Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TS 82,1%
Energi 9,1 MJ/kg foder
Smrp 35,8 g/kg foder
Men då är det ju så dags eller hur?
Du ska väl inte vänta på att hästen blir fet eller får proteinbrist - varför det?
Sedan är alla hästar olika. Vårt fullblod kan man möjligen göra så med för han ändrar sig så snabbt.
Men de hästar som förekommer i den här tråden dvs de lättfödda typerna fungerar inte på samma sätt. Det gör inte min i alla fall. Det är ganska så svårt att banta henne när hon fått för mkt energi.
Angående det, så är det väl oerhörto lika från häst till häst. Men jag tycker generellt det tar längre tid att åtgärda proteinbrist (så hästen blir rund och fin i överlinje igen varesig den rids eller ej) än energibrist.
Mitt fbl kan falla ur i princip från dag till dag. För 2-3 v sen gick han uppenbarligen på bra bete för korset blev platt och brett och runt. Nu går han i annan hage och ser genast lite toppig ut. Däremot lite extra rund. Känns som han kan tappa 10-20 kg på två dagar. Men att fodra upp denna proteinbrist på foder tar låååång tid. På det bra betet gick det fort, men att få den effekten med extra foder är svårare. Han fick brist även i vintras och blev rätt okej efter 1-2 månader på rejält med lucern, kornkross och soja.
Angående det, så är det väl oerhörto lika från häst till häst. Men jag tycker generellt det tar längre tid att åtgärda proteinbrist (så hästen blir rund och fin i överlinje igen varesig den rids eller ej) än energibrist.
Mitt fbl kan falla ur i princip från dag till dag. För 2-3 v sen gick han uppenbarligen på bra bete för korset blev platt och brett och runt. Nu går han i annan hage och ser genast lite toppig ut. Däremot lite extra rund. Känns som han kan tappa 10-20 kg på två dagar. Men att fodra upp denna proteinbrist på foder tar låååång tid. På det bra betet gick det fort, men att få den effekten med extra foder är svårare. Han fick brist även i vintras och blev rätt okej efter 1-2 månader på rejält med lucern, kornkross och soja.
(From nu kommer inget oanalyserat att serveras ens då dock, då jag MÅSTE veta sockerinnehållet, ÄVEN på de där 'bara ett par kilo' då det ju bevisligen kan ge ordentliga problem ändå)
När det ändå pratas protein så slänger jag in en fråga här.
Jag ska ge ett tillskottsfoder med 300 g smb rp/kg i vinter. Hästarna kommer att få mellan 0.4 och 0.6 kg per dag för att täcka behovet. De kommer få lusern också och hö, de går även om betar men det är väl inte så mycket i gräset på vintern.
Iaf, jag har hört att det inte är bra för hästar att få i sig för mycket protien på en gång. Det kan till och med vara skadligt att få i sig för stora mängder. Nu har jag inte överskridit någon foderrekomendation, men jag är ändå lite orolig över hur nyttigt det är. Jag ger ju det för att de ska må bra, inte för att de ska bli sjuka.
Kan det bli problem med dessa mängder? Det blir ju alltså ca 200 g protein i en dos för den stora, ca 130 för den lilla.
Bör jag försöka dela upp det på två givor? Och hur ska jag göra med lusernet? När kan jag ge det? Lusernet innehåller 116 g protein/kg.
Jag har ju inte möjlighet att åka till stallet mer än 1-2 gånger om dagen.
Stallägaren hjälper till med höfodring, men det andra kommer jag troligtvis sköta själv.
Hur ska jag lägga upp det. Säg ärligt om jag behöver dela upp det på fler givor, i så fall får jag bara se till att ordna så jag kommer dit fler gånger.
knapp
Både jag och medryttaren enades igår om att Casper måste ha gått ner lite i vikt redan Borde nästan köpa ett sånt där viktband.
*KL*
Lillen vill hälsa att - yihaa!
Matte vill hälsa att - Lillen är en guld-ponny som lugnt och städat gick på löst grimskaft ut, han höll sig tills jag knäppt loss, stängt och tagit betäckning. (jag hade inte räknat med det, jag hade både hjälm och kedja, men helt onödigt visade det sig).
3 år gammal, 11½ vecka total boxvila utan promenader. Han är en darling!
Lite mer hull:
Alla bilder https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=e5073632-0c37-4faf-8b39-722ffe9567e5
Vad tycker ni jmf med innan?
Här har vi det igen....
Vaddå HÅRD träning
En häst i riktigt bra kondition äter inte lika mkt-tappar aptit o hull-snabbt.
Säger det igen... i första hand kosten, i andra hand- för att bibehålla vikten- motion.
Pratade i förra veckan med en Vet. som var så bekymrad över att så många numera får fång.
-De får för bra mat nuförtiden. I synnerhet ponnies.
Ädlare ponnies som tävlar mkt är som regel fina i kropparna.
Fast de går inte o skrotar i hagen hela dagarna o ges mat hela tiden- för det s.k tuggbehovet. Ge granris o annat.
De har andra behov än att bara äta- stimulans.