Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Så var vi tillbaka på kunskapsfrågan...
Som sagt, ingen behöver vara expert, men nu har den här diskussionen hamnat på en nivå där man faktiskt behöver veta vad man påstår.
Proteinöverskott från grovfoder är inte farligt, men leder till att hästarna pinkar mer vilket i sin tur kan ge en urlakning av mineraler i hästkroppen vilket kan ge en hel del konsekvenser. Och överskott innebär extra belastning på bland annat njurar, ingenting jag vill utsätta mina djur, eller mig själv, för.
Näringslära, finns mycket bra böcker i ämnet. Om man tror på vetenskapen och accepterar det de har kommit fram till vill säga. Tycker man att allt som handlar om näringsbehov till häst är bullshit.. Ja då får man väl stå kvar där man är och låta diskussionen vara.


Ja och det vet du att du gör, lr hur var det riktat?
Det är väl farligt med proteinöverskott om det kan ge en urlakning i hästkroppen, låter inte helt nyttigt tycker jag.
och överbelastade njurar...

Du jag har läst "hästfoder" och diverse andra kurser men tack endå...:grin:
Tycker du låter rätt spydig när du skriver men det är kanske jag som inbillar mig.

Tillbaka till bantningen!
Jag har eventuellt en medryttare på gång jag också. Det ska komma ut en tjej och kika på torsdag. Jag kan behöva avlastning någon dag i veckan, både för studier och den enorma besvikelse/sorgsenhet jag känner varje gång jag inser att min häst är så fet att man kan nypa i valkarna..
Det gör ont i hjärtat varje gång. Jag gör ju allt jag kan!
Han går på begränsat bete, har delat av hagen så han bara går på en liten nedbetad del i taget och med betesreducerare. Inne på nätterna får han 1,5 kg urlakat hö. Ger 1 dl vetekli (det enda hästfoder jag har hemma) till kvällen för att få i honom lite nyttiga fettsyror och mineraler. Jag motionerar honom minst 1 h om dagen, mycket varierat.
Hittills är det enda som hänt att eksemen blossat upp igen när vi bytte hage.
Ytterligare en anledning att vara nedstämd :(


Och påtal om hästar som bara sväller och sväller TROTS extremt bra näringslära-kunniga ägare:angel:

Jag tänkte på det, brukar/kan inte hästen gå in i ett läge där den går på sparlåga och sparar på fettet och hur man än bantar dem så vägrar det lossna pga att de just får för lite mat och förbränningen är inte igång utan de tror det är värre tider så att säga.

Hur bra är det egentligen att ge dem minimala givor? jag menar ovanstående häst, bete ute på dagarna, mkt liten hage minimal rörelse verkar som att den går ensam med, ingen att leka med, inga stora ytor att springa på.
Vad får de i sig med betesreducerare egentligen, det kan väl inte vara mycket?
sen 1,5kg i princip helt näringsfattigt hö och vetekli? vad gör det för nytta? det hästen låter uppenbarligen som att den gått ner på sparlåga.

jag menar hästen är väl inte mindre hungring på sommaren en hel natt instängd i en box tillsammans med 1,5kg dåligt hö och lite vetekli än på vintern en hel natt då de får betydligt mer....känns som att magsåren kommer som ett brev på posten snart...

inte bara till dig alltså utan mer allmänt....ibland ger vi dem kanske FÖR lite mat?
 
Sv: Bantningstråd!?

En häst blir fet av energi inte proteiner så du kan inte se på den att ett foder innehåller för mkt proteiner gnm att den blir fet.

Och nej jag fodrar inte bara gnm att räkna. Jag ger också oanalyserat ibland när jag köper in mindre mängder. Dessutom ändrar jag foderstaten ganska ofta efter omständigheter som mer eller mindre bete. Jag vet mkt väl att det bara är uppskattningar det handlar om.

Jag uppfattade inte att detta med första skörd var en fråga men jag missuppfattade dig nog.

Nej men som jag tolkat det kan man se på hästen om den får för LITE protein, och för mkt energi....stor bukig mage, ibland mkt revben och dålig överlinje.

är hästen fet och har en mkt bra, FÖR bra överlinje tolkar jag det som att visst mkt energi kanske men även mkt protein...= ett "bra" näringsrikt hö eller FÖR mkt mat;)
 
Sv: Bantningstråd!?

Lite funderingar.

Shettisen har som ni ser gått ner en massa i vikt och börjar nu bli lite bukig. Frågan är om det beror på proteinbrist, halmen hon äter (ca 1 kg/dygn) eller om "magen" beror på slappa muskler, alltså att den försvinner ju mer hon rör på sig.
Visst verkar hon se ganska bra ut i hull för övrigt? Eller är det mer som bör försvinna? Hon har ju inga fettdepåer längre.
I och med att hon har satt vinterpäls så är det svårt att se hur hon ser ut. Jag kan tycka att hon har blivit fetare på vissa ställen men när man känner ordentligt så känner man att det inte är fett.


Jag upplever att mina hästar med blir lite mer bukiga nu på hösten jag tror det kan ha att göra med att gräset börjar tappa näringen och den höga protein halt det haft under sommaren.
Ev fyller hästarna på de sista resververna inför vintern och lägger på sig lite mer energi för att klara vintern.

det är ju med en sak att tänka på, hästarnas kroppar kanske tar upp olika näringsämnen/proteiner/energi osv beroende på årstid, ålder osv vad de behöver för tillfället, kroppen kanske t.o.m tar upp vissa saker lättare bara med en variation av arbete...

har du gjort någon ändring i fodret, har hon sett bra ut innan med samma mat så är det nog årstiden eller om du kanske inte motionerar henne lika mkt?

mät henne med viktmåttband så håller du bättre koll när hon går upp lr ner...min shettis väger 119kg nu med viktmåttband, din? Min är dock 83cm hög.

kör du med analyserat foder i vinter? jag hade nog hellre gett ett foder med mkt protein och lite energi till henne istället för halm, har en känsla av att det ibland gör mer skada än nytt...:crazy: men jag kan ha fel och inte kommit på charmen med halm ännu....men har sett så många shettisar framförallt med magar i marken och utstickande revben som äter halm och ägarna säger att de får ju knappt någon näring bara halm och endå så tjocka....konstigt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men den stora fördelen med att använda analyserat foder och räkna foderstat är fortfarande att du vet vad hästen behöver för värden och kan justera fodermängden efter höets värden i förväg. När hästen börjar tunna ur/bli fet eller tappa överlinjen och bli bukig så har den ju redan fått "fel" mängd foder ett bra tag. Framför allt proteinbristen tar ju tid innan det blir synligt för ögat. Personligen föredrar jag alla gånger att förebygga istället för att hästen ska tappa och man har en lång återuppbyggnad framför sig.

hur lång tid kan man säga att det tar innan dett nytt foder har börjat göra nytta så att säga?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tycker att det bara ser ut som den är i högre hull där.

Jag håller med, totalt omöjligt att se om hästen har mer proteinbrist på ena bilden än den andra, den bilden i stallet har ju ett helt annat ljus, man ser hålan i halsen där med men på andra bilden lyser solen på ett sätt så hålet i halsen framhävs ännu mer.

varför gav ni den för lite protein då? och varför gick det så långt som det gick enligt dig alexandra...man får ju hålla lite koll och reglera och inte vänta tills hästen verkligen har fått proteinbrist...men jag ser det då inte så tydligt, som du själv säger det är ju en konvalicent, visst den kan vara rund men den har faktiskt inte muskler om den inte får springa och röra sig eller ridas.

gämför en elitidrottares lår med en förlamad människas....;)vad den förlamade än äter så blir det tyvärr inte mer muskler för det...man måste använda musklerna för att få muskler.
 
Sv: Bantningstråd!?

Uppdatering härifrån...

Imorn åker en av unghästarna hem(den som inte är min) och på Onsdag så flyttar vi till vår nya gård.
Tyvärr är det ju såklart fullt med uppvuxet gräs i hagarna, har ni något tips? har ju haft mina tjockisar på kraftigt nerbetat hela sommaren o de har hållt sig bra, det kommer absolut inte gå att släppa dem på högt gräs nu.

har en unghäst med min tänkte han kunde hjälpa till att beta ner lite innan han ev åker vidare till lösdrift med hingstkompisar.
Ska jag låta hingsten gå själv o bete ner o ha tjockisarna i liten fålla först? eller ska alla 3 få gå tillsammans och tjockisarna med munkorng, tyvärr är min islandshäst skitbra på att skala av sig munkorgen och bla få in den i munnen...inte jättebra...
det är endå en globus korg...

sen ett annat alternativ e ju att klippa med gräsklppare, suck, lr gå med lien och få ner det mesta...
tänkte sen de ska gå i hage 1 tills det är slut på gräs där och snön/frosten osv kommit så ska de flyttas till hage 2 som ska vara vinterhage då gör det kanske inte så mkt om de har gräs att gräva fram och man kan kanske dela in hagen så man öppnar vartefrersom under vintern så de hela tiden har lite att gå och pilla med....smart va?

vad tycker ni?
 
Sv: Bantningstråd!?

Men vänta nu....är det inte skillnad om man ger 6kg hösilage och 6kg hö, om det nu skulle vara exakt samma värden...eller hur? jag menar 6kg hö är ju mkt mer "koncentrerat" och mkt högre TS, Hösilaget innehåller ju en massa vatten som fyller ut.
Dvs utan att ha räknat, bara gissar så är 6kg hösilage kanske 3-4kg hö i TS om man gämför vikten.

Jo, visst är det skillnad, men det beror ju på hur pass blött/torrt ditt hösilage var. I ett hösilage med, t.ex., 70% TS-halt är det ju inte så hemskt mycket mer vatten än i hö med 84% TS. Vad hade ditt hösilage för TS?

så hade jag gett min häst 3-4kg hö av det analyserade höet kanske han hade varit lika fin som med 6kg Hösilage som jag gav:angel:

Det är möjligt, men det kan vi ju aldrig veta eftersom du inte har värdena på hösilaget. Det är ju inte bara mängden som spelar roll.

jag menar, skulle jag lyssnat på vad folk säger när jag bytte till hösilage så hade jag ju gett hästen 8-10kg hösilage kanske och då hade han ju garanterat varit fet....det var kanske samma med höet...

Inte garanterat. Det beror fortfarande på värdena i hösilaget jämfört med höet.
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej men som jag tolkat det kan man se på hästen om den får för LITE protein, och för mkt energi....stor bukig mage, ibland mkt revben och dålig överlinje.

är hästen fet och har en mkt bra, FÖR bra överlinje tolkar jag det som att visst mkt energi kanske men även mkt protein...= ett "bra" näringsrikt hö eller FÖR mkt mat;)

Men då är det ju så dags eller hur?
Du ska väl inte vänta på att hästen blir fet eller får proteinbrist - varför det?

Sedan är alla hästar olika. Vårt fullblod kan man möjligen göra så med för han ändrar sig så snabbt.
Men de hästar som förekommer i den här tråden dvs de lättfödda typerna fungerar inte på samma sätt. Det gör inte min i alla fall. Det är ganska så svårt att banta henne när hon fått för mkt energi.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur bra är det egentligen att ge dem minimala givor? jag menar ovanstående häst, bete ute på dagarna, mkt liten hage minimal rörelse verkar som att den går ensam med, ingen att leka med, inga stora ytor att springa på.

Vem har sagt något om en liten hage? Den är inte lika stor som de jag har haft tidigare, men den är bra mycket större än de jag hade förra året. Ett halvt hektar ungefär skulle jag tippa på. Den har lite knepig form, så det är svårt att uppskatta.
Visst jag delade av den för att begränsa betet för ett par dagar sen, men nu har det blivit så pass kort att jag valt att öppna allt igen. Han har självklart sällskap, men leka? Nä, det gör han inte. Inget spring här inte.

Vad får de i sig med betesreducerare egentligen, det kan väl inte vara mycket?
sen 1,5kg i princip helt näringsfattigt hö och vetekli? vad gör det för nytta? det hästen låter uppenbarligen som att den gått ner på sparlåga.

När de fått in tekniken får de i sig en hel del med reduceraren. Höet är inte näringsfattigt, det är urlakat. Proteinet finns kvar (som du vet är det inte vattenlösligt, absolut inte i kallvatten). Mineraler tillsätts. Veteklin finns bara där för mineralernas skull.
Jag har också varit inne på sparlågateorin, men kan säga att så är det inte i det här fallet. Han har stått på "större" foderstater utan att tappa någonting.

jag menar hästen är väl inte mindre hungring på sommaren en hel natt instängd i en box tillsammans med 1,5kg dåligt hö och lite vetekli än på vintern en hel natt då de får betydligt mer....känns som att magsåren kommer som ett brev på posten snart...

Han är säkerligen vrålhungrig, det är han alltid till och med när man hämtar honom på betet om sommaren. Men han har betydligt mer än 1,5 kg hö. Han står på halm och har massor att pilla med.

Jag måste säga att jag inte blir riktigt klok på vad du egentligen tycker. Först ett jäkla hallåande om att räkna/inte räkna. Sen en radda om hur mycket för mycket alla ger. Och nu ett utlägg om hur lite hästen får. Och jag måste säga att för att ha läst foderkurser är jag förvånad över att du inte gör någon skillnad på 6 kg hö och 6 kg silage. Det är väl ändå bland det första man lär sig?


Ett tips eller två om er nya hage:
Slå den. Då får du om inte annat bort en rejäl del av gräset.
Stripbeta.
Munkorg.
 
Sv: Bantningstråd!?

varför gav ni den för lite protein då? och varför gick det så långt som det gick enligt dig alexandra...man får ju hålla lite koll och reglera och inte vänta tills hästen verkligen har fått proteinbrist...men jag ser det då inte så tydligt, som du själv säger det är ju en konvalicent, visst den kan vara rund men den har faktiskt inte muskler om den inte får springa och röra sig eller ridas.
.

Varför? Tja för att vara helt ärlig så för att jag gjorde som du gör.
Oanalyserat foder, för 'man ser ju'. Hästen gick från att se ut som på andra bilden ungefär, till att se ut på första bilden på 3 veckor. Det är tack och lov en häst man SNABBT ser som den har proteinbrist.

Höet var förstaskörd, KNALLGRÖNT, mycket bladrikt och 'borde' innehålla jättebra med protein.

Musklerna formligen rann av stackarna, och jag skickade på analys. 18 (!!) gram SRP/kg foder...

Jag är GLAD att det var en häst det syns FORT på, fbl är ofta så. POnnyer etc tar det ofta längre tid innan man ser bristen på, där riskerar man alltså ställa till med mer elände.

Höet byttes ut mot ett med vettigare proteinvärden, och det tog honom ungefär 5 veckor att bli fin igen.

Och jo, en konvalescent kan ha muskler.
 
Sv: Bantningstråd!?

hur lång tid kan man säga att det tar innan dett nytt foder har börjat göra nytta så att säga?


Hur menar du nu? Att fodra upp efter en synlig proteinbrist eller? Tja, min häst hade proteinbrist en vinter, vilket visade sig först fram på vårkanten. Började ge lusern och han hämtade tillbaka en del till betet. Efter en månad på betet så började han tappa igen och stödfodrades med lusern. Men det dröjde ända tills november/december innan han var tillbaka i samma trim som innan proteinbristen.

Sen antar jag att återhämtningen kan variera mellan olika individer och hur man tränar osv, men för min häst tog det så lång tid. Och allt hade kunnat undvikas om jag bara hade vetat proteininnehållet i hösilaget i förväg...
 
Sv: Bantningstråd!?

Angående det, så är det väl oerhörto lika från häst till häst. Men jag tycker generellt det tar längre tid att åtgärda proteinbrist (så hästen blir rund och fin i överlinje igen varesig den rids eller ej) än energibrist.

Mitt fbl kan falla ur i princip från dag till dag. För 2-3 v sen gick han uppenbarligen på bra bete för korset blev platt och brett och runt. Nu går han i annan hage och ser genast lite toppig ut. Däremot lite extra rund. Känns som han kan tappa 10-20 kg på två dagar. Men att fodra upp denna proteinbrist på foder tar låååång tid. På det bra betet gick det fort, men att få den effekten med extra foder är svårare. Han fick brist även i vintras och blev rätt okej efter 1-2 månader på rejält med lucern, kornkross och soja.
 
Sv: Bantningstråd!?

Höet var förstaskörd, KNALLGRÖNT, mycket bladrikt och 'borde' innehålla jättebra med protein.

Musklerna formligen rann av stackarna, och jag skickade på analys. 18 (!!) gram SRP/kg foder...

PRECIS så ser mitt hö ut i år. Har nästan aldrig sett ett "vackrare" hö... Men det innehåller bara 29 g protein, och hur skulle man kunna gissa det?

Gullan_86: Det finns INGET som talar emot att analysera sitt grovfoder. Sedan kan man väl fodra med ögonen i stället för att använda tabeller. Det är ju egentligen inte det som är poängen i det hela. Men det kan aldrig, aldrig vara fel att veta vad grovfodret innehåller! Det kvittar hur du än vänder och vrider på resonemangen!
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej precis, man kan inte gå alls på hur det ser ut för ögat. Samma bonde hade för övrigt 'alla' andra år SKYHÖGT med protein i förstaskörden.

Den bonden analyserade inte själv, det gjorde jag. Men jag fick returnera om analysen var kass. Minns ett år då det pga skitväder inte gick att ta förstaskörd förrän i AUGUSTI. Jag var gråtfärdig och kände att det här blir ju åt helvete. Höet såg inte så himla 'fint' ut heller, grovt (såklart) och lite gult och jag hade inget hopp alls för analysen. Kvot på 9..

Så, som sagt helt omöjligt att gissa, och jag ser precis som dig ingen anledning att göra det och riskera hästarnas välmående när det är så enkelt att kolla och sen VETA. Visst har det funnits en tid då jag i en blandning av okunskap och -ärligt talat - dumsnålhet körde exakt samma argument som Gullan. Mina hästar gick med lindrig proteinbrist i många år, av någon 'mystisk' anledning fick jag alltid vräka i dem kraftfoder framåt januari, men de såg ändå bara 'sådär' ut. Med analys och bättre proteinvärde gick de på enbart hö hela vintern och var lika fina i oktober som i mars. Tänka sig.

Men där när valacken fick proteinbrist och såg bedrövlig ut, så slog dumsnålheten till. Jag hade analyserat i ett par år, men det var ju 'dyrt' (ja herrejisses, tur det är preskriberat nu), och det hade ju 'alltid' varit bra när det sett bra ut. Så behövde ju inte analysera det där sista partiet de bara skulle äta sista skälvan vårmånaderna. Eller hur..

Sen dess analyserar jag alltid alltid, enda undantaget är det fåtal kilo som de får inne dagtid som förströelse under betet, det är så lite så det kan inte krascha foderstaten. Idealiskt skulle jag ha det analyserat med, men då jag får hem för några veckor i taget och olika fält var gång så..

(From nu kommer inget oanalyserat att serveras ens då dock, då jag MÅSTE veta sockerinnehållet, ÄVEN på de där 'bara ett par kilo' då det ju bevisligen kan ge ordentliga problem ändå)
 
Sv: Bantningstråd!?

När det ändå pratas protein så slänger jag in en fråga här.

Jag ska ge ett tillskottsfoder med 300 g smb rp/kg i vinter. Hästarna kommer att få mellan 0.4 och 0.6 kg per dag för att täcka behovet. De kommer få lusern också och hö, de går även om betar men det är väl inte så mycket i gräset på vintern.

Iaf, jag har hört att det inte är bra för hästar att få i sig för mycket protien på en gång. Det kan till och med vara skadligt att få i sig för stora mängder. Nu har jag inte överskridit någon foderrekomendation, men jag är ändå lite orolig över hur nyttigt det är. Jag ger ju det för att de ska må bra, inte för att de ska bli sjuka.

Kan det bli problem med dessa mängder? Det blir ju alltså ca 200 g protein i en dos för den stora, ca 130 för den lilla.
Bör jag försöka dela upp det på två givor? Och hur ska jag göra med lusernet? När kan jag ge det? Lusernet innehåller 116 g protein/kg.

Jag har ju inte möjlighet att åka till stallet mer än 1-2 gånger om dagen.
Stallägaren hjälper till med höfodring, men det andra kommer jag troligtvis sköta själv.

Hur ska jag lägga upp det. Säg ärligt om jag behöver dela upp det på fler givor, i så fall får jag bara se till att ordna så jag kommer dit fler gånger.
 
Sv: Bantningstråd!?

När det ändå pratas protein så slänger jag in en fråga här.

Jag ska ge ett tillskottsfoder med 300 g smb rp/kg i vinter. Hästarna kommer att få mellan 0.4 och 0.6 kg per dag för att täcka behovet. De kommer få lusern också och hö, de går även om betar men det är väl inte så mycket i gräset på vintern.

Iaf, jag har hört att det inte är bra för hästar att få i sig för mycket protien på en gång. Det kan till och med vara skadligt att få i sig för stora mängder. Nu har jag inte överskridit någon foderrekomendation, men jag är ändå lite orolig över hur nyttigt det är. Jag ger ju det för att de ska må bra, inte för att de ska bli sjuka.

Kan det bli problem med dessa mängder? Det blir ju alltså ca 200 g protein i en dos för den stora, ca 130 för den lilla.
Bör jag försöka dela upp det på två givor? Och hur ska jag göra med lusernet? När kan jag ge det? Lusernet innehåller 116 g protein/kg.

Jag har ju inte möjlighet att åka till stallet mer än 1-2 gånger om dagen.
Stallägaren hjälper till med höfodring, men det andra kommer jag troligtvis sköta själv.

Hur ska jag lägga upp det. Säg ärligt om jag behöver dela upp det på fler givor, i så fall får jag bara se till att ordna så jag kommer dit fler gånger.
Proteinkoncentrat ska inte ges i större doser än 100 g foder / 100 kg häst och utfodringstillfälle. Så det beror helt på hästarnas vikt om du måste dela upp givan på flera mål. Exakt var gränsen går för vad som räknas till sådana fodermedel går vet jag inte. Men både Krafft Protein och soja räknas dit och de har ju 330-380 g smrp/ kg foder. Så ett fodermedel med 300 g skulle jag absolut räkna till den kategorin.

För att kunna ge 600 g i en enda utfodring av ett foder med 300 g smrp/kg krävs det alltså att hästen väger minst 600 kg.

Lucernet "måste" du däremot inte dela för den ssakens skull då det räknas som grovfoder. Men ska du ändå dela upp på flera fodringar så är det väl lika bra att splitta allt tillskottsfoder.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tack för svaret.

Den stora är inga problem. Han väger gott och väl 600, han ligger nog snarare på 800.
Då är det värre med den lilla, han bör väl väga ca 300 och då blir det ju överdosering på honom. Får dela upp det på honom då. Mellanhästen vet jag inte riktigt vikten på. Gissar på 500 och han kommer ju få 0.5 ungefär.
Lika bra att dela upp det på alla då.

Men det är ok att ge både lusern och proteinmineralerna i samma giva då? Läste nån stans att man helst ska ge tillskottet mitt i en grovfodergiva. Kan jag då ge tex lusern först, sen tillskottet och hö efter?
Antar att det var för att spä ut det lite?
De äter ju gräs hela dagarna, så de är ju inte precis tomma i magen när de får maten. Men det kanske är bra att börja med lite lusern ändå? Eller bör man ge lite hö emellan med?
 
Sv: Bantningstråd!?

knapp

Både jag och medryttaren enades igår om att Casper måste ha gått ner lite i vikt redan :laugh: Borde nästan köpa ett sånt där viktband.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp