Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

- kl -

hur 17 vet man att hästarna får i sig tillräckligt 'av allt' när de har betesbegränsare på? =/
Det är ju skvatt omöjligt att räkna, eftersom man inte vet hur mkt de får i sig...
 
Sv: Bantningstråd!?

Det finns olika sorters betesbegränsare. Min ponny har en svart munkorg. Jag räknar inte med att hon får så mkt i sig mhja den. Gräset i hagen är ganska så kort dessutom. Hon står inne på natten och sedan några timmar varje em för att äta.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det enda jag kunde 'kolla' när Lillen hade begränsare var ju TS och om han fick i sig tillräckligt med MJ. Det senare var INGET problem så att säga :crazy: Däremot TS var en annan femma. Jag testade det så att jag när de gick på bete la in lite hö i boxen. Om han inte fått i sig så mkt med begränsaren var han HUNGRIG, och kastade sig över det. Om han fått i sig okej med TS så ställde han sig och sov etc istället en stund.

Då var det ju sommar, så sålänge han fått i sig TS nog var jag inte orolig för proteinet. Nu på hösten är det ju knepigare.
 
Sv: Bantningstråd!?

Till båda:

Mina hästar har också den svarta munkorgen, Globus.

Shettisen har fått in en jäkla teknik på att äta, men hon har ändå haft den sedan förra våren under grässäsong. Hon är hungrig när hon kommer in på kvällarna. Hon får då ca 1 kg hö och 1-1.5 kg halm, men hon vräker inte i sig. snarare "Åh, vad gott med mat utan munkorgen!". Igår kväll stoppade jag i nästan 2 kg halm + hö i nätet och i morse var det lite mindre än ½ kg halm kvar. Så hon verkar klara sig bra ang TS och så. Dock så har hon ju blivit lite bukig på sista tiden. Beror det på lägre proteinhalt i gräset tro? Så jag behöver lägga till lite lusern eller så?

Men araben, när hon kommer in på kvällen så hugger hon nästan i hönätet. Hon är verkligen HUNGRIG!! Hon har bara haft munkorgen i 1½ månad eller så, och hon har inte alls fått in samma teknik som lilla shettisen. Jag funderar på hur mycket mer hon behöver ha. Hon har fått ca 1,5-2 kg hö och 1,5-2 kg halm. behöver hon mer hö tro?

Jag är vilsen... :(
 
Sv: Bantningstråd!?

Det där är så himla svårt, då man inte har minsta aning vad gräset innehåller. Gräset kan ju vara både helt värdelöst och bara bukfylla nu, och fullvärdigt bete. Beror helt på. Jag har inget bra svar alls, men skulle nog försöka ge en kombination av halm och lucern, för att kunna säkerställa proteinet - men utan att få mer MJ.

Det beror ju naturligtvis på hövärdena med om det 'lönar' sig. Men t ex om en häst väger 400 kg, så underhållsbehov protein enligt tabell är då 220 gram. 1 kg lucernpellets (dangrönts) ger 105 gram protein, 1 kg green power melassfritt hack ger 116 gram protein. Så jag skulle ge halm + lucern för att hålla proteinet hyfsat och vara hyfsat säker på att täcka behovet. Sen kan du ju ge hö med, bara dra ner lucernet lite. Men hellre ge halm + lucern än att öka höet. För MJ får de ju alldeles säkert i sig tillräckligt av gräset etc.

Hängde du med hur jag menade? (Minns inte dina hövärden så kan inte ge ett exakt exempel)

Tillägg - som jag skulle resonerat om det var mina så shettisen får okej med TS men araben får för lite - ute med munkorg alltså. Dock så inne får hon ju 3-4 kg grovfoder med 84% ts = 2,5 - 3,4 kg TS. Nu vet jag inte vad hon väger, men hur är hon på morgonen, får hon något hö/halm då, lämnar något?
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja, jag tror jag hänger med :) Tack för att du är så snäll och förklarar!

Araben har fått strax under 1 kg hö på morgonen. Hon vill inte ha egentligen, då hon är stressad och vill ut! Hon tycker alltid jag är sen, hur tidigt jag än kommer :p Så det är under protest hon äter. Kanske fungerar bättre med lite lusern på morgonen, att det lockar mer än hö/halm.
Hon har inte lämnat något från kvällen iaf. På morgonen så lämnar hon alltid några strån som hon anser att hon inte hinner äta upp.

Mina hövärden är ganska dåliga...

TS 82,1%
Energi 9,1 MJ/kg foder
Smrp 35,8 g/kg foder

Araben väger ca 400 kg enligt viktmåttbandet.
Shettisen ca 200 kg enligt måttbandet. Men jag vet inte om jag litar på det i just hennes fall då hon enligt måttbandet vägde över 300 kg i våras. Jag kan ju inte ha bantat ner 100 kg på en shettis...

Jag använder mig av Kraffts Hackat strå, det är 105 g protein. Ska jag ge 2 kg av det och så halm? Hur mkt halm? Då kan jag ge ½ kg på morgonen.

Och sen lilla shettisen då. Ska hon också få lite lusern för att säkra proteinet? Hur mkt behöver hon då? Hon är ju lite bukig...


Tack för att du är så gullig och hjälper mig :bow: Jag håller på och lär mig, men jag kan inte riktigt allt ännu :angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

Oj, med det höet är det absolut värt att byta ut X kg mot halm + lucern, utan minsta tvekan. Du får ner MJ och upp proteinet.

Får ju inte ge råd om individuella foderstater på forumen längre, men om du vill ha lite hjälp med förslag så PM:a =)

(är det hö btw, eller ngt plastat? Lite för lågt TS för hö, så håll koll på det så det inte börjar damma/ryka/lukta/mögla)
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo tack, mkt svordomar kom när jag öppnade kuvertet med analyssvaret =/

Det är hö. Vanligt hårdpressat. Jag kollar varje bal noga då shettisen är lite känslig för dammigt/dåligt hö. De balar som är dåliga kör vi ut och lägger på hög och sen eldar vi upp det ;)
 
Sv: Bantningstråd!?

Jo, visst är det skillnad, men det beror ju på hur pass blött/torrt ditt hösilage var. I ett hösilage med, t.ex., 70% TS-halt är det ju inte så hemskt mycket mer vatten än i hö med 84% TS. Vad hade ditt hösilage för TS?

Vad är det normala för hö? det normala för ensilage är väl runt 60 eller? och är det runt 70 för hösilage?

jo men det jag reagerade på var att ett stort halvblod(var det inte det?) enbart fick 6kg hö???då får den antingen väldigt mkt för lite eller min lille b-ponny till islandshäst alldeles för mkt.


Det är möjligt, men det kan vi ju aldrig veta eftersom du inte har värdena på hösilaget. Det är ju inte bara mängden som spelar roll.

nej men till viss del måste ju mängden spela roll i slutändan endå, jag menar, det får ju inte plats hur mkt som helst i en hästmage + att de skall ha en viss minimi giva.

nej men eftersom jag gav 6kg av både höet och hösilaget så gav jag ju endå mindre av hösilaget i TS hur lite lr hur mkt vatten det endå innehöll så var det endå mindre ts han fick i sig.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men då är det ju så dags eller hur?
Du ska väl inte vänta på att hästen blir fet eller får proteinbrist - varför det?

Sedan är alla hästar olika. Vårt fullblod kan man möjligen göra så med för han ändrar sig så snabbt.
Men de hästar som förekommer i den här tråden dvs de lättfödda typerna fungerar inte på samma sätt. Det gör inte min i alla fall. Det är ganska så svårt att banta henne när hon fått för mkt energi.

Varför vänta? man får väl anpassa sig efter hur hästen förändrar sig, man ska ju inte behöva vänta tills den fått proteinbrist utan vara noga uppmärksam.

jag vet inte hur de menar riktigt men jag ser snabbt på min lättfödde hur han reagerar, när jag började med ett bra foder(hösilaget) kunde jag se på mindre än en vecka hur han förändrades till det bättre.
bukigheten kan försvinna på några dagar bara lika som den kan komma på några dagar...

hur tycker du att man ser om de fått för mkt energi då? enbart fettma?
man får vara påpasslig med måttbandet varje dag för att se minsta lilla förändring.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu är det ju så att proteinbrist INTE syns på några dagar. När proteinbrist syns har det gått ett tag, betydligt mer än ett par dagar. På en tjock häst tar det längre tid innan det syns än på en mer slimmad häst.

Btw kom jag på att jag har bilder åt dig.

På oanalyserat hö, både vad gäller näringsvärden och sockerinnehåll. 4 kg hö.
Thumbnail.aspx


På analyserat silage, både vad gäller näringsvärden och socker. HÖG giva silage, ca 11 - 12 kg.
Thumbnail.aspx


På oanalyserat hö, 4 kg
Thumbnail.aspx


Analyserat silage, 11 - 12 kg
Thumbnail.aspx


Du ville ju se fall där man lyckats banta med analys.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Vem har sagt något om en liten hage? Den är inte lika stor som de jag har haft tidigare, men den är bra mycket större än de jag hade förra året. Ett halvt hektar ungefär skulle jag tippa på. Den har lite knepig form, så det är svårt att uppskatta.
Visst jag delade av den för att begränsa betet för ett par dagar sen, men nu har det blivit så pass kort att jag valt att öppna allt igen. Han har självklart sällskap, men leka? Nä, det gör han inte. Inget spring här inte.


Okej jag tycker inte att ett halvt hektar är en stor hage precis men, större än en sjukhage är det ju iaf:angel:.
hur många är de där?

När de fått in tekniken får de i sig en hel del med reduceraren. Höet är inte näringsfattigt, det är urlakat. Proteinet finns kvar (som du vet är det inte vattenlösligt, absolut inte i kallvatten). Mineraler tillsätts. Veteklin finns bara där för mineralernas skull.
Jag har också varit inne på sparlågateorin, men kan säga att så är det inte i det här fallet. Han har stått på "större" foderstater utan att tappa någonting.


okej, urlakat? vad menar du med det, har det legat i blöt? så du menar att om det ligger i blöt blir bara proteinet kvar?
energin är borta eller hur menar du?
försvinner alla mineraler då med?
köper du vanligt vetekli?(affär)


Han är säkerligen vrålhungrig, det är han alltid till och med när man hämtar honom på betet om sommaren. Men han har betydligt mer än 1,5 kg hö. Han står på halm och har massor att pilla med.

okej hjälper det då? blir han smalare?

Jag måste säga att jag inte blir riktigt klok på vad du egentligen tycker. Först ett jäkla hallåande om att räkna/inte räkna. Sen en radda om hur mycket för mycket alla ger. Och nu ett utlägg om hur lite hästen får. Och jag måste säga att för att ha läst foderkurser är jag förvånad över att du inte gör någon skillnad på 6 kg hö och 6 kg silage. Det är väl ändå bland det första man lär sig?

jag analyserar alla mina tankar och delar dem med er...det är vad jag gör.

som vanligt missförstår du mig IGEN(tror det var du med förra gången).
det var ju jag som undrade hur man kunde anse att 6kg hö och 6kg hösilage var lika mkt, jag menade att givetvis är 6kg hösilage mkt mindre ts än 6kg hö, dvs har man gett mkt mer foder när man ger 6kg hö än 6kg hösilage....


Ett tips eller två om er nya hage:
Slå den. Då får du om inte annat bort en rejäl del av gräset.
Stripbeta.
Munkorg.


tack för tipsen.
vad ska jag slå den med? en pinne:rofl: hihi nej men lie då eller för gräsklipparen tuggar nog inte igenom det gräset tyvärr.

har gjort en liten hage nu till shettisen och islandshästen, en LITEN mkt liten hage, det är som en sjukhage i princip men de kan röra sig lite iaf o de är ju rätt små.
men den ska de bara gå gå i några dagar tills jag funderat ut något bättre...tänkte det är bra att ha lite koll på dem framför huset första dagarna iaf så det blir en tillfällig hage.

lär ha mat till dem låååångt in i vinter iaf har jag en känsla av.
men tänkte låta iaf islandshästen gå med munkorg på dagarna(då man har koll för han brukar få in korgen i munnen på nåt underligt vis så han inte kan dricka) och så får han skav med...någon som har tips på hur man ska göra?
har ni förstorat hålet med?
munkorg fungar inte så bra på långt gräs heller va?
det blir väl i princip som att ha hästen stå inne på box men den får va ute istället och sukta efter gräset:angel:
men tänkte ev ha dem inne på natten o ute på dagen utan lr med munkorg eller så får de ha munkorg på dagen o ingen på natten...får se...de lär bara kasta i sig maten i vilket fall som helst för de har ju knappt sett gräs på hela sommaren, så vill inte att de ska bli sjuka nu heller precis...
 
Sv: Bantningstråd!?

Angående det, så är det väl oerhörto lika från häst till häst. Men jag tycker generellt det tar längre tid att åtgärda proteinbrist (så hästen blir rund och fin i överlinje igen varesig den rids eller ej) än energibrist.

Mitt fbl kan falla ur i princip från dag till dag. För 2-3 v sen gick han uppenbarligen på bra bete för korset blev platt och brett och runt. Nu går han i annan hage och ser genast lite toppig ut. Däremot lite extra rund. Känns som han kan tappa 10-20 kg på två dagar. Men att fodra upp denna proteinbrist på foder tar låååång tid. På det bra betet gick det fort, men att få den effekten med extra foder är svårare. Han fick brist även i vintras och blev rätt okej efter 1-2 månader på rejält med lucern, kornkross och soja.

hur anser du att man SER proteinbrist vs Energibrist på en häst?
 
Sv: Bantningstråd!?

Angående det, så är det väl oerhörto lika från häst till häst. Men jag tycker generellt det tar längre tid att åtgärda proteinbrist (så hästen blir rund och fin i överlinje igen varesig den rids eller ej) än energibrist.

Mitt fbl kan falla ur i princip från dag till dag. För 2-3 v sen gick han uppenbarligen på bra bete för korset blev platt och brett och runt. Nu går han i annan hage och ser genast lite toppig ut. Däremot lite extra rund. Känns som han kan tappa 10-20 kg på två dagar. Men att fodra upp denna proteinbrist på foder tar låååång tid. På det bra betet gick det fort, men att få den effekten med extra foder är svårare. Han fick brist även i vintras och blev rätt okej efter 1-2 månader på rejält med lucern, kornkross och soja.

hur anser du och ni andra, att man ser proteinbrist vs Energibrist på en häst?
 
Sv: Bantningstråd!?

(From nu kommer inget oanalyserat att serveras ens då dock, då jag MÅSTE veta sockerinnehållet, ÄVEN på de där 'bara ett par kilo' då det ju bevisligen kan ge ordentliga problem ändå)

varför måste du veta sockerinnehåll? vart står det i analysen lr tar du speciell analys då?
 
Sv: Bantningstråd!?

När det ändå pratas protein så slänger jag in en fråga här.

Jag ska ge ett tillskottsfoder med 300 g smb rp/kg i vinter. Hästarna kommer att få mellan 0.4 och 0.6 kg per dag för att täcka behovet. De kommer få lusern också och hö, de går även om betar men det är väl inte så mycket i gräset på vintern.

Iaf, jag har hört att det inte är bra för hästar att få i sig för mycket protien på en gång. Det kan till och med vara skadligt att få i sig för stora mängder. Nu har jag inte överskridit någon foderrekomendation, men jag är ändå lite orolig över hur nyttigt det är. Jag ger ju det för att de ska må bra, inte för att de ska bli sjuka.

Kan det bli problem med dessa mängder? Det blir ju alltså ca 200 g protein i en dos för den stora, ca 130 för den lilla.
Bör jag försöka dela upp det på två givor? Och hur ska jag göra med lusernet? När kan jag ge det? Lusernet innehåller 116 g protein/kg.

Jag har ju inte möjlighet att åka till stallet mer än 1-2 gånger om dagen.
Stallägaren hjälper till med höfodring, men det andra kommer jag troligtvis sköta själv.

Hur ska jag lägga upp det. Säg ärligt om jag behöver dela upp det på fler givor, i så fall får jag bara se till att ordna så jag kommer dit fler gånger.


jag visste faktiskt inte att för mkt protein var skadligt, många har sagt till mig att man kan ge hur mkt som helst utan att de tar skada....
detta känns ju inte så skoj att veta nu...inte för att jag gett dem för mkt någon gång men endå.
 
Sv: Bantningstråd!?

knapp

Både jag och medryttaren enades igår om att Casper måste ha gått ner lite i vikt redan :laugh: Borde nästan köpa ett sånt där viktband.

ja gör det, jätteroligt att se skillnaden, ibland är det svårt att se med ögat om de gått upp lr ner 3-5cm ;) som på måttbandet kan vara rätt många kg.
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Lillen vill hälsa att - yihaa!
Thumbnail.aspx


Matte vill hälsa att - Lillen är en guld-ponny som lugnt och städat gick på löst grimskaft ut, han höll sig tills jag knäppt loss, stängt och tagit betäckning. (jag hade inte räknat med det, jag hade både hjälm och kedja, men helt onödigt visade det sig).

3 år gammal, 11½ vecka total boxvila utan promenader. Han är en darling! :love:
Thumbnail.aspx


Lite mer hull:
Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Alla bilder https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=e5073632-0c37-4faf-8b39-722ffe9567e5

Vad tycker ni jmf med innan?

vad har du gjort för smart rem ovanpå nosen? har en likadan munkorg och islandshästen får in övre delen av den i munnen, kanske din med lyckades med, vad e det för rem du har över och funkar det bättre?

vad har hänt med hästen?
 
Sv: Bantningstråd!?

Här har vi det igen....
Vaddå HÅRD träning:mad:
En häst i riktigt bra kondition äter inte lika mkt-tappar aptit o hull-snabbt.

Säger det igen... i första hand kosten, i andra hand- för att bibehålla vikten- motion.

Pratade i förra veckan med en Vet. som var så bekymrad över att så många numera får fång.
-De får för bra mat nuförtiden. I synnerhet ponnies.
Ädlare ponnies som tävlar mkt är som regel fina i kropparna.
Fast de går inte o skrotar i hagen hela dagarna o ges mat hela tiden- för det s.k tuggbehovet. Ge granris o annat.
De har andra behov än att bara äta- stimulans.


jag håller helt med dig, det är detta jag med försökt säga hela tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp