Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

För att minska energimängden kan du dels leta efter ett grovfoder med mindre energi. Det är kanske inte så lätt, men nästan en nödvändighet i framtiden om hästen ska hålla lagom vikt och har så lågt energibehov. Ett annat alternativ är att byta ut några kg/dag mot halm.
Om det går att öka motionen så är ju det också bra.
Lycka till.
(har också en häst som är extremt lättfödd och det blir till att enbart fodra minimigivor av grovfoder. Skulle bli jätteglad om jag hittade hö med lågt energiinnehåll, men jag har inte lyckats än)
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, jag har också en fetknopp. Har minskat på fodret och rider mer, men han förblir fet. Halvblod på 165 cm över havet. Han verkar bli fet, bara han tittar på ett salladsblad.
Nu har vi börjat träna som travarna gör, fast han är ett halvblod. Verkar ge lite bättre effekt än bara vanlig skogsluffning och dressyrträning.
Vi kör intervaller en gång i veckan, ett riktigt tufft pass, hela hästen blöt av svett. Han verkar få bättre kondition och man kan dra sadelgjorden två hål till. Så det verkar fungera.
Jag emottager också tacksamt bantningstips lika som trådskaparen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, jag vet det är tokmycket energi för en sån häst. Förra året låg vi på 30-35 MJ nånstans, perfekt! Det som är mest pinsamt är att han har vägt nästan 570 kg (ja, vägt med våg inte med måttband) :o
Har skaffat en betesreducerare, känns lite motigt att sätta på när han har eksemtäcke och redan har lite svårt med det sociala pga det. Men det får vara så, hellre det än mer problem med leder och ben, för att inte tala om hjärtat!
Ska se om jag kan låna skrittbandet hos grannarna, kan vara ett bra alternativ när jag har mycket att plugga till tentor och arbeten. Då kan jag sätta honom på bandet en 45-60 minuter och sitta brevid och läsa! Lite slött, men mycket bättre än en vilodag. Just nu är det ju ändå bara skritt som gäller.
Ska dessutom höra med sjukhuset om jag kan få låna deras våg en gång i månaden, det blir en liten promenad på 3 km enkel väg och ett mer exakt mått på vad han faktiskt väger.
 
Sv: Bantningstråd!?

Kl

Känner att jag och min tjockis passar in här. I höstas var han i okej form, sen fick han kolik och en brutal och långvarig förkylning = vila i en månad innan hostan försvann. Han gick upp en massa :crazy: Har alltid haft extremt lätt att lägga på sej, den enda gången han varit riktigt fin i kroppen var när han var hingst och alla 14 ston på gården brunstade. Han sprang hela dagarna och åt knappt någonting alls. Kroppen var snygg som attan, men hästen var sönderstressad :(

Nu är han precis igångsatt och rids fyra dagar i veckan, minst. De andra dagarna går jag ut och går med honom, ibland blir det bara kanske 20 min men det är ju i alla fall någonting, inbillar jag mej. Har inte mätt honom på ett tag, men när vi var inne på Strömsholm i höstas vägde han 450 kg till sina 145 cm. Iofs är han grov i hela kroppen och kommer aldrig bli 'slimmad', men han är fortfarande för tjock.

Ska ut i kväll igen så jag kan mäta honom då. I morgon blir det promenad för honom och mej, vi ska ge oss på en runda som är ca 6 km. Har en känsla av att det kommer bli jobbigast för mej :p

Just nu får han 6,5 kg hö (har inte fått analysen på det än, nytt parti), 3 dl torr betfor (för att få i honom b-vitamin och loppfrö) och 2 dl krafft grund/90 (blandat, tog över massa krafft från en stallkamrat). Inne får han också ca 1 kg halm, för att ha något att tugga på hela natten. Det ligger alltid lite kvar, så han har något att tugga på hela tiden, även om halmen inte är det godaste han vet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningstråd!?

Visste att du skulle skriva det!! :)

Men jag menar fortfarande att hästen ska ha de proteiner den behöver!
Ja jag är lite aningen envis men övertygad om att de behövs.
Men jag menar behovet men inte mer! Ponnyer är inte lätta att banta!!
jag kan bara jämföra med våra två stora hästar. De tappar i hull på ngn vecka om de får för lite. Min ponny kan leva på ingenting i flera månader utan att det märks. (Nu överdriver jag naturligtvis för om hon får för lite så går hon naturligtvis ner men det är så det känns)
:devil:Jajemänsan.

Min är i princip färdigbantad o riktigt riktigt fin, men det har krävt disciplin- från min sida. Den har dessutom fällt sin päls tidigare o fortare än någonsin. Tror att det hänger ihop.

Ska väga honom på torsdag.
 
Sv: Bantningstråd!?

Åh, vilken ågren man får när man läser hur det går för er andra! Jag kan inte se någon förbättring på min pålle. Innan tyckte jag att hon gått ner lite men nu är hon lika fet som innan. Hon får nu en liten morot och en liten tuss hö morgon och kväll och hon går upp i vikt!

Jag ser bara nu inför sommaren.:crazy: då får hon ha betesreducerare eller vad det nu heter. Man vill nästan bara ge upp och sälja henne till någon bättre hästägare..

Det är så konstigt. Hon äter mycket mindre än sin shettiskompis som är smal och fin.

*sliter mig ihåret*
 
Sv: Bantningstråd!?

Om kroppen ställer in sig på svält förändras metabolismen, och utnyttjar all energi i maten. Om det dessutom saknas proteiner blir det en enorm buk och ingen viktminskning.

Jag har beslutat mig för att vara en dålig hästägare fram till sommaren och medvetet ge min häst proteinbrist genom att plocka bort väldigt mycket hö och ersätta med halm. Kommer bara ge 3,5 kg hö och 1-1,5 kg halm fram till sista maj. Om inget speciellt inträffar. Som det ser ut nu är ju inte hästen motionbar mer än i skritt så vi får göra såhär.
 
Sv: Bantningstråd!?

Mätte min tjockis idag, innan ridning vägde han enligt måttbandet 427 kg, efter 50 min uteritt vägde han 402 kg. :p Tänk om det kunde gå så fort att bli av med all övervikt :D Frågan är bara, vilken vikt är mest lik den 'riktiga'? När vi vägde på Strömsholm skiljde det ca 30 kg mellan det måttbandet sa och det vågen sa, så om det fortfarande stämmer väger han alltså någonting mellan 457 och 432 kg?
 
Sv: Bantningstråd!?

Skillnaderna på bandet före och efter ridning säger egentligen bara att magmusklerna är mer uppdragna (vilket visserligen är bra, då har hästen använt sina muskler!). Jag hade nog tagit båda måtten med en stor nypa salt, och gått på ett mellanting :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag mäter inget, utan vill kunna skönja revbenen, musklerna definierade, inga fettdepåer o ingen hängande mage.

Min häst har ju nästan svultits- med bukemått o inte fått ngt extra protein, men ser ut som den är i högform- alla muskler kvar- eller är de fyllda med fett:angel:
hästen får enkilosmål 4 ggr/ dag plus 1½ morgon o kväll- kl. 24
Piggelin o glad är den :banana:
tippar att han väger 630.

Ska snart öka till 7 kg- underhåll.

nu är målet att det inte ska ökas på under sommaren.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tusan, jag som trodde jag kommit på världens bästa bantningsmetod.:p Över 20 kg borta på en timme, jag hade blivit rik! :D
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Lite fortsatt uppdatering från oss. Det rasar massor av Godi, men det enda som rasar av honom är drivor med päls. De senaste veckorna har jag inte märkt någon förändring alls. Nu har vi börjat minskat på fodret eftersom det kommer massa gräs i hagen, så de går och betar hela tiden.
Hoppas att detta ska ge resultat med samtidigt börjar snart problemet med att stängsla in lite så att det inte blir för mycket gräs på en gång.
 
Sv: Bantningstråd!?

Skulle vara tacksam om någon gav sin synpunkt på huruvida min ponny är fet och/eller har proteinbrist.. Hon har iofs en stor mage.. samtidigt är hon inte så smäcker i modellen om man säger så... Ja, jag vet inte. Lite idéer tages tacksamt emot.

inlagt090404053.jpg


inlagt090404076.jpg


inlagt090404028.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Enkelt.
Om man inte kan känna revbenen- med lätthet, då är den FET.

enbart bukig o kantig- proteinbrist
 
Sv: Bantningstråd!?

Det jävligaste är att hästen kan vara fet och ha proteinbrist och bli bukig. Det ser inget vidare ut kan jag på egen erfarenhet säga. Men som tur väl är är det inte så vanligt som många får det att låta. Har sett det på en vanlig ridponny som dessutom inte reds.

Annars håller jag med, kan man inte känna revbenen så koncentrera energin på att banta hästen. Om hästen börjar se ut som ett tak över ryggen trots bra motion i bra form då kan man börja fundera på proteinbrist.
Men som sagt, fett bort = första prioritet!
 
Sv: Bantningstråd!?

Enkelt.
Om man inte kan känna revbenen- med lätthet, då är den FET.

enbart bukig o kantig- proteinbrist

Det där med revbenen är lite knepigt.
Jag bantade min ponny efter första fånganfallet och har kunnat känna revbenen på henne ganska länge. De har känts ganska tydligt när man känner med handen. Men hon var för fet ändå. :confused:

Nu har hon bantat ännu mer. Det syns på flera ställen på kroppen. Men revbenen känns på samma sätt som de har gjort hela tiden. Inte vet jag - jag fortsätter att banta henne.

Hon har inte proteinbrist - fast det tror du nog inte ändå men kanske ngn annan.
 
Sv: Bantningstråd!?

Märker du större skillnad nu när du har reviderat o tagit tag i saken- med hårdhandskarna:devil:;):bow:

Min teori är som följer.
Om hästen är så fet att den har byggt upp fettdepåer, kommer det troligen att behövas bantas så pass att man kan skönja revbenen- för att depån ska tas det sista ur.
Jag har noterat på min- den behåller musklerna trots bantning. Den måste nog "gå" på ett enormt proteinrikt foder:p
Den har oxå blivit ruskigt pigg:devil::banana:

Det är ju depåerna som kan ge IR
Man ska känna revbenen utan att behöva trycka med fingret eller gräva:devil:
Jag tycker att det kan skilja på hur de står.
När de står o kliar varandra- sträcker på sig- ja då är de riktigt slanka. när de sen ställer sig normalt igen- nähä:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Märker du större skillnad nu när du har reviderat o tagit tag i saken- med hårdhandskarna

Min teori är som följer.
Om hästen är så fet att den har byggt upp fettdepåer, kommer det troligen att behövas bantas så pass att man kan skönja revbenen- för att depån ska tas det sista ur.
Jag har noterat på min- den behåller musklerna trots bantning. Den måste nog "gå" på ett enormt proteinrikt foder:p
Den har oxå blivit ruskigt pigg

Det är ju depåerna som kan ge IR
Man ska känna revbenen utan att behöva trycka med fingret eller gräva:devil:
Jag tycker att det kan skilja på hur de står.
När de står o kliar varandra- sträcker på sig- ja då är de riktigt slanka. när de sen ställer sig normalt igen- nähä:confused:

Förstår inte hur du menar med det första stycket!!
Jag har alltid tagit detta på allvar!:)
Antar att du menar att din häst är fet i stället för musklad eftersom musklerna inte har försvunnit. (ursäkta kunde inte låta bli. om du undrar var dina smilies är så var jag tvungen att ta bort dem för att kunna skicka inlägget)

Nej allvarligt talat så förstår jag vad du menar. Jag tror också att man måste banta dem rejält för att alla fettdepåerna ska försvinna och det är jätteläskigt med dem och med att de ger IR. Så jag får väl vänta tills jag ser revbenen - inget annat att göra.
 
Sv: Bantningstråd!?

Bra att du vet att jag retas med dig:angel:

Men det ÄR allvarligt.

Jag förstod inte vikten....:grin: av det förrän hästen hade FÅTT fång.
Hade tidigare gjort några halvhjärtade försök- om ens det, men DÅ brann det.

När hästen sen inte ens fick fång trots förgiftning har jag slappnat av, men fick sen obalans i magen o blev inte ens hjälpt av probiotika. Inte förrän den sattes på bantning blev magen bra- IR:eek:
 
Sv: Bantningstråd!?

När hästen sen inte ens fick fång trots förgiftning har jag slappnat av, men fick sen obalans i magen o blev inte ens hjälpt av probiotika. Inte förrän den sattes på bantning blev magen bra- IR:eek:

Att det är allvarligt har jag också insett.
Men jag är inte riktigt med.
Vet du att din häst var/är IR? Blev den dålig i magen av det?
Anledningen till att jag undrar är att min häst som jag starkt misstänker är IR hade en orolig mage hela hösten. Hon var inte lös i magen eller så men hade en del gaser i magen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp