Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

delvis KL

Jag kan också stämma in i frågan. Hur visar sig IR, känner att jag behöver läsa på lite mer om övervikt hos hästar överlag, men det är svårt att sätta sig ner och verkligen göra det.

Min kille har varit lite aningens lös i magen sen i höstas. Då fick han nytt foder och då blev jag inte ett dugg förvånad att han reagerade så, men sen så har det fortsatt lite grann (inte farligt alls, men lite lösare än normalt kan jag tycka). Han har iofs bytat både hage och hö (till grannen iofs så ingen jätteskillnad) och han får mineraler och ett foder som ska vara bra för magen ett par gånger i veckan. Jag har tänkt att det kanske var det fodret som gjorde honom lös.

Någon som har tips på bra sida eller bok som man kan läsa på lite mer om vad man ska akta sig för när man har ett fetto.
Självklart bantas han, om ni skulle ha missat det, men man vill ju ha koll även fall man förhoppningsvis kommer slippa besvär i framtiden (för jag hoppas han blir smal och fin).
 
Sv: Bantningstråd!?

Himla bra länk:bow:

De tog upp många fler alternativ till munkorg- sätt att få hästen att röra sig mer i sökandet på föda.

Även att de moderna täckena gör att de inte behöver mer mat pga kyla.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jättebra filmer. Den med hur man mäter fettet var verkligen nyttig. Jag vet ju att han är fet liksom, men det är ju lätt att bli hemmablind, så detta kommer vi nog ha nytta av när det inte är så tydligt för ögat att han är fet. Jag har hört talas om det och läst om det, men aldrig sett någon göra det, så himla mycket tydligare det blev. Bra beskrivning på hur det ska/inte ska vara.

Var även smart att stängsla av i en fyrkant, så att de får de ju längre sträckor att röra sig på. Ska nog börja med en ganska smal remsa runt hela hagen, så får de massa att röra sig runt.


Tack för en bra länk!
 
Sv: Bantningstråd!?

Det där med hagen la jag också speciellt på minnet. Frågan är om alla hästarna ska gå i ytterkanten eller om jag bara ska ha tjockisen där ute och de andra två i mitten...
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Skrället här är på tok för tjock, men inte funnits mycket som är på rätt sida djurskyddsdelen att göra åt det. Men snart så.. Snart är all jävla is borta, då kan jag börja röra lite på tjockisen i alla fall. Lär väl förbränna typ 10 kalorier det lilla jobb som kommer att bli nu, men..

Och så snart det börjar komma lite grönt i hagen kommer munkorgen åka på, och förhoppningsvis ska jag kunna få hejd på det iaf, även om jag inte för en sekund inbillar mig att han kommer vara smal det här året heller (NÄSTA år däremot - då jäklar)
 
Sv: Bantningstråd!?

Vi kommer nog ha alla hästar utanför, eftersom två av dem är i stooort behov av att gå ner i vikt, den andra hade inte skadat av att tappa några kilo han heller och han brukar få en tunna på magen om sommaren. Problemet är att han är dubbelt så stor som de andra så han behöver ju automatiskt lite mer.

Men jag tror inte det kommer gå någon nöd på honom heller, i så fall får man väl släppa över honom några timmar om dagen.

Fördelen med att ha alla hästarna på samma är ju att det betas ner mer och då kan man ju öka på lite sen, så att de får ännu mer att röra sig på. För ju färre hästar, desto mindre får ju betet vara.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo, så ska jag nog också tänka. det lät smart. Hm.. jag undrar hur brett det rimligen måste vara så att ändå ingen häst känner sig trängd av dem andra.. tappar man idén om man har tio meter?
 
Sv: Bantningstråd!?

Inte en aning faktiskt. Det beror väl på hur stor hage man har. Ju bredare, desto mer bete. Så har du en stor hage så blir det ju mer. Jag har ingen aning hur vi ska bygga upp detta, tåls att tänkas på men det närmar ju sig. Det har börjat växa som bara den i hagarna nu.
 
Sv: Bantningstråd!?

ja, man får nog helt enkelt gå ut och mäta med ögonmått för att se vad som verkar rimligt. Grannarna kommer nog undra om man blivit dum...

Själv så har vi nu släppt ihop mina små med en större ponny och då blev det fart på dem. Man vill gärna jämföra en bild jag tog med hur hon såg ut i somras för det är verkligen skillnad, tycker jag. (Sen kan man ju hoppa över det där att på sista bilden har hon sprungit precis och drar in magen för snygga killen..) Ser ni någon skillnad?

25-7077.jpg


idag:
inlagt090410020.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Min kompis och jag har en d-ponny vallack tillsammans. I sommras blev han inte riden då kompisen var på semester nästan hela sommaren och då var det bara hennes ponny. Sen när hon kom tillbaks hade han redan fått fetknölar på baken och under manken mm :crazy: Sen så blev han riden lite men sen fick min kompis en annan häst och hon lämnade bort ponnyn till en annan kompis som kanske var ute och red honom 1 gång varanan vecka :confused: Och nu har vi då tillbaks honom men nu är jag med i bilen också då jag inte har någon annan egen häst. Och nu på några veckor har han gått ner 10 kg. Men behöver gå ner ungefär 70 kg till, och bygga mer muskler. Han går på lösdrift och får 4 kg ensilage på morgonen och 4 kg på kvällen. Men han är också ranghög och äter snabbt så det finns stor risk att han tar kompisarnas ensilage också . :crazy: Vi försöker ge honom motion så ofta vi kan. Men det är mest jag som rider honom då kompisen inte gillar att rida honom/är lite rädd för att rida honom. Han är ingen lätt häst häller. Han bockar, sparkarback ut och ser sina spöken mest hela tiden och skenar i väg med en eller så. Men när han väl inte gör något av det så går han ganska bra i en bra form mm med rätt ryttar såklart. När vi inte rider honom longerar vi oftast med inspänningstyglar, går promenader med skritt och trav eller går runt i skogen så han får öva på att kolla vad han sätter fötterna. Men han är också lite att han blir fet av att bara kolla på mat. Så vi får se hur det går nu då. I början på sommaren ska han åka "hem" igen. Han är nämligen hyrponny på ett stort stall så han hyrs ut hela tiden. Och om hästarna är för överviktiga kan man få betala minst 1000 kr. Så vi får hoppas att han hinner gå ner!

Kom gärna med tips på hur man bantar bort fetknölarna. Han är en d-ponny på 147 cm och väger 473 kg.
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

hej era proffsbantare
här kommer en oerfaren
köpte ett viktband/måttband igår, på hööks
jag fattar inte hur det fungerar, först är det själva centimetrarna, sen är det något konstigt mått, sen tror jag det är kg under den rutan, och efter det är det också en konstig ruta där det står typ 6:1 och 7:3 osv.
fattar ingenting
kan ta bild tills imorn om ni inte förstår, men jag antar att fler av er har det här viktbandet
glad för hjälp!
 
Sv: Bantningstråd!?

Det kan vara hands, tror det är det på mitt ena band. Och en spalt med kilo och en med pounds. Bara den med kilo är intressant för min del.

Tror jag ska börja blogga om vårt arbete med vikten och lägga upp mina bästa tips och råd :p Låter det som en bra idé?
 
Sv: Bantningstråd!?

Tycker det är stor skillnad. Visst finns det fortfarande lite mage, men om man tittar på runpan och det man ser av bogen så ser det ut som att det försvunnit en hel del. Magen är ju också mindre.

Lite som jag brukar säg om min tjockis, nu går det iaf in lite innan det sväller ut ige. Innan var det bara ut överallt:angel::p
 
Sv: Bantningstråd!?

KL
Jag har fotat min, men datorn vill inte känna sig vid mobilen:confused:

Den vägde exakt som jag trodde- 630kg :banana:
Ska gå ner ca 10 kg till.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Nu har våra fått gå över på magrare bete... redan! Hoppas att det ska gå bra i sommar och att hagarna hålls så magra det går. Kommer göra allt för att slippa fettohästar i sommar.
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

Enligt måttbandet har min häst gått ner ca 10 kg sen sist jag mätte. Tog en bild på honom idag, nyrullad och fin :p Han ser inte så himla tjock ut, men han har fettansamlingar bakom bogen bland annat. Man känner revbenen på honom, men man får trycka ganska hårt. Har hört att galopp är väldigt bra för hästar som behöver gå ner i vikt, stämmer det? :) Nu har vi fått tillåtelse att rida på en traktorväg som går över åkrarna, ca 3 km lång, och det vore perfekt att köra galoppintervaller på.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag svarar delvis och bygger på frågan.

Många har sagt det, och de sa det i filmen som de länkade till innan: Skritt bränner fett bäst. Jag vet inte om jag missuppfattade filmen, eller sa de att skritt bränner fett och om man går över till snabbare gångarter så börjar det bränna kolhydrater istället?:confused: Något sånt kanske, någon annan kanske förstod bättre.

Men som följdfråga då, om nu skritt är bäst för att bränna fett av ovan nämnda anledning (om det stämmer såklart) förstör man då fettförbränningen genom att börja trava eller galoppera en bit?

Hur ska man i så fall lägga upp träningen?
Kan man ha några dagar i veckan som man bara skrittar och sen rider i blandat tempo de andra dagarna?
Eller ska man ha en period som man enbart skrittar, i så fall hur länge då? Tills hästen blivit smal eller vad?
Eller kan man blanda mellan gångarter i varje ridtur, alltså först skritta i 30 min, och sen lägga på trav och galopp i intervaller, för att sen skritta igen på slutet?

Vilket är bäst? Ska man hålla sig till det som bränner bäst för att maximera förbränningen eller ska man blanda olika sorters träning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp