Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Jag vet inte vad betet innehåller men jag kan inte förändra maten till alla hästarna för att en häst eventuellt behöver mer protein, då tycker jag det verkar vettigare att ge den hästen protein.
De får halm för att de behöver strå. Att ge hö i samma mängd vore att be om att ta livet av allihop eftersom de inte behöver den energin.
 
Sv: Bantningstråd!?

Första tecknet på proteinbrist, som dock inte kommer förrän efter en tids brist (olika snabbt för olika hästar) är att överlinjen faller ur. Hullet behålls (om hästen får nog med MJ men det är ju inte problemet för oss i den här tråden), men överlinjen faller ur och hästen får en tunn överlinje jmf med övriga kroppen. Bukighet är också ett tecken på proteinbrist.

Så, bukig häst med kantig, tunn överlinje trots normalt (eller mer..) hull i övrigt är ett tecken på att hästen kan ha proteinbrist.

Vissa hästar ser man det fort, t ex mitt fullblod ser man det på några veckor (exvis i slutet av betessäsongen), han har dock ett mkt högt proteinbehov. Ponnyn tror jag det skulle ta månader att se på.

Men när man ser det har det pågått ett tag. Ska se om jag kan hitta några bilder..

Här har du proteinbrist. Hullet på hästen är normalt, men kolla över korset, ryggen och ffa översidan av halsen..
Thumbnail.aspx


Och en till, samma sak (fast här döljer manen halsen tyvärr)
http://hem.passagen.se/xyplex/nickis3.jpg (ta bort http:// och försök igen om det inte fungerar)

Skimmel gick från fin till sådär som han ser ut på mindre än en månad, den bruna har haft proteinbrist i över ett år när hon såg ut sådär..
Den ser slank men oriden ut.
Den har ju en rejäl underhals o musklad bog.
Det gäller att sätta musklerna på de rätt ställena.

Om den hade ridits bra i komb med mer mat- troligen både mer energi o protein hade den kunnat omvandla o bygga upp sin kropp.

Rund o go är inte samma som vältränad.

Alt. på en tjock häst- använda det som redan finns på hästen o få till en bättre kropp. Ger du dessutom underhållsbehovet kommer den att bara bli större.
 
Sv: Bantningstråd!?

Den ser slank men oriden ut.
Den har ju en rejäl underhals o musklad bog.
Det gäller att sätta musklerna på de rätt ställena.

(Förutsätter du talar om skimmeln)

Den är konvalescent sen 4 månader tillbaka. Vill du ha en jämförelsebild på ännu längre konvalescens men rätt utfodring? Dvs inget annat ändrat än maten. Hästen har normalt inte underhals, tvärtom. Däremot finns det på den bilden INGENTING i muskelväg på 'översidan' av halsen, därav utseendet.

Om den hade ridits bra i komb med mer mat- troligen både mer energi o protein hade den kunnat omvandla o bygga upp sin kropp.
Varför mer energi? Hästen är i bra hull, det saknas inte MJ, men däremot saknad det vedervärdigt med protein, och resultatet syns skrämmande tydligt.


Rund o go är inte samma som vältränad.
Nej, men rätt fodrad och även en konvalescent kan vara slank och med en 'rund' överlinje.

Samma häst. Hästen är T-märkt förtidspensionär. Bilden är tagen 2007, samma period på året som bilden i andra inlägget. Hästen är inte riden sedan 2005, dvs han är ÄNNU mer oriden än på den tidigare bilden.

Thumbnail.aspx


Som jmf lägger jag in den andra bilden igen.
Thumbnail.aspx


Det skiljer 35 kg på våg mellan bilderna. Första bilden 360 kg, andra bilden 395 kg. Hästen har fått exakt samma 70 MJ i foderstaten på både bilderna. Men på den första proteinbrist (både vad gäller tabell och verkligt behov), på den andra proteinbehovet täckt (både tabell och det verkliga)
 
Sv: Bantningstråd!?

Går den på gräs så kan du inte veta att den fått exakt 70 MJ.

Den gick inte på gräs.

Första bilden är tagen efter att hästen spenderat 4 mån som konv. Bilden är tagen i slutet av maj, första dagen han fick övht se gräs det året. Han blev dålig i februari, då snön låg djup. Sen stod han på strikt boxvila feb - april, och i grusad sjukruta april - maj. Bilden är tagen första dagen han fick sjukruta med gräs. Dvs han har bara ätit det jag serverat.

Andra bilden också tagen i slutet av maj, inte heller där gått på gräs utan bara ätit det jag serverat.

Därför kan jag vara säker på vad han fått/inte fått.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Medryttare på prov idag. Ingen vidare succé.. Figge tog inte ett steg som hon ville.

Igår var massören ute. Kunde inte hitta några spänningar förutom lite fram på bogen. Ingenting som borde störa. Ska ut och galoppera imorgon och se hur det känns.

Vikten är där den är, trots minimalt med mat. Det enda som händer här är att eksemen blivit värre.
Hurra.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Idag är jag glad! :D

Har suttit och pusslat med foderstaten inför hösten/vintern. Och det som jag hittade som passade min häst bäst går även att pussla ihop på ett förhoppningsvis ganska så prisvärt sätt för de andra hästarna. Alla behov precis lagom täckta (förutom Ca som var lite högt, men det gjorde tydligen inget eftersom Ca:P kvoten var bra.) och det kommer inte behövas några jättemängder med lusern heller. Storhästen får 1.5 kg och de andra 0.5 och 0.4
Ska kolla upp priser och dubbelkolla med proffsen imorgon, men enligt mig och hippocampus så ser allt bra ut.:banana:

Imorgon ska jag åka till hästaffären och försöka få tag på boots med så att vi kan komma igång och rida lite bättre. Han ömmar fortfarande på ojämnt underlag så det har varit väldigt lugna ridturer det senaste veckorna.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag är också glad i dag :banana:

Jag tömkör min röda fara och hon älskar det och pinnar faktiskt på ganska bra!
Vi är uppe i 20 minuters arbete i form (i skritt såklart) och så skrittar vi på långa tyglar i 30 minuter :banana: Snart är hon smal (hoppas vi :D)
 
Sv: Bantningstråd!?

Till oktober, men som det ser ut nu har jag inte råd att gå dit och bli förolämpad igen. Student, som sagt.

Kul att det går framåt för alla andra! Kämpa vidare så blir hästarna smala och fina igen :laugh:

Jag kommer få ha spån igen! I varje fall ett tag, de hade en massa spån de ville bli av med så gödselstacken fick stå tillbaka den här gången. Men jag vet inte hur mycket spån det är.. Känns lite dumt att riva ut hela bädden nu när jag fått den så fin, men å andra sida kan jag förhindra att han äter mer än jag serverar så är det ju perfekt. Tror inte det kommer göra någon enorm skillnad, ingen skillnad alls egentligen med tanke på att han alltid stått på spån, men ändå. Kanske hjälper det alltid lite..
 
Sv: Bantningstråd!?

Gräver han i bädden för att nå halmen? Annars har jag faktiskt bara skalat av övre lagret, det lösa, på halmbädd och sen lagt spån över och gjort spånbädd ovanpå. Kräver dock att halmbädden inte är överdrivet hög.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nä, som det är nu är han inte det minsta intresserad av halmen. Men jag vet ju inte hur det blir senare i år när gräset börjar ta slut.. Då kanske han krafsar upp alltihop och det blir ganska äckligt för alla inblandade.
Men det går ju börja om på en ny bädd om spånet tar slut. Det känns mest dumt att slänga bort allt jag har i boxen nu, bara för att ha spån ett tag. Eller vem vet, det kanske blir resten av vintern? Ska prata med stallägare och sågspånsansvarig imorgon och se vad de har att erbjuda.
 
Sv: Bantningstråd!?

Förresten, hur är det med sockerhalt i halm? Hö ligger väl på 5-10 % nånting, normalt sett? Eller har jag rört ihop det för mig nu?
Mer eller mindre socker i halm?
 
Sv: Bantningstråd!?

Du har rört ihop det litegrann. Hö kan variera STORT i socker, och kan innehålla 30% socker. 5 - 10% är låg mängd socker, så inget jag skulle våga räkna med utan att ha analyserat. Det kan alltså innehålla vad som helst mellan typ 5 - 30%

INGEN aning ang halm dock, men det borde vara låg, men vet faktiskt inte alls. Himla bra fråga! :idea:

Just för att slippa slänga ut jag tänkte om du kan ha spån över? Om du ska ha halm igen sen så kör du bara halm över spånet helt enkelt?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag förstår det. Häst + student + ekonomi = katastrof! Jag hoppas mina håller sig friska nu i några år nu när jag börjat studera. Alla 3 har stått på boxvila med diverse bekymmer (stort sår, fång, pinne i kronranden). Suck! Undrar hur många gånger jag funderade på att börja med guldfiskar pga ekonomiska bekymmer!

Men hur 17 ska du lyckas banta ner din plutt. Jag förstår inte alls... Har du tänkt något mer på IR-test?
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast PRECIS där ser man problemet med att inte ha analys på grovfodret! Och du hade ju själv samma problem, eller hur? Du gav 6 kg av ett analyserat hö (vad var det för mj, om du minns?) = hästen blev för tjock = mj för hästens behov var överskattat. Sedan gav du 6 kg av ett oanalyserat hösilage = hästen blev jättefin = du hade tur och hamnade "mitt i prick" med mj och protein. Problemet är att du FORTFARANDE inte vet vid vilken mj som hästen håller sig fin, men du borde veta vid vilken mj hästen blir för fet (om du tittar tillbaks till foderstaten du hade när du fodrade med höet). Sex kilon är inte bara sex kilon rakt av!

Men vänta nu....är det inte skillnad om man ger 6kg hösilage och 6kg hö, om det nu skulle vara exakt samma värden...eller hur? jag menar 6kg hö är ju mkt mer "koncentrerat" och mkt högre TS, Hösilaget innehåller ju en massa vatten som fyller ut.
Dvs utan att ha räknat, bara gissar så är 6kg hösilage kanske 3-4kg hö i TS om man gämför vikten.

så hade jag gett min häst 3-4kg hö av det analyserade höet kanske han hade varit lika fin som med 6kg Hösilage som jag gav:angel:

eller tänker jag fel?

jag menar, skulle jag lyssnat på vad folk säger när jag bytte till hösilage så hade jag ju gett hästen 8-10kg hösilage kanske och då hade han ju garanterat varit fet....det var kanske samma med höet...förstår du hur jag tänker?
 
Sv: Bantningstråd!?

Håller med om skritt offroad :) Är ju bara att traska med hästen i snöre så märker man snart hur flåsigt det är. Man kan ju rida runt runt i samma område tills man provat alla tänkbara vägar runt träd och upp/ner för backar. Nedfallna träd, rötter och små diken är jättebra för sega pållar som inte kan fuska.

Vet hur det är att sitta på en häst som aldrig vill framåt. Hästen svarar på hjälperna men återgår till snigelfart direkt när man slutar driva. Ofta beror det på konditionen eller fettet, de orkar inte, men vissa hästar är alltid sådana. Min nordis är slö på sommaren och pigg på vintern :p Oavsett hull. Men såklart mindre fett + bättre kondis = piggare häst. Och ja skritt gör underverk. Märktes även på fullblodet som jag tömkörde i skritt två veckor i vintras pga stenhårt underlag och isigt, är ju varmare för mig att tömköra än skrittrida ;) Han blev så fint musklad och riktigt najs att rida på sen.

Vill också tillägga att medis har skrivit upp sig på 3 dagar/v de närmsta veckorna. Lyckliga jag! Det verkar funka bra nu :) Hon rider på bra också, runt 50 min varje gång - skritt och något steg trav här och där. Senast både red hon ut, red på banan och gick en promenad som avslutning. :D

det där med återgår till snigelfart efter snabb framåtdrivning känner jag mkt väl igen...frågan är om det blivit något fel i inlärningen av drivande hjälperna???jag försöker iaf träna bort det men svårt som jag vet inte vad är det iaf....och SKIT trist.
men sen när han e pigg då går det hur bra som helst att hålla högre fart i skritten hela tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp