Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Ang det höga gräset, du kan inte trimma/klippa ner det till munkorgsvänlig höjd kanske?

Usch, inget roligt med det höet, du kan ju iofs ge bara lucernhack och få ihop det med ättiden blir ju katastrofal. Men om han äter halm så 4 kg halm och 2 kg melassfritt lucernhack ger 35 MJ prick, 232 MJ (kvot 6,6) och strax över 5 kg TS. Frågan är hur ättiden blir? Hacket kan man ju 'strössla' så det tar längre tid och blir lite 'beta-beteende'. Men hänger ju också på om han äter så mkt halm. Går ju dra ner, och få lägre MJ. Får ju mindre TS då med men du har ju en bit kvar till 4 kg.

T ex 3 kg halm 2 kg hack ger 30 MJ, 232 gr SRP (kvoten blir hög dock, 7,7). Ids man hålla på med halvkilon så kan man ju fippla ännu mer.



Jag skulle försöka få bort höet ur ekvationen, om du har råd vill säga, det blir ju tyvärr inte gratis fodra med 2 kg dyrt hack/dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Ja, om man ser till att proteinet kommer från annan källa. Man kan inte ge bara-bara halm. Men t ex just halm och lucern (som ju eg är hö, bara nnan grässort och i annan form, men..)

En av bukefalisterna med fånghäst har använt det hela vintern, just halm + lucern, där tror jag det var 50 - 50 dock. Om mitt skrälle åt halm och jag fick tag i bra halm skulle jag inte alls dra mig för att göra likadant.
 
Sv: Bantningstråd!?

Att ge pelleterat kraftfoder är absolut sista utvägen. Känns inte riktigt ok att ge när det innehåller så mycket olika bôs, havre och potatis och såDessutom får han kolik av halm så jag kan inte ge så mycket.. Vet inte var "gränsen" går så 5 kg kan funka.

Jag har inte råd att köpa något extra att fodra kilovis med, som student har jag en inkomst på 2600. Så tyvärr kan jag inte ersätta med lucern. Annars har jag funderat på det också. Har försökt hitta större förpackningar, aka balat, men då kommer förvaringsproblemet igen. Det hade varit helt perfekt..
 
Sv: Bantningstråd!?

Ang gräset igen
De vill ha det i den längden till sina hästar, så det ska räcka längre.. Jag tror Figge kommer få gå i hagen brevid, avrgränsad till hälften (fortfarande stor), där de andra två har gått hela vintern fram tills nu. Där finns inte mycket att äta alls.
 
Sv: Bantningstråd!?

750g krafft protein/dag blir ca 300kr/månad.

Det är svårt att fixa om du inte kan ge något annat än det som finns i stallet (men inte så mkt halm) och inte heller vill ge soja eller pellets. Och inte har råd med lusern.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast något blir du tvungen att köpa extra och fodra med, men knepigt få ner det om du inte vill ha pelleterat, då är det i princip lucern kvar, och då blir det minst 1 kg/dag. Och lucern är dyrt. 1 kg per dag blir ca 300 kr/månad dock, funkar det?

Men om vi ändå ska använda lite hö, så 2 kg hö, 2 kg halm, 1 kg melassfri lucernhack = 35,5 MJ, 222 gr SRP (kvot 6,25), TS 4,25 kg. Men är ju samma fråga om tuggtid där med.
 
Sv: Bantningstråd!?

Mitt förslag- om den inte äter ngt ute.
3kg hö i kg o 1 kg halm o aspbarkpellets samt ett par aspar.
Då är garanterat tuggbehovet uppfyllt.

Äter den lite gräs- 1 kg hö o 1 kg halm till natten o en Asp:grin:

Tänker inte räkna, utan det låter tillräckligt.:cool:
 
Sv: Bantningstråd!?

Mitt förslag- om den inte äter ngt ute.
3kg hö i kg o 1 kg halm o aspbarkpellets samt ett par aspar.
Då är garanterat tuggbehovet uppfyllt.

Äter den lite gräs- 1 kg hö o 1 kg halm till natten o en Asp:grin:

Tänker inte räkna, utan det låter tillräckligt.:cool:

Ordentlig proteinbrist tyvärr av ditt förslag¨på 3 kg hö och 1 kg halm. Du anger inte mängd aspbarkspellets, men det hjälper inte proteinet.

Dessutom mindre TS än trådskaparen har som minimi.

I rena siffror ger ditt förslag, minus aspbarkespelletsen, 32 MJ, 159 gr SRP (kvot 5) samt knappt 3.4 kg TS
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Det är tyvärr ganska saftigt :crazy: Jag lever på sparpengar hela året, men ligger på minus 1400 i bara hyror varje månad. Sen ska jag ju ha mat till mej också. Trots att jag äter relativt billigt så kostar det på.. Hästen ska dessutom ha skor varannan månad och skolan vill ha pengar för litteratur och resor med jämna mellanrum. Tur jag har köpt på mej en massa mat till katten när djuraffären hade specialerbjudanden.
Ekonomin är lika stort hinder som höts näringsvärden :p

Jag har visserligen lagt undan lite pengar till ridlektioner. Inte mycket, men det blir väl mat för två månader kanske. Det ser inte bättre ut än att jag får skippa ridningen och köpa mat istället. Får vänta tills snön kommer så jag kan dra hem säckarna på en pulka bakom cykeln :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är väl nog så bra- ni som tjatar om det.
:grin:.

hur kan du veta energimängden i nästan visset hö:confused:

Fördröjer, helt annan sak än att förlänga.

Eftersom jag är påläst både om odling och skörd, och jag roat mig med att analysera dylikt, flera ggr. Proteinet blir värdelöst, men inte MJ. MJ är hyfsat statiskt, varierar inte alls lika mkt som protein.

Visset gräs kan du inte slå som hö btw. Men hjälper inte ta det som silage heller.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är tyvärr ganska saftigt :crazy: Jag lever på sparpengar hela året, men ligger på minus 1400 i bara hyror varje månad. Sen ska jag ju ha mat till mej också. Trots att jag äter relativt billigt så kostar det på.. Hästen ska dessutom ha skor varannan månad och skolan vill ha pengar för litteratur och resor med jämna mellanrum. Tur jag har köpt på mej en massa mat till katten när djuraffären hade specialerbjudanden.
Ekonomin är lika stort hinder som höts näringsvärden :p

Jag har visserligen lagt undan lite pengar till ridlektioner. Inte mycket, men det blir väl mat för två månader kanske. Det ser inte bättre ut än att jag får skippa ridningen och köpa mat istället. Får vänta tills snön kommer så jag kan dra hem säckarna på en pulka bakom cykeln :p

Fast NÅT måste du lägga på hur du än vänder dig =/ Även med BARA hö så måste du proteinkomplettera lite. Och för varje hekto halm du blandar i blir det värre, och kräver mer proteinkomplettering. Tyvärr =/

BILLIGASTE alt om du ska upp i 4 kg TS är 5 kg hö och ½ kg korn (eller likvärdigt). Fast du får 51 MJ då..

Din ekvation är tyvärr HELT omöjlig att lösa utan tillskottsfoder i form av lucern, KP, soja eller liknande. Jag är ledsen =/
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad vill man åt med bantningen?

Att den ska gå ner i vikt trodde jag i min enfald.
de klarar av att ha en mindre mängd för att få tillbaka livskvalitén.

För att få i dem så mkt proteiner som en del tror att deras hästar behöver- medföljer per automatik energi.

Varför tror man att hästen behöver så mkt proteiner som tabellen anser, när energin tydligen är åt skogen fel. Sålla lite.

Vad är viktigast?
att se till att den inte får fång o andra problem, kanske med hela metabolismen.

Hur kan man börja se proteinbrist hos en smällfet häst.
Det sitter i fettet på cellnivå.
Banta o börja sen om från början med en individanpassad foderstat som följer årstider o dess egentliga arbete.
 
Sv: Bantningstråd!?

Proteinbrist SYNS inte förrän det pågått länge, och påverkat rejält. En fet häst kan ha proteinbrist, det är inte alls ovanligt att ponnyer misstas för feta fast de har proteinbrist.

Och att ge hästen för lite av det som är dess mest grundläggande och byggsten för ALLT i kroppen, inkl essentiella aminosyror, visar bara på endera en enorm okunskap eller en enorm nonchalans.

En fet häst har INTE mindre proteinbehov än en ickefet. MJ och proteinbehov följs INTE åt så.

Tyvärr.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja det är inte lätt att inte ha några pengar.. Jag ska prata med stallägaren om jag kan få lägre hyra i och med att jag måste köpa annat foder och kanske hjälpa till ännu mer.
Jag kan säkert lösa det, men det blir ytterligare ett knapert år. Var tvungen att ge lucern förra året med, levde på i princip ingenting hela vintern.

Om jag ger 1 kg lucern, 1,5 kg hö och 2 kg halm behövs bara lite fosfor. Då får han 100 g musli också för att få i honom ½ dl linfröolja. Muslin tillför 1 MJ och 11 g protein.
Då får jag köpa ett fosfortillskott också, men det lär ju räcka hela vintern.

Hmm, jag hade behövt en extrainkomst känner jag :crazy:
Nej usch nu vill jag inte tänka på ekonomin!
 
Sv: Bantningstråd!?

Hela varelsen behöver protein. Hur gärna man än vill annorlunda så behöver alla hästar protein för att fungera.
Visst behovet följer inte alltid tabellen, men då ser du säkert också att exempelvis min egen ligger ca 40 g under tabellbehovet.
Drar man ner på proteinet kommer muskler börja brytas ner. Hästen kan inte utvecklas och bli starkare. Energi kan inte omvandlas till muskler.
Trots att hästen bantar vill jag ha den i bra kondition för att kunna använda den. För det krävs protein.
Vad har du emot vetenskapen? Om du läser den ordentligt ser du att det står klart och tydligt att det är rekommenderade minimibehov som anges, inte absoluta sanningar. Däremot står det vilka konsekvenser ett underskridande kan ge hos så gott som alla hästar.
 
Sv: Bantningstråd!?

För hans eksem. Den ger 1,75 MJ/dag, så det är rätt mycket. Men det fungerar på eksemen, han har inte kliat sig alls lika mycket och huden ser jättefin ut.
Det är två månaders "inkörningsperiod" innan man ser att den ger effekt, så antingen får jag sluta helt och ha en häst som skrubbar sönder sig totalt ända fram i november eller ge ½ dl olja och ha en häst som har bra och relativt frisk hud.
Överväger trots det att plocka bort oljan igen. Den är inte gratis heller, även om jag har tiolitersdunkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 352
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp