Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Tror inte jag skrivit det, men det är Kvarnbyfoders proteinmineral.
Jag håller fortfarande på och letar, men detta verkar vara det bästa alternativet hittills.

Min lilla kommer få 0.5 kg Greenpower Alfalfa. Och 0.4 kg proteinmineral (vitafor proteinmineral heter det förresten)

De andra hästarna är ju inte mina, men om deras ägare vill ge samma så kommer fjordingen få 1 kg lusern och 0.5 kg proteinmineral och den stora 1.5 kg lusern och 0.6 kg proteinmineral.

Valde greenpower för det var hackat strå och proteinmineralet för att det innehåller mineraler, och jag behövde fylla upp med bla Mg och selen. Tvärr är Ca:P kvoten något hög. På min lilla blir den 2.2, på den stora 2.3 vilket ändå känns rätt ok. Men på den gamla fjordingen blir det 2.6, vilket känns lite väl högt. Vet inte riktigt hur jag ska få ner den eftersom Ca halten är väldigt hög, har inte fått ner den direkt mycket med annat foder heller. Men enligt hippocampus så ska det inte vara farligt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Va roligt!
Ni kan ju använda ett vanligt måttband, bara så ni vet om det ökar eller minskar. Det är väldigt roligt att greja med om inte annat!
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Lillen vill hälsa att - yihaa!
Thumbnail.aspx


Matte vill hälsa att - Lillen är en guld-ponny som lugnt och städat gick på löst grimskaft ut, han höll sig tills jag knäppt loss, stängt och tagit betäckning. (jag hade inte räknat med det, jag hade både hjälm och kedja, men helt onödigt visade det sig).

3 år gammal, 11½ vecka total boxvila utan promenader. Han är en darling! :love:
Thumbnail.aspx


Lite mer hull:
Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Alla bilder https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=e5073632-0c37-4faf-8b39-722ffe9567e5

Vad tycker ni jmf med innan?
 
Sv: Bantningstråd!?

Han är så skön din lilla häst :D Och han låter så otroligt härlig att hantera!
Han ser så härligt glad och lycklig ut :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Han var inte så lycklig dock, nån sadistiskt jävel hade ju byggt en hage som man inte kunde spralla ordentligt i, jäkla staket ivägen överallt :devil: Dessutom hade de satt på den förhatliga munkorgen, så man kunde inte äta heller.

La inte ut den bilden, men har en där han STAMPAR i marken och är skitarg. Men ser hur det lyser frustration ur ögonen på honom, öronen är slickade bakåt och satt inte munkorgen ivägen skulle man se en mycket hopsnörpt mule med. Jag törs dock inte ha honom utan munkorgen förrän han trampat sönder det gräs som är kvar. Är mest mossa och ogräs, men ändå. Trimmade först och sen klippt det med gräsklipparen, men är ju 'betbart' ändå utan korg. Med korg får han inte i sig ngt alls.

Fast han har det otroligt mkt roligare därute än inne i stallet, och om några dagar när han slipper munkorgen kommer han nog bli VÄLDIGT nöjd =)

Men ja, han är en darling, otroligt lättsam att ha att göra med för det mesta och en otroligt positiv grundsyn nästan vad det än gäller =)

Ingen synpunkt om hullet? =)
 
Sv: Bantningstråd!?

Det är jättehärligt! Red igår och han är MYCKET smalare att sitta på! Red senast för 2-3 v sedan och då var det jättebrett. Rider ju barbacka för han är för bred för sin sadel så man känner ju tydligt skillnaden, speciellt när man inte rider varje dag. Var väldigt förvånad över vad han har tappat.

Dock är jag lite orolig att det är på väg mot proteinbrist, men släppte honom med de andra hästarna idag. Hagen är så gott som nerbetad och imorn ska vi släppa dem i en annan hage. Har inte varit nån monstertillväxt så hoppas det duger åt herrn.

Har dock stora funderingar inför hösten då alla upplägg leder till rätt stort överskott på MJ för honom. I hagen kommer nog alla vilja ge 4-5 kg x 2 vilket bara det skulle räcka för min. Jag är ju också mån om att sprida ut givorna för mitt fullblod, han trycker liksom inte i sig 10 kg på en natt.
Ska man ge lite hösilage (1-2 kg) och låta honom roa sig med halm och grankvistar om natten istället? Halm innehåller trots allt mindre MJ än silaget. Han är ute mer än han är inne, utomhus blir det ju två givor plus allt man kan gnaga på i form av gammalt gräs/buskar/träd. Kommer antagligen få lägga till soja för att få upp proteinet, och blanda ut det med en näve havre (försumbart) om han inte äter det rent.
 
Sv: Bantningstråd!?

Å, vad underbart!! Jag är faktiskt lite avundsjuk...

Min lilla gris står fortfarande på exakt samma ställe.. Mätte idag, 185 cm mot förra veckans 188. Marginellt, beror troligen på sammandragna magmuskler efter gårdagens galopper över åkrarna. "Bakmåttet" var något större än förra veckan.
Det har inte hänt ett jäkla skit på 18 månader. Upp någon centimeter, ner någon. I snitt exakt samma situation.

Jag ger upp.

Jag kommer givetvis hålla en strikt foderstat, men jag orkar inte bry mig längre. Jag bestämmer en foderstat som fyller tuggbehovet och låter honom se ut som han gör. Ska se vad Carina föreslår när hon är färdig med sina rapporter och kikar på vår foderstat.

Jag grejar inte med urlakning mer. Det har inte gjort någon skillnad.
Jag orkar inte böka med munkorgen om mornarna mer, det gör ju inte heller någon skillnad.
Jag kommer lägga spån i boxen och ev fodra med havrehalm när den har kommit in ordentligt men jag kommer bry mig mer om hästens etologi än dess näringsbehov.. Dvs jag kommer se till att han kan äta som han vill även om det innebär att han kommer förbli 100 kg för tung.
Jag kommer också fortsätta med vårt travprogram, mer för att få struktur i träningen och för konditionens skull.

Om någon har en bra mirakelkur som vi inte redan testat är jag glad om jag får ta del av den.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tycker du ska försöka ta ett insulinprov faktiskt. I övrigt tycker jag så synd om er, men förstår frustrationen, jag kände likadant ang Lillen när det inte spelade ngn roll vad jag gjorde nu i somras - han var lika fet ändå.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, jag får väl ringa och tjata på sjukan. Luska ut vad det kan kosta också, så jag vet hur länge jag måste leva på pannkakor och nudlar.. Ska prata med så många veterinärer jag kan, någon måste ju veta något. Men jag har inga större förväntningar.
Om det visar sig vara IR, vad kan man då göra? Visst finns medicin, men den sätts visst inte in speciellt ofta i Sverige (och kostar väl skjortan)? Diet har jag ju provat så gott jag nu kan med det jag har att tillgå.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tar du det via SVA - men då måste du ha en veterinär - så kostar det inte många hundralappar. Sen tillkommer ju provtagningskostnaden iofs.

Jag gav 700 kr inkl allt jag, mycket positivt överraskad, med privata 'hemmavet'.
 
Sv: Bantningstråd!?

Oj, det är ju mindre än vad de tar i framkörnings/inställningsavgift här.. Sist gick det på 3000 att ta blodprov för fästingsjukdom, så det lär väl gå på minst det att ta ett prov till. Minst..
 
Sv: Bantningstråd!?

Men kan du inte åka till närmsta station? Eller till klinken o ta provet?

Jag brukar åka till min station när det är "småsaker" som behöver göras bara för att slippa resekostnader etc...
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har fyra kilometer till ATG hästklinik i Skara, jag gick dit sist och tog proverna på plats. Som sagt, 3000 kr. Inställelseavgift på nästan 1500.
Jag ska ringa om nån vecka, precis som vet själv ville, och se vad de har att föreslå.
Blir det aktuellt med mer prover får jag överväga hur jag ska göra. Det går ju ta extra lån..

Jag förstå varför veterinärerna bemöter oss som de gör. Det måste låta som en väldigt billig ursäkt att hästen inte blir smal trots bra foderstat så jag vill kolla IR. Det måste låta väldigt mycket som om jag är ute efter en snabb genväg.
Men jag ska skicka över allt jag har med uppgifter om foderstater och träning och vikt, så får vi se vad de har att säga.

Fast jag ger det ett par veckor. Jag tänker inte lägga mer tid och kraft på det nu utan låta skolan stå först ett tag. De senaste veckorna har jag knappt kunnat koncentrera mig på något, bara försökt hitta något jag kan använda för bantning. Jag sover dåligt, jag har nästan ångest att åka till stallet och se den där feta lilla varelsen ute i hagen.. Men jag åker dit ändå, och väl där känns det bra, men så fort jag kommer hem kommer obehaget krypande igen..
Jag har anteckningar från varje vecka för över två år. Första veckorna gick han ner massor, sen stannade på den nivå vi är nu. Foderstaten förändrades ingenting mellan viktnedgång och -avstanning, inte heller träningen.
Vad kan ha hänt?
Det var i oktober-december -07 han gick ner från 210 cm till 184 cm. Men sen dec-07 har det inte hänt någonting.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det brukar bli mellan 5-10 timmar i veckan, 10-50 km. Beror på hur mycket tid skolan tar.
Rider tre rundor i veckan i trav, är uppe i 42 min oavbruten trav.
Försöker lägga in intervallträning i galopp och lite körning också, samtidigt som jag försöker få in minst en skogsrunda i veckan för att varva ner, ta det lugnt, träna lite specifika rörelser. Varierar så mycket jag kan, både ridning, körning och markarbete. Han har god kondition, men hade ju orkat det dubbla om vikten varit bättre..

Just denna veckan blev loj, 5 h och 29 km. Mycket skritt, men några rejäla galoppsvängar runt åkrarna med sällskap blev det med.
 
Sv: Bantningstråd!?

Låter ju verkligen jättekonstigt att hästen inte går ner med så mycket motion! Mycket skritt och så långa travpass är ju som gjort för fettförbränning (är väl upplagt så av dig ;)).

Hoppas du orkar frammana lite energi att fightas med veterinärerna. Man tänker ju ofta att de är allsmäktiga medan man med vanliga läkare är mer medveten om att de också bara är människor (så blir det lätt för mig iaf). Ibland får man googla själv, komma med förslag och TRYCKA PÅ och inte ge sig. Handlar ju trots allt om en häst som inte kan säga till själv eller ändra på sin situation själv. Vet hur det är att inte bli trodd. Du får pusta ut i hjärnan lite och när orken är tillbaka hoppas jag du orkar ta upp det med Skara igen :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Oj jisses, det var ett hutlöst pris, den klinikavgiften lär sakna motstycke??

ANg vikten, så när jag var liten hade jag en ponny som vi köpte som vanvårdad tvååring, då var han utmärglad, bara skinn och ben. Han måste utvecklat någon metabolisk störning, som var anledningen till han överlevde utan mat. Han var fet resten av livet. Var en stor B-ponny, och inte ens vintertid när de gick ute dygnet om, enda han fick att äta var 4 kg hö med ganska mediokra värden OCH han reds 1½ - 2 h hård ridning på fm, och sen kördes en MIL på eftermiddagen (eller tvärtom beroende på vad som passade bäst), dag ut och dag in så blev han smal. Samma sak sommartid, om han så stod i jordhage och knappt fick hö - nä.

Han hade dock inte de 'konstiga' depåerna. Ska leta fram ett kort från när han är som 'finast'. Alltså så smal han blev.

http://hem.passagen.se/xyplex/gottfrid.jpg

http://hem.passagen.se/xyplex/gottis.jpg

SÅhär såg han ut direkt om man bara tog bort hysterimotionen, men fortsatte begränsa maten

http://hem.passagen.se/xyplex/gottis2.jpg

Om bilderna trasslar ta bort http://
 
Sv: Bantningstråd!?

Oj jisses, det var ett hutlöst pris, den klinikavgiften lär sakna motstycke??

ANg vikten, så när jag var liten hade jag en ponny som vi köpte som vanvårdad tvååring, då var han utmärglad, bara skinn och ben. Han måste utvecklat någon metabolisk störning, som var anledningen till han överlevde utan mat. Han var fet resten av livet. Var en stor B-ponny, och inte ens vintertid när de gick ute dygnet om, enda han fick att äta var 4 kg hö med ganska mediokra värden OCH han reds 1½ - 2 h hård ridning på fm, och sen kördes en MIL på eftermiddagen (eller tvärtom beroende på vad som passade bäst), dag ut och dag in så blev han smal. Samma sak sommartid, om han så stod i jordhage och knappt fick hö - nä.

Här har vi det igen....
Vaddå HÅRD träning:mad:
En häst i riktigt bra kondition äter inte lika mkt-tappar aptit o hull-snabbt.

Säger det igen... i första hand kosten, i andra hand- för att bibehålla vikten- motion.

Pratade i förra veckan med en Vet. som var så bekymrad över att så många numera får fång.
-De får för bra mat nuförtiden. I synnerhet ponnies.
Ädlare ponnies som tävlar mkt är som regel fina i kropparna.
Fast de går inte o skrotar i hagen hela dagarna o ges mat hela tiden- för det s.k tuggbehovet. Ge granris o annat.
De har andra behov än att bara äta- stimulans.
 
Sv: Bantningstråd!?

Här har vi det igen....
Vaddå HÅRD träning:mad:
En häst i riktigt bra kondition äter inte lika mkt-tappar aptit o hull-snabbt.

Säger det igen... i första hand kosten, i andra hand- för att bibehålla vikten- motion.

Pratade i förra veckan med en Vet. som var så bekymrad över att så många numera får fång.
-De får för bra mat nuförtiden. I synnerhet ponnies.
Ädlare ponnies som tävlar mkt är som regel fina i kropparna.
Fast de går inte o skrotar i hagen hela dagarna o ges mat hela tiden- för det s.k tuggbehovet. Ge granris o annat.
De har andra behov än att bara äta- stimulans.

Hård träning för den ponnyn var trav och galopp hela körturen. Dvs 1 mil i trav och galopp. Brukade skritta lite på mitten i 5 - 10 minuter. I övrigt så enbart skritt och galopp, med fyrhjulsvagn. Ridningen var omväxlande, men endera 1½ - 2 h uteritt, mycket backar/klättring, mycket trav och galopp. Eller 1½ h hoppning alt dressyr. Så, ska vi dra ett snitt så 2 h trav och galopp per dag, och 1 h klättring/hoppning/dressyr (beroende på dag). Tillsammans alltså, det var 4 h motion/dag.

Som sagt, i ½ meter snö, 20 grader kallt, ute dygnet om, 4 kg mediokert hö - och han gick inte ner ett gram. Trots att det var träningen ovanpå.

Han var helt enkelt 'störd' i sin metabolism på något vis, en 'normal' ponny skulle tveklöst gått ner i vikt, men inte han. Och sthu:s ponny borde gå ner den med med alla insatser hon gör, så frågan är om inte något är fel någonstans där med.

Tillägg - konditionen var det inga fel på. Var inga problem när han var igång att köra 1.5 mil slingan i konstant trav och galopp, på under en timme. När han var fullt igång var tiden nere på 45 minuter på den. Men vikten den bestod, du ser ju på bilden.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp