inga stora kuddar över revbenen utan man sitter mkt smalare, magen syns inte bakifrån längre heller.Min häst har blivit jättepigg och orkar mkt mer.

varför är det märkligt att han gått ner om det nu stämmer 20% av sin kroppsvikt han var ju grymt överviktigt och de tappar alltid det mesta ganska snabbt sen de sista kilona är som segast detsamma gäller ju människor.
det har gått 4månader snart sedan jag började banta honom(jag pratar om islandshästen i första hand nu alltså) men det mesta föll av honom de 2 första månaderna och nu går det sakta neråt.

vad menar du med att din gått ner 2 storlekar, på vadå?

vart kan man väga om man ska väga på våg?

jag har frågat alla mina vänner som ej ser hästarna så ofta och alla tycker att det är väldigt stora resultat.

du din:devil:glädjedödare detta tar jag verkligen som pepp men det är ju inte så rolig pepp men jag känner bara, ska minsann visa dej att de inte kommer bli feta i sommar, HA!
 
Sv: Bantningstråd!?

Här kan ni få se en annan gämförelsebild.

2685378.jpg

men ni ser kanske ingen skillnad här heller:p
på bilden till vänster vägde han enligt måttbandet 296kg
på bilden till höger vill jag inte ens veta vad han vägde men långt över 400kg iaf.
bilderna sitter i lite fel ordning men det är efter och före alltså.
 
Sv: Bantningstråd!?

Här kan ni få se en annan gämförelsebild.

2685378.jpg

men ni ser kanske ingen skillnad här heller:p
på bilden till vänster vägde han enligt måttbandet 296kg
på bilden till höger vill jag inte ens veta vad han vägde men långt över 400kg iaf.
bilderna sitter i lite fel ordning men det är efter och före alltså.
De andra bilderna visar ju mer tydligt.

Men att den har gått ner 89 kg behöver inte alls vara sant, men du har rätt i att det är ointressant- när den nu är slank.:bow:
 
Sv: Bantningstråd!?

KL
*rapport*

Kollade igår. Står nu enligt bandet på mellan 577 och 585. Oavsett om det stämmer eller ej vad gäller viktenheten, bryr jag mig inte. Det går neråt. Sadeln ligger lägre också. Misstänker att det inte dröjer länge innan jag får fundera på att sätta in fish plattorna för att minska bomvidden.
 
Sv: Bantningstråd!?

Uppdaterar fast det inte hänt något särskilt viktmässigt.

Min mamma var och hälsade på i stallet igår, hon har inte sett min häst sen i höstas och hon sa: Oj, vad smal han blivit!:D
Yeeey, det syns:banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp