Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Här är en till som står på den platån. Min dam har tyvärr inte minskat en enda centimeter sen sist jag skrev här. Ändå har jag minskat kraftfodret till i stort sett ingenting och börjat rida henne längre pass. Men det händer inte ett dugg .....
 
Sv: Bantningstråd!?

Vi har hållt oss runt 185 cm i snitt i dryga året.. Det går nån centimeter upp och nån ner, men vi ligger på ungefär samma nivå hela tiden.
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Hur mycket mer kan jag göra?
Han får 5 kg hö, står på halm för att kompensera ts-bristen, kompletterar proteinet med lucern och ger lite linfröolja för eksemen. Jag kan inte minska någonting, då blir det för lite protein. Jag rider kanske inte direkt på elitnivå, men det blir i alla fall en 6-7 timmar i veckan, varierat och i rätt bra tempo. Kan alltid bli mer, men varken han eller jag håller för så mycket tuffare träning.
Vi ska få ett annat hö om en månad eller så, hoppas det har bättre värden..

Så länge; vad gör man? Det är fortfarande nästan 100 kg för mycket :crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej!!

Jag fick ett träningsprogram av min veterinär. Galopp intervaller, sammanlgt 25 min varannan dag (varvat galopp och skritt), och varannan dag vila. Har hållit på i fem veckor och min ponny har verkligen blivit smalare och fått mkt mer muskler, och bättre kondition :laugh:

Ska köra detta passet i 1 vecka till. Sen ska jag köra detta 2 ggr i veckan och lägga in "vanlig" träning oxå. :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad hade den hästen för bakgrund till sin övervikt? Stått en tid eller blivit fet trots kontinuerlig ridning i flera år?
Hade tänkt sätta igång ett intervallprogram imorgon, mest för att få lite omväxling och tempo. Framförallt tempo..
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej!!

Jag fick ett träningsprogram av min veterinär. Galopp intervaller, sammanlgt 25 min varannan dag (varvat galopp och skritt), och varannan dag vila. Har hållit på i fem veckor och min ponny har verkligen blivit smalare och fått mkt mer muskler, och bättre kondition :laugh:

Ska köra detta passet i 1 vecka till. Sen ska jag köra detta 2 ggr i veckan och lägga in "vanlig" träning oxå. :)
Kan du beskriva det där intervallprogrammet lite mer i detalj?
 
Sv: Bantningstråd!?

Han har blivit tjock efter betet i sommras (trots många försök med munkorg och att han gått på magrare bete). Han har varit halt ett tag (men är bra nu)och därför stått en del. Det har träningschemat har verkligen gett effekt fort på alla plan. :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningstråd!?

3 min galopp sen ca 1 min skritt. Byt varv och upprepa 3 ggr i varje varv. Alltså sammanlagt 3 min ggr 6 = 18 min galopp + 6 min skritt

Sen var det viktigt att hästen vilar dagen efter passet. :)
 
Sv: Bantningstråd!?

*kl*
Har en ponny som är sådär fet hela tiden, en period kördes den nästan två timmar om dagen, hårt, men nog var den tjock ändå.
Ger inget kraftfoder och knappt grovfoder heller längre, verkar svälla på luft.
Får panik, att kraken är lat som en... ja jag vet inte vad.. en död gris är piggare i alla fall, gör ju inte saken bättre. *suckar*
Saknar helt framåtanda, om det inte gäller hoppning för då kan man piggna till, men man kan ju inte hoppa hela tiden...
 
Sv: Bantningstråd!?

Problemet kan vara för lite mat. Har själv gjort samma misstag och minskat för mycket på allt. Då stannar viktminskningen av och hästen blir inte pigg. Det rättar till sig på några månader om man ökar foderstaten igen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Har följt med denna tråd lite men nu tänker jag skriva i den själv.
Har haft problem med min newforestponny hela sommaren, hon hade fång i våras och fick ett lättare fånganfall för snart två veckor sedan igen. Hon står nu i box på nätterna och i en liten hage på dagarna.

Problemet är att hon är väldigt tjock! Har alltid haft problem med det men nu är det ju ännu viktigare då hon har haft fång. Hon är ca 135 cm hög och ikväll då jag mätte henne runt magen var hon nästan 190 cm runt. :crazy: För några år sedan då hon också var tjock var hon 170 cm runt.

Hon får nu ca 6 kilo hö om dagen (oanalyserat), 1 näve lucern, mineraler, biotin och lite bakjäst. Har nu också slängt in en gran åt henne så hon har något att knappra på då höet är slut.. vet inte hur man ska få ner henne i vikt då man inte kan motionera henne nu, precis som hon skulle bli tjock på LUFT!
 
Sv: Bantningstråd!?

Ok, nu ska vi se! Har det hänt nåt tycker ni? Själv tycker jag nästan han verkar bli rundare "baktill" än på juli-bilden
December
December-08sida.jpg


Juli
Juli-08sida.jpg


Augusti
September
Oktober
 
Sv: Bantningstråd!?

En gång i tiden (förra vintern) såg min tjej ut såhär:

IMG_1262.jpg


sen gick hon på för stort bete och jag trodde hon var dräktig.. *får ångest bara av att se skillnaderna på bilderna...*

25-7017.jpg


Sen satte jag igång att jobba henne och köra in henne nu i höst..

hst08367.jpg


Och de senaste nu...

till9nov065-1.jpg


Valkarna i nacken och vid armhålan så att säga börjar försvinna nu men hon har fortfarande rejäl mage och rumpa... Till jullovet så är det dags att ha på vagn för första gången och då ska hon nog kunna sakta men säkert bygga lite muskler.. (och bränna lite mer fett)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningstråd!?

jag har en islandshäst som jag ägt i snart 4år han har från och till varit normalhull men för det mesta har jag/vi kämpat med hans "fettma"

men tycker att han inte är så jättetjock nu men problemet är hans mage som hänger, han är lite bukig men det värsta är att det verkar som att han inte har några magmuskler han har ryggmuskler så jag förstår inte hur han kan undvika att dra upp magen när han rids.

kör honom oxå men måste ha lite mer tid då på mig men det verkar ge bäst resultat för då ser man riktigt hur han spänner rygg o magmuskler.

han är inte jättefet över kroppen men lite är det ju att ta av...
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har ett hopplöst fall under mina vingar- Min runda Andi.

Så här såg han ut våren 2004, veckorna innan jag köpte honom. Då hade han ändå redan bantat ordentligt!
andifeet.jpg


Och sommaren 2004, måttbandet visade 475kg.
andiihavnen.jpg


Jag fick lite o jobba med kan vi säga! Vårt mål de första åren var att gå ner i vikt och bli tryggare med människor. Och jag fick tänjt ut ljumskmusklerna :D

Jag har aldrig satsat på att banta via minskad matmängd, utan enbart med mer träning! O på en sån fet häst så innebar de första åren långa skritturer, gärna offroad. Han orkade inte mycket, stannade o pustade i uppförsbackar. Travade kanske en 100-200m o galoppen skall vi inte tala om. Efter 50m så stor han still o tokflåsade! Men han fick den mat han behövde, o bara lite musli nån gång i veckan för att få i honom mineralfoder.

Men hör o häpna, kondisen är nu mycket bättre! O iaf i sommras var han riktigt fin i kroppen. Han är en traktorhäst med breda bogar o bred bak, men han var fast o fin. Inte som förr när fettet halkade runt på kroppen på honom så hela sadeln vinglade!

Andi såg ut såhär i våras, o finare blev han uder sommarn.
andiexterior.jpg


Nu går det mer utför eftersom de fått vintervila o vår andra häst tappar hull- så jag har fodrat mycket mer än vad tjockisen behöver. Men nu är det slut på de glada dagarna. Delade av lösdriften igår så tunnis får fri tillgång o tjockis är tillbaka på sina begränsade kilon. Och han skall oxå fortsätta skrittas ut under vintervilan...
andirull.jpg


Måttbandet visar nu 400kg inkl tjock vinterpäls (den gör en hel del på omfånget).
 
Sv: Bantningstråd!?

Knapplån

Grattis till er som lyckas få till lite viktminskning på era hästar!

Själv har jag fått dra ner helt på motionering nu eftersom min tjockis åkt på en hovböld. Men till helgen ska hon förhoppningsvis vara på banan igen!

Har lyckats hitta ett parti med väldigt fin halm, så nu har jag bytt ut några kilo av hösilaget mot halmen. Får se om det gör någon skillnad.
 
Sv: Bantningstråd!?

WAAAHOOO! Vi har sprängt 550 kilos vallen och är nu nere på 547. Alltså, från 615 till 547 sedan i september, trots fri tillgång på grovfoder.

Syster yster tyckte att hennes stora märr som nyss kommit hem och ligger precis på 600 har blivit mindre bukig på bara 1,5 vecka. (har två fetton i stallet numera)
 
Sv: Bantningstråd!?

Shit va bra. Vad är det för häst?

*kl* Borde kanske ha vägt min tjockis i somras, den är 142 cm hög och fem år, gick under betet från tanig unghästkropp till sumo.

;)Nu tycker jag den gått till en musklad vuxen häst med lagom rondör. :) Hyffsat slank och fin om magen men lite extra fett kvar. Har under hösten blandat korta pass på ridbanan (ca 30 min), med klättring vid hand och galoppintervaller ute. Allt på en femårings nivå förstås, ingen hårdträning men sträckor i iraskare tempo blandat med vila i skritt. Varit igång ca 5 dagar i veckan.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det bästa resultatet jag får när det gäller islandshäst, jag skriver så eftersom just islänningar har en särdeles egen förmåga att kunna leva oerhört bra på grovfoder mot andra raser. Dvs de har en förmåga att kunna pina det mesta ur grovfodret, och kräver därför sällan några mängder kraft om de får ett kvalitativt grovfoder.

Det är att lägga dem på lägsta intaget av energi (Mj) per dygn, och i knapp överkant på smrp till en att börja med. Hur länge de ska stå på det är individuellt, det hänger egentligen på hur mycket de motioneras. När vikten minskar och börjar närma sig en nivå som anses ganska ok, är det dags att öka intaget av smrp lite ytterligare

Hur man ska gå tillväga beror på det grovfoder man ger, så en analys är alltid bra om man vill ha kontrollen över mängden energi hästen äter.
 
Sv: Bantningstråd!?

Puttar upp och väcker liv i tråden.

Jag var ju nere i 547 på hästen men nu har det vänt och gått uppåt igen. Är nästan uppe i 600 igen och håller på att bli tokig. Jag har dragit ner på hö till kvällen, ger extra protein för att bränna mer fett. Markerna är stenhårda och jag kan inte rida på som behövs. Skrittar ut 1,5 timme på stenhårda grusvägar.

Hur i sjutton ska jag kunna banta min häst! Jag är livrädd för att han skall få fång av fetma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp