Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Här kommer min feta ponny.
27131336.jpg

27131283.jpg

27131305.jpg

27131323.jpg


Av bilderna att dömma, tycker ni hon bara är rent fet eller kan hon vara fet med proteinbrist? Tycker hon är lite insjunken vid sidorna och jag kan med lite lätt tryck känna revbenen. Hittills har jag mest sett henne som fet men börjat fundera lite nu.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag är medryttare på en liten tjockis :) Hon heter Dansa och är 147 cm i manken och 14 år. När jag började rida henne som var 1 år och 8 månader sedan såg hon ut som på den översta bilden och nu ser hon ut som på den understa! :D Hon är fortfarande tjock men det har blivit mycket bättre! Hon får inte ha halm i boxen längre då hon bara åt det så hon går på torv nu och det har blivit stor skillnad! Bara att byta det har hon gått ner 30 kilo, hon rids 6 gånger i veckan också. Men till sommaren är hon väl lika fett igen då hon blir tjock av att bara kolla på mat :angel:

Slutet av 2007
27137286.jpg


Början av 2008
27137308.jpg


Början av 2009
27137269.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Här har vi ett ex. på hur fel det blir när man tror att all bukighet kommer sig av proteinbrist. Jämför med "Biafrabarn"
Då är den även mager o kantig i övrigt.

din häst är fet o ska inte ha mer protein.
De blir feta av överskott av protein.

Då kan vi även säga att smällfeta personer har proteinbrist. Däremot kan man av fetman utveckla en drös med följdsjukdomar- dagens plåga.
 
Sv: Bantningstråd!?

har oxå en mkt lättfödd häst(islandshäst, b-ponny) hur ofta rider/tränar ni era hästar ni som fått dem att gå ner i vikt? roligt om folk lägger ut bilder.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det som glöms bort i alla räkenskapskalkyler är ras, ålder, temperament o tidigare fysik.
En del räknar på befintlig vikt- maximerad overload;)
Kallblodsraser/ ponnies är som regel billiga i drift.

Nuförtiden har det blivit skamligt att ha en slank häst. Tänker på en trådar där folk har blivit oroliga om den går ner några kg fast betet stundar o den blir rund igen. Tro 17 att fång ökar lavinartat.
Det är normalt för hästen att gå ner lite på våren. Stona brunstar o hingstarna visar sina muskler- äter dåligt.
Eunucker- valacker ska vi inte tala om. De bryr sig bara om maten.
Såg på topptravarna igår o inte en enda var rund i sin överlinje.

När fångexperter visar vad som är fett menar de även att ryggraden inte ska vara helt inbäddad- av muskler med fett.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är normalt för hästen att gå ner lite på våren. Stona brunstar o hingstarna visar sina muskler- äter dåligt.

När fångexperter visar vad som är fett menar de även att ryggraden inte ska vara helt inbäddad- av muskler med fett.

Det normala, för många av ponnyraserna i alla fall, är väl att de går ner en hel del på vintern. Jag har för mig att jag har läst någonstans, minns inte var, att de ställer in sig på en annan metabolism på vintrarna. Så att det på ngt sätt blir så att de utnyttjar näringen ännu mer effektivt.

Jag tycker att min ponny har gått ner och är riktigt lagom. Men jag tror inte att hon hade blivit godkänd. Hon har nog en del "muskler" utmed sin ryggrad.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har också en islänning kat B. (128) och jag rider honom ca 4 dagar i veckan. Det blir aldrig mindre än tre dagar men sällan sex dagar heller. Jag skulle vilja rida 5 dagar i veckan, och försöker få ihop det så, men tyvärr blir det ibland lite kort om tid. Han får inte mer mat än nödvändigt. Nu får de inget hö längre (bara när de står i reservhagen som är näst intill tom på gräs, då får de så att de har lite att tugga på. Vi mäter faktiskt inte så noga:o men de har definitivt så att de klarar sig.)
Nu så har de börjat gå på gräs och då får han bara ett extrafoder som är bra för magen upptill det. Innan fick han mineraler men det har jag slutat med nu när gräset börjat växa.

Jag gör inte så mycket, försöker hålla koll så att han inte får för mycket mat och försöker se till så att han rör på sig så mycket som möjligt.
Sen så mäter jag honom regelbundet för att hålla koll på att det går åt rätt håll.

Just nu så rider vi bara ute i skogen, jag är ganska enformig av mig i träningen. Rider i stort sett bara ut, och jobbar inte från marken, av den enkla anledningen att jag inte är så bra på att longera och jag har aldrig tömkört. Vi rider på olika ställen och klättrar lite, rider offroad lite och rider på vägar lite. Blandar det med dressyrträning och snart ska vi börja rida för en tränare i ett ridhus en bit bort är det tänkt, ska bara lyckas fixa in det i almanackan.:p
Om jag inte glömmer mobilen nästa gång jag ska till stallet så ska jag fixa bilder, så kan ni få se före och just nu bilder. Efterbilder blir det inte än på ett tag för han har massa kilo kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Ja nu kommer sommaren med utevistelse dygnet runt i några månader.

Vägde pållan idag. 276kg-119cm. Vet tyckte hon vägde liiiite för mycket.
Kan någon berätta hur man sätter in bild så den synts direkt kan jag visa men begriper nada som det är nu.

Så blir det ju sommar då. Hon kommer bli tjock som sjutton för hon får ju gå ute med kompisarna i några månader. Hon har blivit riden hela de tidigare somrarna MEN blivit som en tunna ändån.

Undrar vilket arbete som tar mest energi?
 
Sv: Bantningstråd!?

Du måste ha bilden upplagd på en annan hemsida, tex pixbox eller liknande. Har du det så är det bara att högerklicka på bilden, då kommer det upp en ruta där det står "Egenskaper" längst ner. Klicka på "Egenskaper.
En ny ruta kommer upp, där det står "Adress: (URL)" markera HELA adressen och kopiera.

Sen går du in på bukefalos igen, skriver ett inlägg och klickar på "infoga bild" ikonen, den gula med ett berg (trea från höger). Radera det som står i rutan och klistra in din adress.

Sen är det bara att posta inlägget och du är klar!
(Bilden måste ligga kvar på adressen för att kunna visas)

Lycka till! (det finns en förklaring någonstans på buke annars, vet inte var. Men den kanske är lite bättre om jag var otydlig.)


Du har inte övervägt att begränsa betet på något sätt, om du vill att hon ska gå med andra så kanske en betesreducerare kan vara ett alternativ för att skona den överviktiga.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu kommer bilderna från mig, det var svårt att få till bra bilder han skulle antingen titta bort eller så blev bilden skakig eller så stod han helt konstigt. Så bilderna är lite som de är.:p

Ungefär såhär fet har han varit som värst tror jag. ca 2 år gammal bild.
27017860.jpg


Så här såg han ut i vintras, även då väldigt fet. Detta var i början av januari tror jag.
27017835.jpg



Och så här ser han ut nu, taget idag. (nerförsbacke och allt:mad::p)
27181182.jpg

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_28/27180000-27189999/640x480/27181141.jpg?0
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_28/27180000-27189999/640x480/27181067.jpg?0


Visst syns det, eller är det bara jag som vill inbilla mig det och att vinterpälsen är borta. Jag tyckte ändå att revbenen kändes rätt tydligt idag, har iofs knappt kännt innan, men förra ägaren sa att de inte kändes när han var så där fet innan. Och måttbandet visar ner iaf.:)

Hur pass trovärdiga är de där måttbanden? Jag har hört +/- 20 kg stämmer det på ett ungefär tror ni? På kompisens häst skilde det bara 5kg mellan våg och måttband. De är ju till för normalvikt med, hur pass fel blir det när hästen är fet, åt vilket håll blir det fel eller är det olika? Någon som vet?

Många frågor idag:p
 
Sv: Bantningstråd!?

När jag vägde min häst skilde det 30 kg mellan våg och måttband, han vägde alltså 30 kg mer än bandet visade. Stallkompisens häst vägde 10 kg mer. Ska snart väga honom igen så vi får se om han ligger 30 kg över nu också, eller om det ändrat sej.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ok då kan man nog inte lita så mycket på det. Men det är ju alltid ett sätt att hålla koll på omfånget, även om det inte säger så mycket om helheten.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, jag använder det för att se hur mycket han gått upp/ner, om jag vill ha exakt vikt för tex. medicinering åker jag och väger honom på skroten.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja man ska nog ta banden med en nypa salt. De är ju beräknade på en speciell sorts häst med en viss muskelmängd (muskler är tyngre än fett) så de är ju inte lika exakta till andra hästtyper.
Jag använder det som ett mått på om omfånget ökar, minskar eller är oförändrat.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, det är nog så. Jag använder det också för att hålla koll på vilket håll det går. Sen så kan man ju inte mäta allt fett med det heller. Tex bogen har minskat mycket på min häst och det syns ju inte när man mäter med måttband:p
 
Sv: Bantningstråd!?

Tack så mycket. Jag tycker med att det syns, och speciellt känns! Jag får lägga om benen och hålla om på ett helt annat sätt, det finns inget som putar ut vid knäna längre.

Han går ner lite hela tiden känns de som, nu hade han gått ner en cm sen förra veckan, så det går åt rätt håll. Hoppas jag får bort lite till innan det mesta gräset kommer så kanske han får hålla sig såhär. För det kommer säkert inte gå lika fort sen när de går på gräs, även om de inte får gå på så mycket.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Kanske en dum fråga, men var kan man väga sin häst? Jag skulle vilja veta hur bra måttbandet stämmer...
 
Sv: Bantningstråd!?

På soptippen och bilprovningen brukar det finnas vågar. Jag har gångavstånd till djursjukhuset och tänkte låna deras våg (ska bara få tummen ur och förvarna om att vi kommer.. ).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp