Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Fortsätter på Grrr spåret.
Han har inte blivit så mycket fetare, men jag inbillar mig att det bara är en tidsfråga innan han sväller upp, ryggen som börjat bli så fin har blivit sådär mjuk och skön att sitta barbacka på igen.
Jag känner revbenen, men det är gott om fett runt dem. Jag kan nypa tag om fettet på sidan (inte mycket, men ändå, det borde inte gå).
Biter mig i tungan tills på måndag då ska jag träffa stallägaren och be dem minska ner hagen. Min häst är den smalaste av de i hagen:crazy::o så ingen av dem behöver ju direkt en stor hage.

Den de har nu är inte stor, men tillräckligt stor för att vara för stor. Hennes kommentar var att gräset inte direkt var knähögt, nej verkligen inte, då vore de nog döda allihop vid de här laget:crazy: men det är ju knappast nerbetat heller.
 
Sv: Bantningstråd!?

*kl* Bidrar här med lite bantarbilder :). Första bilden är från när vi köpte henne. Behöver jag säga att fång kom som ett brev på posten?? Det är en rar häst, men sista gången jag köper en sådan gravt överviktig häst..
23342113.jpg


Halvvägs:
23735164.jpg


Nu (lite omusklad efter fången, sorry):
28239405.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Oo så fin! Och vilket jobb du har lagt ner! Hur lång tid tog det?

Nu har vi fått hem vår kära nodris igen. Boxvila i 6 veckor. Figge kommer bo inne på nätterna framöver som sällskap. På så sätt perfekt, men ändå väldigt tråkigt..
 
Sv: Bantningstråd!?

Det har gått hemskt sakta, ungefär ett år. Hon fick fri tillgång på hösilage tidigare + en del kraftfoder :o, men numera äter hon istället 10 kg magert torrhö och 2 dl soja per dag. Lättgödd som en ponny! När hon nått sin målvikt kommer jag att öka lite på höet, så hon har mer att tugga på :p.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad fin hon har blivit! Min såg ut ungefär som din på första bilen när jag hämtade hem honom, som tur är har han klarat sej från fång *peppar peppar*

Kl

Hade min ET ute igår som var mycket nöjd med hur han ser ut :) Lite magmuskler behövs för att dra upp magen, men annars sa hon att han såg ut som en normal ponny :D Han har alltid blivit kallad köttbullen annars :o Nu fick han en till hage att gå i, det finns mer att äta men det är mest ogräs. De har börjat gå ute och han får fortfarande några kilo hö/dag, förhoppningsvis kan han sluta med det också snart. Hände en olycka i hagen där stallkompisens häst blev sparkad av min så nu får han gå själv igen. Han är dock inte bekymrad över det, bara han har mat är han nöjd :p Förhoppningsvis inser de andra om några veckor att deras häst faktiskt överlever och att de kan gå ihop igen...
 
Sv: Bantningstråd!?

Phu. Ja du är deffinitft inte ensam! Får dagligen så meddelande på stalltavlan "Någon kanske ska kolla så att Finetta inte ska ha föl?" Hon är travare och äter i stort sätt ingenting och går i en liten mager hage. Men jag fattar inte. Hon får en morot eller äpple bara ytterst sällan och godis efter ett bra travpass. Som någon skrev. Hon blir fet bara av att titta på mat. Har minskat mat ännu mer men då blir hon bara grinig.

Men jag har provat på att trava och skritta i uppförsbackar. Ngn gång i bland tagit en riktigt lååång och snabb galopp upp för en backe. Ifs är hon dåligt musklad men tycker det är jättekul och ett par 15 kg har hon kanske tappat men det kmr ingenvart :O

Men som svar på din fråga, backen behöver inte va väldigt brant för at hästen ska jobba. Det är som när du går eller cyklar. Där du ser att det är lite uppförsbacke är oftast jobbigare att gå/cykla en om det är en brant men lite kortare. Eller jag kanske har fel :P Rätta mig gärna isf.

Lycka till med pollen =)

Bild på henne: Ifs syns inte hennes mage där men man ser att hon är lite rund undertill. Ska försöka hitta någon bild där det syns :P

http://BrokenDevil.bilddagboken.se/p/show.html?id=379713048&directlink=1
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningstråd!?

Men ett år är ju inte så länge ändå! Jag har kämpat med min i åtminstonde två vintrar nu..
Till hösten blir det endast halm och lucern för hans del om min ekonomi inte rasar ihop totalt. Den lär väl göra det om jag ska bjuda på lucern varje dag, men bara han blir smalare!
 
Sv: Bantningstråd!?

jo det är klart. Men det är väl bättre med luft, de borde gå ner då med. och sen får man öka på "luft-maten" så då inte fortsätter gå ner i vikt men att man ändå kan ge en större mängd :p
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Målet att få på dressyrsadeln är nu nått. Allround låg så illa efter att jag minskade ner den ett steg till att jag var tvungen att lägga på allrounden. sadlad och uppsuttet är det 3 fingrar med lite spel emellan.

Återkommer med bättre uppdatering. Är på ett uppdrag ute i en skog.
 
Sv: Bantningstråd!?

Bästa knepet är egentligen att motionera hästen mera. Du skapar han muskler istället för fett. Jag brukar gå 1-2 gånger i veckan på en runda på ca 2timmar. Då är det både skritt,trav,galopp som gäller. Även en riktigt brant sluttning uppför. Detta har gett mycket bra resultat på min häst. Även om min går på bete nu...så rids han minst 4 gånger i veckan.
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, sant! Men man får väl jobba sig fram till rätt dosering så att det blir jämvikt och alla hovar är som de ska. Liiiite coolt hade det dock varit om man kunde få sån där månfärdssteg, alltså ett steg blir ett sväv på typ 5-10 meter :p


Hahaha, jaa tänk vad kul de hade gnäggat:rofl::rofl::bow:
 
Sv: Bantningstråd!?

Tänk att jag har startat en så långliwad tråd..! När jag skrew den fungerade fortfarande enkel-w, kan jag konstatera!!

En uppdatering från fett-träsket: lilla gubben går på bete, men wi wäntade tills allt stod i blom innan de släpptes. Naturligtwis gick han upp i wikt, men nu är han mest "sommarrund" och inte sjukt fet. Lite trind om magen, men inte fläskig hals osw. Skönt!! Lösningen för mig war tydligen att skaffa shettis... Eftersom jag är så rädd att han ska få fång (trots att han aldrig haft sådana problem) så är det ett himla hattande med hagarna; de får bara gå på betet halwa dygnet, ser de för uppblåsta ut blir det lilla hagen några dagar osw. Smart wa! Får wäl dock erkänna att shettis ser ut som en nyäten fästing, så munkorg ska inhandlas.
 
Sv: Bantningstråd!?

då är det dags att hoppa i en den här tråden också!

Jag har en kalllblodstravare av modell rund...
Han har alltid varit lite för rund, lätt för att lägga på sig. Men så blev han sjuk i feb med ordination vila i några veckor, som till slut blev 10 v eftersom han inte blev bättre. Vila plus fri tillgång på foder (annars får han tyvärr kolik), gjorde att han fick fång, så det blev ännu mer vila men jag skar ner på foder (gav 5 ggr/dag ist små portioner).

Han började tappa i vikt när jag blev tvungen att ge honom mindre foder i det akuta fångstadiet, men han har långt kvar till idealvikt...

Läget nu är att han går på bete med munkorg. Iofs så har han gjort hålet större, men han slukar inte gräs längre. Igår kände jag för första gången på länge hans revben! :banana: . jag är ute och går med honom 6-7 ggr/v, vill inte rida ännu.


Här är min älskade rundbulle

kaiser.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Hahaha, nu fick jag en helrolig bild i huvudet. En heliumballong som man släpper ut luften ur, som flyger runt och pyser:rofl::rofl:

Fråga mig inte hur jag fick ihop det med studsboll, men jag tror att helium inte är den bästa lösningen iaf:angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

Enda chansen att få en sån lättfödd häst smalare är att antingen leta ett grovfoder som håller väldigt lågt energivärde. (svårt att hitta) eller så byter man ut några kg mot halm.
Jag har också en som i stort sett lever på luft. Det gäller att veta ungefär hur mycket MJ man ska ligga på och hålla det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp