Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Hej igen!

Min fetknopp har faktiskt tunnat ut en del. Nu ser han nästan bara lite tjock ut... Och det trots vinterpälsen!
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej igen!

Min fetknopp har faktiskt tunnat ut en del. Nu ser han nästan bara lite tjock ut... Och det trots vinterpälsen!

Grattis!

Jag skaffade en Bates mankvinkelmätare på lån. Det finns inte koppjärn vida nog till vad han skall ha.

Så här ser han ut nu (570 vid fotandet. Ligger nu närmare 590).

HPIM0585.jpg


Och ungefär så här borde han vara (straxt under 500).

dubbenspolle.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej hej, jag är också ägare till en fetknopp.
Min ser ut ungefär som första bilden på Sthu´s häst på förra sidan.

Han började gå ner lite nu i november-december. Men sen början av december har jag inte haft den tiden som han hade behövt. Men det blir det ändring på from nästa vecka!!:banana: Så då kommer jag kunna motionera honom regelbundet.

Min fråga är nu: Hur lägger ni andra upp träningen på vintern? Här är det alldeles stelfruset i marken och kommer nog vara så ett bra tag till (vi har ingen snö heller, så det är stenhårt underlag). Det finns ett ridhus som jag kanske kan träna i men det kommer inte bli ofta i så fall (min budget är aningens begränsad just nu).
Det som kan erbjudas just nu är skrittrundor. Hur gör man för att bränna mesta möjliga energi på skrittrundorna?

Jag försöker att lägga in lite blandade dressyrövningar i varje pass för att jobba igenom honom lite mer, för övrigt rider vi mest i skogen i blandad terräng.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det som kan erbjudas just nu är skrittrundor. Hur gör man för att bränna mesta möjliga energi på skrittrundorna?

Den frågan skulle jag också vilja ha svar på! Jag försöker få hästen att skritta så energiskt som möjligt och växlar om med några öppnor och slutor längs vägkanten. Men något mer energikrävande i skritt är svårt att hitta på.

Även jag har - tack och lov - turen att ha ett ridhus på ridavstånd och därför möjlighet att jobba hästen lite mer där även om det är fruset ute. Ordentlig motion är trots allt den bästa energibrännaren!

Mitt feta halvblod har faktiskt tappat några kilo den senaste tiden. Jag tror det har hjälpt att byta ut några kilo av hösilaget mot halm och dessutom finns det ju absolut inget gräs att tugga på i hagen nu när det är fruset.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har fått för mig att rygga är jobbigare, speciellt om man gör det i små backar och utan halt innan man skrittar iväg igen. Vet inte hur det är med det, men om inte annat ger det snygga rumpmuskler :angel:

Nu har hästen fått två kolikanfall på en månad, så vi har problem både med maten och motionen.. Om jag bara visste vad det berodde på! Han har inte haft en anfall under alla 6 år hos mig. Måste bygga om hela foderstaten, hoppas nya höt har bättre värden! Hittills ligger vi på nästan 15 MJ för mycket, men vikten går ju inte uppåt så det får vara väl med det.
 
Sv: Bantningstråd!?

Yes, nya höt var en liten aning bättre! Och ihop med ett kilo lucern blir det nästan bra. Ligger just nu på kvot 6,0, jämfört med tidigare 5,3. Förstöker peta upp den lite till, men det är fanemej inte lätt..
Har slängt ut halmen från boxen, blandar istället första kvällsgivan 50/50 med halm (0,5 kg per sort). Verkar dock bli problem, finns enligt stallägaren nästan inget spån att få tag i... Ska kolla upp torv/torvmix och jämföra pris.

Har även kommit igång och träna ordentligt, för tränare. Bara en gång än så länge, men det blir mer så fort kursen i skolan lugnat ner sig (har många och långa studiebesök, borta ett par dagar i stöten). Så om en månad ungefär ska vi dit igen. Träningen har verkligen gett resultat, redan nu bara ett par dagar senare. Har fått ett helt annat tempo på ponny och mycket lättare att komma upp i varv snabbt. Rygga är verkligen effektivt och jobbigt nu när vi fått lite snits på det (rygga med rejält tempo, som en äkta westernhäst :D). Tar bara några få steg i taget, men visst tycker han det är jobbigt att vara tvungen att ta i så!
Magen börjar bli lite fastare, det dallrar inte lika mycket. Hoppas det är ett bra tecken..


Har en liten fråga ang TS/100 kg kroppsvikt. Beräknas det på nuvarande vikt eller, som med energin, på önskad vikt?
 
Sv: Bantningstråd!?

Såg en rolig/sorlig grej när jag var i ridhuset och red idag. Stannade på medellinjen för att rygga, tänkte jag skulle se i spegeln hur det såg ut. Upptäckte då att varje gång jag rör ponny med skänklarna så dallrar hans mage :crazy:
Jag vet fortfarande inte om jag ska skratta eller gråta.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Väcker tråden till liv.

Vi har en viktförändring. En negativ sådan. Är nu uppe i 620 kilo. Jag måste raket banta hästen. Jag vill inte ha fång. Våren närmar sig med stormsteg.

Har ingen att rida ut med och hästen är som en hoppjärka modell atombomb när han är ute själv. Knappt longergjorden går runt magen.

Hur i hela fridens dagar skall jag kunna banta denna häst. Jag kan inte dra ner mer på grovfodret. Han får ca 8kg hösilage om dagen värdena 76%TS, 69 smbrp och 8mj (har jag för mig. Kvoten var 8,7)

Står på halm.

får ca 2dl blöt betfor i massor av vatten med 2dl linfröpellets.

Jag blir fullständigt galen! HJälp mig.

(Jag har jagat hö och jag kan inget hitta här ikring)
 
Sv: Bantningstråd!?

Min väger ca 640 varav optimalvikten torde ligga på 600-168 hög med mkt manke:grin:
Den får 7 kg hösilage o bara extra vitaminer, S J . en näve linfrökaka.

Ska egentligen bara ha 6 kg.

Jag vet av tidigare erfarenhet att det är det som krävs.

Lägger in citatet här oxå
Fettvävnad anses alltså tillverka ämnen som leder till insulin resistens, men som går över när man blir smal igen (till skillnad fr t ex cushing) HH
 
Sv: Bantningstråd!?

Hela kroppen dallrar när man longerar. Halverar natthöt och tar bort betfor. Linfrön och biotin får han fortsätta få. Jag SKÄMS. Jag riktigt skäms över hur groteskt fet han nu är. Skalan i tidningen ridsport räcker inte till.

Den här hästen har stått på 30kg hösilage och varit mager (fast jag, tränare och sadelutprovare misstänkte starkt att de på stallet tog hö från honom när jag inte var där).

Tycker han att det inte räcker med det hösilage han får i boxen så får han pilla halm istället.
 
Sv: Bantningstråd!?

Klokt:bow:
Ska det till- som i mitt fall- att hästen får fång innan man vaknar:mad:
Shame on me:mad:

Hjälp hästarna till ett sunt o slankt liv!
 
Sv: Bantningstråd!?

om jag tittar på bilderna ovan så tycker jag fasktiskt din häst ser för tunn ut på bilden när han väger under 500 kg. Revbenen syns ju eller är det bilden som speglar sig?

Jag har ett fullblod på 160 cm. När han är som finast så väger han runt 550kg, vägde 580 kg i somras under betet (vägd på klinik) så man kan inte stirra sig blind på vågen utan istället titta på hur pållen ser ut.

*kl*

Har inte läst hela denna tråd men jag vill ändå poängtera ngr saker...
* Hömage behöver inte betyda att hästen är fet. exempelvis en häst som äter en stor mängd grovfoder ser bukigare ut pga högre blindtarmsinnehåll. När hästen motioneras så trycker bukmuskelaturen upp blindtarmen och hästen ser då inte längre bukig ut (förutsatt att de har ngr bukmuskler :angel:), så titta därför även på hästen i rörelse

*Om hästen behöver bantas så måste den oavsett få i sig sitt underhållsbehovet! dvs räkna på en foderstat och lägg er på underhållsbehovet - inget tillägg för arbete.

* Det är hästens utförda arbete som måste öka - inte sättas på svältdiet...
 
Sv: Bantningstråd!?

Pratade med en kompis på luren. Hon föreslog att longera honom ett kort pass så han får röra lite på sig i andra gångarter än skritt och att även ta ut honom i skritt i skogen. Alltså att han får gå två ggr om dagen. Nu passar inte allraoundsadeln ens men har två westernsadlar som suttit på breda halvblod och araber så en av dessa borde ju passa, tycker man. Huvudsaken är att han rör på sig - MYCKET. Få högre förbränning än intag av energi.

Tanken är ju inte helt fel. Skritt är ju inte helt fel och röra på sig lite mer under kontrollerade former inte fel. Hellre 15-20 minuter på lina än hysteriska repor i hagen, som han kan dra när han får rycket.
 
Sv: Bantningstråd!?

Muppo - håller med dig om den undre bilden. Sa ju själv att han var för tunn där. Han hade varit ännu tunnare och på väg upp.

Jag vet mycket väl skillnaden på hömage och fett. Detta är inte bukighet. Detta är fettvalkar. Det finns inga revben att hitta alls.

På en minigiva av TS ligger energi och protein väl tilltaget.

Här är hippocampus kommentarer på uträkning om jag ger 8kg av detta beräknat på 600kg häst

Ämne/ Behov/ Tilldelat/ Balans %/ Kommentar
Ts/ 6.0/ 6.1/ 1.3/ Du fyller minimibehovet men för hästens långsiktiga välbefinnande kan det varar bra att öka givan.

MJ/ 54.6/ 64.0/ 17.3/ Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.

Pr/ 327.3/ 552.0/ 68.6/ Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.

Om jag då går på 500kg häst får jag detta på 8 kg hösilage:

Ämne/ Behov/ Tilldelat/ Balans %/ Kommentar
Ts/ 5.0/ 6.1/ 21.6/ Du har en rimlig grovfodergiva.

MJ/ 47.6 / 64.0 / 34.5 / Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Pr/ 285.5/ 552.0/ 93.4/ Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.

Går jag ner till 7kg hösilage så har jag 5.3 kg TS. Han står på halm och kan pilla i sig av det så TS behovet fylls ju. han äter halm om inget annat bjuds. Och som du ser är protein och energi väl täckt.

Ytterligare en beräkning om jag sänker till 6kg och räknar in 2kg halm.

Ämne/ Behov/ Tilldelat/ Balans %/ Kommentar
Ts/ 5.0/ 6.4/ 27.2/ Du har en rimlig grovfodergiva.

MJ/ 47.6 / 59.4 / 24.8 / Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Pr/ 285.5/ 414.0/ 45.0 / Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Men som du själv skriver så får man se hur den ser ut o inte följa tabellerna.

De funkar inte alltid- individuellt.
Om hästen dessutom är halt MÅSTE man dra ner.

Hur många skriver inte att de ger ett minimum av tabellen o hästen går fortfarande inte ner:crazy:. Vuxna hästar har ett lägre underhållsbehov än ynglingarna.

För att de ska gå ner av enbart skritt krävs det mkt av denna vara.
Titta på hästar som är rastlösa o går hela dagarna. De har heller sällan ro att äta- alls.
Trav o galopparbete ger även efterförbränning.
 
Sv: Bantningstråd!?

För att de ska gå ner av enbart skritt krävs det mkt av denna vara.
Titta på hästar som är rastlösa o går hela dagarna. De har heller sällan ro att äta- alls.
Trav o galopparbete ger även efterförbränning.

Det fetstilta är ju helt sant. Mycket skritt finns det möjligheter till. Jag kan skritta timmavis här utan att behöva cirkulera runt runt runt på samma slinga.

Jag har en svag känsla av att det är att kasta alla regler över bord och få ner hästen i vikt. Snabbast möjligt. All denna fetma är ju en belastning på kroppens organ ch inte bara på leder och hovar.

Nu ska jag ut med märren sedan får väl fetknoppen gå ett pass till igen.

HAHAHAHA - från noll motivation till full fart för den egna delen. Men som du sa, rutiner och sätta igång är nog receptet att få igång motivationen. Om inte annat så för hästens skull. Han MÅSTE bantas.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men som du själv skriver så får man se hur den ser ut o inte följa tabellerna.

Så sant... men det kan vara bra att räkna för att få ett hum om ungefärliga storleksmängder iaf! Det är ju tyvärr många som inte ens har en aning om vad ett normalt underhållsbehov är varpå de sätter hästen på rena svältdieten då den måste banta...

Jag menar, alla som säkert läser denna tråd har inte samma erfarenhet av hästar som just er två och därför tycker jag det kan vara bra att lägga ut lite varningens tecken :idea:

Det finns tyvärr så många som tror att sina hästar är feta, när de egentligen bara har en stor buk, varpå de drar ner hästens foderintag minimalt... :crazy: Det är inte roligt att skåda...och tyvärr ser man det gång på gång!
 
Sv: Bantningstråd!?

Fet häst definierar jag med att man måste gräva efter revbenen, dallrar när de rör sig eller har fettdepåer.
Bukig o muskelfattig brukar hänga ihop.
Det vara vad man benämnde som" Biafrabarn" förr:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp