Sv: Bantningstråd!?
Hej! Jag har inte skrivit här inne innan, har väl inga jätteproblem men lite kortfattat : 4 årigt halvblodssto modell större (nu 174 i manke) som har otroligt lätt att lägga på sig.
Hon går på bete dygnet runt tillsammans med en c ponny som är på gränsen till rund men inte alls i närheten av min hästs goda hull. Jag rider ca 3 ggr i veckan då hon tävlas lite lagom nu i sommar och nu har hon blivit ännu rundare så jag tar in henne några timmar (8-10) varje dag då hon bara har lite halm att tugga på.
Visst hade jag kunnat ha dem inne på natten och ute på dagen istället men då måste jag ju plötsligt börja mocka igen och det hade jag tänkt slippa nu i sommar

De har bara lite halm att stå på och ingen ordentlig bädd nu när de står inne på dagarna nämligen. Jag har bara precis börjat med detta och hoppas det hjälper min häst.
Hon har lite fettdepåer på korset och bredvid svansen, inte jättemycket man jag har förstått att det inte är alls bra. Revbenen kan jag inte vare sig se eller känna på henne och har aldrig gjort. Magen är.... ganska stor.. men proteinbrist har hon inte, hon bygger lätt muskler och är ganska muskulös.
Betet ser ganska bra ut, är inte gödslat på några år, hon får 0.3 kg havre blandat med mineraler efter avslutat ridpass (alltså 3 ggr i veckan) Jag vet inte om hon behöver det egentligen men eftersom hon är såpass ung så vill jag gärna få i henne mineraler även under betesgång, hon svettas en del vid ridning och mineralbaljan leker hon bara med.
Någon mer än mig som har pållen inne lite under dagen i bantningssyfte?