Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Jag har varit lite orolig för det. Han vänder normalt, har ingen puls eller värme i hovarna (eller ja, inte onormalt), inte öm vid tryck, ingen feber.. Men å andra sidan visade han inga symtom sist heller och då var det ändå ganska illa. Vi upptäckte det av en slump när de röntgade för blockhälta pga hovböld och såg på plåtarna att hovbenets läge förändrats något.
Nu vet jag inte vad jag tror. Kan mycket väl vara kronisk fång, fast ganska mild. På samma gång kan det precis lika gärna vara något fästingburet eller nåt med lederna..
Hoppas veterinären tar oss på allvar denna gången och faktiskt gör något mer än att konstatera att hästen är för tjock. Det är jag pinsamt väl medveten om :crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

alla ni hur gör ni i vinter, tar ni analys och räknar ut foderstat eller kör ni efter ögat? vilket har funkat bäst?
 
Sv: Bantningstråd!?

alla ni hur gör ni i vinter, tar ni analys och räknar ut foderstat eller kör ni efter ögat? vilket har funkat bäst?

Analyserat. Alltid det bästa valet, men alldeles särskilt med en lättfödd, då kan man köpa ett foder med analysvärden som passar hästen, och slippa en stor del av problemen. Dvs kunna ge en hyfsad grovfodergiva, och inte behöva ge kraftfoder för att proteinkomplettera t ex.

Finns hur man än vänder på det aldrig någon anledning att inte analysera mer än dumsnålhet, förutsatt att man har ett och samma parti eller hyfsat stora partier (åker man och hämtar från olika skördar varannan vecka blir det ju svårt, men det är ju inte idealiskt för hästen heller ur foderbytessynpunkt)
 
Sv: Bantningstråd!?

*kl*

Min lilla häst har gått från det här,
ankiaprilmaj09.jpg


ca 410-420 kg, 142 hög, korsning nordsvensk/fjording, 6 år gammal smärt och fin. :)


Till att nu väga 500 kilo och vara en riktigt tjockis! Om bara min mobiltelefon ville skicka bilden så skulle ni få se en riktig flodhäst som ligger och sover.

Förra året gick hon ner i vikt väldigt snabbt genom en lite okonventionell metod. Hon fick underhållsbehovet av grovfoder, 7 kg, utöver det fick hon faktiskt lite havre. Hon blev så pigg och busig att hon snabbt gjorde av med den energin och mycket mer. :) Blev mycket snögalopper ute i skogen också. När hon var nere i en acceptabel vikt fick hon lite mer grovfoder och även lite lucern.

ankijanuari09.jpg


Men nu är det slut med att gå upp såhär mycket i vikt på somrarna. vi har skaffat nytt bete bestående av många mindre hagar, och våra andra hästar och några halvblod ska få hjälpa till att beta av det mesta innan den här knatten får komma dit. Så får hon nöja sig med resterna när de dräktiga stona måste byta till nytt bete. :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Förra året gick hon ner i vikt väldigt snabbt genom en lite okonventionell metod. Hon fick underhållsbehovet av grovfoder, 7 kg, utöver det fick hon faktiskt lite havre. Hon blev så pigg och busig att hon snabbt gjorde av med den energin och mycket mer. :) Blev mycket snögalopper ute i skogen också. När hon var nere i en acceptabel vikt fick hon lite mer grovfoder och även lite lucern.
Det är faktiskt ganska bra tänkt, men...den bör då inte vara fet innan o den måste få utlopp för sin energi.

Havre gör ju att det får extra energi o orkar mkt mkt mer- anser jag:cool:

en trött tjock häst som bantar-- ja den kan vara ganska ovillig.


Men nu är det slut med att gå upp såhär mycket i vikt på somrarna. vi har skaffat nytt bete bestående av många mindre hagar, och våra andra hästar och några halvblod ska få hjälpa till att beta av det mesta innan den här knatten får komma dit. Så får hon nöja sig med resterna när de dräktiga stona måste byta till nytt bete.
Väl tänkt:bow::bow::banana:
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo man kan ju inte mata en häst smal och pigg, men de här kallblodsraserna verkar få lite mer spring i benen av havre. Det handlade om ca ½ liter, dvs inga mängder, annars skulle kanske verkan bli tvärt om så hon lade på sig istället. Och har man en häst som inte påverkas av havre är det ju ingen mening. Det är så roligt, egentligen borde det inte bli nån större skillnad på pappret om man ger några dl havre om man bara tittar på analysvärden osv, ändå så är det så tydligt att det blir det för en del hästar. Det är ju helt fel egentligen att ge havre när hästen ska ner i vikt, i så fall borde man ju ge något proteintillskott och hålla energiintaget nere. Men det är som du säger, när de blir trötta och bantas står de bara där och anstränger sig minimalt, då tar det ju år och dar och hinner bli vår igen innan hästen börjar se ut som en häst igen.

Jo hon hade gått ner en del innan jag började galoppera mer aktivt ute, är försiktig med att slita på henne när hon bär för många kilon. Det är det som är dilemmat nu, vill ju inte sätta 60 kilo till på ryggen när hon redan är 80 kilo tyngre än normalt. Så jag är ute och går med henen 1 timme ca 4 ggr i veckan på varierande underlag och terräng. Utöver det rider jag ca 2 ggr i veckan. Mest skritt med lite jogging när underlaget är bra. Hon har tappat allt vad galopp heter, vi som kämpade hela vintern med fattningar och gud vet vad. :crazy: Ska mäta med måttbandet idag och se om vi börjar märka av något resultat.

Nä nu ska jag ut på en skritttur. :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast när du ... som är så fasligt tung sitter på:rofl:- ger det mer motion för den.
Ju fortare den går ner- desto mindre totalt slitage på benen.

Även ryggen- som ska bära på jättekaggen Hugo- kan börja bli svank.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Uppdatera gärna om hur det går.
Min pålle har också blivit öm, han haltar inte, utan han ömmar bara på ojämnt och vissa hårda underlag. Han har ingen puls och är inte varm eller svullen någon stans.
Först blev jag rädd att han fått fång, men som jag sa ovan, plus att han går bra i stallgången och vänder på en femöring utan problem.
Det känns verkligen som att det sitter i hovarna dock, det enda jag kommit på som det kanske kan vara är att han fått ganska låga trakter och därmed längre tår på senaste, jag frågade hovslagaren om detta sist och han tog lite extra i tårna.

Någon som vet om de kan bli ömma av att de har lite låga trakter, inget extremt, men lite lägre än de varit innan tror jag. Jag ska prata med vet på måndag men jag skulle gärna ha lite mer kött på benen om vad jag kan kolla efter. Förut när jag har ringt (han hade hovböld i vintras) så har de bara frågat hur han känns och hur han haltar och bett mig avvakta om det inte blir värre. Vill gärna få reda på vad det är och inte bara låta honom gå så. Han går utan problem i hagen, men han går lite stelt och ömmar.

Förlåt, nu har jag gått ifrån själva bantningsämnet, men om någon har tips eller tankar så får ni gärna dela med er.:bow:
 
Sv: Bantningstråd!?

Mm jag är ju inte jättetung, men jag får för mig att hon blir så tung på bogarna när hon inte riktigt orkar bära sig när jag rider. Därför jag tar det lite lugnt med det, emn hon får jobba på ändå. Brukar köra en hel del klättring när jag går brevid också, så det är inte bara små söndagspromenader vi snackar om.

Men det är sant, ridningen är kanske mer effektiv. får fasa in mer av det nu när vi varit igång ett tag. :) Red ca 1 timme idag, med några kortare trav och galoppsträckor inblandat.
 
Sv: Bantningstråd!?

Pina!
Trots begränsat bete och installning med 1,5 kg urlakat hö har hästen gått upp!
Nu väger han enligt måttbandet skräckinjagande 450 kg! Det måste vara gott och väl 100 kg för mycket :crazy:
Vad gör man?
Vi ska få en sjukhustid imorgon, mycket snart hopaps jag. De kommer nästan garanterat säga att allt beror på fetman och när jag säger att jag försöker göra något kommer de förmodligen klappa mig på axeln och säga "jaja, det är bra." och sen bli hemskickade utan någon vidare hjälp..
Nej, den här gången ska jag inte acceptera det! Nu ska jag banne mej få den hjälp jag behöver om jag så ska behöva leva på pannkakor och nudlar resten av året!
 
Sv: Bantningstråd!?

Ett annat problem:
Den gödselansvariga vill inte ha något annat än halm på stacken, vilket innebär att jag måste ha tjockis på halm i vinter. Sist han stod på halm satte han i sig orimliga mängder och fick kolik..
Alternativ? Något som påverkar gödselstacken på samma sätt som halm men inte sätter sig runt midjan så att säga.
Eller kan jag ha honom på halm men inte fodra något annat inne, alltså förutsätta att han äter av bädden? Kanske lite väl riskabelt, både för kolikrisk och hullet?
 
Sv: Bantningstråd!?

kräv att om de nu inte hittar något fel på din häst så ska du få hjälp med ett "program" med träning, foder etc. Tjata om hur mkt du har gjort och be om hjälp. Du ska inte behöva bli dumförklarad för det :(

Jag hoppas det går bra!
 
Sv: Bantningstråd!?

Ett annat problem:
Den gödselansvariga vill inte ha något annat än halm på stacken, vilket innebär att jag måste ha tjockis på halm i vinter. Sist han stod på halm satte han i sig orimliga mängder och fick kolik..
Alternativ? Något som påverkar gödselstacken på samma sätt som halm men inte sätter sig runt midjan så att säga.
Eller kan jag ha honom på halm men inte fodra något annat inne, alltså förutsätta att han äter av bädden? Kanske lite väl riskabelt, både för kolikrisk och hullet?

KOlla om du kan få ha torv? Jag vet ju inte varför stallägaren inte vill ha annat än halm, men en vanlig anledning är att t ex spån tar längre tid att brytas ner, och många bönder vill inte ha det på åkrarna. Det blir torrare än i en halmstack med. Torv bryts ner snabbare än halm till och med, och torvgödsel blir fin jord. Fin torvgödsel brukar till och med kunna säljas, och ingen bonde kommer protestera mot att sprida det på åkrarna.

Du kan ge bara halm inne nattetid, men du ger då bara MJ och inget protein, så det beror på vad höet han äter dagtid innehåller. Kolik av halm bör han inte få om han äter vettigt. HUllet är ju däremot svårt att säga, äter han i sig mer MJ av att äta halm än av den högiva han är menad att äta är ju risken han går upp.
 
Sv: Bantningstråd!?

Han sätter i sig orimliga mängder om man tillåter honom är jag rädd :crazy: I vintras berättade fd stallägaren att han fått slänga in minst 10-25 kg om dagen, vet dock inget om hur han mockade.. På det kom två kolikanfall på två månader. Bort med halmen igen och sen dess ingenting.
Det är förvaringen som ställer till det, speciellt nu på hösten när de håller på att fylla ladan med grovfoder och tröskar åkrarna. Men torv hade jag faktiskt inte en tanke på! Det borde väl vara "hostsäkert" också? Har aldrig använt det.
Ska ta en tur om Roséns imorgon och spana in priserna så jag vet hur det kommer bli i vinter.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, jag kan ju berätta hur det är så blir det lättare :p
Jag står uppstallad hos en bonde som använder stacken som gödning. I stallhyran ingår allt han kan tillhandahålla, alltså hö, spannmål och halm.
Som det ser ut i dagsläget kommer jag utnyttja att det ingår halm och sedan köpa lucern eller något annat proteintillskott. Inget hö. Har inte fått analysen än, men har inga höga förväntningar.
 
Sv: Bantningstråd!?

torv kan du förvara utomhus. kanske lite jobbigt om det blir för kallt då det kan frysa :p men om man tål det och kan ha plats "inomhus" för en torvbal så funkar det.
 
Sv: Bantningstråd!?

Kalas! Då kan det nog lösa sig! Det blir ett jäkla slit, men det är det värt. Ungefär hur ligger torv i pris?
 
Sv: Bantningstråd!?

Kalas! Då kan det nog lösa sig! Det blir ett jäkla slit, men det är det värt. Ungefär hur ligger torv i pris?

Rätt 'dyrt', men det går att ganska lite å andra sidan. Men svårt säga, helt klart dyrare än gratis halm dock.

Min lokala foderhandlare tar 84 kr st om man köper mindre än 10 st. Granngården är dyrare. En stor ströleverantör här tar 71 kr st om man köper minst 6 pall, hämta själv-pris från fabriken där är 65 kr. Där är 250 - 300 liter i en bal, de jag köper är större (400 liter) så man måste kika på det med.

SOm jmf ger jag för spån hos min lokala handlare 78 kr/bal vid mindre än 10 st. Det blir dock billigare ändå att strö med torv, då det går mindre torv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp