Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Jag har skickat iväg en fråga om det hela till ansvarig på hästavdelningen på instutitionen för husdjurens foder och vård. Får se om de har något att tillägga. Skrev med de tankar som kommit här om just IR. Hästen din har väl inte haft fång tidigare? Kanske har den utvecklat viss IR efteråt..?
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej inte haft fång tidigare (däremot två vad jag kallar 'fångvarningar' när han fått av sig munkorgen och ätit fritt i 0 - 6 h, fått lindrig puls, lindrig värme och lite störd mage. Ingen rörelsepåverkan. Har ställt honom på box några dygn, symptomen avklingar lika fort som de kom, inga tecken på fång på hovarna varken då eller senare). Om han är IR (jag vet ju inte än, men alla tecknen finns där) så kan jag nästan svära på att han blev det ca 3 v innan fånget. Då fick han hård mankam, började gå upp i vikt ganska kraftigt/hastigt trots mindre mat (bete) än innan, och trots att det drogs ner ytterligare. Det var då han började bygga på fettdepåerna med.

Så jag tror han blev IR då (fast det fattade jag inte då, visste knappt IR existerade då), och sen kom ju fånget som ett brev på posten vid nästa kraftiga stegring av fruktanhalterna i gräset..
 
Sv: Bantningstråd!?

Kul att det går på rätt håll!

En annan förklaring på MJ mysteriet kan ju vara att ngt värde inte stämmer. Analyser är nog inte helt tillförlitliga alltid. Det kan säkert inte ändra så mkt att han får lika många MJ nu som tidigare men kanske minska skillnaden en del.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tror (obs tror) att det även spelar roll var MJ kommer ifrån. Inte vansinnigt stor roll och inte på alla. Men för en del.
 
Sv: Bantningstråd!?

sthu;12651384Hästen din har väl inte haft fång tidigare? Kanske har den utvecklat viss IR efteråt..?[/QUOTE skrev:
Det är kanske möjligt att den på ngt sätt blivit stressad eller liknande av fånganfallet och då utvecklat IR, vet inte.

Det troligaste är nog annars att det är just insulinresistensen som har varit en ganska starkt bidragande orsak till att fånganfallet utlöstes. Insulin är ett ganska så häftigt hormon med flera olika funktioner i kroppen där flera av dessa tyvärr kan "hjälpa" andra fångframkallande faktorer att starta ett fånganfall. En IR häst kan alltså troligen få fång av en mindre ex stärkelsemängd än en icke IRhäst.
 
Sv: Bantningstråd!?

Kul att det går på rätt håll!

En annan förklaring på MJ mysteriet kan ju vara att ngt värde inte stämmer. Analyser är nog inte helt tillförlitliga alltid. Det kan säkert inte ändra så mkt att han får lika många MJ nu som tidigare men kanske minska skillnaden en del.

Fast även om man drar av lite och antar det är lite avvikande värde, så är vi uppe i låångt över hans behov och ffa långt över vad han fått vintertid annars. Det som är så fascinerande. Får se hur länge jag törs ösa på, nu får han ju bara silage, och nästan fritt, men försöker hålla stenkoll.

Märkte igår, minns inte om jag skrev det, att depåerna ju som sagt blivit mjukare. Hela mankammen är mjuk UTOM den 'bubbla' som är kvar och syns på bilderna, den är fortfarande hård, dvs just där är det kvar fast övrigt ändrat sig.

Men blir fortsättning följer som sagt. Frågan är hur stor vits det är att ta insulinprovet om han fortsätter den här utvecklingen?
 
Sv: Bantningstråd!?

Kostnaden är ganska sak samma, den går ju på försäkringen :angel:

Men om ett prov taget om 1½ v visar normala insulinnivåer, så är jag ju inte mycket hjälpt av det just nu. Det säger inget om huruvida han var IR innan som vi alla tror, eller om han aldrig varit IR.

Om han var IR men vi vänt det nu så gör det ju ingen skillnad alls nu, det gör ju skillnad först i vår.

Det jag ville med provet var ju 2 saker - få svar på om han är IR och har höga nivåer, och det kan vara därför fången inte ger sig och han inte går ner. Och då försöka få till medicinering, samt att ha ett provsvar att jämföra med inför i vår, för att då förhoppningsvis se att det vänt.

Men ett prova u.a nu säger ju ingenting om någonting. Så frågan är väl eg om han var IR men det nu vänt, hur fort normaliseras värdena, går de ner fort eller kvarstår de höjda?
 
Sv: Bantningstråd!?

Kostnaden är ganska sak samma, den går ju på försäkringen :angel:


Men ett prova u.a nu säger ju ingenting om någonting. Så frågan är väl eg om han var IR men det nu vänt, hur fort normaliseras värdena, går de ner fort eller kvarstår de höjda?

Även om det går på försäkringen så kostar det en del ändå.

Jag har också undrat över hur lång tid det tar innan det stabiliseras igen på normal nivå. Men jag antar att det kan vara lite olika delvis beroende på vilka delar av insulinkänsligheten (ursäkta knasig formulering) som inte fungerar. Jag är ganska säker på att det kan vara "fel" på flera olika sätt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Han har fast självrisk, så kostar mig vets resa. Sen, jag har ju inte för avsikt ta provet bara ändå för att det går på försäkringen. Lika lite som jag skulle strunta i att ta det om jag så fick betala rubbet själv. Menade mer att jag inte behöver fundera i termer som 'har jag verkligen råd just nu?'.

Jag mailade OW en kort resume samt bilderna, och frågade om "Är det ändå vits att ta insulinprovet, eller säger det ingenting man är hjälpt av i detta läge?". Får se om och vad han svarar..
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, ajg tror med det är skillnad. Men på grovfoder ocoh grovfoder? När båda är av bra kvalitet? Jag vet inte om jag tror att ts-halt påverkar speciellt..

Det var semester till 17/8 på SLU så svar därifrån får vänta ett par dagar till. Jag har redan börjat samla ihop frågor till föreläsning om hästutfodring senare i september :p Oj, vad den stackarn kommer få frågor..
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tror (obs tror) att det även spelar roll var MJ kommer ifrån. Inte vansinnigt stor roll och inte på alla. Men för en del.

Det är viktigt naturligtvis viktigt i vilken form hästen får energi, speciellt för vissa hästar som korsförlamning, IR, högpresterande osv.

Men jag tror inte att energiinnehållet uttryckt i den svenska energin som ett antal MJ ME = metaboliserbar dvs omsättningsbar energi kan vara på olika sätt när den sedan ska användas i hästkroppen. Hästen har ett visst energibehov. Det som blir över omvandlas till fett. Energimåttet ME är den energi som hästen kan använda efter det att den har spjälkat fodret.
Om man däremot har ett annat energimått ex DE dvs smältbar energi, finns i stället för ME för en del utländska foder, så spelar det viss roll om den kommer från kraftfoder eller från grovfoder. Energin från grovfoder blir då lägre än energin från kraftfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Hej och hå, då var det dags igen!
Syrran har lämnat Småland med sina båda hästar och jag är ensam igen. Nu blir det till att rida två gånger om dagen, gå i nedbetad vinterhage med gräsreducerare på dagtid och börja träna inför höstens ridlektioner igen.

Jag tror jag ska be Staffan (tränarn min) att hjälpa oss sätta upp lite mer konkreta träningsmål, ge lite hemläxa så att säga. Det är inte lätt med min pålle, han är så att säga selektivt skänkeldöv. Känner han inte för att göra någon här och nu så blir han värre än en tjurig ridskoleåsna. Han tvärnitar, alternativt blir snirklig som en ål och omöjlig att få styrsel på. Men oftast går det bra :)
Jag tänkte att vintern skulle vigas åt bättre sidepass och kanske början på spinn :d Får se om Staffan håller med. Det lär väl inte bli mer än en lektion varannan månad eller så..

Nu ska jag strax åka ut till stallet igen och rida runda nummer två. Ska nog bli en sväng i skogen med lite markarbete på stångbett tror jag. Det kan bli nog så jobbigt att gå i blöt mossa i småländsk granskog :devil:
 
Sv: Bantningstråd!?

*kl*

YES! Jag har köpt ett riktigt skit-hösilage med skit-analyswärden och jag är skitlycklig för nu får jag ge yttepytte lusern eller nåt annat smaskigt i krubban i winter och känna mig som en älskad matte igen!!

Fö är hästarna sisådär i hyfsat hull just nu. Iallafall den ena, han som föranledde att jag startade tråden. Han är fin, lite omusklad bara. De andra späckgäddorna kommer att wara sååå slimmade efter wintern. Å lycka!!

:banana::banana:

Jag har haft growfoder med toppwärden de senaste åren och det har rimmat illa med hästarnas hyddor. Jag har nog hellre en fet häst än en som får för lite growfoder (eller hosta aw allt wad halm och dylikt heter), men i år kan jag mata på så mkt hösilage jag will!

Nu ska jag genast ut i hagen och berätta nyheten för de matglada wännerna. Tom shettis kan käka 8 kg och ändå få lite för lite!

:bump::bump:

Jag ska få shoppa kraftfoder!! Eller ja, lusern då, men iallafall små piller som de kan smaska i sig i krubban!
 
Sv: Bantningstråd!?

Förstår din lycka fullständigt =) Lite nyfiken dock, vad för värden? *allmänt nördig*

Jag är ju lycklig att ha hittat ett grovt, sent skördat silage som är tillräckligt blött och har hyfsade värden (5.2 MJ/kg foder, så lägre skulle vi inte säga nej till, men det kunde vara betydlig värre också =))
 
Sv: Bantningstråd!?

5,8 MJ/kg foder och 16 i smbrp! Förra året war det 11,7 och 70... När jag knappar in wärdena på Hippocampus får jag som kommentar att MJ ligger bra och att proteinet ligger lite lågt, men att det kan wara ok om hästen ifråga har god aptit (?). Wilket han ju sannerligen har! Shettisen hamnar perfekt på 8 kg foder och gammelmärren, som ju är ett riktigt fetto, får samma kommentar som walacken. Det är ju mycket enklare att ge lite lusern än att försöka hitta halm att byta ut ett antal kilo growfoder mot, tycker jag. I synnerhet som walacken är känslig för allt som är för torrt att äta och hostar.

Å wad skönt! Plånboken muttrar kanske lite om att det är dyrt med tillskott och att "det war ju fan wad de har mage att ta betalt för sånt skitfoder, det borde ju wara prissatt efter innehåll" osw - men det struntar jag i!

Dessutom har jag sparat halwa sommarhagen och eftersom de enligt träckprow är parasitfria så tänker jag släppa ut dem på resterande hektar i september. Då borde det ju teoretiskt wara mer strå än krut iallafall och tänk wad jag sparar då...!

:cool::angel:

Hm.. wad ska jag köpa för proteintillskott... Brukar ju alltid rekommendera lusern, så det får wäl bli det. Och linfrön och kanske lite hawre OM jag kommer igång att rida ordentligt (wilket i princip werkar stört omöjligt). Och du Aleksch - wad är det för kwoter man brukar wilja ha i growfodret? Jag skulle ju kunna hasa mig upp och hämta litteraturen, men det är liksom enklare att slänga ut en fråga så här... Jag sitter ju så bra!! :angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

6 gr SRP/MJ för vuxen häst utan krusiduller.

Dvs man utgår från hästens MJ-behov (det riktiga, inte tabell), och sen 6 gr SRP/MJ.

Det jag tycker är intressant på de lättfödda som man kanske helt enkelt inte kan hålla på så lågt MJ som de behöver, för då får det TS-brist, är om man verkligen ska ta upp kvoten, eller om man ska nöja sig med att underhållsbehovet för protein är täckt, även om kvoten blir mindre än 6. Jag är böjd att luta åt det senare. Underhållsbehov protein för vuxen häst är 55 gram SRP/100 kg levande vikt.

Sen finns det väl någon brytpunkt där jag skulle börja grina, alldeles för låg kvot skulle jag inte våga ligga på även med behovet (55 gr/100 kg) täckt.

Men jag skulle gråta över ditt proteinvärde oavsett, jag begriper inte hur du får ihop det, speciellt inte med gestapo-hippocampus som är synnerligen grinig om proteinet, hamnar man 10 gram under behov (okej, jag överdriver liiiiite nu) så skriker det åt en?

Jag har i ena silaget (det åt tjockponnyn) 5.2 MJ och 29 gr SRP, det andra (åt fbl) 5.5 MJ och 49 gram SRP. Dessutom älskar fbk 'sitt' silage, och ponnyn tycker hans är sådär gott. Så jag ler, och försöker att inte tänka så mkt på plånboken, även om de hade den goda smaken att ha sänkt priset på ponnyns silage pga för låg proteinkvot, så är det liksom inte i kategorin billigt hur man än ser på det. Men det är PRAKTISKT, och det som är meningen. Så ´jag ska LE hela vintern här! =)
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej, så himla enkelt war det ju inte, wisade det sig... Men om jag ger walacken 14 kg hösilage, 1,5 kg lusern och 0,3 kg soja så funkar det. Han wäger, i något öwergött tillstånd, 800 kg. Då är wäl 0,3 soja ok, wa?
 
Sv: Bantningstråd!?

Helt okej, 100 gram soja/100 kg häst är maxgiva, så du har gott om marginal där, även när han är i mer slimmat hull ;)

Får du ihop det för ponnyn med, eller var det den hippocampus 'godkände' med bara silage? (Nyfiken i en liten strut bara)
 
Sv: Bantningstråd!?

Nästan så att jag börjar bli lite gråtfärdig själw, faktiskt... Hade ingen koll på wärdena när jag köpte utan, med förra årets wärden i åtanke, bad jag bara om att få det med sämst wärden... Öh. :crazy:

Jaja.. Äwen om jag nu twingas ge mer lusern för att täcka proteinet och därmed höjer MJ ännu mer så kommer jag fortfarande inte upp i fjolårets wärden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp