Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Vad är det normala för hö? det normala för ensilage är väl runt 60 eller? och är det runt 70 för hösilage?

Hö är "alltid" 84% TS, så i 6 kg hö är det ca 5 kg TS. Ensilage kan variera mycket, men mellan 45% och 75% har man väl sett. Så dina 6 kg ensilage/hösilage var mellan 2,7 och 4,5 kg TS. Det kan alltså ligga väldigt nära hömängden eller väldigt långt ifrån. För den sakens skull är det också bra att ha analys på grovfodret...

jo men det jag reagerade på var att ett stort halvblod(var det inte det?) enbart fick 6kg hö???då får den antingen väldigt mkt för lite eller min lille b-ponny till islandshäst alldeles för mkt.

Ingen aning. Det beror också på analysen. Hur mycket näring och protein var det i ditt hö, hur mycket i höet som fodrades till halvblodet?

Varför tycker du att det är onödigt med analys på grovfodret? Det är nog det jag inte förstår... Är det bara pengarna, eller är det något annat också? Jag kunde tycka att analys var onödigt förr, när jag inte riktigt förstod vitsen med den. Numera tycker jag att det är både viktigt och väldigt, väldigt intressant att försöka räkna ut vad min häst ska äta för att må bra!
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur mycket är det din häst ska väga? 350 kg? I såfall har han ett underbehållsbehov på 40 mj och 243 g smrp. Mitt hö skulle han kunna äta 4,8 kg av, men då bara hamna på 139 g smrp. Skulle alltså behöva ett proteintillskott. Om du då ger samma lucernhack som jag gör, till exempel, så hamnar du relativt rätt på 4 kg hö och 0,9 kg hack.

Men du ser, enligt tabell och analys hamnar du verkligen inte på någon STOR mängd mat. Det är väl snarast DET som som jag har lärt mig...:crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Sockeranalys för att hästen inte ska få i sig för mycket socker om den är IR (insulinresistant).

För mycket protein i en och samma giva kan vara skadligt, därför begränsningar som 100 g soja/100 kg kroppsvikt och mål. Protein från grovfoder är inte skadligt.
Givetvis ger ett för högt proteinintag en ökad kväveutsöndring, i och med att inte allt protein behövs.

Ja, urlakning innebär att höet ligger i blöt. I mitt fall lät jag det ligga i 30+60 min.
Vid urlakning "löser man upp" ca 1/3 av sockret (socker utgör en viss del av energin i ett vallfoder) och tyvärr de mineral och vitamin som är vattenlösliga. Protein är inte vattenlösligt och påverkas inte av urlakningen.

Du hade väl läst utfodring? SLUs kurs? Vem höll i den? Vilken litteratur hade ni? Hur länge sen var det?
Du hade läst etologi också? Var, när, hur?

Men skit samma, vi pratar ju ändå bara i cirklar. Jag minns inte ens vad det egentligen handlade om, jag vet bara att jag har skrivit samma inlägg flera gånger med olika ordföljd.. Vad är det du vill bidra med, vad vill du ha förklarat?


Kan ta den vanliga raddan igen:
Tabellvärden är rekommenadtioner så man ska ha något att utgå från. Det är många många tester som har lett fram till dem så helt förkastliga är de inte. Nya analysmetoder utvecklas hela tiden som är mer och mer tillförlitliga.
De är inte ett hästvärldsfenomen utan finns hos såväl gris som nöt. Där är foderoptimering ingenting man förkastar, tvärtom. Men jag kan hålla med om att det är lättare att se nyttan av optimering där, där man tjänar pengar på det.
Våra hästar är ofta tagna helt från allt vad naturligt heter, och har så varit sen de domesticerades. De utför helt andra sysslor än i det vilda som kräver ett helt annat energiintag (jag nämner bara energin, i och med att alla andra värden är beroende av den), ibland lägre ibland högre. Däremot sitter "grundbeteenden" kvar, som är kopplade direkt till fysiologin, exempelvis tuggbehovet.
Man vet inte hur hästar känner mättnad (inga sträckreceptorer i magsäcken som vi) men man antar att det har med antalet tuggningar att göra. Hur man uppnår antalet tuggningar är egentligen helt irrelevant.
För en fungerande tarm behövs fiber. En mycket häst-lämplig käla till fiber är gräs, eller i torkad form: grovfoder. Hästen är en grazer (gräsätaremer än en browzer (träd,löv, ört-ätare) och har ett magtarmsystem anpassat till det. Inte farligt för dem att äta annat än gräs, verkligen inte, men de kan i förlängningen inte må bra på enbart andra källor än gräs (eller grovfoder).

Långt, svamligt och massa fakta. Jag kan plocka fram källor till alltihop om det önskas.

Tillbaka till det ursprungliga ämnet?
 
Sv: Bantningstråd!?

vad har du gjort för smart rem ovanpå nosen? har en likadan munkorg och islandshästen får in övre delen av den i munnen, kanske din med lyckades med, vad e det för rem du har över och funkar det bättre?

vad har hänt med hästen?

Kommentera gärna de hulljämförelsebilder du hoppade över i ett annat inlägg, som svar på din efterlysning om hästar som gått ner på analyserat foder...

Remmen är ett bensnöre, och är till för att han inte ska kunna dra av munkorgen mot marken, speciellt när det regnar och remmarna (tyvärr) töjer sig. Gjorde så ibland innan, hittade den som ett snyggt halsband runt halsen. Remmen hindrar helt det, utan att jag behöver spänna munkorgen 'för nära milen'. Remmen går från ringen uppe på sidan, genom hål i munkorgen och sen upp till andra sidoringen. Behöver inte sitta hårt, bara förhindra att mulen slinker ut om han drar framkant på korgen mot marken.

Ang vad hänt så IR och fång (anledningen till boxvilan och nu sjukhagen, fast han hann bara få en dag i 'friheten' innan han åkte tillbaka på box ett tag stackarn)
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur mycket är det din häst ska väga? 350 kg? I såfall har han ett underbehållsbehov på 40 mj och 243 g smrp. Mitt hö skulle han kunna äta 4,8 kg av, men då bara hamna på 139 g smrp. Skulle alltså behöva ett proteintillskott. Om du då ger samma lucernhack som jag gör, till exempel, så hamnar du relativt rätt på 4 kg hö och 0,9 kg hack.

Men du ser, enligt tabell och analys hamnar du verkligen inte på någon STOR mängd mat. Det är väl snarast DET som som jag har lärt mig...:crazy:
Min erfarenhet har visat att de allra flesta islandshästar, iaf de som gärna har lite extra hull, har ett underhållsbehov på max 35 MJ men minst 250 g smrp. Min ena islandshäst är absolut snyggast på 40 MJ och 330 smrp när hon rids 6 dagar i veckan. Skulle hon bara gå i hagen skulle jag nog fått försöka få ner henne under 35 MJ...
 
Sv: Bantningstråd!?

jag visste faktiskt inte att för mkt protein var skadligt, många har sagt till mig att man kan ge hur mkt som helst utan att de tar skada....
detta känns ju inte så skoj att veta nu...inte för att jag gett dem för mkt någon gång men endå.

Detta med stor dos av proteinkoncentrat är skadligt är väl ngt av det grundläggande som man får lära sig på foderkurser?

Men det gäller alltså bara proteiner i koncentrerad form som ex soja.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kastar mig in i denna långa tråd!

Jag har ett D-ponny sto på 17 år, lättfödd :grin:

Idag varit på återbesök på kliniken efter kotledsinflammation. Hon är bra nu :banana:

Veterinären har påpekat varje besök att hästen behöver gå ner i vikt. Hon är inte jättefet men.. ja.. tjock. Detta var då ingen nyhet för matte men det blir ju ännu mer relevant efter en hälta.

Grejen är att hon inte gått på bete i sommar alls. Hon får 8 kg hö om dagen och mineraler. De små grässtrån som finns i hagen gör säkert en hel del, men de är inte många.

Frågade vet. vad mer jag kan göra. Kan ju inte motionera henne massor nu. Det enda är att byta ut en del av höet mot halm. Hon menade att minimum är 1,5 kg grovfoder/100kg häst och dag och en del av det kan vara halm.

Har fått höanalysen. 8,1 MJ och 34 smrp... urk...

Måste ju ändå få upp proteinet. Får väl bli lite hö, lucern och resten halm... :confused:

Känns så tråkigt, hade hellre velat att hon var svårfödd, skit samma om det är dyrt, det känns bättre :p
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tycker soja funkar skitbra att höja proteinet med utan att höja nämnvärt på MJ. Lucern får man ju oftast ge mer än 1 kg för att det ska vara nån nytta och då får du runt 8 MJ på köpet... Soja innehåller runt 12 MJ men man ger ju sällan stora givor. Någon dl räcker för de flesta, speciellt lättfödda. Det är min erfarenhet iaf.
 
Sv: Bantningstråd!?

Inte illa att vet säger 1,5 kg ts/100 kg kroppsvikt! Inte ofta man får så konkreta tips från dem.. Mer sånt, heja veterinärkåren!
 
Sv: Bantningstråd!?

Känns så tråkigt, hade hellre velat att hon var svårfödd, skit samma om det är dyrt, det känns bättre :p

Rent generellt håller jag med, hellre en svårfödd än en lättfödd. MEN.. de där svårfödda spektaklen brukar ha aptit som små sparvar, vara kräsna som få och faktiskt i slutänden snudd på lika magsårsframkallande. De tänker inte äta hö/hösilage så de ens är i närheten av sitt behov (ibland inte ens så de täcker TS), och kraftfoder är de lika pipiga på. Fast de skulle BEHÖVA äta 3 kg, och kan tänka sig typ ett halvt. Vilket de tar halva morgonen på sig att långsamt pilla i sig. :devil:

Så jag vet i ärlighetens namn inte riktigt, det enda jag vet är att ha två/flera av SAMMA är en enorm fördel, istället för en av varje.

Men fblstoet när hon var som värst - åt 6 kg silage per dygn, kunde på sin höjd tänka sig att äta 1 kg kraftfoder/dygn - OM det var rätt sort. Naturligtvis så vad som var rädd sort enligt matte och värdemässigt var inte alls rätt sort enligt henne.

Dock, när jag fick ordning på nämnda dam och hon åt 20 kg silage/dygn - DÅ var det underbart.
 
Sv: Bantningstråd!?

hej! Jag funderar på en smockfull hölåda och lite svåråtkomligare typ nät å tack och sen får de stå å pilla:D
 
Sv: Bantningstråd!?

Påtal om svårfödd, hur tycker ni min unghäst ser ut nu?
flikar in, vill bara veta om han ser lagom ut. har varit svår att få fin.

29373224.jpg

29374086.jpg


såhär har han sett ut förut
22325688.jpg
och ett tag kunde man se revbenen t.o.m, han tyckte det var roligare att leka än äta...
23422038.jpg
såhär såg han ut för ett år sedan, spetsigt kors, kantig, dålig överlinje, kantiga former, mest senor och skinn känns det som inte mkt muskler, eller vad tycker ni? har han muskler nu? ser ut att få tillräckligt/lagom med mat?

Han är hingst kanske jag ska säga.har ej fått något kraftfoder bara bra bete och har bytt till nytt såfort jag sett minsta tecken till "försämring".
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Jag tycker soja funkar skitbra att höja proteinet med utan att höja nämnvärt på MJ. Lucern får man ju oftast ge mer än 1 kg för att det ska vara nån nytta och då får du runt 8 MJ på köpet... Soja innehåller runt 12 MJ men man ger ju sällan stora givor. Någon dl räcker för de flesta, speciellt lättfödda. Det är min erfarenhet iaf.

Okej, men hur mycket protein innehåller det då? :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, förutsättning är ju att de äter :crazy:

En kompis pratade om sitt halvblod härom dagen. Han behöver äta ett par kg lucern och 3 kg krafft sa hon... Lucernet mosar han bara ner i krubban, äter nästan inget av det... Tror hon skulle testa hack stället.

Såg honom igår på hoppträning och visst var han lite kantig över korset.
Då är det såklart inget kul... Aldrig får man va riktigt nöjd :grin:
 
Sv: Bantningstråd!?

Min häst älskar Green-Power alfalfa (den melassfria varianten). Förvisso är hon ett matvrak, men det låter som hon äter soppa när hon äter sitt snustorra hack :D!
 
Sv: Bantningstråd!?

Min lilla och hans kompis fick det också, men mest kraffts hack. Det verkade falla i smaken där också :d :D
Hoppas det funkar på det här halvblodet också.
 
Sv: Bantningstråd!?

varför måste du ge så mkt extra protein?

För att höet bara innehåller 16 g smb rp/kg foder.

Ang. att det inte är bra med för mycket protein, det kan leda till något som kallas "Baron Gruff sjuka" ifall du skulle vilja googla. Har bara läst kort om det, men det är en störning i tarmen som kan vara dödlig, och eftersom det finns maxdos på alla foder med mycket protein så känns det bättre att ta det säkra före det osäkra, även om risken kanske inte är jättestor, jag vet faktiskt inte hur vanligt det är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 575
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp