Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Var det den 23 mars i år hästen fick fång??
Min fick fång den 13 december, hon går inte på gräs mer än ngn kort stund om dagen. Jag hade aldrig vågat släppa henne på en hel del gräs även om hon hade betesreducerare.
 
Sv: Bantningstråd!?

Har du (eller någon annan ) några bra tips på hur man tränar magmusklerna? Jag har en arab som skulle behöva få ner några kg mage
Klättring o annat bra arbete.
Att hästen ser fin ut över ryggen behöver inte vara enbart muskler.
så länge inte revbenen skönjs, så har den troligen fett även på ovansidan..

får den mkt stråfoder/ gräs är det naturligtvis svårare att få magen " i trim"- tungt att bära på.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Figge har gått på "riktigt gräs" sedan i söndags. Jag har varit bortrest sön-ons och haft lite ridhjälp tre dagar. När jag kom upp till stallet idag ser jag två saker:
Eksemsäsongen har dragit igång.
Allt mitt bantningsslit i vintras syns inte längre.

Efter fyra dagar på gräs med motion har han alltså svällt upp som en boll. Antagligen mest vatten, men ändå! Usch, inte kul att komma hem till..
Ska göra vad jag kan med ökad motion och mer begränsad betestillgång så får vi se om vi kommer in genom stalldörren till hösten..
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej vad tråkigt! Hoppas att det mest är att han är svullen så det går ner fort. På så kort tid tycker man ju att det inte borde hinna hända så mycket, men attans man får passa sig. Jag har legat hemma sjuk i 4 dagar och har inte kunnat åka till stallet.:cry: Och ingen motion har han fått stackarn (förutom den som han och hagkompisen håller igång själva, vilket är en del:p).
Hoppas så att det inte har fått för stora konsekvenser.:(
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag var lite orolig för fång ett tag, men det verkar som vi klarade oss. Munkorgen på nu så det ska nog ordna sig bra ändå.
Hoppas din inte ätit för mycket heller :P
 
Sv: Bantningstråd!?

Var ju inne på Strömsholm förra veckan, passade på att väga honom då. Innan vi åkte vägde han 380 enligt måttbandet, på vågen stod det 440 :crazy: Skiljde en hel del alltså. Efter mycket undersökningar hittade veterinären en inflammation i vänster hasled, syntes ingen hälta men när vi bedövade hasleden såg han skillnad. Så han sprutades med kortison och tuppkam och ska nu promeneras vid hand en timme om dagen i tre veckor, ingen begränsning på hur 'jobbig' promenad. Vi har gått i skogen nu i fyra dagar och jag har aldrig haft sån träningsvärk i hela mitt liv! Förhoppningsvis tar det lite på hästen också. Nu när man har veterinärens ord på en timmes motion/dag så håller man ju det stenhårt, ingen chans att vara lat och smita undan. Ska bli spännande att se om skritten gjort någon skillnad när det är dags för återbesök!
 
Sv: Bantningstråd!?

Framförallt att man är lite försiktig så man inte överbelastar leder, senor, ligament. De har ju redan en massa extra vikt att släpa runt på förutom ryttare, vilket automatiskt innebär ökad belastning.
Personligen tycker jag man ska undvika hoppning, i varje fall inte hoppa ofta eller högt. Med det menar jag i princip max två tre gånger i månaden, max 50 cm (givetvis beroende på hästens storlek och övervikt, min egen hoppar bara över små stockar i skogen när vi stöter på såna).

Egentligen borde man kanske vara lite restrektiv med galoppen också, men det är ju onekligen en effektiv gångart att intervallträna i. Det är nog relativt lugnt bara man är försiktig och inte gasar på allt man kan varje dag.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Vill bara snabbrapportera. Har justerbar sadel, griffin med fishplattor i olika tjocklekar. Jag har fått börja använda kortare gjord och idag tryckte jag i de tunna fishplattorna.

Det går åt rätt håll!
:bump::bump::bump:
 
Sv: Bantningstråd!?

Min häst är rolig hon.

Hon är tjock som en liten gris, fettet dallrar på bogarna när man petar där :rofl:

Men hon ser ut så här på bilder... Hon ser smal ut!!! Men till och med mamma som inte kan något om hästar sa idag; men vad tjock och rund hon är. Jag tror hon posar på bilder :rofl:

Men man får vara över att hon inte ser ut som en ardenner eller har världens hängbuk,
hon har inte gått ordentlit på fyra månader.

Stella9-6.jpg


Stella5-13.jpg


Stella14-3.jpg


Hon äter nu

8 kg Hö
2 kg Halm
2 krafftmått med hackat lucern
Och ett par nävar müsli
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Nu har jag inte kunnat rida på länge, för jag har varit sjuk:(
Men nu är jag frisk och har kommit igång igen. Och jag var orolig över att min lilla häst skulle bli så fet, men jag tycker inte det syns nåt på kroppen, bara magen som är rund. Och då menar jag inte rund som i hängbuk och dräktig, utan rund som en kulmage ungefär.

Vill att det ska försvinna, gärna Nu, men får väl ha lite mera tålamod. Snart finns det inget mera tålamod kvar.:p
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, hästen har fått ölmage :p

Jag har försökt hitta en betesreducerare som passar, men det tycks vara omöjligt att hitta en i rätt storlek! Har provad cob och full från Shires och nu har jag en full från Globus. Ska prova den imorgon eller ikväll beroende på hur sent det blir ikväll.
Han har gått utan två dagar nu, och oj vad han lägger på sej! Pinsamt ju.. Vi tränar fortfarande lika mycket men inga framsteg här inte.
vi är tillbaka där vi startade i höstas :(
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, ölmage, perfekt ju.:rofl:

Idag tyckte jag faktiskt att magen blivit lite mindre rund, mätte och såg att han gått ner en cm (och jag mätte ändå inte när det gick upp). Så förhoppningsvis så blev han bara lite uppsvälld.
Gamla ägaren var i stallet idag och klämde han på magen, hon tyckte att han såg mycket smalare ut än i höstas.:banana:
Eventuellt ska jag be stallägaren att dela av hagen igen, men om han fortsätter att gå ner så kanske det inte behövs. Får avvakta och se.


Vad tråkigt att ni inte hittar någon som passar. Min kompis hade med jätteproblem att hitta en som var lagom. Hoppas den nya passar, lycka till!
 
Sv: Bantningstråd!?

frågar ALLA:
Hur akutbantar jag en häst bäst som går på bete utan att sabba magen?
Väntar på en munkorg, har fin halm som inte passar damen, men hovisen säger att jag måste begränsa hennes betande snabbt eftersom hon verkar "vara på väg att få fång". Jag har uppfattningen att hästmagar mår bäst av att äta i princip jämt (hönät med pyttemaskor på vintern) men jag får ge upp det med tanke på damens sk lättföddhet :o
Hur länge är det vettigt att låta hästen stå per dag i en hage utan något att äta på (utom halm?)
Känner mej oerhört förvirrad just nu eftersom jag måste bryta från det jag gått och trott på i femtio år;-), kan ju inte ge henne hö eftersom fjolårshöet är rena dynamiten här där jag bor pga torkan, och betena här är också dynamit trots att det är riktigt illa skötta vallar (dvs INTE gödslade och ganska glesa).
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Nu har min gått ner från ungefär 540 kg till ca 480 kg. Tycker fortfarande det låter mycket för en haflinger på 145 cm men det är klart bättre. Fortfarande för mycket fett på nacken, men den är åtminstone inte spänd och hård som en fångnacke längre.

Vad tycker ni annars?

I höstas:
DSC03711.jpg


Färska bilder (jag vet att vinkeln inte är den bästa, men ge gärna kommentarer ändå)

Bild067-1.jpg


Bild068-1.jpg


Bild069.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag är ingen expert på foder, men kan ju dela med mig av det lilla jag tror mig ha hyfsad koll på.

Halm är ju också mat. Det du menar med magen är att den ska vara i arbete i stort sett dygnet runt. Men om det är halm eller gräs eller hö som magen arbetar med är mindre viktigt. Det man ska passa sig för lite är väl att halm är rätt så grovt, så du bör nog ge något upptill annars kan hon få problem med magen ändå. Tex låta henne gå på en liten gräsplätt, bara så hon får något annat i magen, alltså inte frossa.

Om det är fång så finns det ju lite riktlinjer för när det är minst risk att gå ute på dygnet. Tror det finns en länk i denna tråden. Har du möjlighet så låt henne gå ute ett par timmar när det är minst risk och låt henne stå med halm resten av dagen. Och motionera så mycket du kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp