Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

KL

När jag tittar på alla "tjocka" hästar här inne så undrar jag om alla verkligen är överviktiga...
Vi har en nordis som verkligen var fet när vi köpte honom. Efter mycket jobb är han relativt normalviktig (skulle inte skada att få lite mer muskler och lite mindre fett).
När vi köpte honom hade han stor mage, fet nacke och fet hals.

Under vintern har han varit riktigt fin och nu har vi släppt på bete. På endast tre dagar har hans mage svällt upp som en ballong. Han SER alltså tjock ut. Men jag tror inte att detta innebär att han är överviktig. Han kan omöjligt gå upp så mycket så snabbt. Istället handlar det om att han är utspänd i magen. Omställningen till gräs eller gräset i sig gör honom trög i magen, gasig och svullen.
Därför ger jag honom loppfrön för att få igång magen. Jag hoppas se resultat av det snart...

Flera av hästar här är nog just tjocka... men om du har en häst där endast magen är stor medan resten av hästen är normal, så fundera på om det inte istället handlar om magproblem och gaser.
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

Idag red jag min häst barbacka för första gången på länge, och jag hittade en manke :eek: Coolt :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Man får leta efter revbenen; känns de utan problem är det bra, måste man gräva är det inte bra.

Eiwo: Manke? Fasen, det har jag inte sett på år och dar! :D

Vi flyttade hem till Småland idag. Figge piggnade till ordentligt och sprang frivilligt i både hage och padock. Man kunde ana vilken tjusig häst det finns under fettlagret när han drog in magen så valkarna stack ut :angel:
Blev rejält med motion idag. Perfekt start på sommaren!
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha inte jag heller! Jag blev helt paff ;) Han har börjat få 'inbuktningar' där det var utbuktningar förut också, kollade på stallkompisens (normalviktiga) häst och det gick inåt på honom också där. Helfränt :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Har också en dam med lite extra så att säga. Har precis fått hem henne igen efter några år. O hon är tjock. Min hovslagare vart orolig för hon biljarderar mkt mkt mer med sina framben nu än förut. Vilket hon ansåg hade med vikten att göra.

Har inte mätt henne ännu men hon har gått ner en del redan trots bete.

Men hur orka hålla sig motiverad av faktiskt banta henne? Jag vill ha en häst som är slimmad, hon ska absolut inte bli tunn hon är trots allt fjording men den där magen som man ser framifrån är inte en vacker syn. Jo om hon varit dräktig..
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, att hålla motivationen uppe är tungt.. Men man får ha den där idealbilden i bakhuvudet och arbeta mot den hela tiden. Det viktigaste är att man inte släpper efter för mycket så hästen går upp igen, då är det väldigt svårt att komma tillbaka och ta tag i bantandet igen.
Jag tror att det är lättare om man är flera som bantar ihop. Jag använder den här tråden som motivation.
Dessutom tar jag kort på hästen så jag kan se och jämföra hur han ändras från månad till månad. Snart har jag ett helt års bilder! Det är ett roligt pysslande, och motiverande åtminstonde för mig.
 
Sv: Bantningstråd!?

Håller med om att tråden är jättebra om man inte har några bantarkompisar.
Jag tycker lätt det blir att man inte kollar så ofta annars. Dessutom har jag en träningsdagbok som jag dessutom håller koll på vikten i. Det är jättebra, för då ser man framstegen som blir. Även om det tar lång tid och man inte tycker det händer något, eller har dåliga perioder då det kanske går åt fel håll, så ser man ändå ett resultat på det långa loppet så småningom.


KL.
Nu hade stallägaren släppt över min häst (och sina såklart) i en ny hage igen, med massa dm högt gräs. Magen har svällt upp lite igen (midjemåttet har ökat med 3 cm, kanske inte låter så mycket. Men det tog flera ett par månader att minska de cm, och nu tog det ett par dagar att svälla upp det) och jag hoppas att det bara är gas och att det lägger sig igen. Fast på ett sätt känns det som att han börjar lägga på sig lite igen. Han hade blivit så fin över ryggen, och nu börjar den där lilla mittfåran komma tillbaka. SUCK!!

Får se om jag kan fixa tillbaka honom i den andra hagen, annars blir det bara att rida mer och mer. Egentligen har de inte så mycket bete, men det krävs ju inte så mycket för att det ska blir lite för mycket.:(
 
Sv: Bantningstråd!?

Känns som att tråden dör lite. Hur går det för er andra? Några fram/motgångar?
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, det verkar ha stannat av både i tråden och i hästens hull. Det går varken upp eller ner just nu.
Vi fick ännu mer sällskap igår, syrrans båda hästar kom hem till betet. Oj vad glada de blev att träffa varandra igen! Så nu har vi åtminstonde två hästar som ska banta så vi ska se om vi inte kan göra gemensam slag i saken i sommar och få lite fason på fettet.

Insåg att jag har nästan ett helt år dokumenterat över Figges hull!
Såhär såg det ut i juli-08
SidaJuli-08.jpg


September -08
SidaSeptember-08.jpg


November -08
SidaNovember-08.jpg


Januari -09
SidaJanuari-09.jpg


Mars-09
SidaMars-09-1.jpg


Juni -09
SidaJuni-09.jpg


Det var ett urval av bilderna från sidan. Själv ser jag väl ingen förändring där, och knappt på de som visar fram- och bakifrån heller. Men så har det inte skett några dramatiska förändringar heller, för den delen.
 
Sv: Bantningstråd!?

frågar ALLA:
Hur akutbantar jag en häst bäst som går på bete utan att sabba magen?
Väntar på en munkorg, har fin halm som inte passar damen, men hovisen säger att jag måste begränsa hennes betande snabbt eftersom hon verkar "vara på väg att få fång". Jag har uppfattningen att hästmagar mår bäst av att äta i princip jämt (hönät med pyttemaskor på vintern) men jag får ge upp det med tanke på damens sk lättföddhet :o
Hur länge är det vettigt att låta hästen stå per dag i en hage utan något att äta på (utom halm?)
Känner mej oerhört förvirrad just nu eftersom jag måste bryta från det jag gått och trott på i femtio år;-), kan ju inte ge henne hö eftersom fjolårshöet är rena dynamiten här där jag bor pga torkan, och betena här är också dynamit trots att det är riktigt illa skötta vallar (dvs INTE gödslade och ganska glesa).
Är det en ponny eller stor häst?
Jag som har varit mkt anti betesreducerare eller snarare munkorgar- har fått tänka om.:angel:
Den ÄR färdigbantad, men äter som Svullo:crazy: frenetiskt o oavbrutet.
Med Greenguarden kan den inte äta alls, men med källkvist funkar det bra.
får i sig lagom.
Har den på under nätterna o hålls sen på dåligt bete o får ngn hötuss då o då.
Skulle uppskatta vikten till 620- 10 kg mindre än för en månad sen.
Den är ganska hårdbantad, men har musklerna kvar trots inget extra protein.

Ett måste för att få koll på IR.
kommer att ändra vartefter den kommer igång mer, men revbenen är mitt redskap. De SKA skönjas. Det kan växla under dagen- mycket.

Hästen är nu mkt alert trots sin medelålder:banana:
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Hagen är så nerbetad som den kan bli. De har gått i den under vintern också. Vallackarna får heller inget extra hö i hagen, vilket stona får. Vikten går neråt men inte i den takt jag skulle vilja. Blir galen på detta.

Har trimmat idag på ridbanan.

I torsdags stod jag med kusinens häst på kliniken. 168, MSV dressyr välmusklad. Den vägde in på 576. Min fetknopp som är någonstans mellan 1.60 och 1.63 står, enligt viktbandet på 580. Tänk hur han såg ut när han stog på 620!!! Så detta med att han bör ligga på ca 500 är inte helt fel ute.

Bara 80 kg kvar, m.a.o. Har ju lyckats skala av 40 så de andra 80 ska vi väl lyckas med också.
 
Sv: Bantningstråd!?

inte bara till axel
fortsätter ditt svar om akutbantning av häst.. hittar inte inlägget du svarar på.

Men i alla fall så ska man akta sig för att akutbanta en häst speciellt om det är en fet ponny. Dels är det inte bra för magen och dels kan den få för mkt fetter i blodet vilket kan vara farligt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men igen- det handlar inte om svält. Sen är det livsavgörande. Fetma är den dödligaste orsaken för människan o snart även för våra djur.

Om en ponny har idealvikten 350 kg så är det inte många kg som den ska behöva som minimigiva. Ge dem tillgång till en hage där de måste kämpa för att få i sig mat. DÅ äter de 16-20h/ dygn.

Att frossa i högenergifoder 16h. ger garanterat en fet häst- om den inte växer eller tränar hårt.

Varför är det så svårt att banta hästarna?
Jo för att ägarna tycker synd om dem o vill ge dem för mkt. Varför har de blivit feta från början?
För att de har fått lika mkt mat som ett fulltränat fullblod- många gånger.

Det här påminner om feta människor som säger att de inte äter ngt men har dubblat sin vikt.
Sen gör de gastric bypass o RASAR i vikt.
så jo, nog avslöjar det att de HAR ätit( i smyg).
 
Sv: Bantningstråd!?

Forest
Det här syndromet som du pratar om- gäller det bara hästar? Hur vanligt är det?

Tänker på robinsondeltagarna. Där kan vi prata om svält, med undantag för fuskaren C. Tro fasen att han inte blev smal o svag i... munlädret:grin:
 
Sv: Bantningstråd!?

Hyperlipidemi. Förhöjda fettnivåer i blodet. Allvarligt och svårbehandlat. Drabbar både människor och djur.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men igen- det handlar inte om svält. Sen är det livsavgörande. Fetma är den dödligaste orsaken för människan o snart även för våra djur.

Jag vet att du inte menade svält men du svarade på et inlägg som handlade om att akutbanta en häst. Det var ehegntligen det inlägget jag kommenterade.

Jag håller med dig om att det är jätteviktigt att få ned vikten.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hyperlipidemi. Förhöjda fettnivåer i blodet. Allvarligt och svårbehandlat. Drabbar både människor och djur.
Anledningen till varför jag frågar är att jag aldrig har hört talas om det- varken på människa eller häst.

t o m på sjukhus där de behandlar fetma har månadslånga nutrilettkurer körts.

Det krävs ganska mkt till för att få bort fetma. Som regel har de ju även svårt att röra sig. Halva kroppsvikten på en människa tar tid, men nog borde det gå fortare på häst- att få bort 10 %.

Jag fick ju bort 1 % på 5 v.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har fattat det som att det är kopplat till övervikt och diabetes. Förhöjda blodvärden leder i förlängningen till olika hjärtproblem.

Saxat från ett examensarbete vid djursjukvårdarna-09 vid SLU här i Skara
Hyperlipidemi Innebär en förhöjning av kolesterol eller/och triglycerider i blodet som kan följas av lipidemi. Orsaker till hyperlipidemi kan vara Cushing’s sjukdom, diabetes mellitus, hypothyroidism, posthepatisk leversjukdom, kortisonbehandling och idiopatisk hyperlipidemi. Det är vanligt att hyperlipidemi ses på grund av att djuret inte fastat innan provtagning (4).

http://stud.epsilon.slu.se/181/1/nylen_k_090525.pdf
 
Sv: Bantningstråd!?

Är jag korkad nu:angel:

Måste inte hästen ha ngn av dessa sjukdomar/ behandling för att få det. Inte att man får mer blodfetter för att man bantar hårt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Är jag korkad nu:angel:

Måste inte hästen ha ngn av dessa sjukdomar/ behandling för att få det. Inte att man får mer blodfetter för att man bantar hårt.

Kroppsfettet bryts ner snabbare än vad hästen hinner ta hand om det och då ökar mängden blodfetter. Detta inträffar alltså om man bantar för häftigt. Dräktiga ponnyston är extra känsliga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 683
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp