Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Suck, min häst är bra kocko..

Men jag börjar misstänka att det är något krux med proteinupptaget, för som jag kan se det är behovet täckt med råge. Eller ja, just nu vet jag inte exakt han äter ju fortfarande gräs, men tidigare har han legat runt 250-300 g protein per dag, mer än vad som egentligen behövs (? tabell). Hade sån foderstat hela vintern, men han satte ändå inte muskler..
Kanske inte ska ge Spannex lucernpellets i vinter. OM det är så att han har proteinbrist (lycka till att se någon bukighet under det hullet...) vilket foder har bäst och säkrast smältbarhet för häst?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag vet inte hur det är med din, men min blir otroligt fin utav Kraffts Lucern hack.
Hon har redan fått en finare överlinje av att bara äta 1 kg om dagen, utan ändring utav motion. (som förövrigt endast är skritt för hand.)

Men det kanske du har provat?

Lucern Pellets fungerade inte speciellt bra på min.
 
Sv: Bantningstråd!?

Suck, min häst är bra kocko..

Men jag börjar misstänka att det är något krux med proteinupptaget, för som jag kan se det är behovet täckt med råge. Eller ja, just nu vet jag inte exakt han äter ju fortfarande gräs, men tidigare har han legat runt 250-300 g protein per dag, mer än vad som egentligen behövs (? tabell). Hade sån foderstat hela vintern, men han satte ändå inte muskler..
Kanske inte ska ge Spannex lucernpellets i vinter. OM det är så att han har proteinbrist (lycka till att se någon bukighet under det hullet...) vilket foder har bäst och säkrast smältbarhet för häst?

Enligt Hippocampus är underhållsbehovet på en 350 kg häst som är i normalt hull 255 g protein.

Mitt islandssto som har en målvikt på 350 kg, men låg på 380-400 kg i vintras gick ned och satte muskler på en diet med 35 MJ och 350 protein. När hon "bara" fick 260 g var hon på gränsen till proteinbrist och inte alls lika välmusklad även om energin låg på ungefär samma nivå.

Hon fick då hösilage och soja.

Nu minns jag inte vad din häst väger, men jag skulle lägga proteinet något över tabellbehovet för den vikt som han har nu och MJ något lägre än tabellen eller vad du bedömer att han håller sin målvikt på.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej, inte gammal alls. Min tanke gick annars till tex cushing eller IR där det kan bli såna följder, som du beskriver bla att de inte sätter muskler och inte går ner i vikt, samt fång, tex. Men din är väl ung för det, tycker jag.
 
Sv: Bantningstråd!?

jag har varit inne på bägge delar..
Men han visar inga andra symtom på cushings, ingen fångnacke eller "konstig" päls eller någonting sånt.. Bara fet och lite muskler. Fast hovis frågade faktiskt innan vi gick till sjukan om han hade blivit testad för cushings. Kanske ska fråga veterinären om det på måndag när jag får provsvaren.

Proteinbehovet borde vara täckt med råge på betet, även om han bara gått halvdagar hela sommaren.
Krafftåterförsäljare har jag ingen här.

Jag hade visst fel om vinterns protienintag också, det låg på närmare 350-400 g/dag. Då fick han Dangrönts lucernhack.


Nej, jag vet inte.. Jag kanske bara är paranoid.
 
Sv: Bantningstråd!?

fast jag vet en fjording som fick cushings tidigt, ärftligt enligt ägaren (som ägt mamman och nu funderade på att ta föl på den sjuka hästen.....).
Jag vet ju ingenting om min hästs bakgrund, eller ens om åldern stämmer. Det finns ingen att fråga heller.
 
Sv: Bantningstråd!?

fast jag vet en fjording som fick cushings tidigt, ärftligt enligt ägaren (som ägt mamman och nu funderade på att ta föl på den sjuka hästen.....).
Jag vet ju ingenting om min hästs bakgrund, eller ens om åldern stämmer. Det finns ingen att fråga heller.

Vet inte om 14 räknas som ung heller i sammanhanget faktiskt..

Däremot så om vi talar 3 - 4 - 5 åringar t ex, så de kan få IR (tydligen inte ovanlig debutålder), men ytterst sällsynt med cushings. Om du däremot har en 23 - 24 - 25 åring så är risken större det är cushings än 'bara' IR.

Men hur vanligt/ovanligt cushings är på 'medelålders' eller vad man ska kalla dem vet jag inte?

Låter ju dock som din någonstans har knas med metabolismen - på nåt vis. Knepigt, och jobbigt för dig. Håller tummarna att proven visar något och ger någon ledtråd.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det beror tydligen på "vilken sorts" cushing det är. Kan tydligen komma antingen från hypofysfel eller tumör i binjurarna.
Jag kan inte så mycket om sjukdomen, men ska prata med veterinären om vad han tror. Han såg ju rätt fundersam ut när vi berättade hur det låg till.

Hur som helst, jag tycker han börjar få en annan kroppsform. Man kna se som en kant under magen på honom, som om fettet hänger under "maglinjen". Ska försöka ta en bild ikväll.
Vi fortsätter vårt travprogram som vanligt nu. Hade fjärde 30-minuters traven idag.
Det känns lite segt, men han joggar på hela tiden (sånär som på en bajspaus.. :p). Höll en medelhastighet på 7,1 km/h. Ska försöka höja tempot en aning, men det är minst lika jobbigt för mig som för honom.. Det rann svett om mej när vi var tillbaka, han var lite varm under sadeln. Och min kondis är ändå inte dålig, cyklar två mil om dagen!
Visserligen hade jag väst på mig idag, måste ju börja använda den någon gång. Lite vett har jag i skallen ändå :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Än en gång är jag på gränsen att ge upp :(
Jag har haft hästen inne om natten, gett 2 kg hö och haft betesreduceraren på under dagarna. Jag har ridit två gånger om dagen hela veckan.
Visst en vecka är inte tillräckligt för att se resultat.

Åtminstonde inte när det handlar om att gå ner.
För han har lagt ut sig igen. Ytterligare +3 cm, så nu är vi uppe i en magomkrets på 190 cm. Eller som viktmåttbandet föreslår; 490 kg.

Jag ska ta ett så långt snack jag hinner med veterinären imorgon när jag får provsvaren. Det nästan måste vara nåt snett med hästens metabolism..
Men jag är väl rätt nojjig också antar jag.

Jaja, katten går upp i vikt som hon ska. Tur någonting är som det ska i alla fall..
 
Sv: Bantningstråd!?

Hoppas du får ngn hjälp av veterinären, jag har tyvärr mötts av 'ja, det är svårt med vissa, vissa föder sig på luft' =/

Nu fick ju jag resultat när jag bytte bort hö-svältkosten mot rikliga mängder silage iofs då, men ändå..
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag brukar få samma svar :/

Hade en plan att ge silage i vinter, men nu visade det sig att bonden inte tagit något silage utan bara hö i år. Annars tror jag att det hade varit bra för häst att äta det, jag menar sist han fick det gick han ner massor trots stor giva. Med hö funkar det inte alls..
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, jag har funderat på det.. Nu när du säger det så kan det ju förklara varför han går upp igen. Nu får han hö som inte är urlakat samt halm. Kanske är det tillräckligt för att det ska bli fel?
Kan IR påverka musklerna, som Cushings, så ex överlinjen blir sämre "av sig själv"?

Japp, jag är nojjig.
 
Sv: Bantningstråd!?

För MIN så var ju 4 kg blött hö 'tillräckligt' sockermässigt, såg du bilderna på förändringen som kom på några dagar när jag bytte från hö till silage (och då vräkte jag på silage)? Det lär ju dock bero på höet och silaget med, alltså du kan ju ha ett hö med lågt i socker redan sas?

'Ser din ut' som en IR-häst, med fettnacke och ffa depåerna?

Vet inte ang musklerna tyvärr.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nä, det är ju det. Han har sitt fett runt magen, resten av kroppen är visserligen fet men inte alls på samma sätt.
Kanske är han bara extremt lättfödd?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp