Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Tack så jättemycket för schemat.:bow:

Tyvärr har jag inte möjlighet att tömköra:( och vi har ingen paddock heller.

Däremot tränar vi inte alltid uppsuttet, vi tar alltid 10-15 min varje pass avsuttet, iofs blir de inte så mycket jobb då heller, mer lydnadsträning.

Nu ska jag snart ut och rida en långrunda. Tyvärr mest skritt eftersom vi har med oss en som precis satts igång.

Tack igen för dina tips, ska med försöka lägga upp en ungefärlig plan så man har nåt att gå efter när fantasin tryter.
 
Sv: Bantningstråd!?

kl.
Här passar gumman å jag.
Hon är lite tjock, det beror på att vi inte kan träna som vi vill. Jag köpte henne i Sep, då såg hon dräktig ut, magen tog i då man lasta ur henne genom fronten. Nu är hon smalare men ändå överviktig. Jag tog bilder då hon kom, men de visar inte hur tjock hon verkligen va.

23966292.jpg
Visar på ett ungefär.
24699459.jpg
Sidan som visar svanken
Nu vet jag att hon va tjock pga protein brist, och att måste känna sig hungrig varje kväll. Hon stod på ridskola, där de gick i storhage med fri tillgång, dock lades alltid hennes motion under dagtid, så hon missa att få äta. Inte alltid hon fick gå ut efter heller, då hon troligen blev svettig. Sen fick hon stå i sin spilta med någon näve havre och 1 kg hö på kvällen. Hon vae sur och jävlig. Attakerade då de hämtade henne i hagen mm.

Nu går hon på 12 kg hösilage, mer om det är kallt ute. Oanalyserat + ca 4 dl groov 125 morgon och kväll + bvit och olja.
Hon gick som sagt ner i till fin vikt då hon fick mer protein, men då tappa hon vikt runt revenen så kraftfoderet kan vi inte va utan. Motion är det lite av i 10 veckor till, då jag har skola på annan ort 2-3 dagar i veckan och min gubbe tar hand om henne. Sen är det bra att hon får ta det lugnt, då hon var väldigt fel jobbad på många vis. Hon var sne musklad, sne i kroppen för övrigt, dåligt skodda hovar, stressad då hon blivit tvingad till jobb istället för frågad. Hon har troligen fått hårda ord och stryk då hon ärjätte känslig för häftiga rörelser och hårda ord.

Men nu börjar hennes gamla jag komma tillbaka =) Jag tävlade denna dam 2002-2003/2004 och då var hon underbar, så jag hoppas hon kommer tillbaka.

26354200.jpg
Dålig bild
26600284.jpg
Sidan, lite svankig än. Vi har lång väg kvar.

Jag vet att denna dam kommer att gå neri vikt då jag kan jobba henne bättre, jag kommer införa longering mer framöver, sen långa skritt turer i skogen. samt mer jobba för hand. Vi har ingen sadel nu, sen har vi lagt traven och galoppen åt sidan, då hon stressar i de momenten.
 
Sv: Bantningstråd!?

Så lite så:) Det är bra att planera lite även om man inte följer till punkt och pricka, annars känns det som man gör samma saker dag ut och dag in. Att köra in är ju också otroligt bra om mna har möjlighet, då kan man ge sig ut och trava länge på vägarna. Tyvärr går inte det åtminstone än med en av mina som är väldigt bakrädd. :(
 
Sv: Bantningstråd!?

Ska ta reda på om han har blivit tömkörd innan. Han har iaf inte blivit de de senaste 2-3 åren. I så fall kanske jag kan fixa fram lite grejer. Är så dåligt på allt sånt där som är utanför ridningen. Ok longera kan jag, men inte så värst bra, tycker inte jag får inte så mycket av de. Vad exakt behöver man till tömkörning?
Och hur börjar man om man är nybörjare, tänkte jag ska höra med en kompis om hon kan, det är jag ganska säker på. Så kanske jag kan komma igång lite.

Hur går man till väga om hästen nu är tömkörd tidigare, och om den inte är de, kan man då testa lite ändå med en som kan någorlunda till hands eller ska man överlåta sånt till proffsen? Vore ju kul att ha något lite mer träningsinriktat markarbete.:laugh:
 
Sv: Bantningstråd!?

Det verkar ge effekt det här med att dra ner på maten, öka motionen samt att jag blivit elak och dragit av honom termotäcket och nu går han med regntäcke enbart. Idag har han t.o.m. fått gå utan täcke. Inte frusit ett dugg trots att han är helklippt.

Har gett utslag på viktmåttbandet. Straxt under 616kg märket nu. Så tippar på ca 10 kg viktnedgång. Tycker mig se lite i kroppen som ändras.
 
Sv: Bantningstråd!?

Visst kan det gå snabbt- om man inser att man måste köra en Nutrilettkur- till slut;)
Tror inte så mkt på viktnedgång i kg, utan att den har omvandlat, dragit ihop buken lite osv.
synvilla.

Vet en kändis som bantade sin- med täcke sommartid:grin: bastumetoden
 
Sv: Bantningstråd!?

Var de svar till mig?

I så fall, han går på lösdrift utan täcke, men med en jävla massa päls. (islänning) han får inte mer hö än han behöver och bara lite mineralfoder. Så de är liksom inget att dra ner på där. Däremot går de ju på rätt mycket bete, men de är ju inte så mycket näring (om ens något) i de just nu. Till i sommar blir de rejäla avgränsningar och öka lite efterhand som de betar ner. Vill inte ha hästar som rullar fram i sommar.

Det enda som kan göras och som behövs göras är att öka motionen. Vilket är på gång, och jag hoppas att jag ska hinna med 5 gånger i veckan.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo, det är också en variant. När han var som smalast stod han på box, ingen utevistelse, och trettielva täcken på. Jag la på ett, medryttaren och stallägaren la p åtvå-tre till. Det ångade om hästen. reds en timme om dagen och jag vägde upp 30kg hösilage per dag. Hästen var mager som en pinne. Men så tror jag också de på stallet stal mat från mina nät och kassar.

De kan tappa om de är för varma och de kan tappa om de fryser lite.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Yay! Vi hade minskat från 185 cm till 183 cm vid veckomätningen igår! Kan visserligen bero på att vi motionerade 12 h/47 km och precis komit hem från en ridlektion (som vi dessutom red till och hem ifrån, avslutat med lite intervaller). Har kört igång ett varannandagsintervallprogram nu när väglaget är bättre.
Riktigt roligt att se att hullet börjar förändras! Roligt att man fakiskt kan se förändringen!!
 
Sv: Bantningstråd!?

GRATTIS!

Ridbanan här ser ut som flytspackel. Mer regn kommer. Andra sommarhagen var jag och kollade på idag. Någon centimeter mjuk resten fruset. Och pållen är en gris att rida ut på själv. Bara att bita i det sura äpplet och komma över den tröskeln på något vänster.

Banta ska han.
 
Sv: Bantningstråd!?

Putter tråden med att gjädjeskrika att pålle har gått ner ca 30kg enligt viktbandet, håller man ut bandet som de va för en månad sedan så får jag in en stående hand! Nu händer de äntligen något!!

Någon mer som vill dela med sig av lite glädje eller motgångar?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har förresten en fråga, fick inte svar på de i en annan tråd, så jag provar här.

Till sommaren så ska jag försöka begränsa betet så mycket som möjligt. Antingen kommer de gå i en lite mindre hage och så öppnar vi upp till en större hage emellanåt. Eller så kommer de gå på den lilla och så öppnar vi upp mer och mer efterhand. Vilket är bäst, tanken som slog mig är att de då kommer att gå på lite bete i några dagarm och sen helt plötsligt har de mer bete i ett par dagar, sen går de på lite mindre när de nya blir nerbetat, och sen blir de mer igen. Detta blir ju väldigt ojämt, är de verkligen bra? Man vill väl ha så jämn utfodring som möjligt?

Hur ska man lösa betesbiten för feta hästar. Vi har tyvärr bara en mager hage och den kryllar med fästingar (man plockar minst 50 om dagen när de gått där) så jag vill helst inte ha honom i den hagen. Så alternativet är ju att stängsla av istället. Jag vill undvika att stalla in honom då han inte trivs med att stå inne ensam, då har jag honom hellre i en liten hage ute.

Hur löser man detta på bästa sätt?
 
Sv: Bantningstråd!?

Putter tråden med att gjädjeskrika att pålle har gått ner ca 30kg enligt viktbandet, håller man ut bandet som de va för en månad sedan så får jag in en stående hand! Nu händer de äntligen något!!

Någon mer som vill dela med sig av lite glädje eller motgångar?

Samma här. Mäter onsdagar och i onsdags var det 590 (mellan 585 och 593). 30kg nedgång här med. Kollade igen i lördags och då stog den på 585.

Behöver komma ner till 570. Då kan jag få på allroundsadeln igen. Nu tömkörs och longeras det. Fast nu är det snö på backen och snösulorna plockades av förra söndagen så avvaktar ett par dagar med jobb.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu händer de äntligen något!!

Någon mer som vill dela med sig av lite glädje ... ?

Ja, faktiskt!! Här händer det också äntligen något med min tjockis som jag skrivit om tidigare i tråden. Jag försökte först med att byta ut en del av hösilagegivan mot halm. Men det resulterade bara i att hästen såg oformligt bukig ut. Så bort med halmen och tillbaka med en något mindre hösilagegiva (dock helt ok enligt foderprogram).
Och så längre och lite mer krävande ridpass ovanpå det (så pass det nu går med en häst som bara ska gå lättare ridning).

Och - faktiskt - det börjar synas resultat. Hon är fortfarande tjock, men den allra värsta fetman har försvunnit. Jag är så glad :banana:
 
Sv: Bantningstråd!?

+ Shlubberdubb

Va kul!!

Visst är de kul när det syns, inte bara som en siffra på måttbandet. Jag tittade på gamla bilder för ett tag sen och blev :eek:.Var han såå fet, då måste han ha gått ner nu. Och mycket riktigt de hade han. När de inte går så fort så har man ju svårt att se förändringen. Lite lättare när man har något att jämföra med. Kanske inte så kul att ha bilder på en fet häst, men före och efter är faktiskt väldigt peppande.

Heja på till alla andra. Och om de är någon som har ett svar på min tidigare fråga ang. betet så får ni gärna höra av er.:bow:
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad roligt allihopa! Det går åt rätt håll lagom till våren!
Vi har stannat av igen, men det ska nog bättras snart. Red ju väldigt mycket ett tag, antagligen det som gjorde hullet bättre.
Ska byta stall om en månad, med tillhörande ridsällskap och en jättegullig ponny! Spännande :D Hoppas det blir lättare med foderrutinerna nu när vi ska bo med en annan ponny istället för svårfött varmblod.

Ang. sommarbete skulle jag nog börja med en liten hage och öka allteftersom. Släppa på mycket succesivt på de nya områdena, kanske bara några timmar i taget.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ang. sommarbete skulle jag nog börja med en liten hage och öka allteftersom. Släppa på mycket succesivt på de nya områdena, kanske bara några timmar i taget.

Det låter ju vettigt att låta dem gå några timmar. Får se hur de funkar iom att vi har en häst som kan vara väldigt svårfångad, får väl ha grimma på de dagar man ska vänja på det nya betet.
Jag ska prata med stallägaren sen hur de hade tänkt sig att göra. Så får vi väl klura lite på bästa lösningen.

Det är ju lättare nu när jag själv äger hästen (vilket jag inte gjort innan) för nu kan jag ju både påverka och ta mer ansvar.

Om man ska låta dem gå på "fetare" bete vissa timmar, är de någon tid på dygnet som är bättre än någon annan eller är de sak samma? För de dagar jag jobbar så får de ju bli byte av hage morgon och kväll, eller lunch senare kväll, beroende på hur jag jobbar. Vad funkar bäst?
 
Sv: Bantningstråd!?

Denna tråden passar mitt tjocka sto. Hon blir tjock av att bara andas.

Jag är så trött på alla som kommenterar min tjocka häst. Även när hon var i full tävlings kondis så var hon rund. Fick en skada i höstas och har inte kunnat ridas ordentligt på hela vintern och nu är hon väldigt FET. Har analyserat hö så ger efter Hippocampus uträkning 2 skivor halm och 9 kg hösilage (74% TS) och inget annat förutom mineraler och vitaminer. Har även fått ett överben som gjort att igångsättningen försenats ännu mer.

Jag är så himla rädd för att hon ska få fång så hon lär nog få gå med munkorg till sommaren alternativt grushage. Enligt vikt måttbandet väger hon ca 620 kg nu och hon brukade väga ca 550 kg i tävlings kondis.

När viktmåttbandet visar 580 kg så väger hon 700 kg på riktigt för vi vägde henne på djursjukhuset. Viktmåttband är bra att hålla koll på vikten med men det stämmer oftast inte med den verkliga vikten. Beror på vad det är för häst.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fruktan Info <-- Länk
Inte för att din häst har fång, men det är ett ganska bra riktmärke ändå på när det är passligt att utöka betestiden och samtidigt minska fångrisken ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp