Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Ja, jag har läst om denna svältdiet. Men jag har också läst om alla fysiologiska följder som kommer. Man ser inte om hästens mage gått sönder alla gånger. Men sönder går den, det är ett faktum. Min egen får diarre om ts-halten blir för låg. Och så skoj är det inte att prata med veterinärer att jag tänker utsätta honom för det igen.. Ner i vikt gick han inte heller något avsevärt, inte mer än vad han gör på en korrekt ts-giva med ett energisnålt grovfoder.

För jag hoppas att Axel kollade magen på sin häst med kamera under dieten, så det märktes om den tog stryk eller ej? I och med att det så tvärsäkert kan sägas att det inte skadade hästen så hoppas jag att det finns belägg för detta. Det är som sagt inte alltid alla hästar visar yttre symptom på exempelvis magsår, som mer eller mindre är som ett brev på posten när man ger för lite grovfoder. Sen är vad som är lagom individuellt, men så stora spann är det inte, en hästmage är en hästmage. Dessutom, som jag skrivit i tidigare inlägg, leder svältkost till att organen effektiviserar energiutnyttjandet och kan därmed använda ännu mer av den lilla energi de får in --> mer lättfödd. Reversibelt eller ej vet jag fortfarande inte. Om så önskas kan jag länka till de artiklar jag läst (men förmodligen bara abstracten, vet ej om de ligger på betaltjänst eller ej. jag kommer åt dem via skolan som är abbonnenter på det mesta på djursidan)
 
Sv: Bantningstråd!?

Ang reversibelt eller ej, så när jag var liten hade jag en ponny. Han köptes som tvååring, ett rent 'tycka synd om'-köp. Han var fruktansvärt vanvårdad, och bara skinn och ben. Hade undernärts extremt hela tiden som föl och unghäst.

Han köptes, avlusades, fick ordentligt med hö etc. Och tog sig. Resten av livet var han dock rejält lättfödd, och SMÄLLFET oavsett vad man gjorde. Han var fet av att äta bark typ, trots hård motion 2 h per dag ggr två osv. Helt sanslöst.

Det var ingen skillnad i vikt om han fick 4 eller 8 kg hö, däremot blev han ÄNNU fetare på bete eller om man inte motionerade.

Jag har ju i alla år hävdat att hans ämnesomsättning på något vis var helt kajko, och att det var en svit av att ha underutfodrats så hårt att det var knappt han överlevde som ung, och han överlevde just för att hans kropps klarade att ta ut maximalt med näring och klara sig på det extremt lilla han fick. En häst som inte kunnat ställa om så hade dött. Han överlevde, men blev aldrig 'normal' i sin ämnesomsättning igen.

Så jag tror absolut att iaf när det gäller unghästar, kan det bli permanent. Jag kan naturligtvis inte bevisa det dock, men det är min övertygelse.

Jag har funderat en del om det där med 'ställa in kroppen på svält' med. Jag vet faktiskt inte riktigt hur hästar fungerar så, men på människor har jag full koll. Och funderat på om detsamma gäller häst, och ponnyn helt sonika ställt in sig på att 'nu är det tydligen ett nödår med dåligt med mat'. Iom att han ser likadan ut på 40 MJ som på 60 MJ. Är ju lite svårt att korrekt jämföra dock då han står på boxvila nu och inte får rörelsen i hagen. (Å andra sidan är väl risken han fick i sig långt mer än 60 MJ i hagen)

Han gick ju ner ca 25 kg ganska fort i början nämligen, det gick på 10 dagar ungefär. Då fick han mer mat och mer MJ än han får nu. Sen strypte jag ju maten mer, och viktnedgången tvärstannade. 6 kg på en månad, och det kan lika gärna vara 0 kg, han kan ha druckit annorlunda etc bara.

Frågan är om det var en slump, eller om man sköt sig själv i foten helt enkelt.

Min får ju också diarre, och har dessutom en högre 'minimigräns' än boken. Men det sker gradvis, samma symptom var gång. Första tecknet är att bajset blir ljusbrunt. Rätt konsistens etc, men fel färg. Gör man ingenting då blir bajset lite lösare. Fortfarande bollar, men lösare, och det blir 'bajsvattenfläckar' i spånet. Sen blir det lösare och lösare, komockebajs, diarre, sprutdiarre (dvs total magkrasch - sista läget har vi bara nått en gång dock, första gången. Övriga försök har jag avbrutit tidigare)
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Ja ja. Det är mkt mer som kan gå på tok av övervikt.

Min häst är en lycklig häst som idag kan äta en hel del gräs o är slank o pigg o tränar riktigt bra.

Det enda som fick den dålig i magen var övervikten- IR.
 
Sv: Bantningstråd!?

Alla ponnyer behöver inte alls hållas på luft.

De feta ja. Men alla är inte feta...
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu är vi i bantningstråden... o där finns nog de ägare som måste bli superseriösa.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men det är ändå dumt att göra ett allmängiltigt uttalande om att ponnyer ska leva på pinnar och bark.

Feta hästar ska ha mindre mat (så långt det går) och mer motion (vettigt utförd).

Men det är ändå inte riktigt samma sak som pinnar och bark.

Den tjocka ponnyn jag hade gick med munkorg de två år hon hann beta (och en del av sommaren på magert bete). Fungerade ypperligt och på vintern räckte det bra med en "normalfoderstat" och så motion (för hand väldigt mkt, började när hon var två. Promenader, tömkörning, klättring i skogen, handhäst osv). Så hon var inte fet men inte heller kanske "slimmad". Utställningshull :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Var det den som fick fång som dräktig?

Om en unghäst måste motioneras- får för mkt mat.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej den som fick fång var lite för tunn efter hon kom hem från hingsten. Hade hon varit fet hade vi inte sett ut som frågetecken, varken jag, veterinär eller hovslagare och övrig omgivning. Hon var iofs inte tunn när hon fick fång utan lagom.

Patsy, ungponnyn, motionerades i första hand för att hon tyckte det var roligt. Och hade en för liten hage egentligen men det var vad jag hade tillgång till då. Sedan som treåring var motionen för hand sjukgymnastik då hon som tvååring gick omkull och skadade ena knäet och på det fick erlichios. Tyvärr så fungerade det inte efter påtvingad vila då hon fick en luftvägsinfektion (trots lösdrift). Så hon togs bort pga knäet som femåring.

Sen ska vi nog inte överskatta den motion som en latmask på 160cm för hand kan ge en stor Dponny ;) (rakt fram i skog och mark).
 
Sv: Bantningstråd!?

Grattis, då är inte din häst så lättfödd. Och antagligen berodde den övervikten på för stor överutfodring, inte lättföddhet. Sure, det hänger ihop så misstolka mig inte. Alla hästar kan bli feta det krävs bara olika mycket "för mycket".
Istället för att hävda att alla andra gör fel, kan du inte komma med mer konkreta tips? Jag börjar tröttna på den attityden. Ge något belägg för det du säger mer än bara "det går för min, då går det för alla". Nu har du fått massor med motargument varför det är rent ut sagt skadligt att hålla en häst på svält och för låg ts. Vad gör att du vet bättre änvetenskapsvärlden? Studie på en häst?
Förlåt, men det gör mig något irriterad att aldrig få några vettiga svar.


Alexandra: ja, jag tror faktiskt att det är så. De kniper ännu hårdare åt det de har om man ger för lite. Inte konstigt alls egentligen. Jag ska snoka fram artikeln där jag läste om det, har den nedsparad på den andra hårddisken.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ojojoj, vad jag kommer få bekymmer i vinter.

Min häst har tidigare gått ihop med två andra, den ena en fjording som också varit för tjock, och den andra en stor halvblod/ardenner som varit rund på sommaren, men för det mesta riktigt lagom resten av året.
Nu har fjordingen fått fång och kommer att stå inne länge, för att sen gå i en liten egen hage när han blivit bättre (om han nu blir det, vilket vi håller alla tummar vi har för)
Alltså kommer min lilla B-ponny islänning, lättfödd, gå ihop med en bautahäst som är rätt normalfödd gissar jag.

Och jag ska plugga 1 timme bort från hemstaden, och stallägaren ska också plugga, men på hemmaplan. Alltså kommer det inte bli så lätt med utfodring. De kommer ju gå ute så mycket som möjligt, men det kommer ju bli omöjligt att fodra dem tillsammans ute. Han kommer ju behöva massor mer än min. Enda alternativet för att min häst inte ska få dubbla sin giva är ju att dela på dem när de får mat, men hur sjuttom ska vi lösa det :crazy:
Kommer bli ett jäkla pussel med scheman, om ens ägaren är villig att hjälpa till med det. Kan ju hoppas iaf.

Någon som har några tips om hur man kan lösa detta. Jag ser bara en enda lösning och det är just att dela på dem vid fodring, men har någon tips på hur man kan lösa det på enklaste sätt så är det varmt välkommet.
(Nu menar jag inte, att allt ska vara enkelt och att det bara är jobbigt att ha häst, hade jag haft möjlighet hade jag åkt dit själv och delat på dem 3 gånger om dagen, men det lär bli svårt, och jag är inte helt säker på hur mycket stallägaren har möjlighet/vilja att hjälpa till)
 
Sv: Bantningstråd!?

Om den andra är mkt högre än din kan ni väl bygga varsin foderlåda en bit ifrån varandra? Där den storas låda är så hög i kanten (men fodret "på marken") att din inte når över kanten utan får nöja sig med sin mat och det den andra ev tappar på marken?

Sen får din äta lite mindre inne och den andra mer inne. Tex.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Min häst har nu sen den akuta fången (början på feb) gått ner ca. 80 kg.
Han är 145 cm och väger 440-450 kg enligt måttbandet.

Vad tycker ni om hans form nu?
Beakta att han inte är i form (har stått still i ett år och innan dess tyvärr ridits sparsamt), så musklerna behöver ni inte kommentera. Jag tänker bara rent 'viktmässigt'.

Nu:
Isers299.jpg

Isers302.jpg

Isers303.jpg

Isers300.jpg


I vintras:
DSC03711.jpg


Förra sommaren:
Bild099.jpg


Själv tycker jag att halsen fortfarande ser för grov ut.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tror iofs att den stora inte fattar att han ska äta i lådan, han är en sån som alltid ska ha den högen som någon annan äter på :p Så han kommer garanterat gå på lillens mat. Fast han är mycket högre, han är 165 och högrest, och min är 128 och byggd lite mer i taxform :p

Problemet är ju just det att de inte står inne. Var kanske lite otydlig, "gå ute så mycket som möjligt" innebär hos oss, så många dygn om året som vädret tillåter. Är det riktigt dåligt väder så får de gå in. Annars går de ute dygnet runt. Vill helst att de ska ha de så i fortsättningen med.
Kan ju iofs ge den stora mycket hö när vi är ute och rider, så får min bara lite då. Så blir det lite mer jämnt.

Har funderat på det med att dosera olika. Om de äter ihop en gång om dagen så kan de ju få lite mindre då, så kan de ju få så pass lite då att det passar båda. Och sen får de separat två gånger och då får min mindre och den andra mer. De har ju ändå att tugga på resten av tiden, eftersom de går på bete, även om det inte är mycket näring i det.

Är det förresten någon som vet hur mycket näring det är i gräset på vintern. I Halland där jag bor är det ju grönt (gröngult) även på vintern. Är det någon näring i det som man behöver ta hänsyn till när man lägger upp foderstaten?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tycker den ser rätt fin ut. Svårt att avgöra på bild förstås, men det ser helt okej ut :)


Jag har också stött på problem. Nästa vecka flyttar syrran sina båda hästar som Figge gått ihop med hela sommaren.
De andra två på gården är smala krakar som ska ut i sommarhagen med massor med gräs. Givetvis lagom till att syster åker!! Det är för högt gräs för att han ska kunna äta med betesreducerare och jag vill ju inte ha honom själv dygnet runt. Han kommer få stå inne om nätterna, ensam, och ridas två gånger om dagen i de veckor jag stannar (en eller två).
Ska jag kränga på reduceraren ändå och hoppas att han hittar ett ställe att äta på? Det är en jättestor hage, vet inte hur många hektar den kan vara, naturbete med mycket olika grässorter och kuperat.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vilken snygging.

Tycker ändå han ser bra ut, kan nog bli av med några kilon till, men helt ok.
 
Sv: Bantningstråd!?

Min connemara lärde sig att äta högt gräs med greenguarden. Inga problem, smarta små djur. Var lite fascinerad över att hon inte lade någon energi på att försöka få av den, mer än första dagen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Gräset är knähögt över större delen av hagen :crazy: Den har inte blivit betad på hela sommaren...
Lovat att hjälpa till med staketet idag, så jag får väl passa på att kolla hur det är med gräsmängden.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja? Du får väl prova och se ;) Lär han sig så lär han sig. Om inte så får du fundera ut en annan lösning.
 
Sv: Bantningstråd!?

Elina - ang ätandet. Det jag tyckt fungerar bäst om man inte vill ha helt i olika hagar är:

Gör en mindre hage (storlek valfri) i den större hagen. Köp en grinöppnare/grindtimer (mer om det sen).

Sedan måste man testa sig fram lite, men på morgonen lägger man ut mat åt den stora i stora hagen, och till ponnyn i den lilla hagen. Man stänger för grinden och programmerar öppnaren att öppna vid lunchtid.

Sen gäller det att lägga ut lagom med mat åt den stora så att vid lunch när de båda kan gå i samma hage, så är det lagom med mat kvar att räcka ett litet tag. Sedan tar den slut, och efter X tid fodras de igen. Endera ihop, tas in, eller så gör man om det med grinden.

Hängde du med hur jag menade? Ett exempel på hur jag hade det. SH = stor häst, FP = fet ponny.

08.00 på morgonen, SH ut i stora hagen med 6 kilo mat, FP in i lilla hagen med 2 kg mat.

Kl 13.00. Grindtimern släpper ut FP, som kommer ut i stora hagen. Det är 2 kg kvar av SHs mat. Denna räcker för båda hästarna i 1 h till.

Kl 18.00 ny fodring. Hur beror ju på hur man vill ha det, bara ge 1 kg till dem var ihop, och sen ta in för natten 20 - 21-när man nu vill. Eller om man vill ha ute hela natten, gör om hela proceduren igen, ställ om grinden på att släppa kl 24,00 eller vad man vill.

Jag använde också timern att kl typ 05.00 när jag sov sött släppa ut hästen som gick på svältbete på lite bättre bete, och sen kl 07 när jag vaknade flyttade jag tillbaka. Sen släppte grinden igen kl 16, och kl 18 när jag kom hem flyttade jag tillbaka.

Underbart timer grindtimern. Den jag har används ihop med en resårgrind, och laddas i bilens 12 V-uttag. Klarar regn, kyla, snö osv. Vid inprogrammerat klockslag varningspiper den (och hästarna lär sig backa), sen släpper en liten grej så att grindhaken lossnar, den elastiska grinden dras undan, och frihet ;) Sen om man vill ha den på samma tid om och om igen så det enda man beh göra är att stänga igen. Man behöver inte programmera om utan kan ställa den på daily om man vill. Kostade 2500 kr, väl investerade pengar.

Kan användas för att luncha flera hästar med, man gör en foderhage i hagen/angränsande hage, slänger ut, ger frukost, lägger lunchen i foderhage, åker till jobbet. Inställt klockslag släpper grinden och hästarna kan gå in i foderhagen och äta sin lunch =)
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Iser - tycker hullet är jättefint =) Jag förstår dock om du vill ha honom på den 'extraslanka' sidan, men jag skulle vara toppennöjd med hullet idag, stor skillnad från i vintras =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 352
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp