Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Det finns tyvärr så många som tror att sina hästar är feta, när de egentligen bara har en stor buk, varpå de drar ner hästens foderintag minimalt... :crazy: Det är inte roligt att skåda...och tyvärr ser man det gång på gång!

Precis den diskussionen har jag haft här i många många år. "Nej, hästen är inte fet. Han är bukig. Man känner revbenen tydligt. Man t.o.m. ser dom. Nej, de får inte stor buk av mycket gräs. De får det av proteinbrist och fel balans på foder samt för lite motion." und so weiter.

Här står nu en som är lätt lönnfet och bukig. En som är på gödning och mindre bukighet, en trimmad unghäst, en ngt övergödd aningens bukig gamling och min enorma fetknopp som får brorsans ardenner att se ut som ett benrangel.

Nu skall jag ut med den lönnfeta.
 
Sv: Bantningstråd!?

ok...då ber jag om ursäkt för jag trodde att du tyckte att han borde se ut som på den undre bilden :)

Två motionspass är inte så dumt. Det rekommenderade jag en stallkompis vars häst var (och är...) i stort behov av bantning. Försökte i hennes fall även förklara att intensiteten måste höjas, skritt i 30 min är inte mkt till arbete :crazy:. Nä man kanske skulle ordna fram ett träningsprogram från en fälttävlansryttare :bump: mer intervallträning till folket :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Man säger väl att på människan krävs det 30 min för att överhuvudtaget få igång ngn större förbränning. Så allt över det är nödvändigt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo, det ligger nog en hel del i det. Ambitionen att ta ut pållen en extra gång fanns men när jag var klar med bruna stoet var jag så trött så luften gick helt ur mig. Jag ska ju orka med min nufunna motivation i lnga loppet också så idag gick det bara inte. Skall ut och mocka 5 boxar nu.

Han har i alla fall rört på sig i 20 minuter i lina. Han bestämde takten själv och det var mest trav och galopp. Myckt lugn, löst inspänd (dinglade) men jobbade trots det i fin form. Det är 20 minuter mer än om han hade bara drällt i hagen.

/kryper ut för att mocka.
 
Sv: Bantningstråd!?

*kl* har tyvvärr inga klockrena bilder på sumobrottaren på bete i somras, eftersom hårddisken krashade, men skulle tro att det kan vara en 50-60 kilo som är borta. Om inte mer. Det var i alla fall ett jäkla späcklager på revbenen, och rumpan var som en elefants. Tränaren som bruakr vara ute förhörde mig noga om foderstaten eftersom hon var så fet i höstas. Det är en del fortfarande, men det ska hon behålla, det är ju trots allt en kallblodshäst. :)

Tycker lilla tösen är i bra form nu:

IMG_2793.jpg


Mått bandet visar på ca 438 kilo.

Träningstips: släpp ut i hagen så fixar det sig själv när man bara är sex år gammal och har bus i kroppen!
IMG_2598.jpg


Och så hjälper matte till genom att vara ute i skogen och fara omkring en fyra fem gånger i veckan. Och lite tråkdressyr. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Just det: hn går nu på hela 80 Mj och 410 g smrp. SKulle vilja ha upp proteinet lite till men pga höet blir det ofelbart mer mj och mindre ts då så jag nöjer mig så. (Äter 8 kg hö, 40 g smrp och 8,5 Mj, ca 0,4 kg lusern, 0,2 kg linfrökaka, 0,3 kg havre, morötter plus lite halm, mineraler) Fick fram tills för några veckor sen ca 72 Mj. Är lite faschinerad över att hon tappat vikt på så mkt Mj ändå.

Hästen är 142 hög, korsning nordsvensk-fjordhäst född -03. :)
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Vi har stått relativt still hela vintern, foderstaten har legat för högt på energi och för låg på protein pga hö-värdena och inte har jag kunnat fixa till med lucern heller..
Nu har vi fått ett annat parti hö med lite bättre värden för oss, fortfarande inte bra men något bättre. Har tok-ökat motionen till två timmar om dagen och intervallprogram varannan/var tredje dag (beror mycket på väglaget). Tränar dessutom för tränare nu och rider den dryga milen dit. Sure, han har ju fått bättre kondis men inga revben i sikte. Antar att jag får stå ut med fetman och hoppas att hästen inte blir utsliten i förtid..
Börjar känna mej rätt uppgiven, har testat det mesta känns det som och ändå inga resultat! Han är inte bara lite sommar-tjock, han har dragits med detta sen jag fick honom för sju år sen!
Som det är nu får han 5 kg hö (9 MJ 53 g smbrp), 1 dl betfor och ½ dl linfröolja. Ibland får han ½ dl betfor extra efter ridning för 2 dl loppfrö. Man ska ju inte blanda olja och loppfrö annars hade jag gjort det till kvällsfodringen.
Kanske ska uppdatera om vad det är för häst; fjord/island 138 cm och enl viktmåttband 440/445 kg (185-186 cm landsmärkesomfång). Så fet att man inte kan känna revbenen öer huvudtaget. Inte ens med lite god vilja..
 
Sv: Bantningstråd!?

Min är ännu fetare nu... Hon har gått på halvfart på grund utav ett sår i munnen, Men, hon tappar vikt!
Istället för vilodagar så får hon rasa av 20 minuter i ridhuset eller i lina utan inspänningar! Det hjälper supermycket.

Nu äter hon

7 kg Hö
1 kg Halm
0.5 kg Mustang Müsli Active
0.5 krafft mått betfor

Ska räkna och se om hon får för mycket mat.
 
Sv: Bantningstråd!?

Mina knubbisar börjar faktiskt se ok ut. Omusklade, men wad annat kan man wänta sig aw hästar som bara rids lite lätt på helgerna. Hinner inte rida mer just nu. Å andra sidan går de ute 06-21 så lite kalorier förbränns wäl i hagen.

Wet inte på pricken hur mycket de får, men på 2 stora och en shettis går det 1 bal hösilage (40-50 kg) på 1,5-2 dgr. Den lille får mindre än de andra!

Mineraler och saltsten, men inget annat tillägg.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nä man kanske skulle ordna fram ett träningsprogram från en fälttävlansryttare :bump: mer intervallträning till folket :D

Har tack vare en annan bukeperson fått kontakt med en FT ryttare. Hon klagar på att inte ha tillgång till vettiga ridvägar att konditionsträna på, det har jag. Jag har inga backar, det har hon. Har en känsla av att trailarna kommer åka fram och tillbaka en del. :)

Nu ska jag trotsa regnet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hrm hrm.. Funderar

*Symptom på insulinresistens?
*Tecken på svältinställd kropp? (Ffa pga för litet energiintag, ej proteinbrist)
*Kan hästar få protein"förgiftning" vid höga kvoter?
*Hur påverkar brist på macromineral ämnesomsättningen?
*Hur är det med tryptofan och tyrosin, kan man verkligen påverka hästens "energiskhet"? (Ffa kan man pigga på den med tyrosin)
Just aminosyror har intresserat mej enormt på sista tiden. Om det verkligen går att påverka temperament åt ena eller andra riktningen med så pass enkla medel är jag sugen på att testa om man kan speeda upp ponny lite..

Och slutligen: Finns det någon bra bok där man får svar på frågor av den här typen? Svensk/engelsk spelar ingen roll.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hrm hrm.. Funderar

*Symptom på insulinresistens?
*Tecken på svältinställd kropp? (Ffa pga för litet energiintag, ej proteinbrist)
*Kan hästar få protein"förgiftning" vid höga kvoter?
*Hur påverkar brist på macromineral ämnesomsättningen?
*Hur är det med tryptofan och tyrosin, kan man verkligen påverka hästens "energiskhet"? (Ffa kan man pigga på den med tyrosin)
Just aminosyror har intresserat mej enormt på sista tiden. Om det verkligen går att påverka temperament åt ena eller andra riktningen med så pass enkla medel är jag sugen på att testa om man kan speeda upp ponny lite..

Och slutligen: Finns det någon bra bok där man får svar på frågor av den här typen? Svensk/engelsk spelar ingen roll.

Jag tror visserligen att ts kan svara bättre än jag.
Men hur menar du med tryptofan och tyrosin och energiskhet? (undrar mest var du har läst det?)

När det gäller bantning av IR hästar så undrar jag också om inte det är svårare än bantning av andra hästar - det verkar nästan så. Våra andra tre hästar även det lilla russet tappar mkt lättare i vikt än min häst.

Det ska nog mkt till för att en häst ska bli proteinförgiftad.
 
Sv: Bantningstråd!?

Var på föreläsning med Anders Hallgren i veckan. Han nämnde tryptofan som hjälp vid stressiga hundar (finns i bla kalkon, kyckling och banan). Inga stora doser, men tydligen kan det ändå ge effekt. Och efter lite efterforskningar hittade jag att tryptofan och tyrosin påverkar produktionen av serotonin, dopamin, noradrenalin och adrenalin, så det verkar ligga en hel del i det. Tänkte om man kan få motsatt effekt från tryptofan, alltså en mer energisk hund om man matar med tyrosin.
Har googlat runt en del och hittat att det åtminstonde hos hund och människa, inte hittat något matnyttigt om häst än. Förutom tryptofan, verkar vara vanligt att man ger det till stirriga hästar (Tryptovit). Finns det motsatta tro? Det ska tydligen påverka ämnesomsättningen också, inte läst klart de artiklarna än. Orkar inte sätta mej in i det ikväll, det får bli morgondagens substitut till PBL-fall i biokemi :p
Startar en ny tråd, så denna inte blir helt kapad (även om jag tycker det är lite relevant här med)
 
Sv: Bantningstråd!?

Tyrosin fanns visst med på Ridsportförbundets förbudslista, så det vågar jag nog inte greja med.. Inte för jag tävlar, men det finns ju där av en anledning.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tänkte slänga mig in i tråden igen så jag har lite koll och kan följa med bättre. Min gubbe måste också bantas (har han behövt sen jag såg han första gången för över 2 år sen). Han har blivit lite, lite bättre för ögat tycker jag. Inte lika mycket som sticker ut när man ser honom framifrån, däremot visar måttbandet samma fortfarande.

Ska försöka komma igång lite, nu börjar iaf underlaget rätta till sig så man kan växla upp lite.

Någon som har någon bra mall man kan följa när man sätter igång med träningen? (Min kille väger drygt 400 kg och bör ligga på max 350, islänning på 128 i manken.) Just nu rids han ca 3 gånger i veckan, vilket jag hoppas kunna öka så snart som möjligt. Han rids minst 30 min per pass. Mest skritt, men nu har vi även börjat lägga in försök till trav och tölt, och kortare galopper.

Hur fort kan man gå framåt? Jag vill att de ska hända något men vill inte slita ut honom. Han blir inte andfådd som han rids nu, med undantag från en gång då vi galopperade uppför en kort backe. Då blev han lite lite andfått, gick över på en minut eller så.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har kört igång med min lilla genom att vara ute och leda ca 2 ggr i veckan, kanske en timme åt gången. Ut i skogen bara, gärna branta backar så både häst och jag flåsar, och i lite svårare och oländig terräng. Bra för min form också:D

Sedan har jag ridit ca 3 ggr per vecka, mest ute med mycket galoppsträckor. Från början var det lite mer skrittklättring och lugn trav, nu lutar de åt lite längre bitar galopp i varierat tempo och även uppför. Tänk på att hästen måste bli lite andfådd för att öka kondition och syreupptagningsförmåga, men man kanske inte måste köra stenhårt varje dag utan lite mer kanske 3ggr i veckan och lugnare tempo resten.

Utöver det har jag joggat hästen på töm, och tränat lite galoppfattningar även där, mkt i lite lägre rundare form.

Tänker såhär: hästar är byggda för att röra på sig, så träning både med och utan ryttare ute i skogen medan man uppmärksammar att hästen inte blir för trött ska inte slita ut hästen mer än normalt. Istället undviker jag att vara för mycket på ridbanan och rida på volt, det tror jag ökar risken för komplikationer när man sätter igång hästen. Sånt arbete gör jag max 2 ggr 30 min i veckan.
 
Sv: Bantningstråd!?

Såhär kan de se ut för oss nu:

Måndag: vila eller lite tömkörning.

Tisdag: Ut i skogen ca 1 timme, många sträckor i galopp.

Onsdag: Vila

Torsdag: Tömkörning eller lite ridning i paddocken om det är mörkt.

Fredag: Ut och gå i skogen ca 1-1½ timme. Mkt klättring.

Lördag: Rida ut, kanske med sällskap. Ca 1 timme.

Söndag: Löshoppning eller uteritt, passar ofta på att hoppa lite ute eller på banan.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tack för ditt svar, jag har ju redan kommit en bit på vägen. Började sätta igång honom efter hovbölden för ca 2 månader sedan. Så vi har varit ute på promenader och skrittrundor och nu har vi börjat rida i de andra gångarterna med.

Det är sant att de måste bli andfådda och få ta i lite, men samtidigt har man ju allt om hur slitande det är med övervikt att tänka på och är rädd att de ska bli för slitsamt. Han har rätt ok kondition ändå, så jag kanske kan köra igång ett lite tuffare pass nån gång i veckan iaf. Som de är nu blir de ca 3-4 pass i veckan. Däremot så går han ute i stort sett alltid, så han är ju inte helt stillastående resten av tiden heller.

Tack för hjälpen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp