Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Fruktan Info <-- Länk
Inte för att din häst har fång, men det är ett ganska bra riktmärke ändå på när det är passligt att utöka betestiden och samtidigt minska fångrisken ;)

Tabellen i din länk får i alla fall mig att mer eller mindre bryta samman. Dessutom är jag osäker på om allt som står i den stämmer. Det är tex inte fruktan som bildas vid fotosyntesen utan glukos. Det omvandlas sedan till fruktan om gräset inte kan använda det till att växa meddetsamma utan måste lagra det bildade sockret. Sedan är det ju dessutom precis som det står överst att det är flera faktorer som påverkar fruktanhalten än vad som finns med i tabellen och halten kan ändra sig mkt snabbt.
Dessutom säger den inte så mkt om hur pass mkt energi gräset innehåller. Det är väl delvis det som är intressant i denna diskussionen.

Jag tycker inte att en fet häst ska gå på bete alls annat än på ett magert naturbete. Om man har ett sådant så ska man nog inte ha hästen där när det är frost. Har man inte tillgång till ett magert bete och hästen är tjock så tycker jag att man antingen ska vänta med att släppa den på bete tills den har blivit smal eller också ska man begränsa betestiden rejält.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men du!
Borde inte gräset försvara sig mot torka på samma sätt o då explodera i glukos- när regnet väl kommer?
 
Sv: Bantningstråd!?

Men du!
Borde inte gräset försvara sig mot torka på samma sätt o då explodera i glukos- när regnet väl kommer?

Jag är nog inte riktig med på hur du menar.:confused:
När det blir torrt lagras säkert energin som fruktan. Jag tror inte att allt genast omvandlas tillbaka till glukos igen så fort det börjar regna utan att det försvinner lite i taget. Det är antagligen starkt reglerat av enzymer i gräset.
Men egentligen så är det väl extra farligt med gräs när det börjar regna efter en torka- med tanke på fång? eller är det ngt jag bara fått för mig?
 
Sv: Bantningstråd!?

Har inte läst alla inlägg men hur är kvoten mellan smrb o MJ ? Är den för hög så lägger dom ju på sig .
 
Sv: Bantningstråd!?

Har inte läst alla inlägg men hur är kvoten mellan smrb o MJ ? Är den för hög så lägger dom ju på sig .

Om kvoten är hög så får de ganska mkt proteiner i förhållande till energin. Det är energin som de blir feta av inte proteinerna. Nu säger inte kvoten någonting alls om hur mycket proteiner/energi de får. Det är bara ett förhållande som man kan använda sig av om man har lust, har aldrig begripit till vad.
Så jag förstår inte vad du menar.
Men att en häst blir tjock av en hög kvot håller jag med stöd av ovanstående text inte med om.
 
Sv: Bantningstråd!?

Klart man inte ska släppa en fet häst på bete, det är iaf inte det jag vill. Min häst går ute året om, och jag vill inte ställa honom i en liten box hela sommaren. Vi har möjlighet att stängsla av, en del av hagen är inte så "fet", där växel mycket sly och ogräs och inte så mycket grönt. Men han kan inte gå där hela tiden utan något extra foder. Och jag tycker det känns väldigt onödigt att köpa hö när vi har så fint bete, då kan han ju få gå på betet några timmar iaf.

Jag har fått rådet att låta honom stå i den lilla hagen på natten. Men är det det bästa?

Han bantas och håller på att gå ner i vikt, vi har väl 50 kg kvar på ett ungefär. Men jag skulle gissa att betet kommer lagom tills han börjar bli fin och förstör allt. Gräset börjar ju snart komma, så därför vill jag redan nu vara berädd och veta hur jag ska ordna det med hagar.

Jag tyckte de va lite svårt att utläsa schemat om fruktan, men på ett ungefär så verkar det kanske som att det kan vara bra att flytta över honom i den lilla hagen på eftermiddagen?
Är gräset lika fett/magert dygnet runt, energimässigt alltså eller hur funkar det?

Tacksam för svar:bow:
 
Sv: Bantningstråd!?

Nä just för att de fånganfall som jag har sett har uppkommit just efter att torkan har upphört.

Menar du att de inte blir feta av proteiner alls?
Menar inte att man ska gå så långt som man gjorde förr- ansåg att den vuxna hästen behövde ett minimum av protein.
Kanske är det det som har gjort att så många nu är feta:confused:att man totalt har ratat den regeln. Iofs tror jag att man använde sig mer av kraftfoder förr. *spånar*
Hur vet man exakt hur mkt arbete den behöver- för att inte få ett överskott av protein?

Hur beräknas egentligen vad som är arbete för hästen?
De flesta går endast i lätt motion o äter resterande tid:crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Nä just för att de fånganfall som jag har sett har uppkommit just efter att torkan har upphört.

Menar du att de inte blir feta av proteiner alls?
Menar inte att man ska gå så långt som man gjorde förr- ansåg att den vuxna hästen behövde ett minimum av protein.
Kanske är det det som har gjort att så många nu är feta:confused:att man totalt har ratat den regeln. Iofs tror jag att man använde sig mer av kraftfoder förr. *spånar*
Hur vet man exakt hur mkt arbete den behöver- för att inte få ett överskott av protein?

Hur beräknas egentligen vad som är arbete för hästen?
De flesta går endast i lätt motion o äter resterande tid:crazy:

När torkan precis har slutat sätter ju gräset fart så att det blir massor av gräs. Mängden de sätter i sig har också betydelse inte bara hur mkt socker, fruktan det innehåller. jag har nog läst förklaringen till varför man bör se upp när torkan slutar men har glömt den.'

Feta av proteiner?¨
Om vi tar lusernpellets som exempel och säger att de innehåller 105 gram smältbart protein och 8 MJ i energi per kg. I den energimängd som anges så ingår den energi som proteinerna tillför. Det blir alltså inte ngn extra energi för att det blir ett överskott av proteiner. Man ska alltså se den totala energimängden som ett foder tillför. Så har i alla fall jag förstått det.

När det gäller arbete så tror jag att många överskattar det arbete som hästen gör.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL
Jag startade en tråd om min fråga men kom på att jag kunde fråga här med :)

En av mina hästbekanta har sina hästar går ute dygnet runt. De har tillgång till någon form av vindskjul (vet inte riktigt hur det ser ut) där har gott om liggunderlag. Hästarna har fri tillgång till fint (enligt ägaren) hö och vatten.

En av hennes hästar är ett fullblod, ca 15 år, i ganska gott hull (lite småfet sådär ) och nu har hon fått för sig att hon ska få ner henne i vikt. Hästen får inget kraftfoder, bara lite betfor för att få ner mineralerna och någon morot. Hon låter hästen vara utan täcke (förutom vid nederbörd). Det är runt +5 - -5 grader.

Min fundering är om man kan "banta" en häst genom att låta den vara lite kall?
 
Sv: Bantningstråd!?

Rent teoretiskt går det ju, men jag har aldrig testat och känner igen som testat, men det finns säkert någon här som vet av egen erfarenhet.

Eftersom det går åt energi för att hålla värmen så tar de ju på den energin som finns lagrad som fett. Alltså kan de ta på fettlagret för att hålla värmen. Men sen är ju frågan i vilken grad det är bra. Om den fryser lite grann är det kanske inte så farligt, men om det blir riktigt kallt så den börjar skaka för att hålla värmen så skulle jag nog tänka till en extra gång. Eller så kanske den inte fryser allt, det beror på på hästen och hur mycket päls den har.

Så det går, men man kan ju diskutera om det är en bra metod eller inte. Jag personligen hade nog föredragit att öka motionen och se över fodret. Att hon ska minska på kraften är säkert bara bra.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej!

Jag "försökte" banta min förra genom att inte ha täcke. Eftersom hon inte var en frusen häst och dessutom hade päls så det räckte och blev över, tror jag inte det gjorde någon skillnad alls. Och även på en frusen häst tror jag skadan är större än nyttan- det är ju inte bra att gå och spänna sej hela dagarna. Hon gick ner i vikt av motion- det var det enda som funkade. Ingen motion var samma sak som tjock pålla igen.

Kanske lägga på fler täcken och köra en "bastubantning" istället? Det tror jag en dam där jag står gör med sin stackars överviktiga ponny, övertäckad, med halstäcken och oklippt.

/ lavinia
 
Sv: Bantningstråd!?

Men det blir väl mest vätska som försvinner då?

Själv kan jag inte motionera pålle på ett par dagar, han har förmodligen fått fångkänningar.. Har jag tur är det bara att hovarna hade växt ovanligt mycket och snösulorna "klämt" lite. Skoskav ungefär. Så motionen ligger nere ett par dagar tills jag vet mer säkert hur det är med saker och ting.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad tråkigt för er.:(
Det har ju tyvärr börjat bli sånt väder som de säger är farligt, hoppas att det bara är lite skoskav så ni kommer igång snart igen. Halta hästar är inget kul, det är ju lite svårt att bära dem liksom :p

Lyckönskningar härifrån.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej!

Vad jobbigt!

Hoppas det inte är något allvarligt..

Angående "banta med täcke" var det mest som skämt, tror det funkar ungefär lika bra på djur som på människor, dvs man tappar mest vätska. Jag gissar att benägenheten att röra sej när man är överhettad också går ner, speciellt om man törstig, så det är nog ingen bra bantningsmetod alls..

Hoppas din pålle blir bättre snabbt iaf.

/ Lavinia
 
Sv: Bantningstråd!?

Hade ut lite folk att hjälpa mej ta reda på vad det kunde vara. Vi uteslöt fång (puh!) men det finns viss risk att det är en belastningsskada på höger bak. Ingen av oss är veterinär så vi vet ju inte, förhoppningsvis är det något annat. Men höger bak följer inte riktigt med i ffa galopp.
Har ordinerat oss själva lite skrittpromenader ett par veckor. Tyvärr funkar det inte speciellt bra mot övervikten är jag rädd och antagligen är det den som är boven i dramat.

Är jag fruktansvärt hemsk om jag sätter hästen på 4 kg hö (9 MJ 53 protein) och 1 kg halm om dagen? 1 dl betfor, ½ dl linfröolja och lite mineraler är också med i foderstaten. Det blir för lite protein, och en väldigt låg kvot, men jag är rädd att det är det enda jag kan göra i dagsläget. Vill ju inte riskera en ökning!
 
Sv: Bantningstråd!?

Är jag fruktansvärt hemsk om jag sätter hästen på 4 kg hö (9 MJ 53 protein) och 1 kg halm om dagen? 1 dl betfor, ½ dl linfröolja och lite mineraler är också med i foderstaten. Det blir för lite protein, och en väldigt låg kvot, men jag är rädd att det är det enda jag kan göra i dagsläget. Vill ju inte riskera en ökning!

tur att det inte verkar vara fång!
Det är nog svårt att avgöra så här på ett forum. Jag antar att det inte är hur lite proteiner som helst. Din häst är väl ganska liten?
Det är jättesvårt med dessa hästar. Man känner sig lätt ganska desperat!
Jag kan kanske tycka att det hade varit bättre med lusern eller soja och halm. Du får inte så mkt proteiner för de 9 MJ per kg du måste ge med höet. men om hästen nu är dålig så ska du nog inte ändra för mkt.

Jag tycker inte att man ska tycka synd om hästen. Visst är det hemskt när alla andra får massor av ensilage och ens egen bara får se på. Eller när de andra går i hagen och hon inte får vara med. :cry:
Men ingenting är värre än en fet häst med risk för fång och annat. Då är det synd om den.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo, det är en liten fjordislandkorsning 138 cm och 450 kg.
Om jag inte minns helt fel ligger han på ca 270 g protein och 46 MJ just nu. Att introducera lucern igen hade kanske varit en bra idé ffa om man frågar Figge, men det känns lite onödigt med tanke på att det börjar växa ute nu. Ska dessutom byta stall om ca tre veckor till ett med större och växtligare hagar.
Jag tror nog jag byter ut 0,5-1 kg hö mot samma mängd halm och ser hur det verkar.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo, det är en liten fjordislandkorsning 138 cm och 450 kg.
Om jag inte minns helt fel ligger han på ca 270 g protein och 46 MJ just nu. Att introducera lucern igen hade kanske varit en bra idé ffa om man frågar Figge, men det känns lite onödigt med tanke på att det börjar växa ute nu. Ska dessutom byta stall om ca tre veckor till ett med större och växtligare hagar.
Jag tror nog jag byter ut 0,5-1 kg hö mot samma mängd halm och ser hur det verkar.

Det är nog din häst jag har sett på bild här, den som är så söt!

Den är ungefär lika stor som min kanske ngt lägre. Men som du själv menar så måste den väga en del för mkt. Så mkt vägde min när hon vägde som mest!! Min får ngt mindre med proteiner (har minskat lusernet i ren desperation) och sedan ger jag henne nog inte lika mkt halm varje dag men 46 Mj får hon inte. Nu står hon mkt i box (har haft fång), jag går i stället promenader med henne.

Jag tycker att ditt eget förslag verkar bra. Ta det lugnt med betet bara, betesreducerare (som jag inte ännu har erfarenhet av själv) är kanske ngt att tänka på. Min kommer att ha det.
 
Sv: Bantningstråd!?

:rofl::angel::bow:

Jag är övertygad om att man måste dra ner mer- än man vill.

Visste att du skulle skriva det!! :)

Men jag menar fortfarande att hästen ska ha de proteiner den behöver!
Ja jag är lite aningen envis men övertygad om att de behövs.
Men jag menar behovet men inte mer! Ponnyer är inte lätta att banta!!
jag kan bara jämföra med våra två stora hästar. De tappar i hull på ngn vecka om de får för lite. Min ponny kan leva på ingenting i flera månader utan att det märks. (Nu överdriver jag naturligtvis för om hon får för lite så går hon naturligtvis ner men det är så det känns)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp