Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

hahah :rofl: Du är inte den första som ser konstiga djur på hennes rygg :D
Hon blev klippt i 3 omgångar under vintern/våren. Sista gången var för att hon verkade så ansträngd när jag gick promenader med henne. Så jag trodde det berodde på att hon var varm. För det var verkligen varmt de veckorna, vår liksom!

Så jag började raka henne lite, men sen blev jag inte nöjd och tog lite till... och så höll jag på en e.m. tills apparaten bestämde sig för att inte leka med mig längre :mad: Och sen såg jag att lillan började bli stapplig, och sen konstaterades det fång. Sen blev det aldrig av att jag klippte henne snyggare, eller tog bort alltihopa.


Tack! Varför hon får hö+halm är att hon står inne på nätterna ca 12 h och då tycker jag att hon ska ha lite att äta under natten.
 
Sv: Bantningstråd!?

Menar du att ditt hö innehåller för mycket energi (nu förenklar vi lite här så alla "jag" förstår) och för lite protein?
Jag tolkar det så eftersom du inte vill ge för många kg hö så du ger istället lusern extra.
men då rimmar det inte riktigt när du då ger hästen halm vilket nästan enbart består av energi eller är jag helt ute och cyklar...

Höet innehåller relativt "normal" mj, dvs 8,3 mj. Det innehåller dock inte tillräckligt med protein alls, bara 29 g/kg. Lucernhacket, som innehåller 7,5 mj och 116 smrp, ger jag för att få upp proteinet, ja. Du har alldeles rätt i att halm innehåller endast energi och inget protein, men det innehåller "bara" 5 mj/kg, dvs mycket mindre än mitt hö. Jag blandar helt enkelt för att få ner mj, upp protein SAMT öka tuggtiden. Jag vill alltså maximera antal kilon grovfoder som jag kan ge utan att överskrida energin.
 
Sv: Bantningstråd!?

Alltså det är en sak som slår mig nu när jag skummat dina bilder och inlägg. Du skriver att det var nån annan än du själv som gjorde upp foderstaten med analys och beräkningar. Följde du den slaviskt då utan att även fodra med ögat? Analys ska ju inte vara en exakt vetenskap. Den ska hjälpa dig så att du inte missar viktiga mineraler eller tappar t.ex. protein helt och hållet. Vid vissa fall måste man verkligen räkna på decimalerna men i de flesta fall behöver man bara ett riktmått.

Anledningen till att hästen var smalare utan analys var för att du fodrade med ögat. Gick hästen upp skar du väl ner på fodret? Varför gjorde du inte det när den gick på analyserad foderstat?

Jag räknade ut en foderstat till mitt fullblod förra vintern, vår första vinter ihop så jag visste inte hur han var att hålla i hull. Han RASADE i vikt, just för att beräkningsprogrammen inte är inställda på fullblods höga ämnesomsättning ens när man ställer in värdena Smal och Fullblod. Halva vintern fodrade jag istället på känn MEN då har man ingen aning om hur det står till med värdena, om det saknas något mineral. Jag gav helt enkelt det en fd. fodervärd lyckats hålla honom fin på och hoppades på det bästa. Hästen gick upp i vikt igen men hur kan man veta om brister uppstår? Nu blir det att analysera igen, det är viktigt annars kan du lika väl ge hästen halm och jord att äta...
 
Sv: Bantningstråd!?

Visste väl att dina ser fina ut:bow:

Problemet blir ju när de är tjocka- att de inte har lust att röra sig- precis som vi o t o m hundar.

Där har vi även en positiv vinst med att ge havre i liten mängd för att se om de vaknar i huvudet o ser annat än bara mat;)

Om man nu ska banta en riktigt tjock häst o måste ge tabellbehovet av protein. Innan hästen tar av sina depåer( det som är till för svåra tider) kommer den först att förbruka energin, sen att omvandla tillförda proteiner till energi- oavsett kväveökningen.

Får man ner en del av vikten lite snabbt i början, kommer den att bli piggare eller mer rastlös kanske o då börjar den att förbränna.

Problemet är ju att de tjocka inte har samma proteinbehov som en mkt vältränad kuse- som förbränner i sin muskulatur. Den får då en högre ämnesomsättning. Proteinet ska ökas i takt med den träning o resultatet av det som blir. Där har vi verkligt behov.

Säger igen. Kosten först, motion bibehåller vikten.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ha ha. Grisen har blivit..häst:rofl::bow:

Den behöver nu tränas för att få bukt med den tunga magen.
Skicka den på Gym!
 
Sv: Bantningstråd!?

Har fått analysen nu på hösilaget. 'Dessvärre' mycket MJ och lite protein. Men så har jag ju två hästar med oerhört olika behov. För fullblodet är jag glad över högt MJ, han äter ändå alltid upp sin lucern och gillar sojamjöl också. Skulle behöva världens dundersilage för att slippa ge kraftfoder/proteintillskott där. Med nordsvensken blir det lite mycket MJ. Som vanligt inget kraftfoder för honom, bara lite lucern för proteinet.

Han spårklipps och går otäckad på vintern så han gör väl åt med något extra på den svängen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vet inte om det nu gäller dig, men det är mkt vanligt att folk köper en häst som har haft X foderstat. Ett fullblod gärna på mkt havre. -Hu! säger nya ägaren o skär ner det radikalt. Tror att hästen nu är som den är p g a det. Inte p g a att den har flyttat till ny miljö, nya kompisar, ny ägare som inte talar samma språk o att hästen känner otrygg. Att den faktiskt är lagd så.

Inte sällan blir hästen stående istället för att få vänja sig snabbare med nya ägaren o samtidigt få samma motion som den är van vid. Klart som korvspad att de blir "förändrade" mot för när man provred den.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hehe nej det där gäller inte mig, snarare tvärt om... Köpte hästen på sommaren = han gick på bete både hos förra ägaren och hos mig. Fd ägaren sa att han var normalfödd och mest gick på enbart hösilage. Så jag fodrade blygsamt i början när vi sen stallade in dem. Mot slutet på vintern hade jag mer koll på hans behovsnivå, dels tack vare en fd fodervärd jag fick kontakt med som berättade vad hon hade gett honom som funkade (och som han gillade).

Men det är en annan diskussion, mitt fullblod hör inte hemma i bantningstråden ;)
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är kul när det blir bra :)! Men tänk vad bra om du hade haft analys på hösilaget. Då hade du vetat vad för värden som behövs för att de ska bli så här fina, och följaktligen hur du ska fodra i år. Det räcker ju knappast att veta att en häst håller sig fin på "6 kg hösilage" om hösilaget det ena året ligger på 8,5 mj och 59 g smrp och nästa år på 8,5 mj men endast 29 g smrp. Då blir inte hästen lika fin på sina sex kilon längre... Ja, ungefär den här skillnaden i värden fick min höbonde på sitt torrhö om man jämför detta året och förra året...:crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Men du vad märkligt då att man förr höll hästar fina och välmående innan det gjordes analyser, det är ju relativt nytt, i mitt perspektiv i alla fall;)

Man räknade inte heller.

Jag har inget emot analyser, det är inte det jag menar, men faktiskt har det gått alldeles utmärkt (även för mej) att hålla hästar i bra hull och välmående utan att analysera under många år.
I såna här trådar kan man faktiskt ibland få för sej att det gått hysteri i detta räknande och analyserande och att det istället blir ett hinder för att hästarna ska må bra:crazy: ´Man låser sej och ser inte längre hur hästarna ser ut :confused: Vart har kunskapen om att vad en häst behöver och hur den är i hullet tagit vägen:confused: Det är som om allt bara blir på vinst och förlust och hästägaren inte kan styra nånting utan analyser och tabeller:crazy::confused:
 
Sv: Bantningstråd!?

Varför antingen eller? Jag känner mig inte själv skicklig nog för att veta vad som finns i mitt hö, till exempel, och hur hästen kommer att se ut om en vecka, en månad eller en vinter om jag fodrar med det. Tycker att man ska använda sig av redskapen som finns och sedan lägga till en gnutta sunt förnuft!
 
Sv: Bantningstråd!?

Tja, tiderna förändras. Hästar förr utförde ett helt annat arbete än hästar nu, de stod i spilta och fick äta mycket rester.
Visst KAN man leva utan analys. Ingen har väl förnekat det?
Men saker och ting kan bli extremt mycket bättre om man vet vad man gör. Kunskap är väl aldrig fel? Precis som Alexandra sagt tidigare i tråden, man vill väl minimera "skaderisken", i det här fallet mer fetma, så mycket man kan?

Att räkna foderstat utesluter inte sunt förnuft. Märker man att foderstaten inte fungerar, ja då korrigerar man. Precis som man gör utan analys.
Skillnaden är att när man väl lärt sig vad ens hästar fungerar bäst på för värden kan man lägga foderstaten på samma nivå direkt och slippa onödiga viktupp/nergångar (beroende på häst) eller muskelförluster.
Visst kan små korrigeringar alltid behövas, beroende på hur mycket i hästens liv som förändrats (dräktighet, kastrering, träningsintensitet osv). Men generellt sett vet man var man har sin häst.

Men visst, dumskallar finns överallt. En del ser inte förbi siffrorna och en del begriper inte siffrorna. En del bryr sig inte ens om att ta reda på hur deras husdjur fungerar, varken fysiskt eller psykiskt.
Jag begär inte att alla ska vara professorer på husdjurslära och etologi, men man ska ändå ha en bra och vetenskaplig grundkunskap om hur djur man har i sin vård fungerar om man är en bra djurägare. En del behöver läsa sig till den, andra har en enorm känsla för det.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej Hej.

Just detta kan jag faktiskt tipsa om lite då jag har en pålle som blev MKT dålig i fång för lite drygt 1½ år sedan. Inte fet men hade några kilo extra.
Har verkligen min veterinär att tacka för massor av bra tips. Precis som dig få låt matransonen på minimum.
Sen kunde man ju inte hårdträna för att inte belasta hovarna för mkt.
Det som fungerade bäst för oss var utan tvekan SKRITT... i all evighet... Självklart fick man börja försiktigt men det slutade med att vi skrittade lite drygt 2 timmar VARJE dag. Inte alltid det kändes lika lockande men gud vilken effekt. Utforskade nog varenda liten gräs och grus väg i hela kommunen den året. Efter tre månaders skritt så hade kilona flugit bort. Helt underbart och nu håller han hullet superbra. Går på 6 kilo hö och 1 kilo musli.. Så mkt mat har han aldrig fått innan :D
Kan tillägga att det rör sig om en 12 årig halvblodsvalack på 164cm som aldrig haft fång innan.
 
Sv: Bantningstråd!?

Höet innehåller relativt "normal" mj, dvs 8,3 mj. Det innehåller dock inte tillräckligt med protein alls, bara 29 g/kg. Lucernhacket, som innehåller 7,5 mj och 116 smrp, ger jag för att få upp proteinet, ja. Du har alldeles rätt i att halm innehåller endast energi och inget protein, men det innehåller "bara" 5 mj/kg, dvs mycket mindre än mitt hö. Jag blandar helt enkelt för att få ner mj, upp protein SAMT öka tuggtiden. Jag vill alltså maximera antal kilon grovfoder som jag kan ge utan att överskrida energin.

Okej...men går det inte att hitta ett bättre hö då? för det verkar ju inte alls bra, ganska hög energi endå ju hade nog gått att hitta lägre och så mkt mkt bättre protein skulle du ju kunna hitta...dumt om de finns analys att köpa ett dåligt hö redan från början eller?
då måste man kanske accsepptera att det inte kommer bli en så bra vinter...om de inte går att matcha bra.

du vill inte ha mer energi endå ger du lusernet(det måste du ju nästan endå men) som hinnerhåller ännu mer energi och så låter du hästen äta ännu mer energi i form av halm....kvoten kan ju inte bli så bra?
hade jag varit du hade jag nog hellre gett lite mer hö än att ge halm eftersom höet iaf innehåller lite protein vilket halmen inte innehåller alls, bara energi du inte vill ha.
 
Sv: Bantningstråd!?

hahah :rofl: Du är inte den första som ser konstiga djur på hennes rygg :D
Hon blev klippt i 3 omgångar under vintern/våren. Sista gången var för att hon verkade så ansträngd när jag gick promenader med henne. Så jag trodde det berodde på att hon var varm. För det var verkligen varmt de veckorna, vår liksom!

Så jag började raka henne lite, men sen blev jag inte nöjd och tog lite till... och så höll jag på en e.m. tills apparaten bestämde sig för att inte leka med mig längre :mad: Och sen såg jag att lillan började bli stapplig, och sen konstaterades det fång. Sen blev det aldrig av att jag klippte henne snyggare, eller tog bort alltihopa.


Tack! Varför hon får hö+halm är att hon står inne på nätterna ca 12 h och då tycker jag att hon ska ha lite att äta under natten.

ja givetvis, ska hon ha foder om hon står inne....

men en allmän fråga "varför vill att ge halm(jo jag förstår pga ättid och tugga osv) men det späder ju bara på med ännu mer energi som tjockis hästar inte behöver och blir ännu bukigare av....

om vi nu så gärna vill ha mer protein och mindre energi varför ger vi då tjocka hästar halm?

om vi nu har analys så varför letar ni inte upp ett proteinrikt grovfoder med lite energi lr iaf så lågt som möjligt och sen skippar kraftfoder och skit. lr lusern.
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad var analyssiffrorna för höet då?

hm, jadu kom ihåg det där jättebra förut men får tänka lite...tror det låg på 8,1 i MJ och 43 protein men minns inte exakt men ska återkomma med exakta siffor, det var iaf inte så superlåg protein...inte så lite som din iaf.

men vi gav ju extra protein endå....
 
Sv: Bantningstråd!?

Alltså det är en sak som slår mig nu när jag skummat dina bilder och inlägg. Du skriver att det var nån annan än du själv som gjorde upp foderstaten med analys och beräkningar. Följde du den slaviskt då utan att även fodra med ögat? Analys ska ju inte vara en exakt vetenskap. Den ska hjälpa dig så att du inte missar viktiga mineraler eller tappar t.ex. protein helt och hållet. Vid vissa fall måste man verkligen räkna på decimalerna men i de flesta fall behöver man bara ett riktmått.

bra att du kollat mina bilder och har åsikter..ja det var en tjej här från buke som gjorde uträkningen till mig, vill hon får hon komma fram och säga hur hon gjorde men annars lämnar jag namnet utanför, men det är inget fel på henne alltså haha jag skyller inte på henne...men som sagt jag vet ju inte hur man räknar så bad en annan göra det.
men jag höll kontakt med henne hela tiden och berättade hur hästarnas hull utvecklades och skickade foton och så så vi justerade lite vartefter.
givetvis fodrade jag med ögat men jag trodde ju att det skulle vara rätt när alla viktiga mineraler osv skulle vara rätt uträknade, jag var ju tvugen att vänta ett tag för resultatet men sen av en slup bytte jag till hösilage för att höet tog slut och fick fler hästar i stallet...
det var då jag upptäckte hur illa foderstaen till hästarna varit och de blev såååå mkt finare.

men om du såg vad jag skrev så skrev jag att jag fortsatte med samma giva till tjockisarna bara det att hösilaget hade ju lägr ts.
unghästarna fick fri tillgång som jag tycker alla unghästar ska ha.
samma tjej som hjälpte mig med foderstaten rekomenderade mig till detta utan att vi hade en analys.

jag behöver inte justera någonting med hösilaget funkade väldigt bra redan från början de tappade vikt fint med de som skulle o de som skulle upp och bli rundare blev det.

det var troligen mkt protein i hösilaget och mindre energi.

jag vet inte hur jag skulle ha ändrat på hö foderstaterna för jag tror inte att det hade kunnat bli bättre faktiskt....eller har du något förslag? tror helt enkelt att den kvoten inte passade mina hästar....gillade inte att ge dem så gräsligt mkt kraftfoder heller...vill helst slippa det helt.

Anledningen till att hästen var smalare utan analys var för att du fodrade med ögat. Gick hästen upp skar du väl ner på fodret? Varför gjorde du inte det när den gick på analyserad foderstat?

oj har svarat på detta ovan.

men kan svara igen, hur menar du att jag skulle gett mindre foder? att jag skulle gett mindre än 6kg till islandshästen? gett 4-5kg istället?
shettisen 2-3kg? tycker det blir för lite då ju och hade ja gett halm hade de garanterat blitt än mer bukiga.. ja visst hade kunnat ga lusern kanske men då är man tillbaka där att jag inte vill egentligen ge tusentals saker extra, tycker höet ska ha det mesta.



Jag räknade ut en foderstat till mitt fullblod förra vintern, vår första vinter ihop så jag visste inte hur han var att hålla i hull. Han RASADE i vikt, just för att beräkningsprogrammen inte är inställda på fullblods höga ämnesomsättning ens när man ställer in värdena Smal och Fullblod. Halva vintern fodrade jag istället på känn MEN då har man ingen aning om hur det står till med värdena, om det saknas något mineral. Jag gav helt enkelt det en fd. fodervärd lyckats hålla honom fin på och hoppades på det bästa. Hästen gick upp i vikt igen men hur kan man veta om brister uppstår? Nu blir det att analysera igen, det är viktigt annars kan du lika väl ge hästen halm och jord att äta..


men ger jag hästen halm och jord att äta så kommer den magra av och dö:angel:
lite dåligt gämförelse där faktiskt, så du menar att man ger hästen jord om man inte använder en analys?
haha jord är inte helt onyttigt med tanke på att det är därfrån vi får mineralerna, i naturen äter hästen mineralerna från marken...
 
Sv: Bantningstråd!?

Visste väl att dina ser fina ut:bow:

Tack vad roligt att höra,även de nyare bilderna?

Problemet blir ju när de är tjocka- att de inte har lust att röra sig- precis som vi o t o m hundar.

Där har vi även en positiv vinst med att ge havre i liten mängd för att se om de vaknar i huvudet o ser annat än bara mat;)


nej så känner jag lite med min islandshäst nu, vet inte om det är att han sätter vinterpälsen men han känns mkt segare nu...

havre, är lite rädd för spannmål, har en känsla av att det inte är så bra för hästarnas magar och inte så naturligt, mer risk för kolik osv? har gett han havre en gång i tiden dock helhavre, gav 6dl, hm vet inte hur mkt det är i liter/kg men rätt mkt va de iaf, han blev bara tjock o inte ett dugg pigg:crazy:

Om man nu ska banta en riktigt tjock häst o måste ge tabellbehovet av protein. Innan hästen tar av sina depåer( det som är till för svåra tider) kommer den först att förbruka energin, sen att omvandla tillförda proteiner till energi- oavsett kväveökningen.

okej här hängde jag iiiinte riktgt med...

Får man ner en del av vikten lite snabbt i början, kommer den att bli piggare eller mer rastlös kanske o då börjar den att förbränna.

ja, jag funderar på en sak, min islandshäst blir ju som galen om han måste stå inne en natt, kanske ska låta han stå inne några timmar per dag innan ridning? istället för havre:angel: han har varit lösdriftshäst hela sitt liv så han blir hur rastlös som helst när han står i box, e van att röra sig hela natten och tiden.

Problemet är ju att de tjocka inte har samma proteinbehov som en mkt vältränad kuse- som förbränner i sin muskulatur. Den får då en högre ämnesomsättning. Proteinet ska ökas i takt med den träning o resultatet av det som blir. Där har vi verkligt behov.

här förstår jag och håller med....ja man måste verkligen ändra foderstaten varteftersom vintern går och inte tro att de funkar med samma foderstat hela vintern kanske...beror ju på hur mkt man rider..

Säger igen. Kosten först, motion bibehåller vikten.

exakt vad jag med säger...att en fet häst går inte att rida smal om de får fel mat.
den ska kunna vara smal även på vila.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är kul när det blir bra :)! Men tänk vad bra om du hade haft analys på hösilaget. Då hade du vetat vad för värden som behövs för att de ska bli så här fina, och följaktligen hur du ska fodra i år. Det räcker ju knappast att veta att en häst håller sig fin på "6 kg hösilage" om hösilaget det ena året ligger på 8,5 mj och 59 g smrp och nästa år på 8,5 mj men endast 29 g smrp. Då blir inte hästen lika fin på sina sex kilon längre... Ja, ungefär den här skillnaden i värden fick min höbonde på sitt torrhö om man jämför detta året och förra året...:crazy:

Ja det hade ju varit praktiskt att veta vad de innehöll men så är det inte nu tyvärr...

hur är det med första andra och 3e skörd borde inte förstaskörden vara mest proteinrik och ha bäst värden???

jag som har både unghästar och feta hästar väljer endå första skörd...tror att är proteinet mkt bra och energin låg så bara man uppfyllet ts behovet så behöver man inte ösa foder över hästen och man kan slippa kraftfodret.
till unghästarna passar det bra med fri tillgång och ev kraftfoder.

sen har jag en känsla av att hösilage oftare har bätttre värden eftersom näringen bevaras bättre där? har jag fel?
hästarna gillar hösilage bättre, mer likt gräs ju. mer tugga med tycker jag eftersom man kan ge dem mer av det....usch är ledsen att ja inte kan ha hösilage i år...typsikt....


Jag kommer inte att utgå från 6kg till islandshästen och 4kg till shettisen eftersom det är hö i år...
utan jag kommer att sakta gå över från gräset till höet och se vad som händer, kanske hamnar han på 5kg i år vilket är mest troligt...shettisen kanske hamnar på 4 eftersom han är hingst och faktiskt blev jättebuktig och mager över revbenen på höet förra vintern...(inte samma hö leverantör kanske ska sägas)

detta hö ja ska köpa i år, har köpt därifrån vintern o7 med och det är jättefint hö och han är mkt noga med näring osv, förstaskörd och hästarna blev riktigt musklade på det, jag gav alldeles för mkt den vintern, gav 6kg hö och 1kg lusern hack rekomenderat här ifrån(utan analys) skulle inte lyssnat för SÅ mkt protein behöver de inte...

får se hur de blir i år...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Roliga saker som barn säger
  • Sortera plast?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp