Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Tyvärr är feta hästar sällan nervösa o vandrar hela dagrna. DET gör susen.

Du måste skritt länge länge o då hålls den dessutom borta från maten.

Man måste se till rasen oxå när man bantar.

att svälta hästen är inte samma som att ge lite. Man kan däremot ge lite lite- åt gången.

T o m 250kg personer kan genomgå gastric bypass o får då i sig väldigt lite o kan då få en lyckad viktnedgång.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur länge är länge länge?
Är det att skritta länge länge som ger bäst resultat? Bättre än att blanda skritt med andra.

Ska man bara skritta länge länge varje dag? Eller kan man öka tempot vissa dagar. Vill ju gärna träna de andra gångarterna också, de har äntligen börjat bli bättre, så det vore ju ett litet steg bakåt att bara skritta i ett par månader, i så fall vill jag veta att det är värt det.:)
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är ingen nackdel lägga in andra gångarter heller. Länge länge är timmar, och har du att välja på att skritta en timme, eller rida omväxlande en timme, så kommer du få snabbast resultat på vågen/måttbandet med omväxlande en timme.

Om man kör blandat får man mer och snabbare jobb på arbetspuls, däremot om du kör lågintensivt arbete lääänge får du en förbränning som håller i sig lite mer.

Så, rid du som vanligt, men skritta gärna utöver det så mycket du hinner och orkar. Observera, det ska vara rask skritt, marschtakt, inte gå och halvsova på lång tygel-skritt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ok, det låter ju bra. De dagar jag jobbar så hinns det oftast inte med flera timmar. Då brukar det bli 1 kanske 1 och en halv timma. Så jag kör nog på blandat då.
Men när man är ledig så kan man ju slänga in en lång skrittrunda.

Tempot är inget problem, han brukar vilja ha snabbt tempo om han får bestämma, så ger man lång tygel så blir det rask marsch:D
 
Sv: Bantningstråd!?

Intervallträning har jag fått dille på, växlar mellan skritt och galopp. Just nu blir det visserligen bara skritt åtminstonde fram till onsdag när massören kommer och tittar på ponnykräket. Galopp belastar mer, har jag rätt?
Jag har också fått för mig att skogspromenader långt bort från stigar är effektivt, både för kropp och hjärna. Så oländig terräng som möjligt, gärna med en massa ris och backar. Om inte annat så blir det variation. Min ponny älskar det, han blir tjurig om vi inte är ute i skogen ett par gånger i veckan. Ute i terrängen måste de ju engagera hela kroppen för att ta sig fram, lyfta på fötterna ordentligt och svänga runt träd.
Mer skog åt hästarna! :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Vi rider alltid i skogen, tränade lite i en paddock i somras, blev väl 5-6 gånger. Och nu ska vi snart börja rida för tränare i ridhus, på andra sidan skogen är det tänkt. Då blir det såklart ridning dit, nära och bra. Tar bara en halvtimma, perfekt uppvärmning ju!

Jag är helt övertygad om att det är jobbigt, det märker man ju själv om man är ute och går där man får lyfta på tassarna lite. Hästarna flåsar ju mer om de går i svårframkomlig terräng än om de går på jämn väg.

Hur går det med din lilla kille förresten?
 
Sv: Bantningstråd!?

Inte så bra tyvärr. Eller ja, han har faktiskt smalnat av en del, men han kan inte galoppera rent än så jag vågar inte belasta speciellt mycket. Jag hoppas massören kan göra något åt saken på onsdag så vi kan komma igång igen.
Jag är ute och går med honom, massor med motion för båda två :D

Visst är det perfekt med tränare på ridavstånd! Jag har min en sju kilometer bort, det blir en lagom uppvärmning för oss. Han är lite seg i starten min kära häst..
 
Sv: Bantningstråd!?

Får hoppas att massören kan göra underverk så ni kommer igång nu till sommaren.

7 km var en rejäl uppvärmning. Vi har väl halvvägs ungefär skulle jag tippa på, har inte mätt genom skogen.:p
Jag har inte varit hos denn tränaren innan, men hört en hel del bra så jag håller tummarna att det ska passa oss. Måste bara miljöträna lite först. Pålle tycker det är vääääldigt spännande att rida förbi ridhuset, det finns ju hästar där, som man kan prata med :eek::D och det är ju så kul, så det måste man ju ägna all uppmärksamhet åt och hoppa runt och steppa så fort man kan och visa upp sig lite.
Han har varit rätt lugn när kompisen var med, men själv så är det mest spännande att hälsa på de nya kompisarna!:p
Så jag får nog försöka vänja honom lite vid omgivningen innan jag förväntar mig att han ska gå omkring snyggt på spåret:angel: Annars så lär vi mest få träna på snabb eller skitsnabb grispass.:o
 
Sv: Bantningstråd!?

Wohooo, måttbandet visar ytterligare 3 cm mindre och (med en rejäl nypa salt) ca 375 kg. Det är ca 25 kg minus!:banana::banana:

Trodde det stod still, och mätte mest för skoj skull, men oj vad glad jag blev. Nu har han faktiskt inte så mycket mage heller, har försökt känna efter revben, men jag är så dålig på sånt. De känns inte tydligt iaf, så det är ju en bit kvar, för att inte tala om rumpan:o, men den ska vi nog lyckas forma om den med.:D
 
Sv: Bantningstråd!?

Tjoho! Kanonbra ju :D Fortsätt så!

Massören kunde inte hitta något fel någonstans på ponnys kropp, han såg tvärtom väldigt jämn och fint musklad ut. Det var en muskel under magen som var lite lite spänd, tydligen väldigt vanligt på ridhästar pga sadelgjorden, men det var absolut inget som var allvarligt utan ett av de mildare fallen.
Dessutom tyckte hon inte att ponny var sådär vansinnigt fet heller!
Och kompisen som hämtade mig i stallet utbrast "oj, vad smal han börjar bli!" (vilket senare ändrades till "oj vad mindre fet han ser ut" :p) så det tycks ha skett underverk de senaste dagarna. Trots att hagen börjar skifta oroväckande i grönt..
 
Sv: Bantningstråd!?

Kan du inte lägga ut en bild på den mindre fete herren?

Tycker det var massa fart i den här tråden innan, men nu känns den rätt död. Det måste ju finnas massa fete hästar ute i landet, uppdatera er folk!:D
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har en fet häst och två tjocka.
Den feta är en shettis med fettdepåer på bogen, bringan, nacken, manken, bakbenen, ryggen och rumpan. Hon är 134 cm fram vid manken(198 kg tror jag det blir?) och kring buken 158 cm. Revbenen känner man relativt tydligt vilket jag förstod i tråden var bra men att man ska banta ner dom så att man ser revbenen, speciellt när hon är rent fet i övriga kroppen? Tycker det är grymt svårt att banta hästarna, framför allt när man måste minska så mycket på maten för då blir jag orolig att magen ska ta stryck istället. Nu går dom i ena sommarhagen där dom har lite att knappra på så hon får ungefär 1-1½ kg hö om dagen nu. Motioneras 5-6 dagar i veckan varierande tempo, körning. Ska ta bilder på henne ikväll så kan jag lägga in det sedan.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hihi trodde först du menade att shettisen var 134 hög i manken, inte att det var omkretsen:p Tänkte de va en jäkla stor shettis.:angel:

Men behöver de verkligen hö när de går i sommarhagen? Bor utanför varberg och det är ju inte långt ifrån borås, och här har vi redan massa gräs i hagarna, vi slutade ge hö för någon vecka sedan. Om det växer lite mer så ska vi stängsla av till och med för att de inte ska få för mycket.

Är det inte tillräckligt med gräs i hagen? (beror ju förstås på hur hagen ser ut, men tänkte att det borde finnas gräs iaf.):)
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag vet inte, tycker sådant är svårt. Det finns lite strån här och där mest. Så det är inte mycket gräs. Kanske så dom klarar sig men dom är fortfarande väldigt intresserade av höet så rent spontant känns det som att dom fortfarande vill ha lite. Men nu går det ju så fort med gräset så man får verkligen ha ögonen öppna! Dom har i alla fall inte gått upp något och fettoshettisen (:angel: )har gått ner lite.
 
Sv: Bantningstråd!?

Brukar man inte generellt säga att revbenen ska gå att känna, men inte synas? Att det ska vara ett tunt lager fett som liksom jämnar ut dem lite?

Henneke body score har några bra generella riktlinjer när man bedömer hull. Det är en rätt bra grund om man är lite osäker på hur fet hästen faktiskt är. Har dock oftast sett det användas när det kommer till animal rescue organisationers skräckpropaganda och inte i "mer seriösa" sammanhang som ex veterinärbesiktning. Men jag tror det har stor potential! Det ge rju en bra grund att jobba ifrån.
Mer info (och väldigt lättgooglat om man vill veta ännu mer)
http://www.userl.org/HennekeChart.html

Bilder på min lilla knubbis kommer senare ikväll eller imorgon. Har förresten gjort verklighet av min blogg nu!

Uppdaterar även om vår "skada" (?). Var ute och red igår, inga som helst problem med någon gångart eller rörelse! Så även om massören inte hittade något fel så blev ponnyn bra igen. Och pigg! Väldigt pigg!
 
Sv: Bantningstråd!?

Har samma problem som du. Ett halvblod på 165 cm, 11 år gammal. Hon var kraftig redan när hon föddes - betydligt kraftigare än vad som är normalt för halvblodsföl.
Hon får dessutom bara ridas i lättare motionsridning pga en skada. Så jag vet - det är inte lätt ...


JÖSSES! Pratar du om min sköthäst eller? ;)
Hon är ett 9årigt halvblod som vridit om bakknät i en snäv omhoppning så nu går hon tillsammans med ett annat halvblod(dräktigt) och äter lika mycket som henne.. Tanken var att min sköthäst också skulle bli dräktigt till i sommar men det blev inte så och nu äter dom i stort sett lika mycket, förutom kraften då. Det beror på att dom får en hösilagebal i hagen som båda äter lika mycket ifrån så det går inte att göra så mycket åt. :angel:

Hästen får inte longeras och är lite "smått" galen så man vill ej rida henne och tömköra går bara åt skogen så har Ni några tips på vad man kan hitta på med stoet? :confused:

TACKSAM FÖR SVAR!
 
Sv: Bantningstråd!?

Ok, då skiljer det sig ganska mycket inåt landet. Här är det en jämn gräsmatta. Till och med utanför vårat hus, där det i stort sett bara är mossa växer det nu gräs så att vi måste ut med gräsklipparen.
 
Sv: Bantningstråd!?

17april-096.jpg


Visst ser han slankare ut?

Början på april
SidaApril-09.jpg


Början på mars
SidaMars-09.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Jag har ett hopplöst fall under mina vingar- Min runda Andi.

Så här såg han ut våren 2004, veckorna innan jag köpte honom. Då hade han ändå redan bantat ordentligt!
andifeet.jpg


Och sommaren 2004, måttbandet visade 475kg.
andiihavnen.jpg


Jag fick lite o jobba med kan vi säga! Vårt mål de första åren var att gå ner i vikt och bli tryggare med människor. Och jag fick tänjt ut ljumskmusklerna :D

Jag har aldrig satsat på att banta via minskad matmängd, utan enbart med mer träning! O på en sån fet häst så innebar de första åren långa skritturer, gärna offroad. Han orkade inte mycket, stannade o pustade i uppförsbackar. Travade kanske en 100-200m o galoppen skall vi inte tala om. Efter 50m så stor han still o tokflåsade! Men han fick den mat han behövde, o bara lite musli nån gång i veckan för att få i honom mineralfoder.

Men hör o häpna, kondisen är nu mycket bättre! O iaf i sommras var han riktigt fin i kroppen. Han är en traktorhäst med breda bogar o bred bak, men han var fast o fin. Inte som förr när fettet halkade runt på kroppen på honom så hela sadeln vinglade!

Andi såg ut såhär i våras, o finare blev han uder sommarn.
andiexterior.jpg


Nu går det mer utför eftersom de fått vintervila o vår andra häst tappar hull- så jag har fodrat mycket mer än vad tjockisen behöver. Men nu är det slut på de glada dagarna. Delade av lösdriften igår så tunnis får fri tillgång o tjockis är tillbaka på sina begränsade kilon. Och han skall oxå fortsätta skrittas ut under vintervilan...

Måttbandet visar nu 400kg inkl tjock vinterpäls (den gör en hel del på omfånget).

Jag måste uppdatera!

Kolla in snyggningen, 355kg visar måttbandet nu- o då har vi inte ens bantat medvetet!
smalandi.jpg


Vi har lyckats banta troligtvis av samma anledning som vår andra häst lyckats magra. En alldeles för hög kvot mellan Protein o Energi, överblivet protein kräver energi för att omvandlas till fett= kroppen får ta av energireserverna om tillförd energi inte räcker!. Andi har ätit rek mängd ts av ett tokbra hö hela vintern, en period fick han mindre hö mer halm men fortfarande med ett rejält överskott av protein. Han har fått ca 0,3kg lusern hack sedan han sattes igång efter vintervilan o nån näve musli för att blanda ut mineralerna. Jag kan inte anta annat än det stämmer som Boj säger, minska MJ och öka protein så går iaf vår typ av häst ner. Han rids inte mer nu än tidigare, däremot rids han i högre tempo än förr eftersom han helt enkelt orkar! Han har t.o.m. börjat visa lite tendenser till tölt nu, något jag trodde var omöjligt! Tänk vad vikten kan göra för glädjen och arbetsviljan hos hästen!
anditrav1.jpg


I sommar bir det värre när gräsmagen kommer, men jag funderar på att hålla honom lite begränsad så mkt det går- iaf hemma på vårt sommarbete. Antingen genom att han får gå i en mindre hage i stora hagen eller köpa en greenguard? Andi är nämnligen en sån häst som äter jämt, han tar inga pauser så som dom andra i flocken gör...
 
Sv: Bantningstråd!?

Visst syns det att han format om sig!:laugh: Ska försöka ta kort på min lilla korv idag, för min egen skull då, jag har jättelätt för att bli hemmablind. Har kort på när han var som fetast (på ett ungefär iaf) och shit vilken skillnad, han kunde ju rullat fram.

Så kul att det går år rätt håll.

Kvandi: Oj, vilken skillnad! Jättefin verkligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp