Sv: Bantningstråd!?
6 gr SRP/MJ för vuxen häst utan krusiduller.
Dvs man utgår från hästens MJ-behov (det riktiga, inte tabell), och sen 6 gr SRP/MJ.
Det jag tycker är intressant på de lättfödda som man kanske helt enkelt inte kan hålla på så lågt MJ som de behöver, för då får det TS-brist, är om man verkligen ska ta upp kvoten, eller om man ska nöja sig med att underhållsbehovet för protein är täckt, även om kvoten blir mindre än 6. Jag är böjd att luta åt det senare. Underhållsbehov protein för vuxen häst är 55 gram SRP/100 kg levande vikt.
Sen finns det väl någon brytpunkt där jag skulle börja grina, alldeles för låg kvot skulle jag inte våga ligga på även med behovet (55 gr/100 kg) täckt.
Men jag skulle gråta över ditt proteinvärde oavsett, jag begriper inte hur du får ihop det, speciellt inte med gestapo-hippocampus som är synnerligen grinig om proteinet, hamnar man 10 gram under behov (okej, jag överdriver liiiiite nu) så skriker det åt en?
Jag har i ena silaget (det åt tjockponnyn) 5.2 MJ och 29 gr SRP, det andra (åt fbl) 5.5 MJ och 49 gram SRP. Dessutom älskar fbk 'sitt' silage, och ponnyn tycker hans är sådär gott. Så jag ler, och försöker att inte tänka så mkt på plånboken, även om de hade den goda smaken att ha sänkt priset på ponnyns silage pga för låg proteinkvot, så är det liksom inte i kategorin billigt hur man än ser på det. Men det är PRAKTISKT, och det som är meningen. Så ´jag ska LE hela vintern här! =)