Sv: Bantningstråd!?
Alltså det är en sak som slår mig nu när jag skummat dina bilder och inlägg. Du skriver att det var nån annan än du själv som gjorde upp foderstaten med analys och beräkningar. Följde du den slaviskt då utan att även fodra med ögat? Analys ska ju inte vara en exakt vetenskap. Den ska hjälpa dig så att du inte missar viktiga mineraler eller tappar t.ex. protein helt och hållet. Vid vissa fall måste man verkligen räkna på decimalerna men i de flesta fall behöver man bara ett riktmått.
bra att du kollat mina bilder och har åsikter..ja det var en tjej här från buke som gjorde uträkningen till mig, vill hon får hon komma fram och säga hur hon gjorde men annars lämnar jag namnet utanför, men det är inget fel på henne alltså haha jag skyller inte på henne...men som sagt jag vet ju inte hur man räknar så bad en annan göra det.
men jag höll kontakt med henne hela tiden och berättade hur hästarnas hull utvecklades och skickade foton och så så vi justerade lite vartefter.
givetvis fodrade jag med ögat men jag trodde ju att det skulle vara rätt när alla viktiga mineraler osv skulle vara rätt uträknade, jag var ju tvugen att vänta ett tag för resultatet men sen av en slup bytte jag till hösilage för att höet tog slut och fick fler hästar i stallet...
det var då jag upptäckte hur illa foderstaen till hästarna varit och de blev såååå mkt finare.
men om du såg vad jag skrev så skrev jag att jag fortsatte med samma giva till tjockisarna bara det att hösilaget hade ju lägr ts.
unghästarna fick fri tillgång som jag tycker alla unghästar ska ha.
samma tjej som hjälpte mig med foderstaten rekomenderade mig till detta utan att vi hade en analys.
jag behöver inte justera någonting med hösilaget funkade väldigt bra redan från början de tappade vikt fint med de som skulle o de som skulle upp och bli rundare blev det.
det var troligen mkt protein i hösilaget och mindre energi.
jag vet inte hur jag skulle ha ändrat på hö foderstaterna för jag tror inte att det hade kunnat bli bättre faktiskt....eller har du något förslag? tror helt enkelt att den kvoten inte passade mina hästar....gillade inte att ge dem så gräsligt mkt kraftfoder heller...vill helst slippa det helt.
Anledningen till att hästen var smalare utan analys var för att du fodrade med ögat. Gick hästen upp skar du väl ner på fodret? Varför gjorde du inte det när den gick på analyserad foderstat?
oj har svarat på detta ovan.
men kan svara igen, hur menar du att jag skulle gett mindre foder? att jag skulle gett mindre än 6kg till islandshästen? gett 4-5kg istället?
shettisen 2-3kg? tycker det blir för lite då ju och hade ja gett halm hade de garanterat blitt än mer bukiga.. ja visst hade kunnat ga lusern kanske men då är man tillbaka där att jag inte vill egentligen ge tusentals saker extra, tycker höet ska ha det mesta.
Jag räknade ut en foderstat till mitt fullblod förra vintern, vår första vinter ihop så jag visste inte hur han var att hålla i hull. Han RASADE i vikt, just för att beräkningsprogrammen inte är inställda på fullblods höga ämnesomsättning ens när man ställer in värdena Smal och Fullblod. Halva vintern fodrade jag istället på känn MEN då har man ingen aning om hur det står till med värdena, om det saknas något mineral. Jag gav helt enkelt det en fd. fodervärd lyckats hålla honom fin på och hoppades på det bästa. Hästen gick upp i vikt igen men hur kan man veta om brister uppstår? Nu blir det att analysera igen, det är viktigt annars kan du lika väl ge hästen halm och jord att äta..
men ger jag hästen halm och jord att äta så kommer den magra av och dö
lite dåligt gämförelse där faktiskt, så du menar att man ger hästen jord om man inte använder en analys?
haha jord är inte helt onyttigt med tanke på att det är därfrån vi får mineralerna, i naturen äter hästen mineralerna från marken...