Sv: Bantningstråd!?
Jag har ett hopplöst fall under mina vingar- Min runda Andi.
Så här såg han ut våren 2004, veckorna innan jag köpte honom. Då hade han ändå redan bantat ordentligt!
Och sommaren 2004, måttbandet visade 475kg.
Jag fick lite o jobba med kan vi säga! Vårt mål de första åren var att gå ner i vikt och bli tryggare med människor. Och jag fick tänjt ut ljumskmusklerna
Jag har aldrig satsat på att banta via minskad matmängd, utan enbart med mer träning! O på en sån fet häst så innebar de första åren långa skritturer, gärna offroad. Han orkade inte mycket, stannade o pustade i uppförsbackar. Travade kanske en 100-200m o galoppen skall vi inte tala om. Efter 50m så stor han still o tokflåsade! Men han fick den mat han behövde, o bara lite musli nån gång i veckan för att få i honom mineralfoder.
Men hör o häpna, kondisen är nu mycket bättre! O iaf i sommras var han riktigt fin i kroppen. Han är en traktorhäst med breda bogar o bred bak, men han var fast o fin. Inte som förr när fettet halkade runt på kroppen på honom så hela sadeln vinglade!
Andi såg ut såhär i våras, o finare blev han uder sommarn.
Nu går det mer utför eftersom de fått vintervila o vår andra häst tappar hull- så jag har fodrat mycket mer än vad tjockisen behöver. Men nu är det slut på de glada dagarna. Delade av lösdriften igår så tunnis får fri tillgång o tjockis är tillbaka på sina begränsade kilon. Och han skall oxå fortsätta skrittas ut under vintervilan...
Måttbandet visar nu
400kg inkl tjock vinterpäls (den gör en hel del på omfånget).